K_Kolja kirjoitti:Mulla on nyt reilut viis vuotta ollu perinteisen välineet ja oon löytänyt kunnolla innostuksen hiihtoon perinteisestä. Ennen tuli pelkästään luisteltua ja silloin oli aina sellaista veren maku suussa suorittamista. Jotenkin luuli, että kun luistellen kerta pääsee kovaa, niin on sitten pakko hiihtää kovaa. Perinteisellä taas on helpompi ottaa rennosti, vaikka kyllä sitäkin välillä tulee hiihdettyä kovaa.
I feel you. Hiljaa hiihtäminen/juokseminen/pyöräily on kyllä välillä vieläkin haasteellista. Vaikka nyt vähän vanhempana oon huomannut senkin, ettei veren maku suussa rehkimisestä palaudu enää samalla tavoin kuin muutama vuosi sitten. Saattaa saada vaikka jonkun sitkeän flunssapöpön semmosesta. Paras vauhti on sellanen, että tulee hiki, mutta pystyy kutakuinkin juttelemaan.
Oletkos itse voidellut sukset vai teettänyt muilla? Mulle noiden luistelusuksienkin voitelu on ilmeisesti vähän liian vaativa juttu tehdä perusteellisesti, kun viime ajat olen vain hutaissut pikaluistoa, ja sehän kuluu mukavasti pois jo alkukilometreillä. Muutenkin se voiteluraudan ja siklin kanssa auseeraaminen on sen verta työlästä ja sotkuista, että oon mielummin voiteluttanut Paloheinän voitelupisteessä, kuin ryhtynyt hommaan itse.
Vähitellen on määrät kasvaneet. Ekoina talvina vain muutamia lenkkejä ja yhteensä paria sataa kilsaa. Viime talvena meni ekan kerran 500 rikki, ja nyt siis on kohta jo 600. Mitään kilometritavotteita mulla ei ole yksittäiselle lenkille tai koko talvelle, vaan pyrin menemään fiiliksen mukaan. Tavoitteena mieluummin aika kuin matka. Tunnin lenkin voi hiihtää vaikka vesisateessa ja huonolla suksella, kun taas vaikkapa kymppiä tavoitellessa huono keli vaan ärsyttää ja tulee helpommin hiihdettyä liian lujaa.
Tuolla kilometrimäärällä sietääkin olla hyvät välineet ja voiteet alla. Aikaan olen minäkin keskittynyt ihan jo senkin takia, että aikaan ja kilometrimäärään keskittyminen johtaa väistämättä siihen päättömään repimiseen, eikä se ole elimistölle hyväksi.
Perinteisen voitelua pidän pääasiassa mukavana, poislukien nämä kevään plussakelit. Tänäänkin olin kaupassa oikeastaan kärkkymässä mahdollisia voidetarjouksia, kun tuli myyjän kanssa puhetta hankalista voitelukeleistä. Siitä sitten keskustelu siirtyi luisteluhiihdon voitelun helppouteen ja kas, sieltähän löytyi sitten sopivat sukset. Aika ovela myyntitaktiikka myyjällä muuten. Viime keväänä oikeastaan kävi asia jo mielessä, mutta silloin ei sopivaa tarjontaa kaupassa ollut. Jospa noita lankkuja tulis jatkossa käytettyä ja jopa osais hiihtää luisteluakin vähän rauhallisemmin.
Tulet hyvin pian huomaamaan miten mukavaa luistelu on, eikä vain helpon voitelun takia

Ja varaudu siihen, että kesään mennessä tulet todennäköisesti hankkineeksi rullaluistimet ja sauvat, jotta luistelutekniikka ei kerkeä unohtumaan kesän aikana. Jopa täältä kehä 1:n sisäpuolelta löytyy sopivia pyöräteitä siihen tarkoitukseen. Meikäläisen viime kesän lenkit venyi 3-4-tuntisiksi.