Osut mielestäni aiheen ytimeen kirjoittaessasi brandin merkityksestä kulutustavaroiden valitsemisessa. Tekstistäsi käy selväksi, että ymmärrät, kuinka yrityksen kannattaa myydä ensisijaisesti mielikuvaa (Applen tuotteen ostaja on nuorekas ja cool, Niken lenkkareilla muutat koko elämäntapasi trendikkään sporttiseksi jne jne) ja vasta toiseksi ja välttämättömänä pahana varsinaista tuotetta.guangzhou kirjoitti:Kuten arvata saattaa, cool-sanan käyttäminen aiheutti kalabaliikkia. Ei yllätä. Hivenen liioitellusti listaamani ominaisuudet oli tarkoitettu sen demoamiseksi, että kukaan ei lähtökohtaisesti osta mitään tuotetta per se. Me ostamme mielikuvia. Jos joku ostaa puhtaasti käytännönläheisestä lähtökohdasta vaikkapa tietokonetta, niin ei todellakaan välttämättä päädy mäkkiin. Mikäli taas olet liikkeellä mielikuvien johdosta (kuten suurin osa on - eikä pelkästään siis tietokoneiden osalta) niin suurella todennäköisyydellä askeleesi vievät Mac-liikkeeseen, joka jo itsessään on cool paikka. Turha tätä on kiistää, esim. NYC:n Mäkkiliike on turistien keskuudessa suoranainen nähtävyys.
Lähes kaikkia brändituotteiden valmistajia yhdistää se seikka, että he pyrkivät eroon tavaran valmistamisesta (ei, Apple ei ole tietokonevalmistaja, korkeintaan kokoonpanija eikä Nike valmista urheiluvaatteita vaan ne tilataan alihankkijoilta (usein hyvin kyseenalaisista olosuhteista, mutta ei ajatella sitä, koska se aiheuttaisi särön cooliuteen) murto-osalla myyntihinnasta ja myydään kauniissa laatikoissa logoilla varustettuna kovaan hintaan).
Se, että ihmiset ostavat näitä tuotteita, ei sinänsä ole yllättävää. Käytetäänhän niiden mielikuvamarkkinointiin kokonaisuudessaan huomattavasti suurempia summia kuin niiden valmistamiseen ja länsimainen ihminen on kovin aseeton jatkuvaa mielikuvamanipulointia eli "kulutustottumusten ohjailua" vastaan. Se, mikä mielestäni on yllättävää, että löytyy ihmisiä, jotka tiedostavat tämän kuvion, ja silti puolustavat sitä. En voi olla ihmettelemättä, kuinka ihminen voi samaan aikaan tiedostaa olevansa mielikuvaohjailtua markkinakarjaa ja kuitenkin perustella itselleen kalliiden trendituotteiden hankintaa käyttäen argumenttina vieläpä näitä samaisia mielikuvia!
Je ei, en ottanut kantaa brandin X alla myytävien tuotteiden hyvyyteen, vaan siihen, kuinka brändäys tuo lisäarvoa ainoastaan yritykselle. Brändin arvo romahtaa kuluttajalla välittömästi, kun tämä ymmärtää ostaneensa konkreettisella rahalla mielikuvan (joka luultavasti on lisähinnan arvoinen ainoastaan kuluttuajan omassa päässä, toiset tuskin noteeraavat tuote X:n käyttäjää sen kummemmin kuin ennenkään).
Maailma menee hullummaksi ja hullummaksi jatkuvasti kun ihmisten pitää elää elämäänsä tuotemerkkien ja teennäisten mielikuvien kautta. Valtaosalla länsimaisista ihmisistä on jo kaikki mahdolliset brändivaatteet ja samanlaiset brändipuhelimet ja tietokoneet. Jos haluat erottua, lakkaa kunnioittamasta brändejä ja ole rohkeasti erilainen. Think Different!