Peitsamo kirjoitti:Piti nyt mainita kun jotkut perusasiat eivät ilmiselvästi ole hallussa...
Keskity perusteluihin väheksynnän sijaan.
Peitsamo kirjoitti:
Takerrut periaatteessa täysin yhdentekevään seikkaan alkaessasi jauhamaan Applen kohdalla osingon tärkeydestä.
En "takerru", minä manitsin asian, johon tartuit innokkaasti. Asiasta on montaakin näkemystä, minä puolustan tarvittaessa perustellusti omaani, en oikein tavoita sinun perustelujasi.
Peitsamo kirjoitti:Kuten mainitsin aikaisemmin niin sijoittajan tuotto on osinko + arvonnousu ja se on teoriassa aivan sama saatko sen tuoton osinkona vai arvonnousuna. Applen kohdalla saat sen arvonnousuna.
Luulenpa että sinulta puuttuu nyt pidempiaikaista omakohtaista kokemusta sijoittamisesta esim. juuri Nasdaqissa. Applen osake on nyt olut poikkeuksellisessa nousussa, sillä pystyi tekemään tappiota vielä viime vuonna. Osinko on se vakaa tuotto pitkässä juoksussa.
Peitsamo kirjoitti:Mikäli olet sijoittanut firmaan ja olet yhtään perillä sen linjauksista niin sinun tulee vain hyväksyä se, että Apple ei maksa osinkoa.
Ei suinkaan sellaista maksiimia ole, kyllä minä osaomistajana olen oikeutettu ihan päinvastaiseen kantaan, Minusta on toki täysin hyväksyttävää rahoittaa R&D:tä osingoista, mutta pointtini oli, että siihen ei ole enää tarvetta, kuten oli 10 vuotta siten tai kuten jolloin biotekniikkafirmoilla tulee olemaan aina kunnes kupsahtavat. Nyt ollaan jo aika kypsässä vaiheessa tekniikassa Applella – jos olet seurannut – ja raha voi olla jo tuottamatonta
tuollaisissa kasaumissa, sitä yritin valottaa vertaamalla esim. MSoftiin ja suhteuttamalla osingon määrää osakkeen hintaan, ja kertomalla sen osakkeen hintavaikutuksesta, nämä ohitit aivan töysin ja kokonaan.
Peitsamo kirjoitti:Lisäksi esim. Cisco ei maksa osinkoa
Voi hyvänen aika, minä omistan Ciscoa ja se maksaa osinkoa, perusteena se jaolle oli juuri se että kehitys on kypsässä vaiheessa ja rahaa alkaa taas olla.
Peitsamo kirjoitti:En ymmärrä tuota viimeistä kommenttiasi. Siis omien osakkeiden ostolla ei ole mitään merkitystä?
En sanonut niin, lue uudelleen.
Peitsamo kirjoitti:
Tässä kohtaa tekee mieli sanoa, että älä opeta isääsi naimaan
Yh. Keskustelu taitaa olla n. kypsä.