Olen siirtymässä Mac-aikakuteen yli 20-vuotta jatkuneen PC-käytön jälkeen. Pääsääntöisesti käytän konetta musiikin tekoon ja äänitykseen/miksaamiseen. PC:ssä minulla oli kaksi FW800-liitäntää. Kaksi kysymystä aiheesta:
1) Uudessa MacBook Pro:ssa on vain yksi FW800-portti. PC:ssäni niitä oli kaksi, joten interface oli toisessa ja sessiokovalevy toisessa. Miten nyt, toimiiko kahden laitteen ketjutus yhtä huoletta kuin kaksi erillistä portti? Eli, kytkisin ensin interfacen ja siihen perään lykkäisin kovalevyn? Olen lukenut aiheesta kirjoituksia eri foorumeilla, mutta en ole onnistunut saamaan selvyyttä tähän asiaan.
2) PC-maailmassa oli tarkkaa, mikä on FW-kortin valmistaja, esim. minun interfacessani parhaiten(ehkä aino) toimi Texas Instrumentariumin kortit. Onko tämä Macissä näin tarkkaa? Interfaceni ei kerro manuaalissa, että se tarvitsisi jonkun tietyn valmistajan piirisarjaa Macille.
Kiitos!
Interfacen ja kovalevyn ketjutus
Kaikki ääneen ja musiikin tekoon liittyvä.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Interfacen ja kovalevyn ketjutus
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
-
Re: Interfacen ja kovalevyn ketjutus
Viesti Kirjoittaja redhat »
Laita ensin kovalevy ja sitten interface. Teoreettisella tavalla ajateltuna kovalevy saa bitit ensimmäisenä ja io sen jälkeen.
Ainakin itse oon käyttänyt Lacien Ruggedia ja sen perässä Digi003:sta. Voi olla että tuo teoriani on täysin päin seiniä, mutta toiminut on ainakin.
Ei pitäisi olla fw-kortilla mitään väliä.
Ainakin itse oon käyttänyt Lacien Ruggedia ja sen perässä Digi003:sta. Voi olla että tuo teoriani on täysin päin seiniä, mutta toiminut on ainakin.
Viimeksi muokannut redhat, 3.3.2011 klo 21.32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos ihminen olisi tarkoitettu etenemään juoksemalla, ei evoluutio olisi kehittänyt meille liikkumista varten polttomoottorikäyttöisiä kulkimia, eikä fossiilisia polttoaineita. - Hatey
http://sisainenaani.com
http://sisainenaani.com
-
Viesti Kirjoittaja Blank^ »
Lucent-merkkisillä FW-piireillä varustetuissa MBP:ssä oli ajuriongelmia joidenkin äänikorttien kanssa vuosi pari takaperin. Tilanne voi olla korjaantunut ja ei välttämättä vaikuta.
Mä laittaisin audio interfacen ennen kovalevyä, jos siinä interfacessa sattumoisin on kaksi FW-porttia juuri sitä varten (kaikissa ei ole.). Kovalevyillä voi olla tapana "varata" sitä ketjua hetkittäin, jos niissä on joku automaattinen virransäästötoiminto/sleep tai muuta. Sen aikana interfacelle katkeaa tai pätkii dataliikenne. Vanha WD Studio teki tätä meikäläisellä.
Mä laittaisin audio interfacen ennen kovalevyä, jos siinä interfacessa sattumoisin on kaksi FW-porttia juuri sitä varten (kaikissa ei ole.). Kovalevyillä voi olla tapana "varata" sitä ketjua hetkittäin, jos niissä on joku automaattinen virransäästötoiminto/sleep tai muuta. Sen aikana interfacelle katkeaa tai pätkii dataliikenne. Vanha WD Studio teki tätä meikäläisellä.
Viimeksi muokannut Blank^, 3.3.2011 klo 21.44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Itsekin näkisin tällä tavalla. Mitään automatisointia ei omissa Lacien quadra 500gt-levyissäni ole, mutta juurikin tuo "varaaminen" arvelluttaa. Interfacessani on kaksi FW-porttia, joten enköhän kokeile sitä ensin juuri näin päin. Heti siis kun Mac on talossa.Mä laittaisin audio interfacen ennen kovalevyä, jos siinä interfacessa sattumoisin on kaksi FW-porttia juuri sitä varten (kaikissa ei ole.). Kovalevyillä voi olla tapana "varata" sitä ketjua hetkittäin, jos niissä on joku automaattinen virransäästötoiminto/sleep tai muuta. Sen aikana interfacelle katkeaa tai pätkii dataliikenne.

Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
-
Viesti Kirjoittaja jyrit »
Minä suosin myös tätä ketjutusjärjestystä. Tiiä teoriasta, mutta toimii ja ainakin MOTU suosittelee tuollaista patchaystä.redhat kirjoitti:Laita ensin kovalevy ja sitten interface. Teoreettisella tavalla ajateltuna kovalevy saa bitit ensimmäisenä ja io sen jälkeen.
-
Viesti Kirjoittaja teehoo »
Minullakin aiheeseen liittyvä vakava ongelma;
Käytössä Presonuksen Firepod(eja) ja Lacien FW-kovalevy. Kun käyttää max 2 firewire-laitetta, kaikki toimii hienosti. Jos yritän kasvataa inputtien määrää liittämällä toisen, tai 3. Firepodin, niin vähintään se sekoittaa Digital Performerin, tai Cubasen (pc) - "kaataa" välillä jopa koko macin (käskee käynnistämään koneen uudelleen).
Käytössä siis MacBook Pro, jossa FW 400&800 liitännät. Ketjustusta olen yrittänyt eri tavoilla, en ehkä vielä kaikilla vaihtoehdoilla, mutta en löydä ratkaisua. Aiemmin systeemi toimi ongelmitta (3 Presonusta ja firewire-kovo samassa pc-koneessa). Yllättäen onni loppui, eikä systeemiä saa jaloilleen edes mac-ympäristössä.
Hyviä neuvoja?
Käytössä Presonuksen Firepod(eja) ja Lacien FW-kovalevy. Kun käyttää max 2 firewire-laitetta, kaikki toimii hienosti. Jos yritän kasvataa inputtien määrää liittämällä toisen, tai 3. Firepodin, niin vähintään se sekoittaa Digital Performerin, tai Cubasen (pc) - "kaataa" välillä jopa koko macin (käskee käynnistämään koneen uudelleen).
Käytössä siis MacBook Pro, jossa FW 400&800 liitännät. Ketjustusta olen yrittänyt eri tavoilla, en ehkä vielä kaikilla vaihtoehdoilla, mutta en löydä ratkaisua. Aiemmin systeemi toimi ongelmitta (3 Presonusta ja firewire-kovo samassa pc-koneessa). Yllättäen onni loppui, eikä systeemiä saa jaloilleen edes mac-ympäristössä.
Hyviä neuvoja?
-
Viesti Kirjoittaja NeliX4 »
Mikä tuossa niin vakavaa on? Työt seisoo?
Ongelma lienee noissa Presonuksen omissa ajureissa ja kanavien kasvaessa yli 20 kan. Sinänsä ketjutuksella tms. en usko olevan niin merkitystä. Omassa firestudio projekt setissä en ole uskaltanut kasvattaa kanavamäärää yli 16:sta. Nuo Presonuksen ajurit eivät kovin varauksettomia kehuja ole keränneet maailmalla, varsinkin se vanhempi ei FP10 malli. Onko Firepod vai Firepord FP10?
Ongelma lienee noissa Presonuksen omissa ajureissa ja kanavien kasvaessa yli 20 kan. Sinänsä ketjutuksella tms. en usko olevan niin merkitystä. Omassa firestudio projekt setissä en ole uskaltanut kasvattaa kanavamäärää yli 16:sta. Nuo Presonuksen ajurit eivät kovin varauksettomia kehuja ole keränneet maailmalla, varsinkin se vanhempi ei FP10 malli. Onko Firepod vai Firepord FP10?
-
"Vakavaa" siksi, että aiemmin hienosti toiminut systeemi lopettaa yllättäen toimintansa, enkä tällä hetkellä voi hoitaa äänitystä, jossa tarvitaan yli 8 inputtia. Aiemmin töitä on tehty kolmen Firepodin kanssa. Siis harmittaa!
Kaksi Presonuksista on Firepodeja, yksi FP10. Ajurit päivitetty uusimpaan, eli Firepoditkin ilmottautuvat nyt järjestelmässä FP10:nä.
Kaksi Presonuksista on Firepodeja, yksi FP10. Ajurit päivitetty uusimpaan, eli Firepoditkin ilmottautuvat nyt järjestelmässä FP10:nä.
-
Viesti Kirjoittaja Blank^ »
Vanha neuvohan on, ettei toimivaa järjestelmää tarvitse päivittää. Ja jos päivitetään jotain ja on epäilys, että homma voi kusta, niin tehdään toimivasta konfiguraatiosta backup johon voidaan palata, jos homma ei toimikaan.
-
Tuota neuvoa itsekin levitän...Blank^ kirjoitti:Vanha neuvohan on, ettei toimivaa järjestelmää tarvitse päivittää. Ja jos päivitetään jotain ja on epäilys, että homma voi kusta, niin tehdään toimivasta konfiguraatiosta backup johon voidaan palata, jos homma ei toimikaan.
Ongelma tuli päälle täysin yllättäen, ei siis liittynyt esim. ajurien päivittämiseen. Vasta ongelmaa ratkaistakseni asensin uusimmat ajurit, mutta se ei nyt ollut avuksi. Voi olla, että vanhoista Presonuksen ajureista olisi hyötyä. Pitää kokeilla sitäkin...
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka