Näinhän se usein menee juu.atkfossiili kirjoitti: Eräälle villakoirien kasvattajalle ja muillekin kennelihmisille oli joku tehnyt ilmeisen samanlaisilla pohjilla ihan hyvät html/CSS-nettisivut. Sopivasti tyylejä yms. vaihtaen.
Jos ne ovat sellaiset tyypilliset staattiset sivut, ei niitä ole tarkoitettukaan asiakkaan itse päivitettäviksi.Villakoirakennelin pitäjälle ei kuitenkaan ollut jäänyt minkäänlaisia ohjeita, miten esimerkiksi uudet pennut ja muut tapahtumat sivuille päivitetään.
Ilmeisesti sivustot on sitten taas kerran teetetty tyypilliseen tapaan jollain amatöörillä tai naapurin nörttipojalla "halavala", eikä siitä sivuston päivityksestä ole sovittu erikseen mitään.
Vika on siis ollut sekä sivujen tilaajassa että tekijässä, jos tekijä ei ole älynnyt kysyä tai sopia sivujen jatkopäivityksistä.
Jos asiakas selkeästi haluaa itse päivitettävät sivut, tuo pitäisi ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa, ja tarjota asiakkaalle tuollaista ylläpitojärjestelmää normaalien staattisten sivujen sijaan.
Useimmat ammattilaiset osaavat kyllä tarjota halpojen perussivujen yhteyteen myös erillistä päivityspalvelua, jossa asiakas voi lähettää ne pentukuvat yms. tekstitiedot vaikka sähköpostilla ylläpitäjälle, joka sitten liittää ne sivuille. Tai sitten suositella heti alussa erillistä ylläpitojärjestelmän käyttöönottoa, jolla on yleensä joku erillinen kuukausimaksu.
Ei kuulosta pitemmän päälle kovin mielekkäältä ratkaisulta, etenkään kenen tahansa loppuasiakkaan itse tekemänä. Onko se sitten ihan mahdoton ajatus niille yrittäjillekin tehdä asia alusta alkaen kunnolla, eikä ruveta räpeltämään itse? Tuollaisessa tilanteessa suosittelisin vahvasti sellaista ylläpitojärjestelmää, jos sitä sisältöä on päästävä muokkaamaan ja lisäämään itse. Sitä suuremmalla syyllä, jos kyseessä on joku opistoteknikko.Kävin kennelissä ja pällistelin aikani erittäin säästeliäästi kommentoitua koodia. Lisäsin kommenttirivejä niin että rakenteesta sai selvää. Tämän jälkeen tekstin ja kuvien muuttaminen ja niiden lisääminen oli helppoa jopa selaimessa olevalla "näytä koodi" osiolla.

Ei millään pahalla eikä henkilökohtaisuutena, mutta kokemukseni mukaan teknikot ovat jopa insinöörejä pahempia 'säätäjiä', joiden jäljiltä tulee monesti kaikista eniten lisätöitä.
On oikeastaan yksi lysti, mitä itse kukin puuhastelee vaikka omien henkilökohtaisten sivujensa suhteen, mutta yritysten nettisivut ovat vähän eri asia.
Siihen kannattaisi ja pitäisi panostaa vähän eri tavalla, eikä sortua johonkin "halvalla" ja/tai naapurin kummin kaiman ilmaiseksi räpeltämiin sivuihin. Firmasivuston kokonaisuuteen liittyy nykyään paljon muutakin mietittävää, ja se aina siisti ja edustava ulkonäkö on vain yksi osa kokonaisuutta.
Summa summarum, jos/kun kyseessä on firman edustussivut, vältä kaikkea räpellystä, äläkä anna ajattelemattoman asiakkaankaan sortua räpellyksiin edes säästömielessä, vaan tee/teetä hommat alusta lähtien kunnolla.
Valitettavasti vaan tälläkin alalla on jo vuosia pörrännyt jos jonkinlaista tekijää laidasta laitaan, naapurin 12vee nörttipojasta ties minkälaisen käärmeöljyn kaupittelijoihin, ja jokunen ammattilainenkin siinä välissä.
Tämän seurauksena monella pienemmällä yrityksellä tuntuu hämärtyneen käsitys siitä, mitä varten firmalla ylipäätään on www-sivut nykypäivänä, eikä asiaan osata/haluta panostaa oikealla tavalla. Riippumatta siitä, millä ohjelmalla tai tekniikalla jotkut staattiset sivut tehdään.
Mutta se siitä, menee taas OT:n puolelle, ainakin osittain. Joka tapauksessa jos asiakkaalle halutaan tarjota itse päivitettäviä sivuja, Freeway ei ole siihen oikea ratkaisu sen enempää kuin joku tekstieditorikaan. Ellei sitten asiakas tee koko hommaa alusta loppuun itse, jolloin hän toivon mukaan myös tietää mitä tekee, eikä vain luule tietävänsä.