Itse siirryin mäkkiin tuossa reilu vuosi sitten ja olen käyttänyt elämäni aikana käytännössä kaikkia windowseja, ollut windowsin beettatestauksessa mukana ja käyttänyt Linuxeja, unixeja. Oma kokemukseni on tälläinen:
MAC:
Plussat:
+ Ei tarvitse tapella, niin kuin Windosien kanssa
+ Ei viruksia, eli ei virustorjuntaohjelmia jne.
+ ohjelmien asennus ja poistaminen selkeämpää, nopeampaa ja helpompaa, kuin windowsissa
+ laitteiden ulkonäkö
+ laitteiden laatu verrattuna PC:hen
+ OS X:n käytettävyys mielestäni aivan huippu ja muutenkin erittäin vakaa
+ Ohjelmien toimivuus
+ jää aikaa muuhunkin, kun ei tarvitse aina tapella päivytysten kanssa
+ Applen omien laitteiden toimivuus keskenään
+ Jälleenmyyntiarvo erittäin korkea verrattuna PC:hen. Kannattaa ottaa huomioon ostohetkellä
+ innovatiivinen
+ laitteet toimivat yleensä suoraan kytkennän jälkeen.
+ jos haluaa voi asentaa rinnalle windowsin
+ Nykyään saatavana melkein kaikki samat ohjelmat, kuin windowsille
Miinukset:
- Ei aina löydy kaikkia PC-liitäntöjä laitteista
- Ei tue blu-rayta ainakaan toistaiseksi
- kaikki eivät tykkää Applen suljetusta ympäristöstä
- päivitettävyys, iMac, Macminissä jälkeenpäin rajallinen (läppäreissä ja Mac Prossa samat päivitettävyys mahdollisuudet, kuin PC:ssä)
- kaikki eivät vain tykkää, kun on erillainen. Selviää kokeilemalla tykkäätkö.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
(itse pidän hurjasti)
- Ei paras himopelaajalle, koska pelejä vielä toistaiseksi rajallisemmin, kuin PC:llä. (itse ratkaisin ongelman hommaamalla X-boxin)
- kaikki PC-härpäkkeet eivät toimi mäkissä. Suurin osa toimii. Itselläni ei ole tullut vielä mitään vastaan
Windows PC:
Plussat:
+ päivitettävyys
+ valinnanvaraa paljon
+ löytyy vielä toistaiseksi joitakin ohjelmia enemmän (nykyään ero on tosi marginaalinen)
+ löytyy pelejä enemmän, kuin mäkille
+ koneen tunaus mahdollisuudet
+ lisälaitteiden tuki, silloin kun ne toimivat
Miinukset:
- liikatarjonta sotkee, joten pitää tietää tarkalleen mitä ostaa
- windowsin epävakaus ja monimutkaisuus
- viiruksien ja haittaohjelmien määrä, joten pitää käyttää raskaita virustorjuntaohjelmia yms.
- laitteiden yhteensopivuus ja toimivuus paikotellen heikkoa
- jälleenmyyntiarvo surkea
- laitteet antiikkisoituvat nopeasti ja ovat rumia muovisia laatikoita yleensä.
- takuuongelmat ja koneenhuolto
PC:n saa ostettua useasti "halvemmalla" jos ostaa tiettyyn käyttöön koneen. Jos on kuitenkin tunnollinen kansalainen ja ostaa lailliset ohjelmat, niin ero marginaalinen. Itse lasken hintaan myös jälleenmyyntiarvon sekä paljon kuluu aikaa koneen "korjaamiseen". Tällöin näen jo että Apple on halvempi. Myös kannattaa ottaa huomioon koneiden kompaktikoko, yleinen laatu Mac (alumiini) PC (muovi), koneiden hiljaisuus jne. Itse arvostan iMacissäni hurjasti sitä, että se on käytännössä pelkkä näyttö missä kaikki. PC:ssä lattialla ruma matolaatikko hirveä läjä johtoja.
Itse tein laskuja ennen, kuin ostin 27 iMaci viime keväänä. Laskin, että ostan vastaavan PC ja vastaavilla komponenteilla ja ohjelmilla. Hintaa tuli Pc:lle noin 500€ enemmän.
Mutta PC:lläkin löytyy omat etunsa ja omat käyttäjä kuntansa. Ei mäkki ole kuitenkaan mikään messias.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta olen edellisen henkilön kannalla. Hus kauppaan ostamaan mäkki.