Jos lähetän ottamani kuvan Scoopshotille, kuka omistaa kuvan oikeudet?
Kun lähetät kuvan Scoopshotin verkkokauppaan, luovutat Scoopshotille oikeuden näyttää kuva journalisteille verkkokaupassa. Kuva suojataan vesileimalla, jotta sitä ei voi käyttää ostamatta julkaisuoikeuksia. Jos kuvasi ostetaan, siirtyvät kuvan tekijänoikeudet Scoopshotille. Scoopshot huolehtii siitä, että saat aina määrittämäsi korvauksen kuvan julkaisuoikeuksista.
Scoopshotin sivuilla oli vielä eilen väärää tietoa FAQ:ssa. Ajantasainen vastaus on tässä:
Kun lähetät kuvan Scoopshotin verkkokauppaan, luovutat Scoopshotille oikeuden näyttää kuva journalisteille verkkokaupassa. Kuva suojataan vesileimalla, jotta sitä ei voi käyttää ostamatta julkaisuoikeuksia. Jos kuvasi ostetaan, siirtyvät oikeudet kuvan tekijänoikeuksien edelleenluovutukseen yksinoikeudella Scoopshotille. Scoopshot huolehtii siitä, että saat aina määrittämäsi korvauksen kuvan julkaisuoikeuksista. Jos kuvaasi ei osteta 48:n tunnin aikana, palautuvat kaikki kuvan oikeudet sinulle.
Jos kuvani käy kaupaksi, kuka omistaa sen jälkeen kuvan oikeudet?
Journalisti voi ostaa lisenssioikeudet kuvaan. Se tarkoittaa sitä, että journalisti voi julkaista kuvasi sanomalehdessään ja/tai verkkosivuillaan. Lisenssi ei kuitenkaan oikeuta tekemään kuvalla muuta. Jos journalisti ostaa yksinoikeuden kuvaasi, kaikki kuvan oikeudet siirtyvät ostajalle eikä kukaan muu voi ostaa kuvan julkaisuoikeuksia. Yksinoikeudella myydyn kuvan hinta on kymmenkertainen määrittämääsi hintapyyntöön nähden.
Erityisesti tuo viimeinen lause siis. Kuka saa sen kymmenkertaisen summan, minä vai Scoopshot? Vai saako kuvaaja edeleen vain pyytämänsä hinnan?
Mahtava sovellus! Saa mukavasti lisätienestiä. Espoon ja Lappeenrannan reissuilla jäi hieman luppoaikaa, joten päätin kokeilla sovellusta ja kävin räpsimässä kuvia. Sai otettua kuvat yllättävän nopeasti ja kirjoitin arvostelut illalla. 152 kuvaa otin, 150 kuvaa ostettiin. Laitoin verokortin s-postilla maanantaina, 300€ tuli tilille keskiviikkona. Erittäin nopeaa toimintaa. Taidan tehdä reissuja vartavasten kuvaamista varten
Saako kuvan hintaa enää itse määrittää, vai onko se aina 2,5 US$ ? Tuntuis aika vekkulilta, että saman hinnan saisi pullasorsasta lammella, kuin vaikkapa oikeasti merkittävästä ja arvokkaasta kuvasta.
Aikaisemmin vapaa hinnoittelu oli muistaakseni mahdollista.
Viimeksi muokannut hra.P, 9.6.2013 klo 23.28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikähän tämän ikäraja olikaan? Käyttöehdoissa ei mainittu mutta rekisteröityessä lukee että "vakuutat olevasi tarpeeksi vanha blaablaablaa" Ihan vain miettisin ei muuta
iPhone 6 iOS 9.1
MacBook Pro Retina (Early 2015) OSX 10.11.1
MacBook Pro (Late 2011) OSX 10.11.1
hra.P kirjoitti:Saako kuvan hintaa enää itse määrittää, vai onko se aina 2,5 US$ ? Tuntuis aika vekkulilta, että saman hinnan saisi pullasorsasta lammella, kuin vaikkapa oikeasti merkittävästä ja arvokkaasta kuvasta.
Aikaisemmin vapaa hinnoittelu oli muistaakseni mahdollista.
Uusimmassa päivityksessä tuo hinta tais muuttuu samaksi. Itse en yhtään uutiskuvaa oo saanut kaupaksi.
Apple II kirjoitti:Mikähän tämän ikäraja olikaan? Käyttöehdoissa ei mainittu mutta rekisteröityessä lukee että "vakuutat olevasi tarpeeksi vanha blaablaablaa" Ihan vain miettisin ei muuta
Kysyin ikärajaa Scoopshotin FBssä. Vastasivat :
"Suomessa ikäraja on 15, koska silloin on Suomen lain mukaan oikeustoimikelpoinen (tärkeää siksi että kuvan myymistä ja ostoa katsotaan sopimuksena). "
Suomisivuja ei enää ole ja toiminta on vissiin lähtenyt aika paljon pois uutiskuvien myynnistä? Näyttää olevan pelkkiä taskeja ulkomailta vain? Silloin kun tämä lanseerattiin niin tämähän oli pelkkä uutiskuvia välittävä toimisto.
villeh kirjoitti:Suomisivuja ei enää ole ja toiminta on vissiin lähtenyt aika paljon pois uutiskuvien myynnistä? Näyttää olevan pelkkiä taskeja ulkomailta vain? Silloin kun tämä lanseerattiin niin tämähän oli pelkkä uutiskuvia välittävä toimisto.
Itse en yhtään uutiskuvaa ole kaupaksi saanut. Noita tehtäviä, joissa pitää kuvata yritys sekä kirjoittaa siitä lyhyt arvostelu löytyy ympäri Suomen.
Kiitos tämän softan tuomisesta tietooni, aloitin eilen ja nyt olen räpsinyt joitakin kuvia. Tosin ns. sarjatuotantoa ei saa harrastaa ja se on vähän ikävää. Näinköhän lafkalla on edellytykset pysyä pystyssä? Ja kukas noista yrityskuvista Fonectalle sitten maksaa?
Minä tein tilin puhtaasti yritysten ulkokuvia ottamalla ja liittämällä niihin osoitetiedot. Edesmenneen koiran kanssa lenkkeillessä napsin kuvat, joten ihan puhdasta voittoa ovat myös ajan puolesta kun muutenkin olisin samat reitit kulkenut.
Lisähommaa tietysti tuli hieman noiden osoitteiden varmistamisesta, mutta se oli juuri sellaista puhdehommaa joka sopi sohvazombille raskaan työpäivän jälkeen. Fonecta oli muistaakseni ns. työnantaja tuossa tehtävässä.
Verokortti lähtee matkaan huomenna, parin viikon sisään pitäisi rahojen tulla tilille. Raportoin sitten vasta systeemin luotettavuudesta.
Viimeksi muokannut mercury, 16.2.2014 klo 18.02. Yhteensä muokattu 4 kertaa.