† Jumala †
-
† Jumala †
Viesti Kirjoittaja Salli »
-
Re: † Jumala †
Viesti Kirjoittaja Mavah »
Aika vähän kulutan energiaa näihin juttuihin. Kaikki tavallaan tietty.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)

-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
-
Viesti Kirjoittaja xforgivenx »
-
Viesti Kirjoittaja RedDelicious »
– – –
iMac QuadCore i5 21,5" Mid 2011, 2,7 Ghz, 16 GB, 1 TB, Mac OS X 10.11.6
MacBookAir M1, 13"
-
En minäkään usko suurimpaan osaa kirkkoja, mutta Jumalaan uskon, en välttämättä ihan sellaisenaan mikä Hän kirkon mukaan on vaan henkenä, joka hoitaa hommat[:)] Nyt rupesin miettimään, että eipä minulla tästä mitään kirjoitettavaa tänne ole, koska aihe on niin täysin jokaisen oma asia, että aivan sama[:P]Mavah kirjoitti:Itse en ole aikoihin kuulunut kirkkoon. kun vaikuttaa aika epämääräiseltä instituutiolta. Jumalaan voisin uskoa jos se ei olisi niin siihen kirkkoon sidottu...
Aika vähän kulutan energiaa näihin juttuihin. Kaikki tavallaan tietty.
Rauhaa
-
Viesti Kirjoittaja MacinJosh »
Yeah! Keith Green on yks mun suosikeista.RedDelicious kirjoitti:I'm not religious I just love the Lord -Keith Green(?)[A]
Täällä on yksi uskis lisää. Tarkennettuna hellari (helluntailainen).
Joshua.
-
Viesti Kirjoittaja heifetz »
Suositeltavaa lukemista aiheesta: "Nurkkaan Ajettu Jumala?" Pihkala J & Valtaoja E.
Apple Watch 8 41mm
-
Viesti Kirjoittaja ks35007 »
Monet eivät ole kiinnostuneita hengellisistä asioista, jotenka mm sen tähden en niitä kenellekään tuputa.
Ja kun kerron että Kalvinismi on lähinnä hengellistä vakaumustani, niin monet uskovat täällä koto-Suomessakin pitävät harhaoppisena.
Että sellaista...Intel-Maccia odotellessa.......
-
Viesti Kirjoittaja muumio »
Se koira älähtää, joka katajaan kapsahtaa. Tuputtaminen on kyllä edelleen uskovaisten erikoisalaa, enpä ole juuri näihin "eroa kirkosta"-ateisteihin törmännyt. Ainakaan he eivät kiertele ovilla tai jakele käännytysmateriaalia Helsingin rautatieaseman ovien edessä.MacAntti kirjoitti:en pahemmin välitä muiden asenteista, elleivät ne ole sairaan tuputtavia kuten ateistien "Eroa kirkosta" -kampanjat. Eivät varmaan ressukat tajua, kuinka uskovia ovatkaan, kohde vaan on erilainen.
Ei kannata tehdä uskonnottomista hätäisiä johtopäätöksiä ("ateistit!"); he ovat useimmiten miettineet näitä asioita yhtä paljon elleivät enemmänkin kuin muut, ja tehneet päätöksensä itse. Eikä uskonto heille yleensä mikään kirosana ole, vaan se, että heidän vakaumuksensa kyseenalaistetaan olettamalla sen olevan ajattelun puutteen tulosta, vaikka asia on päinvastoin.
Kaikkihan meistä tietysti tykkäävät ajatella olevansa oikeassa, mutta käännytystä ei todellakaan saa aikaiseksi niin, että aloittaa kertomalla olevansa oikeassa ja se toinen väärässä; suurin osa ihmisistä kyllä tietää oman kantansa eikä liiku siitä mihinkään. Suurin osa on myöskin valmiita hyväksymään muiden vakaumuksen. Minkään uskonnon käyttämistä sodan syynä ei voi kuitenkaan hyväksyä, ja esim. kristinuskolla on tässä aika huono historia, mikä aiheuttaa ihmisissä omat vastareaktionsa.
-
Viesti Kirjoittaja Kakku »
-
Viesti Kirjoittaja Rahina »
Parhaita vastaava tapaus sattui muutama vuosi takaperin juuri Rautatieasemalla kun juttelin huvikseni hare krishnan kanssa, kun tunti piti jotenkin kuluttaa. Joka tapauksessa filosofista keskusteluamme tuli häiriköimään pahasti hurahtanut kristitty käännyttämään minua valoisalle puolelle. Kolmannella kerralla hare krishnan kommentti oli "hei mä olin tässä ensin!"muumio kirjoitti:Se koira älähtää, joka katajaan kapsahtaa. Tuputtaminen on kyllä edelleen uskovaisten erikoisalaa, enpä ole juuri näihin "eroa kirkosta"-ateisteihin törmännyt. Ainakaan he eivät kiertele ovilla tai jakele käännytysmateriaalia Helsingin rautatieaseman ovien edessä.
Joka tapauksessa en usko, sillä en näe mitään rationaalista syytä siihen. En ole koskaan kuulunut kirkkoon enkä liittynekään. Ateistiksi en itseäni luokittele sillä monesti ateismi on vain fanaattisuuden toinen puoli.
Jokainen tehköön kuten parhaaksi kokee. Minä nautin laaja-alaisesta teistisestä agitoinnista puolin ja toisin.
nim. kirkkoon kuulumaton jo 4. polvessa
"Huumoriin kuuluu usein, mutta ei välttämättä, nauru" - Filosofian sanakirja, WSOY
-
Viesti Kirjoittaja MacinJosh »
Joshua.
-
Viesti Kirjoittaja Jezze »
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
...Ei mutta ihan vakavasti sanottuna olen ateisti.
Hyvin sanottu!muumio kirjoitti:En usko, en kuulu. Uskonnot tuntuvat minusta helpolta vastaukselta vaikeaan kysymykseen, ikäänkuin lapsen monitahoiseen uteluun kiireessä tarjottu puolivillainen sepite.
Ei kannata tehdä uskonnottomista hätäisiä johtopäätöksiä ("ateistit!"); he ovat useimmiten miettineet näitä asioita yhtä paljon elleivät enemmänkin kuin muut, ja tehneet päätöksensä itse. Eikä uskonto heille yleensä mikään kirosana ole, vaan se, että heidän vakaumuksensa kyseenalaistetaan olettamalla sen olevan ajattelun puutteen tulosta, vaikka asia on päinvastoin.
Ps. Muumio: vastareaktio ei ole korrekti termi. Siis kun sana vastareaktio puretaan, päästään sanoihin vasta, re ja aktio. Joista kaksi ensimmäistä tarkoittavat samaa asiaa ja samalla kumoavat toisensa. Eli on joko aktio tai reaktio mutta ei vastareaktiota.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Bontakun »
-
Viesti Kirjoittaja sipulinaama »
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-Sydney Losstarot
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Ateisti uskoo että Jumalaa ei ole, kun taas kristitty uskoo että Jumala on - ts. ateismi on uskonto ja siinä mielessä yhtä irrationaalinen ja epätieteellinen maailmankatsomus kuin vaikkapa kristinusko, juutalaisuus tai islam.kallekilponen kirjoitti:...Ei mutta ihan vakavasti sanottuna olen ateisti.
-
Mä oon tosi huono selittämään kantaani kirjoittaen, mutta joo Jumalaa ei sinällään minunkaan mielestä ole. Mutta kirkko on luonut tavan jolla pystyy lähestymään "Jumalaa" paremmin ja tekee siitä helpomman. Mielestäni kirkon voisi vaikka poistaa, ainakin koulun opetuksesta uskonto EHDOTTOMASTI pois. Uskonto on asia, joka täytyy löytää, ei sitä voi oppia koulussa. Itse olen saanut uskonnollisen kasvatuksen, teini-ikäisenä tuli vanhempia kohtaan, tottakai, vastustusta, joten myös nämä asiat jäivät hieman sivuun. Nyt kaksikymppisenä olen tajunnut, että ortodoksisuus on tosi hieno juttu ja olen tehnyt "kaikesta" omat päätökset, eli olen aina ollut ortodoksi, mutta se miten uskon ei ole lähelläkään sitä mihin ortodoksi uskoo. Ne ihmiset jotka tulee uskontoa tuputtamaan, ovat minusta miellyttäviä. Erittäin hyväsydämisiä suurin osa, siksipä jään juttelemaan heille pitkiksikin ajoiksi ja kerron omista ajatuksistani.Jezze kirjoitti:Siis sen verran ymmärrän että jumalaa ei ole olemassa. Ihmiset on vaa itse kehitellyt kaikki uskomukset omien päidensä sisällä.
-
Viesti Kirjoittaja Jezze »
-
Viesti Kirjoittaja fjonga »
Australiassa tosin on viralliseksi uskonnoksi rekisteröity Jedi-uskonto. Tähän voiskin jo liittyä. Mutta mistäs mä mittaan mun midikloriittiarvot
http://vaihde.blogspot.com/
-
Viesti Kirjoittaja MacNifica »
-
Ateismin määritelmä on yksi semantiikan tämänhekisistä ongelmista. Yleensä sillä kuitenkin viitataan uskonnottomuuteen, eikä se näin ollen ole uskonto. Ateismi muuttuu siinä vaiheessa uskonnoksi kun se määritellään jumalan kieltämiseksi tai siis se saa ontologisen perustan. Noin puolet itseään ateisteina pitävistä ei tiedä ateismin merkitystä. Ateismin yleinen periaate on, että tieto maailmasta, kaikkeudesta(ym.), ei ole täydellistä. Suoraa vetoa siihen minkä asteinen ateismi(siis kuinka varmana todistettavia asioita pitää, on pitämättä tms.) luokitellaan uskonnoksi ei voida myöskään tehdä. Henkilön sanoessa olevansa ateisti, ei voida tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä hänen uskonnollisuudestaan(tai uskonnottomuudestaan).Ateisti uskoo että Jumalaa ei ole, kun taas kristitty uskoo että Jumala on - ts. ateismi on uskonto ja siinä mielessä yhtä irrationaalinen ja epätieteellinen maailmankatsomus kuin vaikkapa kristinusko, juutalaisuus tai islam.
-
Viesti Kirjoittaja matteus/2 »
Mielestäni ateismiin sisältyy nimenomaan ymmärrys jumalkäsitteestä ja sen kieltäminen, ja näin myös ateistiystäväni ovat sen määritelleet. He uskovat (tai omasta mielestään "tietävät") että Jumalaa ei ole olemassa. Tällaista tietoahan ei kenelläkään voi olla, kuten ei myöskään tietoa Jumalan olemassaolosta - siksi puhutaankin nimenomaan "uskosta".Bontakun kirjoitti:Ateismin määritelmä on yksi semantiikan tämänhekisistä ongelmista. Yleensä sillä kuitenkin viitataan uskonnottomuuteen, eikä se näin ollen ole uskonto. Ateismi muuttuu siinä vaiheessa uskonnoksi kun se määritellään jumalan kieltämiseksi tai siis se saa ontologisen perustan.
Rationaalinen ja tieteellinen lähestymistapa olisi varmaankin agnositismi - ei kiellä eikä myönnä, koska kumpaakaan näkökantaa ei voida oikeaksi todistaa.
-
Ateismi ei välttämättä tarkoita jumalkäsitteen kieltämistä, vaan epävarmuutta sen olemassaolosta. Ateismia on kuitenkin eriasteista ja kuten sanoin, sen saadessa ontologista pohjaa(jumalan kieltäminen) voidaan puhua uskonnosta. Viittaan tässä ateismi ja uskonto-vastakkainasetteluun, jossa ateismilla juuri tarkoitetaan uskonnottomuutta. Toki voidaan myös ajatella aina että ateismilla on ontologista merkitystä ks. se kieltää jumalan olemassaolon, ja tässä tapauksessa se on uskonto. Tosin mm. 2. asteen oppikirjoissa ateismi juuri määritellään uskonnottomuudeksi(myös esim. Mill oli tällä kannalla)Mielestäni ateismiin sisältyy nimenomaan ymmärrys jumalkäsitteestä ja sen kieltäminen, ja näin myös ateistiystäväni ovat sen määritelleet. He uskovat (tai omasta mielestään "tietävät") että Jumalaa ei ole olemassa. Tällaista tietoahan ei kenelläkään voi olla, kuten ei myöskään tietoa Jumalan olemassaolosta - siksi puhutaankin nimenomaan "uskosta".
Sitäpä se taitaa olla.Rationaalinen ja tieteellinen lähestymistapa olisi varmaankin agnositismi - ei kiellä eikä myönnä, koska kumpaakaan näkökantaa ei voida oikeaksi todistaa.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka