Säästin rahaa siirtymällä Mac:iin
-
Säästin rahaa siirtymällä Mac:iin
Viesti Kirjoittaja ha62607 »
Olen ihan uusi tällä foorumilla.
Perustin oman yrityksen hiljattain.
Vanhan tietokoneen ollessa siinä tilassa, että sillä oli mahdoton tehdä työtä.
Marssin Verkkokauppa.com:in liikkeeseen täällä Tampereella ja tarkoituksena ostaa uusi windows -pohjainen
kone. Mutta sitten siellä oli Apple-osasto ja Apple-tyyppi.
Windowsit ovat laitteita, joita kovemmalla käytöllä pitää buutata kerta / vrk.
Windows pitää asentaa uusiksi noin 6 kk -välein.
Muuten olin jo niin tottunut windows-juttuihin että ne eivät haitanneet.
Nyt omistettuani 2 vrk iMac, osaan käyttään sitä jo erittäin sujuvasti.
Käyttäjämukavuus on kyllä hyvä.
Säästö
Jos olisin ostanut windows-ratkaisun.
Kone 700 eur
Näyttö 170 eur
Windows professional 320 eur, yrityskäytössä ei voi olla home-edition.
Monitoimilaite n. 200 eur.
Näyttö kuuluu kauppaan.
Ei tarvita pro-editionia.
Vanha monitoimilaite oikein hyvä, mutta ei ole verkkolaite.
Kytkettyäni se iMac:iin mac antoi luvan jakaa se verkkoon ja
ei ole mitään syytä hankkia uutta laitetta, koska mac jakaa sen kaikille muille koneille.
Apple Care, en oikeastaan keksi mitä sillä tekisin ja en ole edes aktivoinnut sitä, joten
myyn sen pois. Uskon saavani suurinpiirtein rahani takaisin.
Säästetty työaika. Olen työllistetty n. 60-70 h/viikko.
Ennen monta tuntia viikosta, kului odotteluun, kun windows ns.
suoriutuisi - buuttailu ja säätämistä -, nyt tuntuu, että näin ei tarvitse tehdä.
3-vuodessa tämä tekee aika paljon rahaa työaikana.
Minä en halua konfata, tuunata ja odotella, vaan tehdä omia töitäni.
Ainoa miinusta
Mukana tullut langaton näppis hyvä tuntuma - mutta pieni, ajattelin hankkia isomman näppiksen.
Muuten en kyllä oikein keksi mitään moitittavaa.
Ajattelin savustaa nyt kaikki windows-vehkeet pois talosta.
Vaimolle mac-air se ohut laite.
Keittiöön, siellä mini läppäri lehden korvikkena toinen mac-air, macbook pro tai ipad.
Hannu Ala-Harja
http://www.google-optimointi.com
-
Re: Säästin rahaa siirtymällä Mac:iin
Viesti Kirjoittaja Delli »
Muutama kommenttiha62607 kirjoitti: Windowsit ovat laitteita, joita kovemmalla käytöllä pitää buutata kerta / vrk.
ei ole mitään syytä hankkia uutta laitetta, koska mac jakaa sen kaikille muille koneille.
suoriutuisi - buuttailu ja säätämistä -, nyt tuntuu, että näin ei tarvitse tehdä.
- ei windows7 tarvitse buutata kerta / vrk
- Windows pystyy jakamaan sen monitoimilaitteen aivan samoin kuin mac
- tuossa työaika kohdassa vertaat varmaan vanhaa windows-konetta ja uutta macia, et uutta windowskonetta ja uutta macia.
iPad (2024) 64GB Wi-Fi, Apple TV 4rd 4K
MacBook Air 2024, Apple Watch 9.0 44mm
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
-
Viesti Kirjoittaja Lappalainen »
-
Viesti Kirjoittaja Marbo »
Jotenki tuo jakaminen ei ollut yhtä helppoa Windowsissa kuin OS X:ssä. No tiedä sitten häntä olenko jo unohtanu miten se Windowsissa tehään kun 4 vuoteen sen kanssa säätäny niin paljoa.Delli kirjoitti: - Windows pystyy jakamaan sen monitoimilaitteen aivan samoin kuin mac
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
Oli miten oli, niin windows koneen huoltoon menee aikaa ihan v*tu***. Itse lähdi aivan samoista syistä windowsista, josta sitten siirryin onnellisesti mäkkiin. OS X ei ole tarvinnut, eikä minkäänlaista tarvetta asentaa uudelleen, vaikka OS X ollut asennettuna reilun vuoden. Microsoft on kyllä saanut käyttöjärjestelmäänsä parannettu viimevuosina, että sitä ei tarvitse välttämättä asennella joka vuosi hyvälllä säkällä uudelleen, mutta silti pitää asennella välillä uusiksi. Sitten kun tähän päälle lyödään vielä iso läjä muita ongelmia, niin eiköhän se ollut siinä. Ymmärrän kuitenkin miksi Windowsilla on omat kannattajaryhmänsä mm. pelit, joitaikin ohjelmia ei saatavana mäkille jne.Delli kirjoitti:Muutama kommenttiha62607 kirjoitti: Windowsit ovat laitteita, joita kovemmalla käytöllä pitää buutata kerta / vrk.
- ei windows7 tarvitse buutata kerta / vrk
- Windows pystyy jakamaan sen monitoimilaitteen aivan samoin kuin mac
- tuossa työaika kohdassa vertaat varmaan vanhaa windows-konetta ja uutta macia, et uutta windowskonetta ja uutta macia.
Olen taas miettinyt tällä viikolla muutaman kerran, että miten nämä mäkit voi olla näin hyviä. Kaikki vaan toimii. Soittelen kavereiden kanssa skypellä aina välillä ja niillä on aina ongelmia mikrophonien ja kameroiden kanssa windowsissa. Itselläni puhtaat nollat.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Hei Delli tää muuten ei ollut hyökkäys sua vastaan. Yhdyin vain edelliseen.

Eli tervetuloa mäkkimaailmaan.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
ja ollaan "periaatteesta erimieltä" ihmisiä aika paljon - olen joskus ollut samanlainen-, mutta....
Tuota ensinnäkin 38-vuotias hakukoneoptimoija ja ohjelmistosuunnitelija --- n. 13 vuoden kokemus vaativasta ohjelmistosuunnitelusta ---, joten uskon, että minulla on suhteellisen laaja kokemus eri laitteistoista ja käyttöjärjestelmistä.
Mm. eri linux distroista Fedora, Redhat, Ubuntu, Debian, SuSe, CentOS ja jne...
Hyviä vehkeitä, mutta käyttäjäkokemus...en suosita isoäidille....
Windows 95 piti korvata kaikki ongelmat...ei
Windows 98 sisältää kaikki korjaukset....ei
Windows 2000 yhdistää kaiken....ei
Windows XP on lopullinen plattis...ei
Windows Vista on turvallinen joo ...

Nyt on todella vaikea enää uskoa windows 7:kaan kaiken tämän jälkeen, kuinka paljon ihmistä voi kusettaa....
Windows pyörinyt varastossa vuoden..."varastossa" ...ei kuulosta aktiivikäytöltä ja en mielelläni - jos ei ole pakko - halua tehdä töitäni varastossa, jos tämä on jokin lämpötilajuttu (prossu toimii paremmin kylmässä ja jne...).
Tuota täällä keittiössä windows 7 starter, tämä pysyy WLAN:ssa aika huonosti macillä ei ole laisinkaan tämmöistä ongelmaa ?
Tämä ei pääse edes kunnon oikeuksilla verkkolevylle, niin kuinka tämä jakaisi printtereitä ?...ei tod. jaa.
Olen pahoillani näistä vastakommenteista ja anteeksi jos loukkaannutte, mutta koen asiat näin.
-
Viesti Kirjoittaja demise »
-
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Minulla on monta Windows-konetta, ilman päivityksiä ja ainoat viat ovat olleet kovovikoja. MainosTV:llä ollessani servereitä ei uskallettu edes bootata kovalevyjen laakereiden takia.ha62607 kirjoitti:Terve
Windowsit ovat laitteita, joita kovemmalla käytöllä pitää buutata kerta / vrk.
Apple Care, en oikeastaan keksi mitä sillä tekisin ja en ole edes aktivoinnut sitä, joten
myyn sen pois. Uskon saavani suurinpiirtein rahani takaisin.
Ajattelin savustaa nyt kaikki windows-vehkeet pois talosta.
Vaimolle mac-air se ohut laite.
Keittiöön, siellä mini läppäri lehden korvikkena toinen mac-air, macbook pro tai ipad.
http://www.google-optimointi.com
Tuotevastuu ei korvaa yrityskäytössä ollutta konetta, takuu on siis vain 1 vuosi.
Mac ei ole kuin tavallisen hyvä kone, se ei ole rakenteeltaan yhtään kummempi kuin tavallinen hyvin tehty tietokone. Vikoja löytyy ihan yhtä paljon, kuin muistakin merkkilaiteista.
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Macissa rauta on sivuseikka. Kun verrataan Windows-PC:tä ja Macia, kannattaa keskittyä käyttiksiin. Muuten hommassa ei ole mitään mieltä.Paapa kirjoitti:Mac ei ole kuin tavallisen hyvä kone, se ei ole rakenteeltaan yhtään kummempi kuin tavallinen hyvin tehty tietokone. Vikoja löytyy ihan yhtä paljon, kuin muistakin merkkilaiteista.
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Minulle oli kyllä uutta, että Windowssia pitää bootata vähintään kerta per vrk ja että se pitää asentaa uudelleen puolen vuoden välein. Edellinen duunikone oli kovassa käytössä sen koko elinkaaren, eli kolme vuotta, se asennettiin kerran sinä päivänä imagesta kun sen otin käyttöön ja vedin sen itse sileäksi kun tuli vaihto uudempaan rautaan, käyttöjärjestelmänä oli Win XP Pro, uudessa on Win 7. Virustartuntoja en saanut ainuttakaan ja monien kauhistelemat säätämiset yms. ajuripelleilyt loistivat poissaololtaan vaikka laitteessa myös kokeiltiin lukuisia eri oheislaitteita ja softia. Olen saanut viimeksi pc:n rikki kun jätin yhden läppärin joskus 2000 -luvun alkupuolella pakkasyöksi takaluukkuun ja laitoin sen tulille suoraan odottelematta kun menin toimistolle ->> kovalevy rikki fyysisesti. Oli myös toistaiseksi ainoa kerta kun olen joutunut oman koneeni asentamaan uusiksi. En osaa sanoa mitään ns. markettimikroista, en niitä suosittele kenellekään mihinkään käyttöön vaan suosittelen mieluummin ostamaan yrityssarjojen koneita ilman tokyo-by-night -valoja yms. tingeltangeleita.
Kovempaan käyttöön minua myös huolestuttaisi ostaa kuluttajahinnoilla jotain 700 euron matolaatikkoa oli tämä sitten minkä merkkinen läppäri tai pöytäkone hyvänsä, grouppitason hinnoilla tuohon rahaan alkaa jo saamaan kuluttajille noin >1400 euron koneita. Esimerkiksi tälläkin hetkellä merkin x kone maksaa grouppitason sopimuksella noin 900 taalaa kun sitä saa Verkkokauppa.comista karvan alle kahden tonnin. Ikävää yksittäisostajille, mutta minkäs sitä massan voimalle voi, on eri asia ostaa 50t konetta kuin yksi.
Kone on osiensa summa ja halvalla ei saa hyvää, nyt topicin aloittajan ostettu iMac on varustettu jo sen verran vanhalla raudalla, että saman rahan sijoittamalla ns. pc-puolelle ei ainakaan huonompaa saa aikaiseksi miltään osa-alueelta. Käyttöjärjestelmä on yksi osa-alue minkä moni ottaa esille, mutta onhan ne omat inhottavuudet omenankin puolella, kyse on enemmänkin omaan käyttölogiikkaan, osaamiseen ja tarpeisiin perustuvasta asiasta. Osx on jo ihan kelpo käyttis nykyään aivan kuten Windows seiskakin, loppujen lopuksi, paljonko on eroa käyttää esim. Lightroomia windowssissa vaiko ossissa? Ei käytännössä mitään mikä aiheuttaisi näppylöitä kummankaan osalta.
Miksi muuten olisi pitänyt ostaa Win 7 Pro erikseen? Tietysti yrityskäyttöön hankitaan yrityskäyttöön tarkoitettuja koneita mitkä ovat jo valmiiksi varustettu Win 7 Prolla, iMac ei myöskään ole sen enempää osiensa kuin huoltokuvionsa puolesta yrityskone, yrityskoneeseen kuuluu vähintään kolmen vuoden next business day onsite -huoltosopimus. Niitä ei kanniskella mihinkään huoltoihin vaan ne huolletaan omassa työpisteessä viimeistään seuraavana työpäivänä.
Pikkuisen antaa trollimaisen lopputuleman myös väite jonka mukaan kaksi vuorokautta antaa ultimaatin lopputuleman: iMac hakkasi kaikki maailman pc:t ja rahaakin on säästetty niin mahdottomasti.
Olen kohtuullisen mac- ja Apple -myönteinen henkilö mitä tulee siviilielämään, mutta toistaiseksi niiden yrityskäyttö on lapsenkengissään vähänkään suuremmissa yrityksissä ja tähän on olemassa ihan järkevät syyt raudan tasossa, hinnoittelussa ja osin huoltopuolen sopimattomuudesta kriittisiin kohteisiin. Olen käyttänyt mäkkejä ensimmäisen kerran joskus 92-93 paikkeilla ja siitä eteenpäin satunnaisen epäsäännöllisesti lähinnä siviilipuolella, joten mistään sen suuremmasta sorsimisesta tai anti-fan -toiminnasta on turha syyttää, katson näitä asioita aika maallisen realistisesti koska ne ovat semmoisiksi tulleet työn kautta. Onko seuraavat kotikoneet omenaa vaiko normi-pc:tä riippuu vähän mitä markkinoille on tulossa, itselleni se väline ei ole tärkeä, vaan se miten se sopii minun tarkoituksiini.
Mutta sehän on tärkeintä, että ketjun aloittaja on tyytyväinen hankintaansa ainakin kahden ensimmäisen vuorokauden osalta, toivotaan, että jatkokin on yhtä auvoisa. 8)
-
Viesti Kirjoittaja darthmother »
Töissä buuttaillaan Winukka keräilypäätteitä, kyllä ne vähintää n .5 mins käynnistyyMailia kirjoitti:En ole kyllä koskaan ajatellut, että tietokoneen käynnistelystä tulisi kovin valtavaa työajanmenetystä, kun siinähän menee vain se minuutti päivälle.
-
-
Viesti Kirjoittaja Paapa »
Macco kirjoitti:Macissa rauta on sivuseikka. Kun verrataan Windows-PC:tä ja Macia, kannattaa keskittyä käyttiksiin. Muuten hommassa ei ole mitään mieltä.Paapa kirjoitti:Mac ei ole kuin tavallisen hyvä kone, se ei ole rakenteeltaan yhtään kummempi kuin tavallinen hyvin tehty tietokone. Vikoja löytyy ihan yhtä paljon, kuin muistakin merkkilaiteista.
Jos olen ostamassa työkalua siihen liittyy rauta ja softa, Maciin saa Officepakettia ja sillä periaatteessa pärjää tavallisessa yhteydessä (siis kun pitää olla yhtensopivat softat yms). Mac ei ole kokemukseni mukaan yhtään parempi rauta, kuin itse rakentamani "PC"-kone. Apple ei voi myydä rautaa kuin uskottavuudella, ja sillä että takuu toimii ja tuotevastuu, yrittäjälle tuotevastuuta ei ole, Care-sopimus on siksi tärkeä. Rauta on ehkä parempaa suurien sarjojen takia, ja toisaalta ei. Muun määrää käyttis. Työkalua ostettaessa määrää kaiken softien ja koneen (käyttiskin) liitto.

Muokaan tätä senverran, etä jos et laita Windows-konetta verkkoon ja päivitä se toimii vuosikausia ilman mitään vikaa. Se kokonaispaketti toimii niin hyvin kuin kovo toimii.
MacBook 2 GHz Core 2 Duo
-
Tarkoitan lähinnä sitä, että tarpeeni saattavat olla hieman erilaiset. Ois kiva , että käyttis ois kiva, mutta miellelään UNIX -alle. Mac sopii tuohon. Joo tiedän et winkkariin saa jotain juttuja kans, mut kun skriptien pitäs toimia 24/7.
-
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
Itse kuulun myös siihen kastiin joka ei saa Windowsia pysymään kunnossa vuotta pidempään.
Onko Windows uusi Linux, kun sen pystyssäpitämiseen tarvitaan erityistaidot? Jos Windowsilla haluaa tehdä muutakin kuin käyttää Wordia, sekö on omaa tyhmyyttä joka johtaa järjestelmän sotkeutumiseen?
Erään tutun kanssa on välillä Mac vs Win keskusteluja äänipuolen hommissa. Kun sanon että Win-koneella äänityöskentely on onnetonta, niin Win mies vastaa että "et osaa säätää tarpeeksi".
http://sisainenaani.com
-
Viesti Kirjoittaja tjames »
-
Viesti Kirjoittaja Jusutus »
-
Viesti Kirjoittaja tjames »
Osittain parempi sen takia verratuna XP:n, että on älytty kopioida OSX:n hyviä puolia. Esim alapalkin kuvakkeet ja exposen kaltainen aero peek, joka kuitenki omasta mielestäni on parempi kuin expose. Ikkunoiden hallinta on paljon helpompaa sekä hiirellä että näppäimistöllä vrt XP ja osittain OSX. Ohjelmat käynnistyvät nopeammin kuin macissäni (ok muistia on tuplamäärä, mutta macissähän muistilla ei tarvinnut kerskailla. 2GB vs. 4GB). Käyttöjärjestelmä on kaatunut vain kerran, kun luin macille alustettua kovalevyä eräällä ohjelmalla. Silmäkarkkia on lisätty, mutta ei ihan pärjää OSX:lle. Hauska sinällään, että Win 7:ssä silmäkarkki lisää nuita käyttöä helpottavia ominaisuuksia, esim peekki toimii vain aeron kanssa, eli classic theme on rampautetumpi. Classic themessä eivät alt+tab kuvakkeet reagoi hiiren klikkauksiin toisin kuin aerossa. Explorerin paremmuus verrattuna Finderiin taitaa olla makuasia, mutta on tuo Finder kyllä melko surkea. Muutaman kansion siirtäminen eri paikkaan voi saada aikaan lieviä raivopuuskia. Vaikea alkaa jokaista hyvää asiaa näin aamutuimaan kirjoittelemaan. Jos mahdollista, niin kannattaa kokeilla jossakin itse Win7 ominaisuuksia eikä suinkaan kokeilla surkeimmalla compaq:n pakettikoneella. Huonosti kirjoitettu posti, mutta tähän hätään en parempaan kyennyt.Jusutus kirjoitti:Mikäs siinä Win7:ssa oli se hyvä/hieno juttu? Mun silmissä XP--> OK, Vista--> Käyttökelvoton ja Windows 7:ssa käyttis on sitten korjattu melkein takas Xp:n tasolle.
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Erityistaitoihin ei tarvitse kuulua mitään sen ihmeellisempää, ei asenna mitään hämärää kamaa epämääräisistä lähteistä koneille ja huolehtii käyttöjärjestelmän päivityksistä joko automaattisesti tai sitten manuaalisesti itse valittuna ajankohtana. Tunnet aika monia käyttäjiä kun osaat sanoa tarkan prosenttimääränkin, että kenellä menee hyvin ja kenellä ei.redhat kirjoitti:Te jotka Windowsia puollatte, ilmeisesti 99,5% käyttäjistä on täysin tyhmiä ja osaamattomia kun heillä menee Windows juntturaan tietyin väliajoin.
Itse kuulun myös siihen kastiin joka ei saa Windowsia pysymään kunnossa vuotta pidempään.
Onko Windows uusi Linux, kun sen pystyssäpitämiseen tarvitaan erityistaidot? Jos Windowsilla haluaa tehdä muutakin kuin käyttää Wordia, sekö on omaa tyhmyyttä joka johtaa järjestelmän sotkeutumiseen?
Erään tutun kanssa on välillä Mac vs Win keskusteluja äänipuolen hommissa. Kun sanon että Win-koneella äänityöskentely on onnetonta, niin Win mies vastaa että "et osaa säätää tarpeeksi".
Ennen kuin mietitään käyttöjärjestelmää pitää tehdä myös katsaus käytettyyn laitteistoon, ne kun muodostavat erittäin tiiviin ja läheisen suhteen keskenään. Järjestään ihmiset ongelmiensa kanssa joita itse tunnen ja joita olen työn puolestakin nähnyt joitain satoja muodostavat kaksi ryhmää, ne ketkä ovat oikeasti aivan lahoja latvasta ja toisena ryhmänä on surkeaa rautaa ostaneet, se on täysin selvä asia, että jos ostetaan se halvin markettiruoska mitä vain ilman pöllimistä saa ja asennetaan se täyteen wareskeidaa, niin se on aivan varma homma, että sen Acerin/Acuksen/HP:n halpamallit tms. skeidan voi heittää verkonpainoksi.
Ei Windowssia tarvitse 'säätää' millään muotoa, että se on toimiva kokonaisuus, aivan sama joka alustalla, huolehtii päivityksistä ja katsoo, että esim. käyttää uusimpia laiteajureita yms. Kannattaa pitää silmät avoinna joka suuntaan niin näkee paremmin, putkinäöllä ja itselleen mantralla hokien sitä oman valinnan nimeä ei päästä pitkälle oli tämä sitten Windows, Volkswagen, Sony, Apple, Skoda, Philips jne jne.
Aika monessa pc vs. mac -keskustelussa tuolla maailmalla tulee mieleen semmoinen hauska piirre jonka osa on niihin ketjuihin kyllästyneenä kirjoittanutkin, että jos pc-puoli olisi oikeasti niin ankea mitä mac -miehet kirjoittavat, niin miksi näissä ko. keskusteluissa äänet ja puolesta -viestit yleensä jakautuvat 50/50 vaikka käyttäjämäärissä on niin karmea ero toisiinsa? Eli se on sitä jälkimarkkinointia itselleen monesti mac-puolelta, kukas kissan häntää nostaisi ellei sitten kissa itse. Enkä sano, että Apple ja sen ossi huonoja olisivat, päinvastoin, mutta on todella väsynyttä lueskella tälläkin palstalla sitä itkua pc:stä ja Windowssista jos a) ei itse osata toimia käyttöjärjestelmän kanssa oikein (eli asennetaan mitä sattuu ja mistä sattuu, ei jakseta päivittää siihen tarjottuja päivityksiä edes automaattisena jne jne) b) on hommattu aivan väärää rautaa sen käyttiksen kaveriksi.
Windows 7 on oikeasti ihan kelpo laitos eikä mielestäni häpeä laisinkaan lumileopardille, menee enemmän mieltymysten ja osin valitun raudan piikkiin kumman tulee hankkineeksi. Applen kone on sinällään hyvä ostos, siihen kun saa molemmat käyttikset, samaa etua ei ole pc-raudan ostajalla, toisaalta, nykyään sillä ei niin väliä ole enää seiskan ansiosta, Vistan aikoina homma oli eri.
-
Viesti Kirjoittaja Sherman »
Ei siinä hierrä muu kuin verrataan tuliterää mäkkiä johonkin kuusi vuotta vanhaan loppuun ajettuun Win XP rohjoon. XP:kin täyttää kohta 10 vuottaredhat kirjoitti:Te jotka Windowsia puollatte, ilmeisesti 99,5% käyttäjistä on täysin tyhmiä ja osaamattomia kun heillä menee Windows juntturaan tietyin väliajoin.

Eipä noita win7 koneita tarvitse enää jumpata, ne päivittää itse itsensä ja yleensä kun koneen sammuttaa. Joten ei tarvitse edes buuttailla kesken "kiireisimmän duunisession".
Käyttiksen merkitystä on muutenkin yliarvostettu, kohta riittää pelkkä selain...yksi ja sama mikä alusta alla.
Ericsson Dialog 4224
-
Viesti Kirjoittaja Jusutus »
Ihan hyvää juttuahan tuossa oli. Seiska on kyllä aika tuttu ja onhan siinä tosiaan hyviäkin ominaisuuksia. Ehkä se suht.peruskäyttäjälle, (kuten minulle) on niin pienistä asioistakin kiinni mikä tekee käyttiksestä paremman kun toisesta . Koneella töitä tekevät sitten asia erikseen.tjames kirjoitti:Osittain parempi sen takia verratuna XP:n, että on älytty kopioida OSX:n hyviä puolia. Esim alapalkin kuvakkeet ja exposen kaltainen aero peek, joka kuitenki omasta mielestäni on parempi kuin expose. Ikkunoiden hallinta on paljon helpompaa sekä hiirellä että näppäimistöllä vrt XP ja osittain OSX. Ohjelmat käynnistyvät nopeammin kuin macissäni (ok muistia on tuplamäärä, mutta macissähän muistilla ei tarvinnut kerskailla. 2GB vs. 4GB). Käyttöjärjestelmä on kaatunut vain kerran, kun luin macille alustettua kovalevyä eräällä ohjelmalla. Silmäkarkkia on lisätty, mutta ei ihan pärjää OSX:lle. Hauska sinällään, että Win 7:ssä silmäkarkki lisää nuita käyttöä helpottavia ominaisuuksia, esim peekki toimii vain aeron kanssa, eli classic theme on rampautetumpi. Classic themessä eivät alt+tab kuvakkeet reagoi hiiren klikkauksiin toisin kuin aerossa. Explorerin paremmuus verrattuna Finderiin taitaa olla makuasia, mutta on tuo Finder kyllä melko surkea. Muutaman kansion siirtäminen eri paikkaan voi saada aikaan lieviä raivopuuskia. Vaikea alkaa jokaista hyvää asiaa näin aamutuimaan kirjoittelemaan. Jos mahdollista, niin kannattaa kokeilla jossakin itse Win7 ominaisuuksia eikä suinkaan kokeilla surkeimmalla compaq:n pakettikoneella. Huonosti kirjoitettu posti, mutta tähän hätään en parempaan kyennyt.Jusutus kirjoitti:Mikäs siinä Win7:ssa oli se hyvä/hieno juttu? Mun silmissä XP--> OK, Vista--> Käyttökelvoton ja Windows 7:ssa käyttis on sitten korjattu melkein takas Xp:n tasolle.
Noihin tyhmyys ja osaamattomuus kommentteihin ihan tällainen ajatus: Eihän perus toimistorotta, vanhempi, isovanhempi, rekkakuski tai Kelan täti tiedä tai halua tietää tietokoneesta sen enempää kuin miten pääsee facebookkiin ja nettipankkiin. Kaikki heistä tarvitsee kuitenkin konetta ja melkein uskallan väittää että toisen käyttiksen kanssa työt tulee tehtyä ja toisen käyttiksen kanssa tehdään töitä jotta päästäisiin tekemään niitä töitä.
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
Linuxit ja unixit ovat elintärkeitä järjestelmiä palvelinpuolella ja Linuxia käytetää hurjasti koodaus / tuotekehityspuolella ja voin allekirjoittaa edelläkirjoitetut kokemukset Linuxista, että sitä ei voi suositella normikäyttäjälle. Eli suositeltavaa on vähintään vankka IT-harrastus tausta.
DOS ja vanhat windowsit on tietenkin jo historiaa sekä IBM:n OS 2:nen, joten ne on historiaa ja niihin en ota kantaa. Mitä tulee uusin Windowseihin, en voi käsittää miten joku voi ylistää esim. Win Vistaa tai 7:kaa.
Sitten tähän rautakesteluun PC vs. MAC. Joillakin ihmisillä on pakkomielle PC-puolella aina jauhaa: "Saat halvemmalla modernimmat osat". Tämä on osittain totta ja osittain täyttä puppua. Totta oleva osa on, että jos haluat pelikoneen ja uusimman nVidian tai Atin uber näytönohjaimen halvalla, niin osta PC. Mutta jos haluat toimivan työkoneen, joka on hiljainen, virtapihi, tyylikäs ja varmasti toimiva osta MAC. PC:n raudassa on ongelmana todella usein se, että kun kone tehdään esim. kloonikoneena, niin osien yhteensopivuus ei ole täysin varmaa, joten vikoja voi tulla vastaan. Kone voi olla kaikenlisäksi hurja virtajuoppo, äänekäs, ruma. Saati, kun siinä on joku MSI:n hieno uus rävellysnäytönohjain, niin tuki loppuu seuraavan 2-3vuoden sisään, niin revi tästä iloa. Voisin kertoa näitä ongelmia ihan loputtomiin, kun olen tehnyt IT-tukea ja ollut hankkimassa yrityksille tietokoneita ja ollut useassa eri tietokoneliikkeessä huoltohenkilönä / myyjänä.
Eli asia mikä tulee ottaa huomioon verrattaessa PC:n ja Mäkin rautaa on sen toimivuus. Eli mäkkeihin valitaan todella tarkkaan komponentit ja niiden yhteensopivuus ja toimivuus testataan perusteellisesti. Ajurit pyritään hiomaan täydellisesti ja tukea laitteille löytyy vielä vuosienkin päästä. Laitteisiin saa vielä kaupanpäälle, hienon ulkoasun jne. Eli hintaa ei nosta mäkissä komponentit, vaan desing, laatu ja toimivuus.
PC:llä tulee taas jatkuvasti, niin paljon eri valmistajilta tuotteita ja eri tasoisilta valmistajilta, että ajurituki on mitä on. Myös jatkuva Windowsversioiden muuttaminen ja päivittäminen tekee valmistajille sen, että ne eivät jaksa tehdä päivityksiä vanhempii tuotteisiinsa kunnolla. Tästä muutama hyvä esimerkki on. Logitehin webbikamerat, joiden tuki lopetetaan usein jo kahden vuoden jälkeen. Olen joutunut heittelemään noita kamereoita roskiin välillä, kun uusi Windows version on julkaistu, niin valmistaja on ilmoittanut, että kyseistä laitetta ei tuote enää. Häh! 2-vuotta vanha tuote? Toinen esimerkki emolevyjen driverit. Minulla tulee jatkuvasti vastaan emolevyjä, joihin on integroitu kaikki samaan levyyn ja sitten, kun asentelet uuden hienon Windows 7:kan koneeseen, niin mikrophonit, kuulokeliitännät yms. eivät toimikkaan, niin kuin pitäisi. No sitten ruvetaan metsästelemään valmistajan sivuilta ajureita. No sieltähän löytyy hienot uudet beetta-ajurit. No ei ole muita, joten pakko asentaa. Sitten seuraavaksi näiden kanssa on ongelmia. Tälläistä on PC:n kanssa värkkäily säännöllisesti. Jos joku väittää, että se ei ole tätä, niin sanon että ei ole tehnyt PC:iden kanssa hommia sitten. Tai ei ole kasaillut koneita tai huoltanut. Olen tehnyt tätä montakymmentä vuotta ja mikään ei ole muuttunut. No okei, ehkä nykyään vikoja on suhteessa vähemmän, kuin esim. 90-luvulla.
Eli tiivistäisin, että on erillaisia käyttäjiä (kirjoitettu pilkesilmäkulmassa, joten ota huumorilla):
1.) Tietemättömät:
-Ovat ihmisiä, jotka ostavat koneen ystävien neuvojen mukaan, myyjän neuvojen mukaan tai omien käsitysten mukaan. Yleensä nämä ihmiset ostava sen 400-700€ tietokoneen. Näillä ihmisillä on huonoja kokemuksia yleensä tietokoneista ja pitävät niitä vaikeina jne... (Näistä tulisi hyviä MAC-käyttäjiä. )
2.) Päivitysfriikit:
- Näitä ovat yleensä nuoret, tekniikasta kiinnostuneet tai harrastelijat. Koneessa pitää olla aina tehokkaimmat prosessorit ja laitteet. Windows on täydellinen tälläisille käyttäjille. Käyttäjät nauttivat hurjasti koneiden kanssa tappelusta ja tämä on puolet harrastuksesta. Osa käyttäjistä tunaa koneita, ylikellottamalla, asentelemalla nestejäähdytyksiä yms.
3.) Pelifriikit:
- Koneessa pitää olla tehokas prosessori, paljon muistia mutta ennenkaikkea uber näytönohjain, jota varten pitää olla vähintääkin 1000W virtalähde. Asuntoon ei tarvitse hommata saunaa. Nämäkin ovat Windows-käyttäjiä. Yleensä päivitysfriikit kuuluvat myös tähän kategoriaan.
3.) Yritykset:
- Koneet hommataa firman ohjelmia, töitä varten. Yleensä jos firmassa on ollut tapana käyttää PC:tä, niin sitten myös käytetään PC:tä. Vaikkakin suomalaiset yritykset ovat ruvenneet suosimaan nykyään Mäkkejä ja ovat antaneet työntekijöille mahdollisuuden valita Mäkkejä. Eli koneet hommataan yleensä firman ehtojen mukaan.
Esim. elokuvafirmat käyttävät yleensä mäkkejä editointi tarkoituksiin yms. Mutta isot työt / renderöinnit tehdään Linuxeilla. Google on siirtymässä tällä hetkellä pelkkiin Mäkkeihin. Eli windowsit saa kyytiä.
4.) Huolettomat käyttäjät:
- Käyttäjiä jotka haluavat, koneen joka toimii, eikä tarvitse tapella. Nämä ovat yleensä mäkkikäyttäjiä. Tälläisia asiakkaita on nykyään enemmän ja enemmän.
5.) Laatutietoiset / juppeilijat:
- Ostavat yleensä koneen statuksen mukaan. Eli Apple, Sony Vaio jne. Tätä tuskin tarvitsee selitellä enempää.
Itsekkin kommentoin vielä tuota osaamattomuus asiaa. Eräs kaverini joka on tekniikan alan suunnitelija sanoi, että jos asiakas ei osaa käyttää laitetta tai se pitää sitä liian monimutkaisena, ei ole asiakkaat tyhmyyttä, vaan laite tai ohjemisto ei ole tarpeeksi helppokäyttöinen. Tähän en voi sanoa muuta kuin. Totta!
Mielenkiintoista nähdä saako täällä Windows-kannattajat raivarin.
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Viesti Kirjoittaja samnyrhi »
Oikein käytettynä vakioidulla alustalla ei ongelmia pitäisi ilmetä. Kokemusta yritys käytössä olevasta Windows XP koneesta sekä kotikäytössä Macbookista. Molemmat ovat toimineet ongelmitta. Koneet on ostettu samaan aikaan.
--
Sami
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka