Repe Ruutikallo kirjoitti:Ja kovalevy rapsuttaa samalla hillittömästi? Vai onko hiljaa?
Repe voisi nyt kertoa ihan julkisesti että a) mistä kovalevyn "rapsumisen" näkee koneelta (uudet levyt niin hiljaisia ettei niitä välttämättä kuule) ja b) miksi OSX ilman sen kummempia lisäsoftia kuolee IO-kuormaan.
Kysyin näitä jo siinä toisessa ketjussa mutta et suostunut sielläkään vastamaan.
Nämä WDDriveManagerStatusMenu-pätkät viittaavat Western Digitalin kovalevyjen yhteensopivuusongelmiin. Onko koneessa sisällä tai usb:llä kiinni kovalevy joka on merkkiä WD?
Mikä versio käyttöjärjestelmästä on käytössä?
Edit. joo piti ihan kaivaa että se on tosiaan se WD alkuperäisenä tuossa 5,2:ssa . Joten hätäisin neuvo aina tällaisissa tilanteissa on ottaa pikaiset backup:it ellei ratkaisua löydy lähiaikoina. Ja sitten se ei ole edes hätäinen neuvo jos kuuluu Repen mainitsemaa hillitöntä rapsutusta.
Eikö Disk Utility kerro mitään järkevää kiintolevystä ja sen ongelmista?
Viimeksi muokannut Panimomestari, 10.3.2011 klo 22.24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iMac 24" 2,93Ghz, iPhone 5, iPad mini & Apple TV G3
Lenovo T61p T7700 (Mint 13)
IRC: pekkarin
Repe Ruutikallo kirjoitti:Ja kovalevy rapsuttaa samalla hillittömästi? Vai onko hiljaa?
Repe voisi nyt kertoa ihan julkisesti että a) mistä kovalevyn "rapsumisen" näkee koneelta (uudet levyt niin hiljaisia ettei niitä välttämättä kuule) ja b) miksi OSX ilman sen kummempia lisäsoftia kuolee IO-kuormaan.
Kysyin näitä jo siinä toisessa ketjussa mutta et suostunut sielläkään vastamaan.
Baby, mulla ei ole mitään velvollisuutta vastata kenellekään yli sen mitä haluan, eikä etenkään tapauksille joka kysyy apua siihen tyyliin kuin sinä.
a) Kovalevyn aktiivisuuden näkee esimerkiksi MenuMetersillä tai jollain muulla apuohjelmalla. Näitä lienee tosiaan lukuisia.
b) Mulla ei ole OS X kuollut mihinkään kuormaan, joten otapa itse selvää sellaisesta.
Ja nyt ehdotan, että tässä ketjussa pysytään sitten tässä asiassa.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Disk Utilityyn en kovin paljoa luottaisi jos kovalevyn kuntoa pitää tutkiskella, mieluiten joku erillinen SMART-tietoja lukeva softa ja parhaimmillaan sitten Western Digitalin oma.
Windowsille noita SMART-ohjelmia on miljoonia mutta OS X:n omista en tiedä, Googlella löytynee.
Jos OS X:lle ei tunnu löytyvän ohjelmia eikä Windowsia ole niin Ubuntussa jo vakiona oleva levytyökalu hoitaa myös homman ja senhän voi käynnistää CD:ltä tekemättä muutoksia mihinkään. Olettaisin että Linux-pohjaisia pelkästään koneen kunnon tarkkailua varten tehtyjäkin live-CD:tä kyllä löytyy mutten ole perehtynyt sen tarkemmin.
Olen tässä poistellut joitakin turhia ohjelmia seuraten konsolin ilmoituksia.
Nyt tulee enää yksi ilmoitus, kun pallo alkaa pyöriä:
12.3.2011 7.25.59 Pro kernel kern Debug disk0s2: I/O error.
12.3.2011 7.25.59 Pro kernel com.apple.system.fs Error
12.3.2011 7.25.59 Pro kernel com.apple.system.fs Error
tietoja koneesta:
Mallin nimi: MacBook Pro
Mallin tunniste: MacBookPro5,2
Prosessorin nimi: Intel Core 2 Duo
Prosessorin nopeus: 2,8 GHz
Prosessorien määrä: 1
Ytimien kokonaismäärä: 2
L2-välimuisti: 6 Mt
Muisti: 4 Gt
käyttis on 10.6.6
Ongelma esiintyy ainakin safari/firefox/itunes -yhdistelmällä tai jollakin erikseen – en ole ihan varma. Muttaa esim. yllä oleva virheilmoitus tuli juuri tuolla yhdistelmällä. Applen viimeiset päivitykset on tehty.
jarios kirjoitti:12.3.2011 7.25.59 Pro kerne kern Debug disk0s2: I/O error.
Koskapa kukaan OSX-käyttäjä ei suostu taasen vastamaan niin vastaampa minä. I/O errori tarkoitta aika takuuvarmasti rikkinäistä kovaleyvä - jos takuu (AppleCare?) on voimassa niin huoltokutsua tekemään pikapikaa, jos ei ole voimassa niin uutta levyä kaupasta vaan. Vaatinee koneen aukaisemisen tietysti...
Jaahas. Ajoin hardware-testin jo aiemmin asennuslevyiltä. Sen mukaan laitteistossa ei pitäisi olla vikaa. Otanpa sitten huomenna maanantaina yhteyden myyjään.
Käyttiksen asentaminen tai kopiointi tarkoitukseen soveltuvalla ohjelmalla (joskus olen Carbon Copy Cloneria käyttänyt) ulkoiselle levylle, vaikkapa sille jolle teet varmuuskopiosi, on helppoa. Jos sitten toimii OK (mahdollista USB-hitautta lukuun ottamatta), sisäisessä kovalevyssä on todennäköisesti vikaa.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012