Tumpatkaa noi tupakat, täällä ei saa polttaa. Täällä saa sen sijaan keskustelle otsikon aiheesta. Jeah!Cathi777 kirjoitti: Yksi keinohan noiden vuosien määrän vähentämiseen voisi olla se, että laskisi niin, että jos polttaisi niin vetäisi vaikka 6 askia päivässä. Silloin jäisi jo huomattavasti enemmän säästöön, vaikka ei sillä vielä tuota taloa toki ostettaisi normaalin ihmiselämän pituuden puitteissa.
Säästin rahaa siirtymällä Mac:iin
-
- Ylläpitäjä
Re: Säästin rahaa siirtymällä Mac:iin
Viesti Kirjoittaja amanita »
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Karkea esimerkkini soveltunee sen pohtimiseen kuinka paljon voi todella säästää jos työaika tehostuu. Nimittäin se ei ole aivan itsestään selvää. ha62607 kirjoitti säästävänsä yli 12000€ pelkästään buuttausten välttämisellä. Samalla hän mainitsi, että se säästää ajatusten katkeamiselta. Päivässä lisääntynyt 10 min. työaika saattaa olla tilanteesta riippuen ihan hyödyllistäkin. Toisaalta ihminen ajatuksineen tarvitsee luovia taukoja ellei kyse ole ihan mekaanisesta työstä. Työajan tehostuminen pohjautuu ilmeisesti vanhaan kellokallejen luomaan perinteeseen. Taustahan siinä oli mekaanisen työn nopeuttaminen.amanita kirjoitti:Tumpatkaa noi tupakat, täällä ei saa polttaa. Täällä saa sen sijaan keskustelle otsikon aiheesta. Jeah!Cathi777 kirjoitti: Yksi keinohan noiden vuosien määrän vähentämiseen voisi olla se, että laskisi niin, että jos polttaisi niin vetäisi vaikka 6 askia päivässä. Silloin jäisi jo huomattavasti enemmän säästöön, vaikka ei sillä vielä tuota taloa toki ostettaisi normaalin ihmiselämän pituuden puitteissa.
Nykyisin tilanne on kuitenkin toisenlainen. Luova tai ainakin ajattelua vaativa työ ei välttämättä tehostu sillä, että työaikaa lisätään. Ainakin minulla kaikki luovat prosessit ovat aaltomaisia tai sellaisia, että ne eivät synny väkisin pusertamalla. Luovuuden puuskan syntyessä siitä on sitten otettava hyöty irti. Toisaalta normaali arkipäivä ei ole luovuuden aalloilla surffailua vaan se vaatii määrätietoista aiheeseen paneutumista ja ajattelua. Ajatteluakaan ei voi tehdä määräänsä enempää. Se vaatiikin sopivia taukoja ja välillä täysin mekaanisten asioiden tekemistä. Tällainen purskemainen työ auttaa myös luovuudessa. Mekaaninen työ ajattelun välillä on kuin keidas autiomaassa. Matkan vaivojen jälkeen se jokin luova ja mullistava idea saattaa saada syntynsä.
Lopuksi vielä klausuuli siitä, että en polta itse tai pidä kyseisiä taukoja sopivana. Tähän minulla on ihan esteettiset ja Le Corbusierin mainitsemat terveydelliset syyt. Tupakoitsija haisee kaatopaikalta tullessaan sisään. Samalla hän imee sisäänsä arsenikkia, virtsaa, rikkihappoa ja ties mitä tuntemattomia yhdistelmiä. Sopivat luovat tauot olisikin syytä järjestellä muuten. Näihin nähden se 10 min. työajan lisääntyminen on ihan hyvä asia. Se saattaa ratkaista monta ongelmaa, jotka saattavat kumuloitua työssä.
-
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
Ennen yksi pc-kone ja nokian kännykkä oli riittävä yhdistelmä. Nyt olen Applen iloinen orja ja suunnistan tasaisin väliajoin kauppaan shoppailemaan.
Pelkästään irtokräppiin - telakoihin, design-kuoriin ja -pusseihin tulee mällättyä sen minkä peeceehen.
Apple siis voi luoda tarvetta jota ei ole.
Oma vika, tietenkin, että homma ei pysy kasassa..
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ehkä siellä on kohtalotovereita muitakin.. monia muita.
-
- Ylläpitäjä
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Hiiskatti, tuo on varmaan totta. Tai hei, jos se onkin vaimon säästöä, viimeksi kun pohdin itse sen 13-tuumaisen ostoa, mutta vaimo vaan sanoit, ettei se 13-tuumainen riitä, ota vaan se 17-tuumainen. Ja oikeassa oli, kuten tavallista.Le Corbusier kirjoitti:Just. Sen vuoksi oot voinut ostaa 17-tuumaisen kolmentoista sijasta.MacFinn kirjoitti:Onks tää otsikko samanlainen juttu kun mitä pikkupoikana/nuorena miehenä tupakanvastustajat lupasivat: kun oot tarpeeks kauan polttamatta, niin säästät kivitalon Helsingissä. Mulla on vuodet täynnä, mutta mikä on se mun talo siellä Hesassa, en vielä oo löytänyt.
Sama tilanne vähän näiden Maccien kanssa, rahaa ei ainakaan säästy, kun aina pitää ostaa kaikkea kivaa mitä Applelta ilmestyy.
-
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
Eikun, olisit säästänyt jos olisit ostanut sen 13" - nythän vaimosi tuhlasi ylimääräiset 1000 jöröä!MacFinn kirjoitti: Hiiskatti, tuo on varmaan totta. Tai hei, jos se onkin vaimon säästöä, viimeksi kun pohdin itse sen 13-tuumaisen ostoa, mutta vaimo vaan sanoit, ettei se 13-tuumainen riitä, ota vaan se 17-tuumainen. Ja oikeassa oli, kuten tavallista.
Eikun, oon vaan kade..
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Pakko kyllä allekirjoittaa tämä.Le Corbusier kirjoitti:Macciin siirtyminen ei todellakaan säästä rahaa - katsokaa vaikka allekirjoitustani. Ja noiden lisäksi MBP on lisäksi listalla kun uusi malli ilmestyy.
Ennen yksi pc-kone ja nokian kännykkä oli riittävä yhdistelmä. Nyt olen Applen iloinen orja ja suunnistan tasaisin väliajoin kauppaan shoppailemaan.
Pelkästään irtokräppiin - telakoihin, design-kuoriin ja -pusseihin tulee mällättyä sen minkä peeceehen.
Apple siis voi luoda tarvetta jota ei ole.
Oma vika, tietenkin, että homma ei pysy kasassa..
Ehkä siellä on kohtalotovereita muitakin.. monia muita.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Voisin kohta kutsua tätä jo melkein harrastukseksi.

-
Viesti Kirjoittaja Stargazers »
Noh, voit laskea rahasäästön siinä että säästät hermojasi etkä ehkä joudu ostamaan rauhoittavia tai vastaavaaexlex kirjoitti:Mutta voi vitsi, että olen ollut tyytyväinen. Kaikki toimii niin loistavasti. Olen jotenkin ollut niin hämmentynyt, kun ei tarvitse enää tapella laitteiden kanssa vaan ne vaan toimii.![]()

EDIT: Kämmäsin taas lainauksen.
-
Viesti Kirjoittaja jooojooo »
..)) ei saa.exlex kirjoitti:
Mielenkiintoista nähdä saako täällä Windows-kannattajat raivarin.
Meilläkin tehtiin jo 80-luvun lopulla tuplabootit mainostoimistossa mac/win - niin et skannerit, tulostimet käytettiin maceillä mut kuvanäsittelyt winukalla. 10 vee ollut taukoa aktiivisesta mac käytöstä ja täytyy sanoa et macin opettelu on ollut " tervanjuontia".. en vielä tajua kuinka joku voi sanoa että macci olisi helppo ja vaivaton käyttää?!?
Mutta mielestäni kaikkien järjestelmien ymmärtäminen on "yleissivistystä" siinä kuin että miehen on osattava rakentaa talo, tiedettävä taloushallinnosta kaikki, pärjättävä keittiössä, osattava ommella, jne - teemalla koskaan en ole joutunut palkkaamaan johonkin työhön ulkopuolista.
-
Mitkä asiat ovat olleet sinulle mäkin käytössä vaikeimpia?jooojooo kirjoitti:..)) ei saa.exlex kirjoitti:
Mielenkiintoista nähdä saako täällä Windows-kannattajat raivarin.
Meilläkin tehtiin jo 80-luvun lopulla tuplabootit mainostoimistossa mac/win - niin et skannerit, tulostimet käytettiin maceillä mut kuvanäsittelyt winukalla. 10 vee ollut taukoa aktiivisesta mac käytöstä ja täytyy sanoa et macin opettelu on ollut " tervanjuontia".. en vielä tajua kuinka joku voi sanoa että macci olisi helppo ja vaivaton käyttää?!?
Mutta mielestäni kaikkien järjestelmien ymmärtäminen on "yleissivistystä" siinä kuin että miehen on osattava rakentaa talo, tiedettävä taloushallinnosta kaikki, pärjättävä keittiössä, osattava ommella, jne - teemalla koskaan en ole joutunut palkkaamaan johonkin työhön ulkopuolista.
Minusta mäkin käyttö on ollut pöljän yksinkertaista. Ei voi mennä asetuksiin kuin yhtäreittiä, ohjelmien asennus on pöljän yksinkertaista, ohjelmien poisto on pöljän yksinkertaista jne... Vanhempani ovat käyttäneet windowseja jo kohta 15-vuotta eivätkä vieläkään osaa käyttää kunnolla. Ovat hierveän hermostuneita ohjelmista ja kun windows kyselee kaikkea. Soittelevat melkein joka viikko, että mitä tämä tarkoittaa jne. Tämä ja tämä pyytää päivitystä. Uskaltaako asentaa jne. Vaihdamme seuraavaksi koneeksi porukoille mäkin, että pääsen eroon näistä puheluista.
Joillekkin windows käyttäjille jotka ovat siirtyneet mäkkiin on aiheuttanut harmaitahiuksia se, että kun OS X on tehty tosi yksinkertaiseksi sekä suoraksi käyttää, kun taas ovat tottuneet itse värkkäilemään kaikki asiat windowsillaan. Taas kun mäkistä puuttuu tämä värkkäily, niin syntyy tunne, että osa "harrastuksesta" on tuhoutunut. Ymmärrän tämän täysin entisenä Windowskäyttäjänä. Oli hauska saada aina jotain uutta ohjelmaa, kun melkein koko ohjelmistonympäristö muuttui päivityksen myötä täysin. Itselleni tuli taas IT-ähky tältä osin ja olen nauttinut tästä OS X:n yksinkertaisuudesta.
On jännä kun juttelee eri ihmisten kanssa mäkki kokemuksista olen huomannut seuraavaa. Yleensä naiset rakastuvat mäkkeihin, koska ne toimivat niin hyvin ja ovat kauniita. Tämän olen kuullut tosi monta kertaa tai melkein aina naisten suusta. Toinen ovat entiset windows-käyttäjät, jotka ovat hajonneet jatkuvaan värkkäiyyn. Ihmettelevät miten kaikki vain toimii. Musiikintekijät, valokuvaajat, graafikot, videoalan ammattilaiset taas eivät suostu mielellään käyttämään Windowsia sen epävakauden vuoksi ja kehuvat mäkkiä hurjasti. Sitten on kovanluokan PC-harrastelijat, jotka ovat tottuneet tekemään kaiken itse ja pitävät osana harrastusta, että saavat leikkiä koneen päivitysten jne. kanssa. Tälläisille ihmiselle mäkki on kirosana. Myös osa ihmisistä jotka ovat käyttäneet Windowsia koko ikänsä, eivät jotenkin osaa päästää irti windowsin tavoista ja mäkkiin siirtyminen tuntuu melkein petokselta vuosien windows kokemusten jälkeen.
Olen itse vahvasti tätä mieltä ja omakokemukseni on, että mäkki on selkeästi vakaampi ja toimivampi ympäristä, kuin Windows-ympäristö. Mäkkien kanssa ei tarvitse myöskään tapella niin kuin Widowsien kanssa. Mielestäni tämä ei ole edes enää mielipide vaan fakta. Tästä voi ihmiset sanoa mitä haluaa, mutta tilastotkin kertovat tästä selkeästi. Tilastojen mukaan mäkki käyttäjät ovat tyytyväisimpiä tietokoneen käyttäjiä. Tilastojen mukaan Applella on koneissa vähiten suhteessa vikoja / DOA-tapauksia verrattuna muihin tietokone valmistajiin. Näitä tilastoja löytyy netistä vaikka kuinka paljon. Eli kysymyksenä ei ole millainen mäkki on toimivuudeltaan jne. vaan pidänkö mäkistä ja sen käytöstä. Tästä voi jauhaa loputtomiin, koska toinen tykkää keltaisesta ja toinen punaisesta. Muistan insinööriopiskeluideni aikana kahvipöytäkeskusteluina oli yleensä kumpi on parempi Linux vs. Windows vs. OS X. Olen käynyt näitä keskusteluita niin paljon, että olen todennut ettei tästä pääse sovintoon. Koulukaverini oli fanaattinen Linux-mies ja näki linuxin parhaana kaikessa ja windowsin jäykkänä, epävakaana romuna. Toinen kaverini pelaili paljon ja haukkui Linuxin täysin lyttyyn, koska sillä ei voinut pelailla ja sen kanssa piti värkkäillä. Kolmas kaverini oli Mac-miehiä ja sanoi, että hänestä Linux ei ole tehty normaali-ihmisille, koska on niin vaikea käyttää ja Windows, epävakaa ja kopio kaiken muilta valmistajilta ja on täynnä viruksia. Arvatkaa pääsikö pojat koskaan sopuun.
Tässä muutamia tutkimuksia tyytyväisyydestä yms (useat viittaavat samaan).
http://gigaom.com/apple/apple-still-win ... tion-game/
http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutise ... 275559.ece
http://bindapple.com/apple-satisfaction-2009-report/
http://news.cnet.com/8301-31021_3-20017064-260.html
http://www.zdnet.com/blog/btl/apple-dom ... rove/39420
http://allappnews.com/fi/app-advice/sur ... isfaction/
http://content.usatoday.com/communities ... n-survey/1
http://gigaom.com/apple/apple-customer- ... xperience/
-
Viesti Kirjoittaja Stargazers »
Lasken itseni melkeinpä tuohon kategoriaan (toki se ulkonäkökysymyskin on miusta olennainen, vaikka en olekaan nainen). En silti pidä mäkkiä kirosanana. Pidän säätämisestä ja tuunaamisesta, mutta haluan käyttää mäkkiä että ei ole pakko säätää ja tuunata että se edes toimii :-) Mutta toki harkinnassa on että hommaan halvan hiljaisen PC-miniläppärin johon tuunailen linuxia ja säädän sillä taas kaikkea säätämisen ilosta, mutta pääkoneenani pidän mäkkini että se peruskäyttö toimisi säätämättä.exlex kirjoitti:Sitten on kovanluokan PC-harrastelijat, jotka ovat tottuneet tekemään kaiken itse ja pitävät osana harrastusta, että saavat leikkiä koneen päivitysten jne. kanssa. Tälläisille ihmiselle mäkki on kirosana.
-
Viesti Kirjoittaja jooojooo »
Stargazers kirjoitti:Lasken itseni melkeinpä tuohon kategoriaan (toki se ulkonäkökysymyskin on miusta olennainen, vaikka en olekaan nainen). En silti pidä mäkkiä kirosanana. Pidän säätämisestä ja tuunaamisesta, mutta haluan käyttää mäkkiä että ei ole pakko säätää ja tuunata että se edes toimii :-) Mutta toki harkinnassa on että hommaan halvan hiljaisen PC-miniläppärin johon tuunailen linuxia ja säädän sillä taas kaikkea säätämisen ilosta, mutta pääkoneenani pidän mäkkini että se peruskäyttö toimisi säätämättä.exlex kirjoitti:Sitten on kovanluokan PC-harrastelijat, jotka ovat tottuneet tekemään kaiken itse ja pitävät osana harrastusta, että saavat leikkiä koneen päivitysten jne. kanssa. Tälläisille ihmiselle mäkki on kirosana.
Niin.. tässä kiteytyy vastaus myös EXlexille... Hnakalinta on totutella että "miks tää toimii näin".. eikö näitäkin valikoita sais muualle ja koko arkkitehtuuria toimimaan " järkevämmin" tarpeitani vastaamaan !! On todella tuskastuttavaa yrittää sietää OS X hyper rajallista käyttöympäristöä.
Lisäksi kaikki valikot ja säädöt ovat niin älyttömän rajoittuneita et kun jotain yrittää tehdä.. On parempi unohtaa ja niellä kiukku ja tehdä hommia kuin "idiootti"
- macci on kuin juna kiskoilla tai julkinen liikenne siinä missä pc on yksityisauto jolla voi liikkua vapaasti !!..

-
- Ylläpitäjä
-
Tietenkin tässä vaiheessa siirrymme makuasioihin, eli itse rakastan mäkissä juuri tätä suoraviivaisuutta ja valikkojen selkeyttä. Itse pidän hurjasti tästä koko mäkin selkeästä rakenteesta, enkä ole sitä pahemmin tuunaillut, kun taas Windowsilla joudun aina räätälöimään ympäristöä ihan simona, että siitä tulee siedettävä. Toinen mäkin mahtava ominaisuus on pääte ja unixista-tiedostojärjestelmä mitä windowsissa ei ole. Itse pidän tästä hurjasti. Ja sitten on juuri tämä mitä sanoit, että tehdä hommia. Tästä mielestäni on juuri kyse. Mäkillä voi tehdä hommia, kun ei tarvitse aina olla säätämässä.jooojooo kirjoitti:
Niin.. tässä kiteytyy vastaus myös EXlexille... Hnakalinta on totutella että "miks tää toimii näin".. eikö näitäkin valikoita sais muualle ja koko arkkitehtuuria toimimaan " järkevämmin" tarpeitani vastaamaan !! On todella tuskastuttavaa yrittää sietää OS X hyper rajallista käyttöympäristöä.
Lisäksi kaikki valikot ja säädöt ovat niin älyttömän rajoittuneita et kun jotain yrittää tehdä.. On parempi unohtaa ja niellä kiukku ja tehdä hommia kuin "idiootti"
- macci on kuin juna kiskoilla tai julkinen liikenne siinä missä pc on yksityisauto jolla voi liikkua vapaasti !!..) eli kyyti on tietty ehkä turvallisempaa ja ennustettavampaa mutta samalla hitaampaa ja rajoittunutta.
Olen huomannut, että me suomalaiset olemme insinöörikansaa ja olemme tottuneet tekemään kaiken itse, emmekä osaa ottaa rennosti. Kun taas menemme muualle maailmaa, niin ihmiset käyttävät enemmän valmiskoneita, kun suomalaiset kasailee itse koneensa.
Mutta ymmärrän sinua, koska olen itse ollut ennen täysin samassa veneessä ja kavereitani on hurjasti tuossa samassa veneessä. Enkä sano, että oma veneeni on parempi vaan erillainen, jonka olen valinnut, koska pidän siitä enemmän.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka