Yhtä työasemaa alkaa vaivata (tai lähinnä sen käyttäjää) hieman epätarkaksi muuttunut putkinäyttö (Sony 500PS).Nyt tahdonkin B&W G3sen kaveriksi litteän näytön vähintään 19" mielummin enenmmän ....
Koneessa originaali näytönohjain; eli näytön on toimittava printeisellä SVGA-liittimellä....
Suosituksia hyväksi näytöksi; myös HYVÄÄ käytettyä litteää / ryydikkäänpää näytönohjainta koneeseen saa tarjota ketjuun tai Yvllä:)
ps.jos jotain merkitystä jonkun mielestä niin koneessa on Pantteri käyttiksenä
Kiitos
Mikäli on mahdollista varustaa kone näytönohjaimella, jossa on DVI-liitäntä, niin se kannattaa ehdottomasti. Ero VGA- ja DVI-kaapelin välillä riippuu tietenkin hieman näytönohjaimen suorituskyvystä, mutta yleisesti ottaen DVI-liitäntä tarjoaa paremman kuvanlaadun. On hieman kyseenalaista liittää loistava näyttö VGA-liitäntään.
Ostamani Apple Cinema Display 20" saapui pari viikkoa sitten. VGA-liitäntää siinä ei ole. Toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen. Näyttö on hieman hinnakkaampi (839 euroa) kuin PC-puolen näytöt, mutta rahalle saa kuitenkin vastinetta.
me ostettiin töihin (painotalon dtp) pari kappaletta noita Eizoja, oli ainakin noi säätömahdollisuudet paremmat kuin Applen näytöissä...
syksyllä ostettiin ja malli tais olla FlexScan L885, varmaan tullut joku korvaava jo tuon tilalle..hintakin oli aika kohtuullinen, tais olla 20" jonku pari sataa halvempikin kun Apple Cinema Display.
jep, LG:tä suosittelen minäkin. Ensimäinen 15" n.5v vanha on siirretty "mukelolle" jo vuosia sitten, ja hyvin pelittää edelleenkin.
Sittemmin on ollut 17", 19" ja nyt tää 20.1" pelkästään siis positiivisia kokemuksia.
(Olihan tuossa ns. duuni näyttiksenä LG:n 22" "tuubi" pitkään ja sekin oli laadukas.)
Kannattaa vaan todellakin sijoittaa hieman enemmän ja ottaa kerralla malli jossa molemmat liitännät!
"me ostettiin töihin (painotalon dtp) pari kappaletta noita Eizoja, oli ainakin noi säätömahdollisuudet paremmat kuin Applen näytöissä... "
Ei näytössä tarvita mitään säätöjä, parempi kun ne puuttuvat tyysti. Näyttö pitää kalibroida
laadukkaalla mittarilla ja sillä siisti. Profiloimaton näyttö on aivan sama asia kun laittaisi munansa
arpajaisiin pääpalkinnoksi?
Ostin viimeviikolla vanhan hajonneen Studiodisplayn tilalle Varimportista 20" uuden Studiodisplayn
mutta tälläviikolla siihen piti välittömästi hommata Pantone Spyder2 Pro, sillä tulosteet poikkesivat
sen verran paljon vanhasta profiloidusta näytöstä.
Juuri ehdin teettämään IFillä heidän uudella v4 profilillaan kuvia profiloidulla näytöllä, niin voin sanoa
että tulosteet vastaavat aivan 100%:sti näyttöä. Vielä kun ehtisi nuo omat tulostimet profiloimaan
materiaali kohtaisilla profiileilla, niin "a'Vot" sano ryssä....kun... ja niin poispäin
L. Sippu
Miehen ei kannata katua muuta kuin voitettuja kiusauksia!
itseasiassa tarkoitukseni oli kirjoittaa, että (ainakin viime syksynä) applen näyttöjä ei saanut kalibroitua (Officeline) ja se oli se jonka takia niitä ei ostettu...
säädöistä olen kyllä ihan samaa mieltä kuin edellinen.
Kyllä Applen näytöt on voinut iät ajat kalibroida, vieläpä ColorSync pitää kerran tehdyn
profiilin huomattavan pitkään paikallaan ColorSync tuetuissa näytöissä.
Näytön profilointi on edellytys kun haluamme luottaa siihen, että sävyt jotka kuvaruudulla näemme,
toistuvat todenmukaisina. Kuvaruudut kalibroidaan toisiinsa määrittämällä kirkkauden tavoitearvot ja tavoitevärilämpötila. Tämän jälkeen tehdään joka kuvaruudulle yksilöllinen ICC-profiili joka
on korjauskäyrä, mikä korjaa näytön ja näytönohjaimen yksilölliset värivirheet.
Tämän kirkkauden voit säätää Järjestelmäasetukset/Näytöt/kirkkaus. Värilämpötila mitataan
samaisella näytönkalibrointi laitteella. Itseasiassa parhaat ohjelmat osaavat säätää tämän
kirkkaudenkin näyttöprofiiliin. En vieläkään ymmärrä mihin niitä rautatason säätöjä näytössä
tarvitaan, ellei sitten halua pelkästään elvistellä?
L. Sippu
Miehen ei kannata katua muuta kuin voitettuja kiusauksia!
Teen töitä arkkitehtitoimistossa, ja näyttöjä ei ole ikinä kalibroitu. (Paitsi MUTU:lla rautatason säätimillä) En tiedä kaikista toimistoista, mutta en tunne nyt ketään joka moisesta olisi kuullut alalla. Värikartoilla ja ihan fyysisillä mallikappaleilla on pläräilty materiaalit ja värit kohdilleen. Aikaavievää ja pitkänpäälle tympeääkin hommaa. Olisi kätevämpää hoitaa tuokin ruudulla. Nyt kun on saatavilla ohjelmistoihin jo erilaisia värimäärittelyjä, jotka oikeasti voisivat jopa vastatakkin sitä "oikeata"-materiaaliväriä, on alkanut kiinnostamaan värien säätö ruudullakin ihan oikein.
(Rautaruukin RR-värit, Tikkurilan Symphonyn RGB-arvot on olemassa taulukkona ja jne..)
En vain ymmärrä tuon taivaallista miten lähdetään liikkeelle:
- värimittarin valinta
- Sipun mainitsemat tavoitearvot ja tavoitevärilämpötila (käsite epäselvä: kenen tai minkä tavoite?)
- linjaston synkronointi väri-täsmäävyyttä ajatellen:
(skanneri, digikameroita n-kpl, näyttölaitteita n-kpl, väritulostin firmassa, väritulostimet palvelulaitoksissa jne.)
Ymmärrän kyllä kommentin noista rautatason säädöistä. Profiililla on kätevä hoitaa tuo tosimaailmaan täsmääminen. Olen kommenteistanne käsittänyt, että colorsync huomioi jopa ikääntymisen. (siis näyttölaitteen, ei sitä tuijottavan)
Töitä pitää sitten varmaankin tehdä aina samoissa olosuhteissa, eli pimennysverhot vaan ikkunoihin ?
Vai paljonko hajavalo/suoravalo vaikuttaa tuohon, jos ei koske laitetason kirkkaussäätöihin ?
Tässä on vielä ylimääräisenä lenkkinä haittaamassa itse värin tuotto moninaisin eri tavoin:
tehdasmaalauksena, jauhe-, polttomaalaus, sähkömagneettinen värin kiinnitys, ionisointi, sinkitys, kemikaalit, vesiohenteiset, läpikuultavat, peittävät tuotteet jne..
Eihän tässä ikinä täydellisyyteen pääse, mutta roiman askeleen lähemmäksi voisi ottaa tuossa ruudulla työskenneltäessä.
Nyt kun luen tuon sepustukseni, niin tulee niin voimaton olo taas. Voiko näitä ikinä hanskata ruudulla edes kohtuullisen "sinnepäin"..huoh..
Ja siitä näyttösuosituksesta:
Tulossa ensiviikolla cinema 20" LCD, nykyinen cinema 22" LCD on vanhaksi näytöksi tarkkuudeltaan upea, mutta värientoistosta en sitten tiedä ;-) Eli kirkkaus, kontrasti ja tarkkuus hyvät, värit näyttävät hyvältä, mutta sävyjen "oikeellisuus" mihinkään tarkoitukseen on tuntematon.
Omistamani LCD Studio Display 17" myös erittäin asiallinen, mutta ehkä vähän pieni.
Laajakuvaformaatti on kyllä aika ehdoton, näkökenttämme ihmisinä on tiettävästi luontaisesti "laaja" eikä niinkään korkea.
Ääni laajakuvaformaatille ja ääni Applelle. Perusteina kirkkaus, tarkkuus, tyylikkyys (ei värit;-)
Ehdoton ääni digitaaliselle liitännälle (DVI tai ADC) oli sitten apple tai ei