Inssi aloitti miltei välittömästi ripulinomaisen puhumisen aiheena liikenneturvallisuus, taloudellinen ajo, liikenteen joustavuus, liikennekuri ja muut sellaiset. Koska olen noissa kaikissa mainio asiantuntija itsekin, aloin opettajan ominaisuudessa heti osallistua keskusteluun takapenkiltä ja myöntäähän pitää, että inssin ajatukset olivat aivan järkeviä ja jopa erinomaisen fiksuja (eli samoja kuin mulla). Häijysti tosin tuumailin, että mitä enemmän ruokin inssin puheliaisuutta, sen paremmat mahdollisuudet pojalla on selviytyä mahdollisesta mokastaan.
15 minuutin ajon jälkeen keskustelu siirtyi liikenteestä muihinkin aiheisiin, ja mm. fuusiovoiman mahdollisuudet ja Saharan tulevaisuus aurinkovoiman tuottajana tulivat käsitellyiksi. Inssi alkoi profiloitua todennäköiseksi perussuomalaisten äänestäjäksi, vaikka ihan varmaksi en sentään voi sanoa. Lenkin päätyttyä inssiltä kului pari minuuttia saada senhetkinen tarinansa Ladan varkausyrityksen seurauksista loppuun, minkä jälkeen päästiin viralliseen asiaan. "Kyllä minä tämmöisen ajon jälkeen kehtaan ajokortin antaa", inssi lausahti rivi nelosia paperissaan. Ilmeisesti se kokeneena ammattimiehenä pystyi kuin pystyikin yhtä aikaa sekä puhumaan että tarkoin seuraamaan pojan ajosuoritusta. Ja arvasi senkin, että mäkilähdöt ja parkkeeraukset sujuu, kun ei niitä ollenkaan koetuttanut.
Siinä oli kyllä sellainen inssiajo, että ikinä se ei unohdu! Monelle saattaa olla vaikea uskoa, että tutkinnon vastaanottaja voi höpöttää lähes tauotta koko ajokokeen ajan, mutta niin se vain meni, ja helkkarin paljon parempi näin kuin se odottamamme lähes mykkä, arvoituksellinen ja ehkä hieman pelottavakin tyyppi.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)