Tom Tomin teline ja auton akku
-
- Viestit: 10811
- Liittynyt: 11.4.2008 klo 16.55
Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja arttula »
Tuli tässä mieleeni, että paljonko mahtaa Tom Tomin teline kuluttaa virtaa tyhjänä ollessaan. Tänään auto hyytyi pakkaseen, ja tarvitsi kaapeleita käynnistykseen. Edellisen kerran tällainen tapahtui vuosi sitten. Yhdistävänä tekijänä molemmissa se, että tuo teline oli ollut yön yli kiinni virtalähteessä. Auto on uudehko, ja sillä oli n. vuorokausi aiemmin ajettu yli 100 km, joten akun olettaisi olleen latautunut edes jotenkin.
Onko muilla vastaavia havaintoja ?
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
- Viestit: 10811
- Liittynyt: 11.4.2008 klo 16.55
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja arttula »
Saattaapi olla jokin muukin vika. Tuo vain on ainut silminnähtävä yhdistävä tekijä. Vuosi sitten autolla oli ikää 2 vuotta, joten akun luulisi olevan kohtuullisen kunnossa. Ajo on ollut pääsääntöisesti pidempää matkaa (n. 200 km kerrallaan). Juu, ja auto on saksalaista, standardoitua laatutyötä.KunkkuJ kirjoitti:En suostu uskomaan, että ainakaan merkittävästi kuluttaisi, siis tyhjä teline. Etsi vaan syytä käynnistymättömyyteen jostain muualta. Kelitkin kun on vähän viileitä, ehkä se ja alimitoitettu akku? Tai muuten vaan huono akku? Onko kyseessä oleva auto jotain korealaista halpatuontia?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: 29.1.2008 klo 11.35
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja Jusutus »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Älä suotta palelluta näppejä mahdollista vikaa etsiessä. Ainakaan vain yhden kerran takia.
-
- Viestit: 10811
- Liittynyt: 11.4.2008 klo 16.55
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja arttula »
Juu, on Webasto, mutta en sitä ole uskaltanut käyttää juurikin tuon akun tyhjenemisen pelkossa. Sikäli typerä juttu, koska juuri näillä pakkasilla tuosta olisi jotain hyötyä.Sherukka kirjoitti:Uusien autojen akut ei välttämättä ole yhtä hyviä (pohjoismaihin sopivia) kuin ennen mutta eihän autossasi ole webastoa/eeberiä (olisit varmaan kertonut)?

Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
- Viestit: 10811
- Liittynyt: 11.4.2008 klo 16.55
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja arttula »
Tämä oli tosiaan jo toinen kerta, kun tuo hyytyi. Ei jaksanut pyörittää lainkaan. Ja molemmilla kerroilla oli tuo TomTom -teline unohtunut kiinni virtalähteeseen. Siksi tämä epäluulo...Jusutus kirjoitti:Siis käynnistäessä hyytyi? Kyllä nuo pakkaset on sen verran kovia että taitaa vaikuttaa jo akkuunkin. Aika vaivalloisesti naukaisi auto tänä aamuna ja kuulosti siltä että viimeisillä voimillaan lähti käyntiin. Jos yön yli on -35´c niin kyllä se jo jossain tuntuu.![]()
Älä suotta palelluta näppejä mahdollista vikaa etsiessä. Ainakaan vain yhden kerran takia.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Tuulilasin sivuilla oli lukijoita pelottava juttu webasto/eeberi -haasteista mutta myös muistutus akkujen huonosta kyvystä ottaa virtaa kylmällä: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pakk ... -korjaamon
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Olisiko akun ylläpitolaturi paikallaan?arttula kirjoitti:Juu, on Webasto, mutta en sitä ole uskaltanut käyttää juurikin tuon akun tyhjenemisen pelkossa. Sikäli typerä juttu, koska juuri näillä pakkasilla tuosta olisi jotain hyötyä.Sherukka kirjoitti:Uusien autojen akut ei välttämättä ole yhtä hyviä (pohjoismaihin sopivia) kuin ennen mutta eihän autossasi ole webastoa/eeberiä (olisit varmaan kertonut)?
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
- Viestit: 10811
- Liittynyt: 11.4.2008 klo 16.55
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja arttula »
Ööö.. Mikä se on ? Mistä semmoisen saa ?kallekilponen kirjoitti:Olisiko akun ylläpitolaturi paikallaan?arttula kirjoitti:Juu, on Webasto, mutta en sitä ole uskaltanut käyttää juurikin tuon akun tyhjenemisen pelkossa. Sikäli typerä juttu, koska juuri näillä pakkasilla tuosta olisi jotain hyötyä.Sherukka kirjoitti:Uusien autojen akut ei välttämättä ole yhtä hyviä (pohjoismaihin sopivia) kuin ennen mutta eihän autossasi ole webastoa/eeberiä (olisit varmaan kertonut)?
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
- Viestit: 10811
- Liittynyt: 11.4.2008 klo 16.55
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja arttula »
Ihan Suomesta ostettu. Kun yritti käynnistää, pyöritti muutaman kerran laiskasti, sitten lakkasi kokonaan pyörittämästä starttia. Ensimmäisellä kerralla laturi kiinni akkun, ja tunti latausta. Sitten käynnistyi. Nyt toisella kerralla kaverilla oli onneksi kaapelit (ja hänen autonsa lähti poikkeuksellisesti käyntiin ilman niitä).KunkkuJ kirjoitti:Onko auto Suomeen tehty, vai Saksasta käytettynä tuotu? Saksan mallissahan voi olla pienempi akku, laturi ja kaapelit näiden välillä. Miten auto käyttäytyi, kun yritit sitä käynnistää, oliko akku täysin tyhjä?
Pitääpä valittaa tästä asiasta seuravalla huoltokerralla, niin saavat tarkistaa akun kunnon.
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
http://www.kaha.fi/file_root/Lisavarust ... 4_2009.pdfarttula kirjoitti: Ööö.. Mikä se on ? Mistä semmoisen saa ?
Useimmat autohuoltoliikkeet noita taitavat asentaa.
-
- Viestit: 10811
- Liittynyt: 11.4.2008 klo 16.55
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja arttula »
Hum, joo... Tuossa autossa ei ole mitään lohkolämmittimen pistoketta, eikä toisaalta ole mahdollista laittaa autoa piuhan päähänkään. Ymmärtääkseni tuo vaatii semmoisen.kallekilponen kirjoitti:http://www.kaha.fi/file_root/Lisavarust ... 4_2009.pdfarttula kirjoitti: Ööö.. Mikä se on ? Mistä semmoisen saa ?
Useimmat autohuoltoliikkeet noita taitavat asentaa.
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ko pistoke tottakai asennetaan tuon yhteydessä, käsittääkseni kuuluu sarjaan. Ja ainakaan vielä langatonta sähkönsiirtoa ei ole (tässä mittakaavassa) olemassa, joten pistoke on aika tärkeä edellytys akun lataamiselle.arttula kirjoitti: Hum, joo... Tuossa autossa ei ole mitään lohkolämmittimen pistoketta, eikä toisaalta ole mahdollista laittaa autoa piuhan päähänkään. Ymmärtääkseni tuo vaatii semmoisen.

-
- Viestit: 10811
- Liittynyt: 11.4.2008 klo 16.55
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja arttula »
Joo, niinhän se on. Tuollaisen asennuksen jälkeen tarvittaisiin vielä se tolppapaikka kadun varteen, josta sähkön saisi siirtymään ei-langattomasti talosta autoon.kallekilponen kirjoitti:Ko pistoke tottakai asennetaan tuon yhteydessä, käsittääkseni kuuluu sarjaan. Ja ainakaan vielä langatonta sähkönsiirtoa ei ole (tässä mittakaavassa) olemassa, joten pistoke on aika tärkeä edellytys akun lataamiselle.arttula kirjoitti: Hum, joo... Tuossa autossa ei ole mitään lohkolämmittimen pistoketta, eikä toisaalta ole mahdollista laittaa autoa piuhan päähänkään. Ymmärtääkseni tuo vaatii semmoisen.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Paremmissa laatu-autoissa alkaa olla laturissa niin paljon tehoa, että se pystyy lataamaan akun melko lyhyessäkin ajossa. Kun autossa kerran on polttoaineella toimiva lämmitin, en lähtisi virittelemään mitään ylläpitolaturia(ja tekemään autosta sähkötolppariippuvaista). Joihinkin autoihin on mahdollista asentaa jopa toinen akku, joka olisi Webasto-käytössä ihanteellinen.
Kun Webasto kerran on, sitä kannattaa käyttää. Jos sähkön riittävyys on ongelma, systeemiin kannattaa asentaa tunnistin, joka kytkee lämmittimen pois päältä, ennen kuin akun jännite laskee niin alas, ettei auto enää käynnisty.
-
- Viestit: 10811
- Liittynyt: 11.4.2008 klo 16.55
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja arttula »
Joo, kyseessä siis 2,5 vuotta vanha Audi Q7, dieselversio. Akku saman ikäinen. Akun kapasiteetista ei ole mitään tietoa, eikä myöskään napojen puhtaudesta ym. En ole koko akkua edes nähnyt, koska se on piilotettu jonnekin. Plus- ja miinusnavat on tuotu käsien ulottuville konehuoneeseen. Yhtä lailla ei ole tietoa, kuumeneeko jokin paikka ladatessa. Ajo on pääasiassa "pitkää" ajoa, ei pikku rykäisyjä, joten latautumisen pitäisi olla kunnossa sen puolesta.KunkkuJ kirjoitti:Ei ole vieläkään tullut esille, mistä autosta on kysymys. Jos oletetaan, että se on diesel, eikä niitä pienimpiä, niin aloittaisin ongelman selvittämisen akusta. Minkä ikäinen, mikä kapasiteetti? Akuista löytyy aika isoja eroja siinä,miten ne pystyvät kylmänä luovuttamaan paljon sähköä kerralla, eli pyörittämään starttia. Ovatko akun navat puhtat, kaapelit kunnossa, vai kuumeneeko joku paikka startatessa? Onhan moottorissa parhaat, eli tässä tapauksessa notkeimmat mahdolliset öljyt?
Paremmissa laatu-autoissa alkaa olla laturissa niin paljon tehoa, että se pystyy lataamaan akun melko lyhyessäkin ajossa. Kun autossa kerran on polttoaineella toimiva lämmitin, en lähtisi virittelemään mitään ylläpitolaturia(ja tekemään autosta sähkötolppariippuvaista). Joihinkin autoihin on mahdollista asentaa jopa toinen akku, joka olisi Webasto-käytössä ihanteellinen.
Kun Webasto kerran on, sitä kannattaa käyttää. Jos sähkön riittävyys on ongelma, systeemiin kannattaa asentaa tunnistin, joka kytkee lämmittimen pois päältä, ennen kuin akun jännite laskee niin alas, ettei auto enää käynnisty.
Hiukan tuntuu siltä, että pitää roudata tuo huoltoon. Koskaan aiemmin ei ole akku hyytynyt minulla missään vanhemmassakaan autossa, joten jokin on pakko olla vialla tuossa. Samalla voisi kysellä tuollaisten jännitevahtien ja lisäakkujen perään.
Kiitos vinkeistä näiden suhteen ! 8)
p.s. Kokemuksesta voin muuten kertoa, ettei yleismittarilla kannata yrittää mitata akun napojen välistä virtaa (A). Toimintasavut tulivat laitteesta ulos ja piuhat sulivat, kun kerran vahingossa oli valitsin väärässä asennossa...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
- Viestit: 1656
- Liittynyt: 21.2.2010 klo 19.35
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
Normaalisti yleismittarit on suojattu sulakkeella, joten mittarisi tuskin hajosi..arttula kirjoitti:Joo, kyseessä siis 2,5 vuotta vanha Audi Q7, dieselversio. Akku saman ikäinen. Akun kapasiteetista ei ole mitään tietoa, eikä myöskään napojen puhtaudesta ym. En ole koko akkua edes nähnyt, koska se on piilotettu jonnekin. Plus- ja miinusnavat on tuotu käsien ulottuville konehuoneeseen. Yhtä lailla ei ole tietoa, kuumeneeko jokin paikka ladatessa. Ajo on pääasiassa "pitkää" ajoa, ei pikku rykäisyjä, joten latautumisen pitäisi olla kunnossa sen puolesta.KunkkuJ kirjoitti:Ei ole vieläkään tullut esille, mistä autosta on kysymys. Jos oletetaan, että se on diesel, eikä niitä pienimpiä, niin aloittaisin ongelman selvittämisen akusta. Minkä ikäinen, mikä kapasiteetti? Akuista löytyy aika isoja eroja siinä,miten ne pystyvät kylmänä luovuttamaan paljon sähköä kerralla, eli pyörittämään starttia. Ovatko akun navat puhtat, kaapelit kunnossa, vai kuumeneeko joku paikka startatessa? Onhan moottorissa parhaat, eli tässä tapauksessa notkeimmat mahdolliset öljyt?
Paremmissa laatu-autoissa alkaa olla laturissa niin paljon tehoa, että se pystyy lataamaan akun melko lyhyessäkin ajossa. Kun autossa kerran on polttoaineella toimiva lämmitin, en lähtisi virittelemään mitään ylläpitolaturia(ja tekemään autosta sähkötolppariippuvaista). Joihinkin autoihin on mahdollista asentaa jopa toinen akku, joka olisi Webasto-käytössä ihanteellinen.
Kun Webasto kerran on, sitä kannattaa käyttää. Jos sähkön riittävyys on ongelma, systeemiin kannattaa asentaa tunnistin, joka kytkee lämmittimen pois päältä, ennen kuin akun jännite laskee niin alas, ettei auto enää käynnisty.
Hiukan tuntuu siltä, että pitää roudata tuo huoltoon. Koskaan aiemmin ei ole akku hyytynyt minulla missään vanhemmassakaan autossa, joten jokin on pakko olla vialla tuossa. Samalla voisi kysellä tuollaisten jännitevahtien ja lisäakkujen perään.
Kiitos vinkeistä näiden suhteen ! 8)
p.s. Kokemuksesta voin muuten kertoa, ettei yleismittarilla kannata yrittää mitata akun napojen välistä virtaa (A). Toimintasavut tulivat laitteesta ulos ja piuhat sulivat, kun kerran vahingossa oli valitsin väärässä asennossa...
Itsellä kaksi ja puoli vuotta vanha Ford Transit työautona ja viime talvena teki ihan samaa. Autoon vaihdettiin toinen akuista takuuseen. Tällä viikolla autossa samat ongelmat -> kävi taas huollossa ja vaihdettiin tällä kertaa molemmat akut, kun kerran takuu on loppu ja asiakas maksumiehenä. Autossa on eberi ja käytän sitä päivittäin aamuisin, mutta ajo on aika pätkittäistä, joten rasittaa akkuja kovasti. Lisäksi ainakin Transitin eberi käynnistyy automaattisesti heti, kun auto laitetaan käyntiin tarpeeksi kylmällä kelillä ja ajettaessa vain pätkän tuo ominaisuus rasittaa sekä akkua että eberiä kohtuuttomasti. Ominaisuuden sai Transitista poistettua ja näin auto sopii keikkatyöläisellekin paremmin. Pitää vain itse tökätä eberi päälle jos meinaa pidempään ajaa eikä lämmin riitä.
Tämä siis pohjustuksena sille, että luultavasti autossasi ei ole muuta vikaa kuin akku/akut huonossa hapessa. Kelit kun on vielä tällä hetkellä aika kovat niin suosittelen akkujen vaihdon/eberin automaattistartin poistamisen jälkeen käyttämään lämmitintä reilusti ennen pakkasesta starttaamista - siihen se on tarkoitettu! Säästää loppujen lopuksi sekä akkuja että moottoria...
-
- Viestit: 10811
- Liittynyt: 11.4.2008 klo 16.55
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja arttula »
Noh, tuosta yleismittarista sulivat johdot, ja pääsi pieni harmaa ja kitkerä savuvana sisältä, joten se kyllä takuulla hajosi.jt.syrja kirjoitti:
Normaalisti yleismittarit on suojattu sulakkeella, joten mittarisi tuskin hajosi..
Itsellä kaksi ja puoli vuotta vanha Ford Transit työautona ja viime talvena teki ihan samaa. Autoon vaihdettiin toinen akuista takuuseen. Tällä viikolla autossa samat ongelmat -> kävi taas huollossa ja vaihdettiin tällä kertaa molemmat akut, kun kerran takuu on loppu ja asiakas maksumiehenä. Autossa on eberi ja käytän sitä päivittäin aamuisin, mutta ajo on aika pätkittäistä, joten rasittaa akkuja kovasti. Lisäksi ainakin Transitin eberi käynnistyy automaattisesti heti, kun auto laitetaan käyntiin tarpeeksi kylmällä kelillä ja ajettaessa vain pätkän tuo ominaisuus rasittaa sekä akkua että eberiä kohtuuttomasti. Ominaisuuden sai Transitista poistettua ja näin auto sopii keikkatyöläisellekin paremmin. Pitää vain itse tökätä eberi päälle jos meinaa pidempään ajaa eikä lämmin riitä.
Tämä siis pohjustuksena sille, että luultavasti autossasi ei ole muuta vikaa kuin akku/akut huonossa hapessa. Kelit kun on vielä tällä hetkellä aika kovat niin suosittelen akkujen vaihdon/eberin automaattistartin poistamisen jälkeen käyttämään lämmitintä reilusti ennen pakkasesta starttaamista - siihen se on tarkoitettu! Säästää loppujen lopuksi sekä akkuja että moottoria...
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Pitää käuydä valittamassa huollossa. Autolla on ns. huolenpitosopimus, joten ylimääräisiä kustannuksia ei pitäisi tulla. Jos vaan olisi aikaa viedä se sinne.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
- Viestit: 105
- Liittynyt: 6.1.2009 klo 21.37
Re: Tom Tomin teline ja auton akku
Viesti Kirjoittaja Johamac »
Viisi vuotta vanhassa Golffissa oli tom tomin autoteline laturi kiinni autossa noin viikon eikä käynnistyksessä mitään ongelmia. Pakkasta silloin vähemmän (≈-10)arttula kirjoitti:Hei,
Tuli tässä mieleeni, että paljonko mahtaa Tom Tomin teline kuluttaa virtaa tyhjänä ollessaan. Tänään auto hyytyi pakkaseen, ja tarvitsi kaapeleita käynnistykseen. Edellisen kerran tällainen tapahtui vuosi sitten. Yhdistävänä tekijänä molemmissa se, että tuo teline oli ollut yön yli kiinni virtalähteessä. Auto on uudehko, ja sillä oli n. vuorokausi aiemmin ajettu yli 100 km, joten akun olettaisi olleen latautunut edes jotenkin.
Onko muilla vastaavia havaintoja ?
- iPhone 14 Pro
- iPad Pro m1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit