mikastus kirjoitti:Nautintoaineiden kieltolait eivät ole yleensä kovin toimivia tai muutenkaan hyvä juttu. Väärinkäyttäjät sanelisivat kaikkien muidenkin tavan toimia ko. asiassa.
Näinhän se on tavallaan nytkin, ainakin alkoholijuomien osalta. Pieni joukko byrokraatteja holhoaa koko väestöä kuin syyntakeettomia, vaikka vain pienenpieni osa porukasta on päihteiden suurkuluttajia tai väärinkäyttäjiä.
Kannatan valistusta enkä pakkoa.
Niin minäkin, tosin valistuksen voimakin riittää vain tiettyyn rajaan asti. Itse kannatan siis valistusta, mutta tietynlaisella darwinismilla maustettuna.
Onnea ja voimia silti lakkoiluun kaikille. Lopettamista hyvin harva osaa, mutta pitkä lakkokin on täysin hyvästä ja täysin mahdollista. Vain kaksi sanaa tupakkalakkoilun avuksi: Ota päivä kerrallaan. Yksilöllisiä vaihteluja on, mutta viikon tai kahden jälkeen homma yleensä alkaa sujua itsestään.
Näin on, ja ne pahimmat tilanteet varmaan liittyvätkin joihinkin tietynlaisiin tilanteisiin, joissa on tottunut tupruttelemaan. Alkuun voisi olla apua vaikka niiden tiettyjen (sosiaalistenkin) tilanteiden tai paikkojen välttely siihen asti, että tupakan haju alkaa lähinnä ällöttämään.
Olen itse lopettanut, eli tehnyt lakon useita kertoja, joten oletettavasti saatan ehkä tietää edes hieman mistä puhun
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
. Nyt juuri en polta, ja se asia maistuu kieltämättä aika hyvälle. Punnertakaa ja pinnistäkää hyvät kanssa-addiktit, kyllä se siitä lähtee.
Eilen törmäsin tuossa tilanteeseen, josta varmaan olisi apua monelle tupruttelun hiljattain lopettaneelle/keskeyttäneelle. Olin asioimassa lähikaupassa, ja siihen viereen samalle käytävälle tuli semmoinen äijänturjake, joka oli kait juuri heittänyt tumpin pois ennen kauppaan astumistaan. Se siitä vasta tupruttaneesta röökaajasta lähtevä lemu on niin väkevä ja vastenmielinen, että ei varmaan kukaan haluaisi vapaaehtoisesti haista niin pahalle. Ajatella, että suurin osa tupruttajista ei edes itse tiedä haisevansa niin järkylle joka kerta kun sen stumpin törkkää tai nakkaa jonnekin.
Se tupakka, rööki, rölli, mikälie on kyllä aika omituinen ja ristiriitainen tuote. En silti kannata tupakoinnin totaalikieltoa, tupakan myynnin lopettamista, tai edes sen tarpeettoman hankalaksi tekemistä, mutta erityisryhmänä minäkin kiinnittäisin kyllä huomioni noihin murkku- ja teini-ikäisiin, joiden otsalohko ei vielä ole täysin kehittynyt. Siinä porukassa se vuosikymmenienkin addiktioon johtava virhe yleensä tehdään, ja siinä porukassa se tuote pitäisi saada jotenkin un-cooliksi. Jos se kielletään ja siitä sedät ja tädit paasaa, sitä houkuttelevampaa siitä tulee, kun kapinoida pitää ja erottua vanhemmista sukupolvista.