Miten asennan printterin (Samballa jaettu) joka on reitittimen takana? Ei siis samassa verkossa Mac koneen kanssa?
Tilanne on tällainen:
INTERNET
|
ADSL (192.168.1.1)
|
Linux kone (192.168.1.2) <= Tulostin on tässä
|
WLAN tukiasema (192.168.1.3) / (192.168.0.1)
|
Mac kone (192.168.0.2)
|
Toinen Mac kone (192.168.0.3)
Ongelmana on, että Mac koneet eivät näe tulostinta. Tiedostojen jako taas toimii, jos kirjoittaa Linux palvelimen osoitteen (Siirry / Yhdistä palvelimeen)
Tulostimen asennus
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Tulostimen asennus
Viesti Kirjoittaja kilotavu »
-
Re: Tulostimen asennus
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Ei ole kirjoittimia nyt yhtään kotona, mutta jos kirjoittimella on IP-osoite, ja tukee IP-tulostusta, niin:
Ohjelmat-Lisäohjelmat-Kirjoittimen Asetustyökalu:
Lisää kirjoitin ja anna osoite jos ei näy listassa.
Lisää kirjoitin-IPP kirjoitin (eli se Internet Printing Protocol) voisi toimia.
En kyllä osaa arvata mitä kautta data silloin tilanteessasi kulkee ;-)
Tämä on nyt tällaista arvailua, kun en edes tiedä onko sinulla Jaguar, Panther vai Tiger.
Ainakin Tigerin työkalu näyttää vähän erilaiselta kuin Pantherin.
Mika
ps. itse olen ihan käsi noitten printtereiden kanssa, mutta tuolta ne on töissä aina löytyneet, jos vaan käy läpi vaihtoehdot. Näkyvät sekä PC:lle että macille, kun jaksaa vaan rumbata graafisia kikkareita läpi. Yritän itsekkin tutustua aiheeseen paremmin kun on taas aiheellista..
Ohjelmat-Lisäohjelmat-Kirjoittimen Asetustyökalu:
Lisää kirjoitin ja anna osoite jos ei näy listassa.
Lisää kirjoitin-IPP kirjoitin (eli se Internet Printing Protocol) voisi toimia.
En kyllä osaa arvata mitä kautta data silloin tilanteessasi kulkee ;-)
Tämä on nyt tällaista arvailua, kun en edes tiedä onko sinulla Jaguar, Panther vai Tiger.
Ainakin Tigerin työkalu näyttää vähän erilaiselta kuin Pantherin.
Mika
ps. itse olen ihan käsi noitten printtereiden kanssa, mutta tuolta ne on töissä aina löytyneet, jos vaan käy läpi vaihtoehdot. Näkyvät sekä PC:lle että macille, kun jaksaa vaan rumbata graafisia kikkareita läpi. Yritän itsekkin tutustua aiheeseen paremmin kun on taas aiheellista..
-
Viesti Kirjoittaja funfunk »
aha, siis jos oikein ymmärsin, niin sulla on diisselin takana c-luokka jossa linux&smb-jako,
sitten wlan tukkari jossa tuo 192.168.0.0 verkko (tätä hieman ihmettelen?).
Etkö saa wlan-tukkarii siltaavaksi? Ja jos niin laita siihen ainakin se (NetBIOS over TCP/IP) päälle, muuten ei oikein jaot toimi!
Lisäksi jos on kerran nattaava "pänikkä", niin sitten SUA/NAT ja route kikkailulla ainakin onnistuu (toi nyt sit ihan tosiaan riippu ko. raudan ominaisuuksista).
Toisissa purkeissa on sit vipusii et ei mennä wal/lan/wlan yli ilman firewall säätöjä!
Mut todellakin siltaavana toi menis lennossa.
Sit mihin kiinitin todellakin huomioo oli noi verkot, selkeyden/toimivuuden kannalta
laittaisin ainakin itse toisen vaikka 10.0.0.0 ja toisen 192.168.1.0.
Oon meinaan joskus havainnut "kivoja" juttuja kun samaan "läjään" yrittää viritellä c-/b-luokan verkkoja.
Joo ja jos kerran linuxille pääset jakoihin kiinni, niin mitäs arp-/route-tablet kertoo?
Ja pääsetkö tulostaan Macillä tai winkkarilla tuosta verkosta jossa linux,
oon meinaa törmännyt useemmankin kerran et linuxin smb-printterit on "suksinu", varsinkin jos koneen ip on vaihtunut tarpeeks monta kertaa.
Siispä testaisin tuosta ensin ja sitten vasta alkaisin räpiköimään muita!
Ja lisättäköö tähän vielä et linux/unix lpd-tulostimet kyllä pitäis toimii yksiin ilman mitään smb-virityksiikin.
Huh, tästähän vois alkaa kohta kirjuuttaan "pokkarii". [H]
_ff_
sitten wlan tukkari jossa tuo 192.168.0.0 verkko (tätä hieman ihmettelen?).
Etkö saa wlan-tukkarii siltaavaksi? Ja jos niin laita siihen ainakin se (NetBIOS over TCP/IP) päälle, muuten ei oikein jaot toimi!
Lisäksi jos on kerran nattaava "pänikkä", niin sitten SUA/NAT ja route kikkailulla ainakin onnistuu (toi nyt sit ihan tosiaan riippu ko. raudan ominaisuuksista).
Toisissa purkeissa on sit vipusii et ei mennä wal/lan/wlan yli ilman firewall säätöjä!
Mut todellakin siltaavana toi menis lennossa.
Sit mihin kiinitin todellakin huomioo oli noi verkot, selkeyden/toimivuuden kannalta
laittaisin ainakin itse toisen vaikka 10.0.0.0 ja toisen 192.168.1.0.
Oon meinaan joskus havainnut "kivoja" juttuja kun samaan "läjään" yrittää viritellä c-/b-luokan verkkoja.
Joo ja jos kerran linuxille pääset jakoihin kiinni, niin mitäs arp-/route-tablet kertoo?
Ja pääsetkö tulostaan Macillä tai winkkarilla tuosta verkosta jossa linux,
oon meinaa törmännyt useemmankin kerran et linuxin smb-printterit on "suksinu", varsinkin jos koneen ip on vaihtunut tarpeeks monta kertaa.
Siispä testaisin tuosta ensin ja sitten vasta alkaisin räpiköimään muita!
Ja lisättäköö tähän vielä et linux/unix lpd-tulostimet kyllä pitäis toimii yksiin ilman mitään smb-virityksiikin.
Huh, tästähän vois alkaa kohta kirjuuttaan "pokkarii". [H]
_ff_
-
>Ohjelmat-Lisäohjelmat-Kirjoittimen Asetustyökalu:
>Lisää kirjoitin ja anna osoite jos ei näy listassa.
Ainakin Tigerissa pitää valita vielä "Muita kirjoittimia.." ja uudessa ikkunassa "Windows tulostus (SMB)" ja siinä ei ole paikkaa minne voisi laittaa tulostimen ip ja automaattisesti se ei löydä printteriä.
>Tämä on nyt tällaista arvailua, kun en edes tiedä onko sinulla Jaguar, Panther vai Tiger.
Toisessa koneessa on Panther ja tässä Tiger.
>Lisää kirjoitin ja anna osoite jos ei näy listassa.
Ainakin Tigerissa pitää valita vielä "Muita kirjoittimia.." ja uudessa ikkunassa "Windows tulostus (SMB)" ja siinä ei ole paikkaa minne voisi laittaa tulostimen ip ja automaattisesti se ei löydä printteriä.
>Tämä on nyt tällaista arvailua, kun en edes tiedä onko sinulla Jaguar, Panther vai Tiger.
Toisessa koneessa on Panther ja tässä Tiger.
-
>aha, siis jos oikein ymmärsin, niin sulla on diisselin takana c-luokka jossa linux&smb-jako,
>sitten wlan tukkari jossa tuo 192.168.0.0 verkko (tätä hieman ihmettelen?).
Jep näin on.
>Etkö saa wlan-tukkarii siltaavaksi?
En tiedä, enkä osaa. Wlan tukiasema on Linksys WRT54G, jos joku tietää miten silta laitetaan, niin olisin kiitollinen jos kertoisitte sen myös minulle.
>Joo ja jos kerran linuxille pääset jakoihin kiinni, niin mitäs arp-/route-tablet kertoo?
Linuxillehan Mac koneet näkyy vain yhtenä koneena (192.168.1.3) -eli wlan reitittimen osoitteella.
Ja Mac koneesta yhteys pelaa hienosti:
$ traceroute 192.168.1.2
traceroute to 192.168.1.2 (192.168.1.2), 64 hops max, 40 byte packets
1 192.168.0.1 (192.168.0.1) 2.667 ms 1.198 ms 1.142 ms
2 192.168.1.2 (192.168.1.2) 1.664 ms 1.550 ms 8.852 ms
>Ja lisättäköö tähän vielä et linux/unix lpd-tulostimet kyllä pitäis toimii yksiin ilman mitään smb-virityksiikin.
IPP:lla koitin myös, Tigeristä tulostus onnistui, mutta Pantherista (samoilla asetuksilla /etc/cups/printers.conf) tulostus ei toiminut. Joten vaihdoin Sambaan, kuulema toimii paremmin, kuka tietää.
>sitten wlan tukkari jossa tuo 192.168.0.0 verkko (tätä hieman ihmettelen?).
Jep näin on.
En tiedä, enkä osaa. Wlan tukiasema on Linksys WRT54G, jos joku tietää miten silta laitetaan, niin olisin kiitollinen jos kertoisitte sen myös minulle.
>Joo ja jos kerran linuxille pääset jakoihin kiinni, niin mitäs arp-/route-tablet kertoo?
Linuxillehan Mac koneet näkyy vain yhtenä koneena (192.168.1.3) -eli wlan reitittimen osoitteella.
Ja Mac koneesta yhteys pelaa hienosti:
$ traceroute 192.168.1.2
traceroute to 192.168.1.2 (192.168.1.2), 64 hops max, 40 byte packets
1 192.168.0.1 (192.168.0.1) 2.667 ms 1.198 ms 1.142 ms
2 192.168.1.2 (192.168.1.2) 1.664 ms 1.550 ms 8.852 ms
>Ja lisättäköö tähän vielä et linux/unix lpd-tulostimet kyllä pitäis toimii yksiin ilman mitään smb-virityksiikin.
IPP:lla koitin myös, Tigeristä tulostus onnistui, mutta Pantherista (samoilla asetuksilla /etc/cups/printers.conf) tulostus ei toiminut. Joten vaihdoin Sambaan, kuulema toimii paremmin, kuka tietää.
-
Ei näemmä ollut ko. laitteessa suoraa tukea siltaukselle, mutta jos annat sille jonkin osoitteenkilotavu kirjoitti:>
LAN-puolelle siitä 192.168.1.0 verkosta ja se kaapeli joka nyt menee WAN-porttiin sitten kiinni
johonkin niistä neljästä LAN-portista, niin pitäishän sen osata "kuskata pakaasit" WLAN to LAN
ihan siitä vaan, eihän siihen sisäverkon toimintaan tarvita WAN-puolta ollenkaan.
GW:nä toimii kyllä sitten se sun "diisseli purkki", ja "mäkkyrät" toki samaan ip-avaruuteen.
Itse reititin ominaisuus siis jää vaan käyttämättä, ko. purkin osoitetta et siis tarvii muuhun kuin conffaamiseen!
Noin ainakin pitäis vähentyy ongelmat huomattavasti ja löytyä sit jopa se "winkkarin"
työryhmäkin jonka oot smb.confiin määritellyt.
Ainakin Zyxelin "pänikät" osaavat kuskaa jopa NetBEUI pakaasitkin läpi WLAN<->LAN välissä.
_ff_
-
joo ja lisätään vielä:
et jos sinne "tukkariin" jää kummitteleen jokin route, niin dellaa se vaan surutta pois!
niin ja wan-puolen voit jättää ihmetteleen, et mistä sais ip:n.
_ff_
et jos sinne "tukkariin" jää kummitteleen jokin route, niin dellaa se vaan surutta pois!
niin ja wan-puolen voit jättää ihmetteleen, et mistä sais ip:n.
_ff_
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka