iWork vs MS Office?
-
iWork vs MS Office?
Viesti Kirjoittaja Samipetteri »
Nyt taitaa olla viimeinkin aika tulla kaapista, ja hankkia ensimmäinen macci taloon. Kunhan tuo huhuttu uusi MBP -päivitys tulee ensin todeksi.
Olen selaillut tätä foorumia jo pidemmän aikaa ja löytänyt paljon vastauksia windows-käyttäjää askarruttaneisiin kysymyksiin. Mutta yksi kysymys on vielä epäselvä; käytän työssäni aika paljon Officea, lähinnä Wordia ja Exceliä, silloin tällöin myös Powerpointia. Jostain syystä kuitenkin iWork kiinnostaa. Onko Officen ja iWorkin välillä jotain oleellista eroa? Olisiko varmempi ratkaisu varustaa maccikin Officella?
-
Re: iWork vs MS Office?
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
iWork paketilla pärjää ihan hyvin useimmissa käyttöskenaarioissa. Omaan käyttöön kannattaa miettiä täytyykö käyttää paljon jotain valmiita MS office pohjia/lomakkeita jne. Tokihan ne voi sitten tehdä itse iWorkille sopiviksi jos eivät sellaisenaan toimi, mutta hommaahan tuossa on. MS office dokkarit aukeavat iWorkilla ihan kohtuu hyvin, jonkin verran tulee vastaan ongelmia monimutkaisemmissa muotoiluissa jne.
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Ilmari123 »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
heh heh, oletko koskaan tehnyt esitystä Impressillä ja tehnyt samaa Keynotella?Ilmari123 kirjoitti:Openoffice ja homma toimii
No joo, asiaan, jos tosiaan paljon vaihtelee tekstejä työkaverien kanssa, MS Office. Pages vs Word, ne on sen verran eri tyyppisiä, että vertailu on hieman hankalaa, itse käytän vain Pagesia.
Jos taulukkolaskenta on vakavaa, Exceliä ei voita mikään.
Tätä uutta Powerpointtia en oo käyttänyt, joten oma kantani kääntyy Keynoten suuntaan. Se on kyllä aivan loistava.
Nämähän eivät myöskään sulje toisiaan pois, molempia voi käyttää, tilanteen mukaan. iWork paketti toivottavasti saa version 11 ulos lähiviikkoina ja AppStoressahan nuo voi ostaa erikseenkin, 15,99 € per osa.
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
ja MS Office vaihtoehdon jätin edes harkitsematta hinnan takia jos rahaa tehdään (kuten nyt) ja senkin takia että M$ää en enään ikinä halua tukea jos mahdollista Windowsin ostaminen entiseen pcheni sai riittää. Minulla kun riittää että pdf on avattavissa "asiakkaalla" ja kyllä aivan oikein auennut näin eilen sen itsekkin ja sentäs ei ole kyse siitä että näyttää ruudullakin hyvältä... ps. iworkin valmis pohjista kyllä pidän kovin.
-
Viesti Kirjoittaja pyrjola »
Pisteet tälle periaatteelle. MS Officen nopeus tässä Macbookissa ei ole samalla tasolla kuin muiden sovellusten ja tuki aina toisessa portaassa. Eli kilpailevan ohjelmistotalon tuote tässä on jonkinlainen kompromissi.jpq kirjoitti:Open Office ei edes sovelllu kaikille sanoisin jo kuvan lisäys taulukkoon sellainen itkua tuottava prosessi muistelen jos haluan tarkkaan kohtaan kuvan
ja MS Office vaihtoehdon jätin edes harkitsematta hinnan takia jos rahaa tehdään (kuten nyt) ja senkin takia että M$ää en enään ikinä halua tukea jos mahdollista Windowsin ostaminen entiseen pcheni sai riittää. Minulla kun riittää että pdf on avattavissa "asiakkaalla" ja kyllä aivan oikein auennut näin eilen sen itsekkin ja sentäs ei ole kyse siitä että näyttää ruudullakin hyvältä... ps. iworkin valmis pohjista kyllä pidän kovin.
Toiset pisteet MacFinnin AppStore -vinkille. MS Office maksaa min 100 euron luokkaa, iWorksin osat voit ostaa á 15,99 euroa eli sovellus kerrallaan. Jos tarve on vain tekstinkäsittelylle, maksat vain 15,99 euroa Pagesista sen sijaan että joudut investoimaan satasen saadaksesi kolme/neljä sovellusta, joista tarve on vain yhdelle.
Rimpuilin muutama viikko sitten Powerpointin kanssa ja loppujen lopuksi ostin parin minuutin miettimisen jälkeen Keynoten. Enää en ihmettele, mistä sen maine on tullut - aivan loistava. Mutta ei siitä sen enempää.
Olen jo vuosia sitten lopettanut dokumenttien jakamisen asiakkaille niiden natiiviformaatissa. Oli sen verran tuskaista selvitellä, että eivät aukea oikein tai pahimmillaan tieto vääristyi matkan varrella. Eli muunto PDF:ksi ja sitten jakoon. On loppunut se rutina.
-
-
Viesti Kirjoittaja Samipetteri »
Tämä oli hyvä juttu, mulla ei ollut tietoa tällaisesta koekäyttömahdollisuudesta. iWorkin sopivuus selviää hyvin nopeasti.MacFinn kirjoitti:Tämähän on helppo ratkaista. Kun ostat sen Macin, ota käyttöön 30 pv iWorkin kokeilu. Jos sillä pärjäät, ongelma ratkesi. Jos ei, osta se MS Office. Niin, joo, Officestakin saa taas sen 30 pv koekäytön.
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
Mä taas tarvitsen koska mulla velvollisuus pitää arkistoa ja perjantaina iltalehdessä on taas iworkilla tekemäni työ tietääkseni. Ristikkosivulta löytyy...ps. ei se iworkin kuvan sisjoittelu täysin tarkka ole mutta silti minusta openoffice oli siinä hieman hankala ja sitten eräät muut toiveet toteuttamattomissa no paksureunaviiva esimerkkinä.MacFinn kirjoitti:iWorkissa säästyt tuoltakin vaivalta, kun ei tarvii ensin muuttaa pdf:ksi ja sitten lähettää, senhän saa suoraan Jako-valikosta eikä sitä pdf-fileä jää minnekään. Joka minusta on kätevä ominaisuus, kun aina lähtee viimeisin versio.
-
-
Viesti Kirjoittaja Jasca »
Mä etsin ja etsin, ennen kuin tajusin, että kyse on Snow Leopardin vaatimasta Mac App Storesta... Eli meikäläisen kaltaisen Leopardin käyttäjän pitää tyytyä Apple Storessa myytävään täysversioon (80 €).MacFinn kirjoitti:iWork paketti toivottavasti saa version 11 ulos lähiviikkoina ja AppStoressahan nuo voi ostaa erikseenkin, 15,99 € per osa.
• MBP 15" 2.7 GHz i7 | 16 GB | Radeon Pro 4 GB | SSD | macOS Monterey
• iMac 27" 2.7 GHz i5 | 8 GB | HDD | SD | MacOS X El Capitan
-
Viesti Kirjoittaja Juice93 »
Vai saako jostain ostettua pelkän Excelin ilman muita härpäkkeitä?
E: Tai googlellahan noita joitain löytyy, mutta onko siitä ostettavissa mitään kohtuuhintaista versiota?
-
Viesti Kirjoittaja teemku »
Suosittelen lämpimästi tuota iWorksia. Etenkin Pages ja Keynote on täyttä kultaa ja vieläpä hämmästyttävän edullisia. Noista melkein voisi maksaa vähän enemmänkin (Apple ei sitten lue tuota, jooko?). Olisi tosiaan mukava kuulla, missä vaiheessa Numbers jää selkeästi Excelistä jälkeen. Omat kokemukset Numbersista ovat olleet miellyttävät ja se on haastanut hyvin Excelin - itse asiassa olen kokenut, että Numbers on huomattavasti miellyttävämpi käyttää ja muotoilla selkeämmäksi. Joten ainakaan minä en ole jäänyt Excelin perään haikailemaan.Juice93 kirjoitti:iWorkin valitsisin jo tuon edullisuuden takia, mutta tuo Excelin paremmuus taulukkolaskennassa mietityttää. Kuinka vakavassa käytössä Numbersin kapasiteetti loppuu kesken?
E: Tai googlellahan noita joitain löytyy, mutta onko siitä ostettavissa mitään kohtuuhintaista versiota?
Microsoft + kohtuuhintainen kuulostaa aika vaikealta yhtälöltä

-
Viesti Kirjoittaja Mixu87 »
Tuohon officeen löytyy tuommoinen opiskelijaversio, joka ei nyt niin kauhean paljoa enempää maksa kuin iWork -paketti. http://www.microsoft.com/finland/mac/office-academicJuice93 kirjoitti:Olen tuossa harkinnut siirtymistä ilmaistoimiston käyttämisestä iWorkiin tai MS Officeen. iWorkin valitsisin jo tuon edullisuuden takia, mutta tuo Excelin paremmuus taulukkolaskennassa mietityttää. Kuinka vakavassa käytössä Numbersin kapasiteetti loppuu kesken?
Vai saako jostain ostettua pelkän Excelin ilman muita härpäkkeitä?
-

Melkein voisi laittaa tilaukseen, enpä usko kuitenkaan että tulee koskaan harrastettua ihan niin raakaa laskentaa ettei Numbers riittäisi. Sain viimein ladattua kokeiluversion (tai versiot, toinen on MS) niin pääsen vielä testaamaan käytännön eroja!
-
Kumma juttu muuten, että eräs vanha PP-esitys aukesi ilman mukinoita Keynotella, mutta PP itse sanoi, että tiedostosta puuttuu jotain. Alkaa usko iWorksin paremmuuteen omassa käytössä olla jo varmistettu, jo viiden minuutin kokeilulla
-
Viesti Kirjoittaja skip »
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
https://www.dropbox.com/referrals/NTU0MTcwODg5
-
Viesti Kirjoittaja sttt »
iWorkillakin työt hoituu mutta käytännössä vain PowerPoint ja Keynoten paremmuuden vertailu kannattaa. Muut ovat hieman erilaisia ohjelmia. Ja jos taas näyttävää slideshow-ohjelmaa etsii niin Prezi hakkaa molemmat. Tosin yleensä ei ole ohjelmalla väliä sillä musta teksti valkoisella pohjalla toimii aina kun sisältö on kunnossa.
Ei tarvitse ostaa sillä avaimella voi aktivoida kumman kielen vaan. Molemmat kielet eivät tosin voi olla yhtäaikaa asennettuna joten joudut valitsemaan kumman tarvitset.skip kirjoitti:Aivan uskomatonta, että pitäisi ostaa kaksi Officea, jos haluaa molemmat suomenkielisen ja englanninkielisen.
Vinkiksi myös että jos töissä on sopiva volume license niin Office ei maksa Microsoft HUP:n kautta mitään.
-
Viesti Kirjoittaja protagonist »
-
Jaa, on kyllä kummallinen keksintö tuo yksikielisyys... Kaverit oli kerran vähän kummissaan, kun kerroin, että vaihdoin tietokoneen kielen ruotsiksi yo-kirjoitusten ajaksi.skip kirjoitti:Aivan uskomatonta, että pitäisi ostaa kaksi Officea, jos haluaa molemmat suomenkielisen ja englanninkielisen.
Taitaa sitten olla selvä peli myös Excelin osalta. Sen verran helpompi tuota Numbersia on mielestäni käyttää. Varsinkin kun kielen voi vaihtaa tarpeen mukaan parilla klikkaukselta vaikka kiinaksi jos siltä tuntuu
-
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Tarpeita on toki monia, ja esimerkiksi jos saan Office-dokumentin mitä pitäisi muokata ja lähettää takaisin muokattavaksi niin en minä viitsi ottaa riskiä iWorkilla vaan avaan sen sitten Officella.
Sen mitä olen testaillut niin ilmaisilla ei heittele edes vesilintuja kun tulee kettutytöt perään.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
-
Viesti Kirjoittaja sttt »
Ehkä kannattaa miettiä mitä oikein tarvitset etenkin kun etsit kohtuuhintaista ratkaisua. Mitkä ominaisuudet loppuivat ilmaisohjelmista kesken? Tuolta pohjalta kun hankit täsmäostoksen (esim Numbersin) niin ei mene juuri nyt ylimääräistä rahaa.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka