![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Linux vs. Mac OS X
-
Re: Linux vs. Mac OS X
Viesti Kirjoittaja Jezze »
-
Viesti Kirjoittaja Olba »
CaptainNapalm kirjoitti: Eiköhän se Lilnuxin kulta-aika ole jo aikalailla ohi. Sillä oli aikanaan tilaisuus mutta eivät saaneet työasemiin aikaiseksi mitään käyttökelpoista. Serveripuoli voi olla eri asia mutta epäilenpä, että Linux jää sielläkin jälkeen. Ohjelmistot ovat muuttuneet niin monimutkaisiksi ja käyttäjäystävällisyys ja graafinen toimivuus vain korostuvat tulevaisuudessa. Kaikki alueita, jotka ovat Linuxin heikkouksia.
matteus/2 kirjoitti:Trollailu ei ole kivaa, varsinkaan noin köykäisin eväin [:@]
-
Viesti Kirjoittaja Simppa »
Eikös toi KDE oikeestaan ole just kopio siitä Windowsin työpöydästä ryyditettynä virtual desktopilla, minkä saa winkkuunkin Microsoftin tekemänä?Olba kirjoitti:Omasta mielestäni moderni KDE-työpöytä menee käytettävyydessä, näppäryydessä, joustavuudessa ja monipuolisuudessa Windowsin ohi oikein kunnolla. Os X:stä on sitten paha sanoa mitään, sillä olen hipelöinyt sitä vain kerran ja silloinkin onnistuin muistaakseni vaihtamaan käyttäjää sillä überilla kuutioanimaatiolla.
Sehän sisältää kaikki samat elementit kuin Mikkisoftinkin GUI, starttivalikosta Quick launchbariin. Vaikea noin niinku Gui tasolla kuvitella, että miksi se KDE WInkun hakkais. Ihan hyvä kopio esikuvastaan, mutta uudet innovaatiot taitavat puuttua.
Siitä sidebarista voisin antaa kaks pojoo.
-
Viesti Kirjoittaja T.M »

Hmmm lasketaanpa. Duunissa on 2 linuxpalvelinta ja yksi bsd-palvelin. Ei näy yhtään osx:ää.
GNU/Linux voittaa täällä päässä äänet avoimuuden vuoksi. Osx ei sitä ole. Naurattaa kun täällä esitetyt linux-kommentit kulminoituvat aina johonkin ikkunointijärjestelmiin liittyviin asioihin. Avoimen koodin järjestelmän etu on että voin tehdä esim. työpöydästäni juuri itsellesopivan. Kevyt icewm-työpöytä ja komentorivi riittää minulle loistavasti ja toivoisin että osx mahdollistaisi myös tällaisen sillä nykyisellään osx on todella möhkelö kun ajan sitä G4 ibookissani. Tuplabootatessa ibookki ubuntu ppc-linuxiin (defaultti gnome-työpöytä) on nopeusero huikea. Yllättäen myös levynkäsittelyssä olen saanu melkoisia eroja ja mm. samba verkkojaoilta lukeminen tapahtuu reippaamminen GNU/linuxin puolella kuin saman koneen OSX:ssä ?
Kannattaisi apple:nkin miettiä jotain vaihtoehtoista työpöytäkuviota meille jotka eivät tarvitse kaikenmaailman hilavitkutin karkkia ruudulle. Lisäksi tuplanäppäin tohon ibookin touchpadiin ei olisi liikaa vaadittu jos kerta osx:n puolella tarvitaan aina sitä maanalaisen paikan hiirtä. Usein käyttiksen (cocoa, onkohan tämä oikea termi) dialogeissa ei pääse näppäimillä liikkumaan Grrr ja tuplanamiskat jelppaisi olennaista X11-käyttöä.
No prostituoitu vielä hetken aikaa tuon Osx:n kanssa kun kyllähän se ibookkiin tarjoaa todella hyvät ominaisuudet loistavan virransäästön ja langattomuuden kautta. Likaiselta se tietysti tuntuu...Tiedä sitten kun pantterin päivitykset loppuu.
-
Aivan yhtä paljon kuin Windowsin työpöytä on kopio MacOS 8:n työpöydästä ;PSimppa kirjoitti:Eikös toi KDE oikeestaan ole just kopio siitä Windowsin työpöydästä ryyditettynä virtual desktopilla, minkä saa winkkuunkin Microsoftin tekemänä?
GUI-tasolla eroavaisuuksia ei ehkä ole niin montaa, mutta ne pienet puutteet jäävät kyllä ärsyttämään.Simppa kirjoitti: Sehän sisältää kaikki samat elementit kuin Mikkisoftinkin GUI, starttivalikosta Quick launchbariin. Vaikea noin niinku Gui tasolla kuvitella, että miksi se KDE WInkun hakkais. Ihan hyvä kopio esikuvastaan, mutta uudet innovaatiot taitavat puuttua.
Ensinnäkin nuo virtuaalityöpöydät. KDE:ssa niitä voi olla 1-16, windowsissa 4. Tasan. Lisäksi winukan virtuaalityöpödät tuntuvat juuri siltä mitä ne ovatkin, eli nopeasti väsätyltä haxaukselta, jonka ei ole tarkoituskaan olla varteenotettava työkalu.
Toiseksikin sellainen hyvin pieni ominaisuus, joka menee nimellä "Always on top". Ärsyyntymiseni määrä on joka kerta aivan yhtä suuri, kun tajuan ettei windowsissa saa mitä tahansa ikkunaa pysymään muiden päällä. Joissain ohjelmissa tuki moiselle on, muttei WM:n tasolla.
Mutta muuten..humm...
Kirjoitan tätä windows-koneella ja täytyy sanoa, ettei tämä pahemmin vastaan potki, niin kauan kun tyydyn surffailuun ja johonkin muuhun pieneen toimintaan. Jos yrittäisin tehokäyttää tätä konetta, palaisi minulta hyvin nopeasti hihat juuri noiden kahden edellä mainitsemani asian takia. Ja syitä olisi muitakin, mutta kaikki pieniä henkilökohtaisia mieltymyksiä.
Ja sitten itse asiaan.
Viittasin KDE:sta puhuessani koko työpöytäympäristöön tiedostoselaimineen ja muine toiminnallisuuksineen (vrt. Windowsin GUI ja explorer).
KDE loistaa seuraavilla osa-alueilla:
Konqueror
-Tabattavissa
-Ruutu jaettavissa pysty- ja vaakasuunnassa mielivaltaisesti niin moneen palaseen kuin tarvetta on (useimmiten haluan ruudun vain pystysuntaan puoliksi).
-Kivat esikatselutoiminnot lähes kaikille tiedostotyypeille. Esim. tekstitiedostoista näkee jo previkasta ensimmäiset rivit tekstistä. Ihan näppärää. Kuvien ja videoiden esikatselu on tietenkin mukana.
-Tukee natiivisti (kio-slavejen kautta) http-, ftp- ja sftp-protokollia. Muiden muassa siis. Man- ja info-slaveja on turha mainita, koska ne ovat unix-keskeisiä toimintoja.
-Intergoitu ogg-, flac-, ja mp3-ripperi (aikaa säästävä drag'n drop -näppäryys).
-Tiedostoa oikealla hiirennamiskalla klikatessa aukeava valikko, josta pystyy päättämään suoraan hakemiston, johon tiedosto siirretään. Ja konqueror muistaa 6 yleisimmin käytettyä hakemistoa. Erittäin kätevää esimerkiksi samantyyppisten kuvien taikka sekalaisten oggien kanssa, jotka menevät aina samaan paikkaan.
-Toimii muutenkin juuri niin kuin oletatkin. Esimerkiksi ftp-servuilta pystyy hakemaan tiedostoja konquerorin find-toiminnon avulla. Ihan kiva.
-Apple valitsi khtml:n pohjaksi Safarille!!!!
Virtuaalityöpöydät
-Ohjelmat aukeavat niillä työpöydillä joilla niitä kutsuit. Erittäin näppärää.
-Työpöytien vaihto ctrl+Fx taikka ctrl+tab. Ja työpöydät todellakin ovat virtuaalisia, täysipainoisia työpöytiä. Voin esimerkiksi niin halutessani katsoa elokuvaa koko ruudulla työpöydällä 4 ja vaihtaa lennossa työpöytään 1, jossa on irc-istuntoni auki. Leffa jatkaa pyörimistään koko ruudulla vaihtaessani takaisin työpöytä #4:ään. Tämä ei ole käytännöllistä, mutta on hyvä osoitus KDE:n virtuaalityöpöytien tehokkuudesta.
etsetera
Kicker, eli se KDE:n paneeli on pituudeltaan ja asemoinniltaan täysin muokattavissa. Lisäksi useampia kickereitä voi potkia käyntiin vaivatta ja työpöydän kustomoitavuus on aivan toista luokkaa kuin windowsilla. Lisäksi karambaa käyttelemällä saa niitä kaikkien rakastamia desktop-widgettejä käyttöön. Omasta mielestäni ne ovat turhia ja raskaita :/
Ja itse asiassa en jaksa jauhaa asiasta sen enempää. Windowsin käyttö vaan tuntuu samalta kuin yrittäisin ajaa pyörää yksikätisenä ja syödä jäätelöä samaan aikaan. Olen vain tottunut tehokkaampaan työpöytään.
Ja minä olen käyttänyt windowseja ikävuosina 3-17, joten sanoillani lienee jotain painoarvoa. Tai sitten ei. (Olen tällä hetkellä 20.)
Pistetään nyt vielä pari screenshottia, vaikka eihän niistä mitään irti saa kun ei näe työpöytää tehokäytössä irl.
lissu.no-ip.org/linux_desktop/olba_11.jpg (Wanha q mikä, mutta sisältää niitä ihkuwidgettejä).
lissu.no-ip.org/~olli/desktop_070605.jpg (Tämänhetkinen työpöytäni. Alempi paneeli on instant autohidella.)
P.S Ei sitä KDE:n startmenua kukaan käytä, sillä ohjelmathan käynnistetään run-valikon kautta suoraan työpöydältä ^^
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
Usein käytetyt ohjelmat suoraan näppäimistöltä. Mitenkähän tämä tehtiinkään OS X:ssä?Olba kirjoitti:P.S Ei sitä KDE:n startmenua kukaan käytä, sillä ohjelmathan käynnistetään run-valikon kautta suoraan työpöydältä ^^
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Kerro miten esim. Safarista tulostan valitun alueen tai valitun framen? Entä jossain toisessa ohjelmassa? Tai miten pääsen vaikuttamaan headeriin ja footeriin?Jezze kirjoitti:Mac OS X kyykyttää linuxin 24/7.
-
kermit kirjoitti:Usein käytetyt ohjelmat suoraan näppäimistöltä. Mitenkähän tämä tehtiinkään OS X:ssä?Olba kirjoitti:P.S Ei sitä KDE:n startmenua kukaan käytä, sillä ohjelmathan käynnistetään run-valikon kautta suoraan työpöydältä ^^
Keyboard browsing päälle ja sitten recent items omppu menusta tai focus dockkiin. Mut jos tietty ihan hirveesti intoutuu näppiksestä niin voithan sä väsätä shortcutit, tai sitten käytät Quicksilver softaa ja sen jälkeen voit lukea postisikin näppikseltä. Vai oliks tämä edes kysymys?
-
Vaikket enää aiheesta haluakkaan jauhaa, niin vastaan kumminkin lyhyesti. Heh. Joo mää tosiaan lähinnä aattelin GUIta. Mun kokemuksen mukaan minkä tahansa järjestelmän haku/filen hallinta ominaisuudet on paremmat kuin winkuissa, eikä surkeimmat suinkaan Tiikerissä.Olba kirjoitti:Ja sitten itse asiaan.
Viittasin KDE:sta puhuessani koko työpöytäympäristöön tiedostoselaimineen ja muine toiminnallisuuksineen (vrt. Windowsin GUI ja explorer).
Niin ja toiset kaksi pistettä menee niiden ikkunoiden focus käyttäytymiselle, mihin ilmeisesti viittasit tossa always on top -kohdassa. Tosin en itse tule sen kanssa toimeen, kun en aina tiedä mihin ruutuun tulee kirjoiteltua, mutta kuvittelen sen olevan scarpimmalle kaverille hyvinkin hyödyllinen.
Hyvältä näyttivät screenshotit juu.
-
Viesti Kirjoittaja casq »
En ymmärrä miksi Linux käyttäjien sanakirjassa kehittynein pitää olla synonyymi vaikeimman kanssa.
Saattaa olla kehittynyt mutta onko se hyödyllinen. Itselläni on sen verran Linuxista kokemuksia
että en sitä jokapäiväiseksi käyttikseksi missään nimessä ottaisi, ja tämä siis ihan puhtaasti
sillä perusteella että olen käyttänyt OS X:ää vähemmän aikaa kuin Linuxia ja olen saanut
sillä paljon enemmän siinä ajassa töitä valmiiksi, pari pientä ohjelmointi juttuakin mahtuu mukaan.
edit.
Todellakin.. Linuxeja tuntuu vieläkin vähän vaivaavan se että se tuntuu monista pienistä
paloista kasatulta kokonaisuudelta, se ei ole vain yksi iso luotettavan tehokas koneisto
vaan se on vähän kuin nopeasti vasaralla yhteen hakattu käyttis joka miellyttää
erityisesti niitä jotka osaavat jokaisen palasen tehtävän ulkoa.
Niin ja minä käytän vieläkin Linuxia, joskin en niin usein ja viimeaikoina on ollut niin ihania
ongelmia että olen joutunut jopa harkitsemaan distron vaihtoa, ei olisi koskaan pitänyt
lähteä Debianista joka toimi paljon paremmin tohon hikiseen Fedoraan nähden.
Mutta kuten linux-miehet/naiset sanovat: ET VAAN OSAA!.
-
No onpa omenamaisen yksinkertaista, en olisi uskonut.Simppa kirjoitti:Keyboard browsing päälle ja sitten recent items omppu menusta tai focus dockkiin. Mut jos tietty ihan hirveesti intoutuu näppiksestä niin voithan sä väsätä shortcutit, tai sitten käytät Quicksilver softaa ja sen jälkeen voit lukea postisikin näppikseltä. Vai oliks tämä edes kysymys?
-
Viesti Kirjoittaja Invariant »
HFS+ kyykyttää Mac OS X:n käyttäjää, satunnaisesti. Luottamukseni tuohon kivikautiseen (no, ainakin ajalta ennen OS X:ää) tiedostojärjestelmään meni viimeistään Tigerin asennuksen yhteydessä. Silloin kävi ilmi, ettei edes fsck osannut korjata iBookini tiedostojärjestelmää. Valitti vain jotain väärässä järjestyksessä olevista avaimista tms. Kopioinpa sitten tärkeimmät tavarat turvaan ja asensin käyttöjärjestelmän uudelle, puhtaalle tiedostojärjestelmälle. Kone ei ole kaatuillut pitkään aikaan, eikä rautatesti löydä mitään vikaa, joten rautaviasta tuskin on kyse. Sitä on toki mahdoton sulkea pois kokonaan. Netistä kyllä löytyy happamia mielipiteitä HFS+:sta. Samoin täällä Hopeisessa Omenassa on kirjoitettu esim. seuraavalla tavalla:Jezze kirjoitti:Mac OS X kyykyttää linuxin 24/7.
Joulun aikoihin jouduin myös tiedostojärjestelmän uhriksi, mutta silloin fsck pelasti. Viestihaulla ehkä löytyy aiheesta kirjoittamiani viestejä. Rautaviasta ei varmaankaan ollut kyse, koska kiintolevy on sittemmin toiminut siististi, ilman mitään sivuääniä. Tiedostojärjestelmä tosiaan "kyykytti" koneen; levyoperaatiot alkoivat vain eräänä iltana tökkiä, eivätkä oikeastaan toimineet ollenkaan. Sitä seuranneessa pakkobootissa käyttöjärjestelmä ei enää latautunut.NOx kirjoitti:Koko HFS nykyisellään on silkkaa p*skaa ja se on erittäin herkkä vioittumaan.
Linuxissa saa valita monesta tiedostojärjestelmävaihtoehdosta. Ainakin ext3 on käytössäni toiminut hyvin, paitsi rikkoutunut levynohjain korruptoi levyn ihan kunnolla. Sen jälkeen kone on toiminut uudella raudalla pitkään kunnolla, vaikka on käytännössä jatkuvasti päällä. Tiedostojärjestelmille ei tarvi tehdä mitään korjausoperaatioita, eikä muita poppakonsteja kuten Macin typerä levyoikeuksien korjaus. Macissa tiedostojärjestelmä näyttää happanevan jotenkin petollisen satunnaisesti, samalla kun kone näyttää toimivan iloisesti. Levyoikeuksien korjaus ei sinänsä liittyne tiedostojärjestelmän sekoamiseen, mutta sotii mielestäni omalta osaltaan Macin "se vain toimii" -imagoa vastaan.
Toiveenani on, että Apple ottaisi vaikka jonkin Unix-palvelimissa käytettävän, hyväksi havaitun tiedostojärjestelmän käyttöön. Eiköhän HFS+:n metadata- tai mitkä lie erikoisominaisuudet saisi lisättyä johonkin vaihtoehtoiseen tiedostojärjestelmään. Onneksi en ole näillä foorumeilla kovasti hehkutettu Ammattilaiskäyttäjä, jonka työtä tiedostojärjestelmän rikkoutuminen saattaisi jopa oikeasti haitata. Minulta siihen tuhrautuu vain aikaa.
Veikkaan, että moni Mac-käyttäjä hyötyisi esim. Linuxissa käytössä olevista tiedostojärjestelmistä tai Linuxin ytimen tehokkuudesta (esim. aiemmin tässä viestiketjussa viittaamani Anandtechin testi). Tiedostojärjestelmä lienee melko helposti vaihdettavissa, mutta Linuxin ydintä ei todella niin vain pultatakaan OS X:ään. Uusi tiedostojärjestelmä riittäisi minulle näin aluksi.
-
Viesti Kirjoittaja PeTe »
En ole noihin tiedostojärjestelmiin syvemmin perehtynyt, mutta taisteltuani pe/la 23 tuntia putkeen UFS+VxFS systeemin elvyttämisen kimpussa, niin tuli taas todettua, että hajoaa yksi jos toinenkin filesysteemi, kun sitä kaltoin kohtelee. Itseasiassa HFS+ on journalointinsa ansiosta osoittautunut yllättävän vikasietoiseksi. On tullut muutaman kerran töpeksittyä ja vedettyä koneelta jalat alta. Aika monta *nix konetta on moisesta vetänyt herneen pahasti nenäänsä.
Ja filesysteemin tyyppi ei kyllä vaikuta noihin oikeuksiin. Olen joutunut oikeuksia ajoittain korjaamaan niin Linuxissa, kuin Solariksessakin. Oikeastaan olen alkanut menettää vahvasti uskoa tuon KLONKkauksen maagiseen ongelmanparantamiskykyyn.
PeTe
-
Viesti Kirjoittaja mazbi »
Ajattelin myös, että olisi kiva jos pystyisin katsomaan mpeg-tyyppisiä videoita suoraan selaimesta jollain plugilla, mutta asennus oli työn ja tuskan takana. Meni niin myöhään, että päätin jättää myöhempään. MPlayerplug-inin olisi saanut Firefoxiin, mutta voi tuska sitä asennusta. Kilkettä ei löytynyt rpm-pakettina eikä valmiiksi käännettynä missään muodossa vaan homma olisi pitänyt tehdä kääntämällä lähdekoodista. Edes yum:sta en sitä löytänyt. Tässä vaiheessa löin hanskat tiskiin ja päätin asentaa sen myöhemmin (jos jaksan vaivautua moisen takia).
On se vaan niin helppoa Mac OS X:ssä kun kaikki tarpeellinen ja vähemmän tarpeellinen on mietitty valmiiksi. Ei tuollainen lähdekoodista kääntäminen ihan jokaiselle ole kuitenkaan niin itsestään selvää pässinlihaa.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Väitän että X:n drag'n'drop-lähestymistapa kaikkeen on kyllä käyttäjäystävällisin. Itse olin windows- sekä linux-aikoina kauhea kontrollifriikki mm. mp3-tiedostojen kanssa, sekä ohjelmien kanssa. Tällä hetkellä iTunes hoitaa mp3:n järjestelyn ja Applications kansiossa minulla on alikansioita eri tyyppisille ohjelmille, ne voi raahata sinne suoraan ilman mitään säätämistä tai tiedostopolkujen kirjoittelua/kliksuttelua, jopa asennuksen jälkeen.. Voiko joku olla tämän helpompaa? Väitän että linux-puolelta sitä ei löydy.
Nettisurfailussa peruskäyttäjälle riittää, että sivut aukeavat. Safari osaa sen.
Sähköpostin lähettämisessä peruskäyttäjälle riittää, että postia voi lähettää ja vastaanottaan. Mail osaa sen.
Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. En väitä etteikö Linuxistakin kyseisiä ominaisuuksia löydy, mutta väitän että peruskäyttäjä ei nitä siitä ihan heti saa irti, jos nyt edes saa linuxin ylipäätään asennettua. Sanotaanko näin, että ainoa ohjelma jota periaatteessa tarvitsen päivittäin on MPlayer, jonka asentaminenkin muuten oli varmasti helpompaa kuin Linuxille. Kaiken muun tarvittavan minä saan suoraan käyttiksestä ja käyttiksen mukana tulevista softista. Puhuttaessa siis peruskäytöstä (netti, kuvat, video, levyjen poltto yms)
-
TheKraken kirjoitti:En väitä etteikö Linuxistakin kyseisiä ominaisuuksia löydy, mutta väitän että peruskäyttäjä ei nitä siitä ihan heti saa irti, jos nyt edes saa linuxin ylipäätään asennettua.
Humm? Kumpi oli oma mielipiteesi ja kumpi netistä omaksuttua propagandaa?TheKraken kirjoitti:Onhan Linuxinkin asentaminen nykyään aika läpihuutojuttu[snip]
Tottahan on, että peruskäyttäjälle riittää hyvin netissä surffailu ja salaamattoman postin lähettely & vastaanotto. Ja kaikki voisivat ajaa Trabanteilla.
Mielestäni "peruskäyttäjää" aliarvioidaan todella törkeästi, jos oletetaan että kaikki täytyy tarjota tarjottimella nenän eteen, mieluusti täysin valmiiksi konfiguroituna Isoveljen mielen mukaisesti.
Hyvä vertaus on autolla ajaminen. Vaikkei autolla ajamiseen vaaditakaan täyttä tietämystä kulkuneuvon toimintalogiikasta, täytyy kuitenkin omata tietämys siitä miten vehjettä kuljetetaan ja lisäksi täytyisi handlata liikennesäännöt. Jos näitä ei osaa, ei aja.
Tietokoneen "peruskäyttäjä" on ilmeisesti jalaton ja yksikätinen ihminen, jonka on kuitenkin aivan pakko päästä autobahnille kruisailemaan. Minä en ainakaan päästäisi täyttä ummikkoa liikenteeseen vailla mitään tietämystä kulkupelistään taikka pelisäännöistä.
Mitä olen yrittänyt ontuvasti sanoa, on se, että ihmisellä on aivot, joilla kykenee päättelemään ja oppimaan. Kyllä se peruskäyttäjä sen sähköpostiohjelman (kmail) taikka web-selaimen (konqueror) löytää, vaikkei sitä aivan nenän eteen tuotaisikaan. Pasianssikin löytyy kivuttomasti oletusasennuksista ja ehkäpä tämä peruskäyttäjä osaa käyttää Googlea ongelmiensa ratkomiseen.
Jos kyseessä tosiaankin on peruskäyttäjä, ei häntä kiinnosta kehittyneemmät ominaisuudet, jotka on moderneissa linux-distroissa piilotettu aivan tarkoituksella. Esimerkiksi SUSEn YaST on sen verran yksinkertaistettu, että sillä saa Peruskäyttäjäkin järjestelmän hetkessä toimivaan kuntoon. Sen Guruille suunnatun twiikkaamisen ja haxaamisen voi sitten hoitaa muita reittejä.
Ja kun katselee tällä foorumilla olevia OS X-aiheisia ongelmia ja kysymyksiä, on pakko ihmetellä että onko kysyjä Peruskäyttäjä (jolloin OS X olisi peruskäyttäjälle liian vaikea järjestelmä) vaiko wannabe-Guru (jolloin hänen olisi viisaampaa Lukea Se Hiton Manuaali / käyttää Googlea)?
Kaikki modernit käyttikset (Windows XP, uusimmat GNU/Linuxit sekä OS X) soveltuvat aivan hyvin Peruskäyttäjille. Ainoat erot ovat järjestelmien vaatimassa huollossa, hinnassa, sekä potentiaalisessa muokattavuudessa.
ADD: SUSEssa tosin on yksi iso puute, eli täysin vammautetut multimediaominaisuudet. Näistäkin selviää joko googlen käytöllä, taikka sitten jollain foorumilla itkemisellä. Eipä windowsikaan pura oletuksena kuin..brr..windows mediaa ja mp3:sia. OS X:stä en tiedä.
-
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
PS. Minun kokemukseni mukaan näppäinoikotiet ja kaksinäppinen hiiri menevät jo suurelta osaa peruskäyttäjiä yli hilseen puhumattakaan sähköpostiohjelman asetuksista saati sitten itse asentamisesta.
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Kumpikin on oma mielipide. Netistä en linuxvastaista propagandaa lue, miksi lukisin, ei kiinnosta sen leirin toiminnat pätkääkään.Olba kirjoitti:TheKraken kirjoitti:En väitä etteikö Linuxistakin kyseisiä ominaisuuksia löydy, mutta väitän että peruskäyttäjä ei nitä siitä ihan heti saa irti, jos nyt edes saa linuxin ylipäätään asennettua.Humm? Kumpi oli oma mielipiteesi ja kumpi netistä omaksuttua propagandaa?TheKraken kirjoitti:Onhan Linuxinkin asentaminen nykyään aika läpihuutojuttu[snip]
Linuxin asennus on läpihuutojuttu, mutta kyllä siinä silti kysytään muutama kysymys joka ihan peruskäyttäjälle saattaa aiheuttaa kaverille kilauttamisen. Mm. levyn osioiminen ei välttämättä kerro Ilona Isoäidille mitään.
-
Ehh..sitähän minäkin. Mutta sitä autoa täytyy vielä osata ajaa. Ja ajamisen oppiminen vaatii..no..opettelua.CaptainNapalm kirjoitti:Täysin analogisesti autoesimerkkiisi parusautoilijaa ei kiinnosta miten auto toimii, kun han se toimii kun hyppää sisään ja starttaa
Ja sähköpostiohjelman asetusten osalta Mac toimii eri tavalla kuin Linux? Arvaako se kenties käytettävän sähköpostipalvelimen itse käyttäjätunnuksineen kaikkineen? Ei kyllä se taitaa niin olla, että sähköpostin konfiguroiminen on Peruskäyttäjälle aivan yhtä vaikeaa niin linuxissa, windowsissa kuin macissakin. Ja käyttö taasen aivan yhtä helppoa joka järjestelmästä löytyvillä moderneilla sähköpostiohjelmilla.CaptainNapalm kirjoitti: PS. Minun kokemukseni mukaan näppäinoikotiet ja kaksinäppinen hiiri menevät jo suurelta osaa peruskäyttäjiä yli hilseen puhumattakaan sähköpostiohjelman asetuksista saati sitten itse asentamisesta.
Totta, vaikkakin oletuksilla pärjää useimmiten. Ainakin YaST osaa partitioida automaattisesti aivan hyvin.TheKraken kirjoitti:Linuxin asennus on läpihuutojuttu, mutta kyllä siinä silti kysytään muutama kysymys joka ihan peruskäyttäjälle saattaa aiheuttaa kaverille kilauttamisen. Mm. levyn osioiminen ei välttämättä kerro Ilona Isoäidille mitään.
Mielenkiinnosta kysäisen vielä, että antaisitko Ilonan asentaa & konffia OS X:n omin nokkinensa?
-
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
Ja sähköpostiohjelman asetusten osalta Mac toimii eri tavalla kuin Linux? Arvaako se kenties käytettävän sähköpostipalvelimen itse käyttäjätunnuksineen kaikkineen? Ei kyllä se taitaa niin olla, että sähköpostin konfiguroiminen on Peruskäyttäjälle aivan yhtä vaikeaa niin linuxissa, windowsissa kuin macissakin. Ja käyttö taasen aivan yhtä helppoa joka järjestelmästä löytyvillä moderneilla sähköpostiohjelmilla.
Nyt väittelet kyllä itsesi kanssa. Havainnollistin vain sitä peruskäyttäjän tietotasoa, jota niin kovasti ylistit.
-
Aaaa...ivan.CaptainNapalm kirjoitti:Siis ajaminen on analoginen tietokoneen käyttämiseen. Auton rakentelu ja huoltaminen on analoginen johonkin sellaiseen, jota peruskäyttäjä ei halua tehdä, jota se ei joudu Mac OS:n kanssa tekemään ja jota se joutuisi Linixin kanssa tekemään. Muutenkin keskustelu on täysin akateemista - Linuxia ei peruskäyttäjillä ole ja siihen on hyvät syyt.
Maceissä käyttis tulee esiasennettuna, Linux täytyy aina asentaa itse.
Väitätkö siis, että Pentti Peruskäyttäjä, joka haluaa lähettää sähköpostia ja surffata webissä, olisi suurissa vaikeuksissa ostaessaan tietokoneen, jossa on vaikkapa SUSE esiasennettuna? Ja tilanne olisi täysin toinen mac-koneen kanssa?
Ottakaamme huomioon, että linux-järjestelmää ei täydy asentaa uusiksi ellei käyttäjä mene torveilemaan typeryyksiä pääkäyttäjänä. Ja moistahan ei Peruskäyttäjä halua, sillä hän tahtoo vain lähettää sähköpostia ja surffata pornoa. Uskallanpa väittää, että Pentti olisi hyvin onnellinen saadessaan halvan, turvallisen ja toimivan järjestelmän.
-
Viesti Kirjoittaja Gascibator »
2) Kuvankäsittely Linuxilla luonnaa GIMP:illä. Jotenkuten. Ei todellakaan photarin tasoinen ohjelma vaikka niin hehkutetaankin Linux-beiskämpistä.
3) Video-editointi.. en harrasta.
4) Pelejäkin löytyy Linuxille, joskin tosi vähän. Linuxilla koittamani UT2003 näytti oikeasti aivan helvetisti paremmalta kuin Windowsilla. Johtuu kaiketi siitä, että pystyin heittämään graffat maksimiin toisin kuin winukalla.
Kyllä mä käyttäisin ehdottomasti Linuxia windowsin sijaan, mutta toisaalta ennemmin OS X:ää kuin Linuxia. Johtuu täysin softasta.
Yleisesti ottaen sanoisin kuitenkin Linuxin (joidenkin harvojen distrojen) olevan OSX:ää parempi, sillä se toimii alustalla kuin alustalla ja on ilmainen.
EDIT: tää uutuuttaan hohkaava ihQ<3 r4xuli iPod ei kai toimi Linuxilla?
-
Mitä ilmeisimmin toimii out-of-the-box, mutta enpä sanoisi varmaksi kun en moista omista. Ainakin amaroKissa on oma välilehtensä iPodin hallinnalle, joten on se qmma jos ei toimi. Paremmin tietävät korjatkoot jos olen väärässä.Gascibator kirjoitti:EDIT: tää uutuuttaan hohkaava ihQ<3 r4xuli iPod ei kai toimi Linuxilla?
-
No toisaalta, onhan tietysti niinkin, että mitä mä tässä mellastan, siinä missä kukin voi käyttää mitä käyttistä haluaa, voi tietysti spekuloidakin millä haluaa. Heh, tällekin viestille tuli siis oikeutus.
Mä olen jossain aikaisemmassa ketjussa vaahdonnut siitä, että Macin käyttöön liittyy usein sellaisia arvoja, jotka käsitellään eri aivopuoliskolla kuin Linuxin konffaaminen. Se onko se kenenkin mielestä kuinka järkevää, ei oo kauheen kiinnostavaa.
Toisaalta jos miettii näiden järjestelmien eroja teknisessä mielessä, taitaa lista olla aika irrelevantti. Tiedostojärjestelmä keskustelussa ainakin yhdyn siihen näkemykseen, että paskoja tai hyviä kaikki, riippuu tuurista. Varsin paskoista tulee mieleen vaan FAT. Sitten voi tietysti ihmetellä, että mitä GUIta käyttää ja sitäkin, että miksi niistä edes keskustellaan? Tullaan ehkä siihen, että kuinka avoin kenenkin kulkupeli on ja onkos se sitten taas enemmän tyyliseikka?
-
Viesti Kirjoittaja PeTe »
Gascibator kirjoitti:1) Koodaus Linuxilla on kyllä mukavaa, siihen löytyy kaikki tarvittavat tilpehöörit mitä kuvitella saattaa. Tosin en oo koittanut Xcodea, joten en osaa vetää vertailua.
EDIT: tää uutuuttaan hohkaava ihQ<3 r4xuli iPod ei kai toimi Linuxilla?
Riippuu, mitä tilpehöörejä tarkoitat, mutta OS/X+Developer-paketti pitää sisällään jokseenkin ne kaikki samat tilpehöörit. Jos jotain puuttuu, se löytynee Finkin tai Darwin Portsin kautta.
Ja, kyllä iPod toimii Linuxissakin. En ole itse kokeillut, mutta projekteja on useampia. Niin ja iPodiin tietysti saa Linuxin.
PeTe
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka