Hei!
Olen uusi Macin käyttäjä ja uusi täällä foorumilla. Muuten olen jo rakastunut uuteen koneeseeni (MacBook Pro), mutta törmään ongelmaan ääkkösten kanssa.
Opiskeluissani joudun ohjelmoimaan Javalla käyttäen Netbeansia. Pystyn kirjoittamaan koodiin ääkkösiä normaalisti ja niiden tulostaminen onnistuu. Kuitenkin, kun ohjelmalle annetaan syöte "käännä" ja tulostetaan se, tulee ruudulle "k��nn�" ja syote.equals("käännä") = false.
Mitähän teen väärin? Ilmeisesti ongelma on siis ääkkösten syöttämisessä ajossa olevalle ohjelmalle.
Netbeans 6.9.1 ja ääkköset
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Netbeans 6.9.1 ja ääkköset
Viesti Kirjoittaja EtherHypothesis »
-
Re: Netbeans 6.9.1 ja ääkköset
Viesti Kirjoittaja homeKorva »
Muissa kielissä yleensä ongelma on encoding, Javasta ei ihan lähikokemusta mutta googlaileppa
java input encoding
Voisi auttaa..
java input encoding
Voisi auttaa..
-
Kiitoksia nopeasta vastauksesta!
Oon koittanu kaikenlaista googlailla heikoin tuloksin. Vanhassa linux-pumpussani homma toimii suoraan, todennäkösesti kyse on jostain mitä en vielä uudesta järjestelmästä tajua. Mitä charsettiä tämä oletuksena käyttää?
Netbeansista oon googlettelun perusteella vaihtanu projektin charsettiä erilaisiksi iso-8859-1:een ja joihinkin muihin. Se vaan vaihtaa ääkkösten tilalla olevaa merkkiä tai jättää ääkköset tulostamatta ollenkaan. En oikein ymmärrä, miten koodiin kirjotetun stringin ääkköset näkyy oikein, mutta syötettä lukiessa (Scanner) ääkköset hukkuu. Olen koittanu myös muutta Scannerin encodingia, mutta siitä ei ole ollut apua.
EDIT: typo
Oon koittanu kaikenlaista googlailla heikoin tuloksin. Vanhassa linux-pumpussani homma toimii suoraan, todennäkösesti kyse on jostain mitä en vielä uudesta järjestelmästä tajua. Mitä charsettiä tämä oletuksena käyttää?
Netbeansista oon googlettelun perusteella vaihtanu projektin charsettiä erilaisiksi iso-8859-1:een ja joihinkin muihin. Se vaan vaihtaa ääkkösten tilalla olevaa merkkiä tai jättää ääkköset tulostamatta ollenkaan. En oikein ymmärrä, miten koodiin kirjotetun stringin ääkköset näkyy oikein, mutta syötettä lukiessa (Scanner) ääkköset hukkuu. Olen koittanu myös muutta Scannerin encodingia, mutta siitä ei ole ollut apua.
Viimeksi muokannut EtherHypothesis, 17.3.2011 klo 12.22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja homeKorva »
En kyllä varmaksi osaa sanoa, mutta koklaisin ISO-8859-1 ja UTF-8
http://download.oracle.com/javase/1.4.2 ... arset.html
Toivottavasti hommat oikiaa...
http://download.oracle.com/javase/1.4.2 ... arset.html
Toivottavasti hommat oikiaa...
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
OS X:ssä on oletuksena unicoce.EtherHypothesis kirjoitti:Kiitoksia nopeasta vastauksesta!
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja MNi »
OSX:n Java-toteutuksessa default encoding on käsittääksein MacRoman (ja unicode ei ole edes varsinainen encoodaus, se määrittää vain merkkien code-pointit).Jamac kirjoitti: OS X:ssä on oletuksena unicoce.
Alkuperäiselle kysyjälle suosittelen UTF-8:n käyttöä, niin ei jatkossakaan tule ongelmia erikoisempienkaan merkkien kanssa (sinun pitää muuttaa sourcet UTF-8 muotoon ja käyttää sitä myös ajonaikana. Ei ole NetBeansista kokemusta, joten en osaa tarkemmin neuvoa miten tuo tehdään).
Aiheeseen liittyen hyvä artikkeli: http://www.joelonsoftware.com/articles/Unicode.html (The Absolute Minimum Every Software Developer Absolutely, Positively Must Know About Unicode and Character Sets (No Excuses!))
MNi
-
Luin Javadoceja ja tein kokeilevaa tutkimusta. Ongelma ratkesi, kun lisäsin uuden Scannerin määritykseen charsetiksi "macroman" ( new Scanner(System.in, "macroman") ). Ilmeisesti syöte siis menee sillä koodattuna. Nyt kaikki toimii hienosti.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka