MacBook Pro ja Logic 9
-
MacBook Pro ja Logic 9
Viesti Kirjoittaja sigfrid »
Hommasin uuden 13" MBP:n tuossa 2010 lopussa ja nyt olen ajatellut palautella vanhaa musa harrastusta ja hommata Logicin softan. Näihin liittyen muutama tarkentava kysymys asioista perille oleville:
1. Jaksaako tuo MBP (2,4/4/250-5400) pyörittää Logicia kun todennäköisesti ka. raitatarve lienee 20-30 ja plukaria enemmän ja vähemmän joka raidalle? Mahdollisesti Logicin softasynia myös kehiin jos ovat käyttökelpoisia; ei ole aiempaa kokemusta.
Jos ei - missä järjestyksessä lisäyksiä - muistin määrä - nopeampi levy - firewire-levy? - vaihto iMacciin? - muuta?
2. Onko käytännössä merkitystä onko ulkoinen äänikortti USB vai FW liitännällä?
3. Ilmeisesti ulkoisen kovalevyn pitää olla FW-liitännällä vai riittääkö USB:n nopeus?
4. Onko kenelläkään kokemusta Logic Studion/Pron hankinnasta eBaystä? Hinnat näyttäisivät olevan kohdallaan vrt Suomi mutta mutta....uskaltaako luottaa.....ja voiko olla jotain muuta mitä pitäisi huomioida?
Näillä kyssäreillä nyt alkuun.
Kiitos asiallisista vastauksista.
-
Re: MacBook Pro ja Logic 9
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Jaksaa helposti pyörittää tuollaista raitamäärää. Käytännössä ei ole juurikaan merkitystä, että onko usb ja firewire, molemmat toimii. Ulkoisena levyä FW-levy on kyllä parempi. Ebaysta kannattaa tosiaankin ostaa ja toimii hyvin ( omakohtaista kokemusta ). Katselee vaan, että on riittävästi käyttäjäpalautetta ja vaikka, että ostaa jonkun firman kautta niin itse koen sen vielä varmemmaksi tavaksi ostaa.sigfrid kirjoitti:Terve,
Hommasin uuden 13" MBP:n tuossa 2010 lopussa ja nyt olen ajatellut palautella vanhaa musa harrastusta ja hommata Logicin softan. Näihin liittyen muutama tarkentava kysymys asioista perille oleville:
1. Jaksaako tuo MBP (2,4/4/250-5400) pyörittää Logicia kun todennäköisesti ka. raitatarve lienee 20-30 ja plukaria enemmän ja vähemmän joka raidalle? Mahdollisesti Logicin softasynia myös kehiin jos ovat käyttökelpoisia; ei ole aiempaa kokemusta.
Jos ei - missä järjestyksessä lisäyksiä - muistin määrä - nopeampi levy - firewire-levy? - vaihto iMacciin? - muuta?
3. Ilmeisesti ulkoisen kovalevyn pitää olla FW-liitännällä vai riittääkö USB:n nopeus?
4. Onko kenelläkään kokemusta Logic Studion/Pron hankinnasta eBaystä? Hinnat näyttäisivät olevan kohdallaan vrt Suomi mutta mutta....uskaltaako luottaa.....ja voiko olla jotain muuta mitä pitäisi huomioida?
-
Kiitos pikaisista vastauksista. Vielä kysymys:Cathi777 kirjoitti:Jaksaa helposti pyörittää tuollaista raitamäärää. Käytännössä ei ole juurikaan merkitystä, että onko usb ja firewire, molemmat toimii. Ulkoisena levyä FW-levy on kyllä parempi. Ebaysta kannattaa tosiaankin ostaa ja toimii hyvin ( omakohtaista kokemusta ). Katselee vaan, että on riittävästi käyttäjäpalautetta ja vaikka, että ostaa jonkun firman kautta niin itse koen sen vielä varmemmaksi tavaksi ostaa.sigfrid kirjoitti:Terve,
Toimiiko setuppi jos Logic, audioraidat ja koko systeemi on vain ja ainoastaan ulkoisella FireWire-levyllä?
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Ihan kokonaan ei Logicia taida ulkoisella saada, jonkin verran kamaa menee käynnistyslevylle. Softasynat jne saa kyllä ulkoiselle. Eipä tuo kokonaisuutta niin paljon muuta, etteikö niinkin toimisi.sigfrid kirjoitti:Toimiiko setuppi jos Logic, audioraidat ja koko systeemi on vain ja ainoastaan ulkoisella FireWire-levyllä?
/---
ap
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Onnistuu jos asentaa koko käyttiksen ulkoiselle. Ilmeisesti kysyjä haki sitä, että voi ottaa setupin pelkästään kovalevyllä matkaan.gramdel kirjoitti:Ihan kokonaan ei Logicia taida ulkoisella saada, jonkin verran kamaa menee käynnistyslevylle. Softasynat jne saa kyllä ulkoiselle. Eipä tuo kokonaisuutta niin paljon muuta, etteikö niinkin toimisi.sigfrid kirjoitti:Toimiiko setuppi jos Logic, audioraidat ja koko systeemi on vain ja ainoastaan ulkoisella FireWire-levyllä?
-
Viesti Kirjoittaja johannesw »
Logicissa on hinta kohdallaan vaikka, sen ostais suomesta.sigfrid kirjoitti: 4. Onko kenelläkään kokemusta Logic Studion/Pron hankinnasta eBaystä? Hinnat näyttäisivät olevan kohdallaan vrt Suomi mutta mutta....uskaltaako luottaa.....ja voiko olla jotain muuta mitä pitäisi huomioida?
.
Ite pyörittelen tuommosta raitamäärää & plugareita ihan koneen sisäisellä levyllä. Ainut mistä on tullut ongelmia, kun oon käyttänyt firewirekovista äänikortin kanssa. Ainakaan Prism Orpheus & MBP ei toimi, tulee räpsyjä. Myöskään ei toimineet aikoinaan motu 896, eikä lynx aurora 8.
-
Ok, kiitos vinkeistä. Tulipa vielä mieleen kun ei ole kokemusta noista Logicin softasynista (vaikka olenkin kuullut että ovat käyttökelpoisia) että jos on tarvetta / halua käyttää vanhoja pölyttyneitä 90-luvun lopun synamoduleita tyyliin - mitä noita nyt olikaan - Rolandin JV 2080, Alesis yms joita löytyy tuolta räkistä niin mitäs se Logic niistä tykkää? Onko odotettavissa ongelmia?johannesw kirjoitti:Logicissa on hinta kohdallaan vaikka, sen ostais suomesta.sigfrid kirjoitti: 4. Onko kenelläkään kokemusta Logic Studion/Pron hankinnasta eBaystä? Hinnat näyttäisivät olevan kohdallaan vrt Suomi mutta mutta....uskaltaako luottaa.....ja voiko olla jotain muuta mitä pitäisi huomioida?
.
Ite pyörittelen tuommosta raitamäärää & plugareita ihan koneen sisäisellä levyllä. Ainut mistä on tullut ongelmia, kun oon käyttänyt firewirekovista äänikortin kanssa. Ainakaan Prism Orpheus & MBP ei toimi, tulee räpsyjä. Myöskään ei toimineet aikoinaan motu 896, eikä lynx aurora 8.
-
Eikös nuo lyödä vaan äänikortin inserteihin ja sitä kautta ääntä sisään? Eihän tuollaiset pitäisi olla softista kiinni ollenkaan, kun ulkoista rautaa käytetään.sigfrid kirjoitti:Ok, kiitos vinkeistä. Tulipa vielä mieleen kun ei ole kokemusta noista Logicin softasynista (vaikka olenkin kuullut että ovat käyttökelpoisia) että jos on tarvetta / halua käyttää vanhoja pölyttyneitä 90-luvun lopun synamoduleita tyyliin - mitä noita nyt olikaan - Rolandin JV 2080, Alesis yms joita löytyy tuolta räkistä niin mitäs se Logic niistä tykkää? Onko odotettavissa ongelmia?johannesw kirjoitti:Logicissa on hinta kohdallaan vaikka, sen ostais suomesta.sigfrid kirjoitti: 4. Onko kenelläkään kokemusta Logic Studion/Pron hankinnasta eBaystä? Hinnat näyttäisivät olevan kohdallaan vrt Suomi mutta mutta....uskaltaako luottaa.....ja voiko olla jotain muuta mitä pitäisi huomioida?
.
-
Viesti Kirjoittaja Blank^ »
-
Jep jep. Kysymys koski nimenomaan midi-käyttöä. Tulipa vaan mieleen että kun viimeksi vuonna nakki ja mankka olen Logicin joutunut saattamaan toimintakuntoon (PC ver 4.x) niin piti tehdä kaikenmaailman virtuaalijohdotuksia ennenkuin midipömpelit toimivat vai muistankohan aivan väärin? Aikaahan ei ole kuitenkaan tuosta kulunut kun n. 10v:)Blank^ kirjoitti:Jep. Ulkoiset laitteet eivät vaadi kuin sen audioliitäntöjen kytkemisen ja synien tapauksessa MIDI:n. Softalla joka niitä äänittää tai MIDI-komentaa ei ole juurikaan vaikutusta toimintaan.
-
Mut etkös siis ohjaa niitä moduleita jollain midikontrollerilla? Ei kai niitä nyt mikään softa osaa suoraan soitella. Tässä voin toki olla väärässä, mutta en ole koskaan kuullut kenenkään sellaista toimintatapaa käyttävän.sigfrid kirjoitti:Jep jep. Kysymys koski nimenomaan midi-käyttöä. Tulipa vaan mieleen että kun viimeksi vuonna nakki ja mankka olen Logicin joutunut saattamaan toimintakuntoon (PC ver 4.x) niin piti tehdä kaikenmaailman virtuaalijohdotuksia ennenkuin midipömpelit toimivat vai muistankohan aivan väärin? Aikaahan ei ole kuitenkaan tuosta kulunut kun n. 10v:)Blank^ kirjoitti:Jep. Ulkoiset laitteet eivät vaadi kuin sen audioliitäntöjen kytkemisen ja synien tapauksessa MIDI:n. Softalla joka niitä äänittää tai MIDI-komentaa ei ole juurikaan vaikutusta toimintaan.
-
http://documentation.apple.com/en/logic ... tasks=true
Logicista sen enempää tietämättä midimäppäykset ilmeisesti tehdään Environmentin avulla. Ja näyttäisipä yleisimmille synamoduleille löytyvän hakukoneella jo valmiita environment-templateja.
-
Niin siis...ööh. Sellaista softaa jolla soitellaan noita synia kutsuttiin ainakin aiemmin sekvensseriohjelmaksi ja se taitaapi edelleenkin olla yksi nykyisen Logicin pääominaisuuksista, nuotinnusten ja audio ominaisuuksien ohella.Cathi777 kirjoitti:Mut etkös siis ohjaa niitä moduleita jollain midikontrollerilla? Ei kai niitä nyt mikään softa osaa suoraan soitella. Tässä voin toki olla väärässä, mutta en ole koskaan kuullut kenenkään sellaista toimintatapaa käyttävän.sigfrid kirjoitti:Jep jep. Kysymys koski nimenomaan midi-käyttöä. Tulipa vaan mieleen että kun viimeksi vuonna nakki ja mankka olen Logicin joutunut saattamaan toimintakuntoon (PC ver 4.x) niin piti tehdä kaikenmaailman virtuaalijohdotuksia ennenkuin midipömpelit toimivat vai muistankohan aivan väärin? Aikaahan ei ole kuitenkaan tuosta kulunut kun n. 10v:)Blank^ kirjoitti:Jep. Ulkoiset laitteet eivät vaadi kuin sen audioliitäntöjen kytkemisen ja synien tapauksessa MIDI:n. Softalla joka niitä äänittää tai MIDI-komentaa ei ole juurikaan vaikutusta toimintaan.
En siis puhunut tässä kohtaa synien audion vaan miditiedon tallentamisesta ja siitä, että tunnistaako nykyinen Logic noita vanhoja synia vai täytyykö sinne edelleenkin luoda manusti jonkinlaisia enviromentteja.
-
Uudet 9:n kitaramallinnukset on IMO paremmankuulloisia kuin esim. NI:n guitar rig... 9:n pro paketissa riittää kyllä vähäks aikaa ihmettelemistä, vaikket kiinnittäs siihen muuta kuin kontrollerin. Siinä tulee ihan mahoton määrä tavaraa mukana. mm. ne JAMpakit jotka nekin maksoi pelkästään 500 € aikoinaan erikseen ostettuna. Puhumattakaan mitä ne lotsicin instrut ja fx maksoi, ennen kuin ne köntättiin.
-
Joo thanks. Näitä juuri funtsinkin. Täytyypä tutustua.Blank^ kirjoitti:Working with instruments
http://documentation.apple.com/en/logic ... tasks=true
Logicista sen enempää tietämättä midimäppäykset ilmeisesti tehdään Environmentin avulla. Ja näyttäisipä yleisimmille synamoduleille löytyvän hakukoneella jo valmiita environment-templateja.
Edit. Näyttäisi nopeasti katsottuna aikalailla samalta lähestymiseltä kun vanhassa PC LAPissa.
-
Joo mä voin vaan kuvitella - tai toisaalta en varmaakaan osaa - tota tavaran määrää joka tulee mukana. Juuri sen takia mä tässä peräänkuulutankin noita midi-hommeleita kun ne on ennestään tuttuja ja niiden "säätäminen" ottojen jälkeen oli ainakin ennen hieman helpompaa ja vapaampaa kuin suoran audion. Ei tarvii lahjattoman näin vuosien tauon jälkeen käydä treenaamaan kun voi korjata räikeimmät virheet helposti suoraan nuottiviivastolta tai muissa (en nyt enää muista nimiä) näkymissä:)johannesw kirjoitti:mut logicissa on jo itessään musta aika hyvät kikkeet, mm. noin 4000 rumpulooppia joista voi inspiroitua, niitä voi pilkkoa logicin omalla samplerilla, jos haluaa ( osa niistä midi looppeja ). Lotsik osaaa pilkkoa audion nykyään parilla klikkauksella "sample trackisksi" ja tehdä siitä kiipparella tms soitettavan ESX instrumentin.
Uudet 9:n kitaramallinnukset on IMO paremmankuulloisia kuin esim. NI:n guitar rig... 9:n pro paketissa riittää kyllä vähäks aikaa ihmettelemistä, vaikket kiinnittäs siihen muuta kuin kontrollerin. Siinä tulee ihan mahoton määrä tavaraa mukana. mm. ne JAMpakit jotka nekin maksoi pelkästään 500 € aikoinaan erikseen ostettuna. Puhumattakaan mitä ne lotsicin instrut ja fx maksoi, ennen kuin ne köntättiin.
Mutta tarkoitus olisi toki tutustua myös näihin mulle uusiin ominaisuuksiin; pelkona vaan se ettei sitten pääse pitkään aikaan itse hommiin käsiksi sikälil mikäli olisi jossain kohtaa tarkoitus saada jotain aikaiseksikin:)
-
Logicin virtuaali instrut äänitetään ihan samanlaisena midinä kuin ulkoisetkin härpäkkeet ja editoidaan samalla tavalla. Ne voi sitte bouncata audioks yms. tms. mitä haluaa.sigfrid kirjoitti:Juuri sen takia mä tässä peräänkuulutankin noita midi-hommeleita kun ne on ennestään tuttuja ja niiden "säätäminen" ottojen jälkeen oli ainakin ennen hieman helpompaa ja vapaampaa kuin suoran audion.
-
Prekkele niinkö? Tuo oli uutta mulle. Mites tollanen 2010 MBP 13" (tai mä vaihdan juuri kohta 2010 MBP 15") jaksaa vääntää jos duunaa vaikkapa 25 raitaa virtuaali instruilla + muut plugarit???johannesw kirjoitti:Logicin virtuaali instrut äänitetään ihan samanlaisena midinä kuin ulkoisetkin härpäkkeet ja editoidaan samalla tavalla. Ne voi sitte bouncata audioks yms. tms. mitä haluaa.sigfrid kirjoitti:Juuri sen takia mä tässä peräänkuulutankin noita midi-hommeleita kun ne on ennestään tuttuja ja niiden "säätäminen" ottojen jälkeen oli ainakin ennen hieman helpompaa ja vapaampaa kuin suoran audion.
-
Viesti Kirjoittaja Lenno »
Mulla on toi allekirjotuksen mukanen 2010-MBP ja hyvin pyörii projektit, uusimmassa tuotannossa 43 raitaa joista n. puolet virtuaali-instrumentteja ja aika paljon Wavesin CLA-bundlen efektejä jotka on todella tehosyöppöjä.sigfrid kirjoitti:Prekkele niinkö? Tuo oli uutta mulle. Mites tollanen 2010 MBP 13" (tai mä vaihdan juuri kohta 2010 MBP 15") jaksaa vääntää jos duunaa vaikkapa 25 raitaa virtuaali instruilla + muut plugarit???johannesw kirjoitti:Logicin virtuaali instrut äänitetään ihan samanlaisena midinä kuin ulkoisetkin härpäkkeet ja editoidaan samalla tavalla. Ne voi sitte bouncata audioks yms. tms. mitä haluaa.sigfrid kirjoitti:Juuri sen takia mä tässä peräänkuulutankin noita midi-hommeleita kun ne on ennestään tuttuja ja niiden "säätäminen" ottojen jälkeen oli ainakin ennen hieman helpompaa ja vapaampaa kuin suoran audion.
Logic Pro X, Ableton Suite 11, FabFilter, Goodhertz, iZotope...
iPhone 11 Pro 256GB
-
No niin, pientä päivitystä tähän asiaan.sigfrid kirjoitti:Terve,
Nyt on vaihdettu nopeampi kovo (WD 750Gt 7200 rpm) ja juuri tilattu Logic Studio 9. Nyt pitäisi sitten hoitaa loput asiat:
1. Äänikortti. Olen kallistumassa Apogee Duettiin puhtaasti ja ainoastaan sen saaman "erinomaisen" palautteen perusteella. Kannattaako vielä kuitenkin harkita myös muita vaihtoehtoja jos nyt tuo 3-400 ecua on henkine kipuraja ja 2x2 sisään / ulos on tarve?
2. Midi interface: Onko käsitystä toimiiko vanha aikanaan PC-setupissa hyvin palvellut E-Magic MT-4 edelleen Mac / Logic 9- setupissa?
-
Onko äänikortti keskustelut näin loppuun kaluttu aihe?sigfrid kirjoitti:No niin, pientä päivitystä tähän asiaan.sigfrid kirjoitti:Terve,
Nyt on vaihdettu nopeampi kovo (WD 750Gt 7200 rpm) ja juuri tilattu Logic Studio 9. Nyt pitäisi sitten hoitaa loput asiat:
1. Äänikortti. Olen kallistumassa Apogee Duettiin puhtaasti ja ainoastaan sen saaman "erinomaisen" palautteen perusteella. Kannattaako vielä kuitenkin harkita myös muita vaihtoehtoja jos nyt tuo 3-400 ecua on henkine kipuraja ja 2x2 sisään / ulos on tarve?
2. Midi interface: Onko käsitystä toimiiko vanha aikanaan PC-setupissa hyvin palvellut E-Magic MT-4 edelleen Mac / Logic 9- setupissa?
-
Jos enemmille kanaville ei tosiaan ole tarvetta, niin mun mielestä Duet on järkevä.
-
Kiitos vastauksesta. Pakko kysyä vielä kun ei ole kokemusta viimevuosilta:Blank^ kirjoitti:Duet on laadukas ja hyvä hintaisekseen, jos vain kanavat riittävät, eikä käytetä muita käyttöjärjestelmiä kuin OS X.
Jos enemmille kanaville ei tosiaan ole tarvetta, niin mun mielestä Duet on järkevä.
Kuinka järisyttävä on tuo äänenlaadun ero Duetin ja vaikkapa joidenkin M-audion Fast Track Pron tai Mbox 2 Minin välillä? Omalla kohdalla ei todellakaan ole kysymyksessä mikään "ammatilaistasoinen" tarve mutta hyvä äänenlaatu toki tavoitteena.
-
Ero on huomattava Duetin eduksi, kokemusta on molemmista mainitsemistasi äänikorteista. Luulen, että moni muukin allekirjoittaa tämän.sigfrid kirjoitti: Kuinka järisyttävä on tuo äänenlaadun ero Duetin ja vaikkapa joidenkin M-audion Fast Track Pron tai Mbox 2 Minin välillä? Omalla kohdalla ei todellakaan ole kysymyksessä mikään "ammatilaistasoinen" tarve mutta hyvä äänenlaatu toki tavoitteena.
Tosin on noilla laitteilla sitä hintaeroakin, joten vertailu on sinänsä epäreilu.
Duet kuulostaa joka tapauksessa niin pirun hyvältä, ettei ainakaan itsellä tule mieleenkään ajatella, että "kyllä tästä toistosta nyt jotai uupuu". Mikä taasen on ollut mielessä noita edullisempia interfaceja käyttäessä ja kuunnellessa, etenkin sen jälkeen kun pääsi noiden parempien makuun.
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka