Käyttiksenäni on OS X 10.9.3, videosoftana myyjän "riittävänä kotivideosoftana" markkinoima iMovie HD. Kamerana Sony DCR TRV 19E.
Ostin Macin muutama kuukausi sitten. Syy vaihtoon oli se, että kuvittelin videon käsittelyn olevan vakaampaa kuin PC:llä. Olin ilmeisesti erittäin väärässä!
PC:llä työskennellessäni pystyin siirtämään koko materiaalin projektiin ennen editointia. Macilla se ei näemmä onnistu ollenkaan. Tämä oli jo kolmas video, jossa ongelma esiintyy. Epäonnistumisprosentti on täydellinen 100!!!
Kuvaan kamerallani ajoittain vedenalaista kuvaa. Minulla on omatekoinen videokameran kotelo, joka edellyttää kameran tallennuksen kytkemistä päälle ennen kotelon sulkemista. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jokaiseen veden alla kuvattuun nauhaan tulee noin 80% turhaa tavaraa ja sen olen PC:llä työskennellessäni saanut jätettyä pois levytilaa säästäen. Esimerkiksi viidessä VA-videossa tämä tarkoittaa 250 minuuttia pelkkää sakkaa ja sontaa. Macilla kovalevytilan säästö ei näemmä onnistu. En voi käyttää ollenkaan kameran omia näppäimiä kaatamatta iMovie-ohjelmaa. Samalla häviävät myös kaikki leikkeet (iMovien roskakoriin).
En ole löytänyt mitään järkevää konstia siirtää kadonneita leikkeitä takaisin ohjelmaan. Kun tunnin nauhalla on keskimäärin 100 leikettä ja nauhoja on vaikka kuusi ja ohjelman kaatuminsen jälkeen "roskakorissa" olevat leikkeet ovat satunnaisessa järjestyksessä, niin tilanne on käytännössä kaoottinen.
- Onko olemassa tapaa siirtää videomateriaalia onnistuneesti kovalevylle?
- Onko olemassa tapaa palauttaa "roskakorissa" olevia leikkeitä oikeaan järjestykseen?
- Onko tämä ihan oikeasti Mac-videoharrastajan arkea, vai onko minun pakko siirtyä takaisin Windowsin ja Studion pariin?
Kimmo
Mac-aloittelija - ja ehkä lopettelija
PS. Firewire-kaapelin olen jo kerran uusinut - tuloksetta.
Videon siirtäminen kamerasta koneelle on erittäin
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
Videon siirtäminen kamerasta koneelle on erittäin
Viesti Kirjoittaja kooalho »
-
Re: Videon siirtäminen kamerasta koneelle on erittä
Viesti Kirjoittaja saha »
Itse leikkailen pääasiassa muilla softilla kuin iMoviella mutta katsotaanpa. Mikä Mac on käytössä?
-videomateriaalin voi raahata suoraan iMovien roskiksesta ohjelman clip biniin.
-iMovieta en käytä mutta tyttöystäväni leikkailee sillä. Ohjelma on joskus kaatuillut mikäli aikakoodissa on katkos ja clipin kaappaaminen on yrittetty katkaista samaan aikaan kun ohjelma huomaa koodin katkenneen. Onneksi materiaali on kuitenkin aina ollut roskiksessa, josta sen on voinut ottaa taas käyttöön.
En oikein ymmärtänyt selityksestäsi millainen työskentelytapa sinulle on. Mihin tarvitset kameran omia näppäimiä? Siis yleensähän iMovielle (ja millä tahansa leikkaussoftalla) pyöritetään nauhuria/kameraa ja sopivat clipit kaapataan "nauhoitus" napilla. Voin hyvinkin uskoa, että iMovie kaatuu mikäli tietokoneen ohjatessa kameraa nauha katkaistaan manuaalisesti.
iMovie on omassa yksinkertaisuudessaan hyvä ohjelma. Muistaakseni mm. Ruotsin TV4:n uutisinserttejä leikataan iMoviella.
-videomateriaalin voi raahata suoraan iMovien roskiksesta ohjelman clip biniin.
-iMovieta en käytä mutta tyttöystäväni leikkailee sillä. Ohjelma on joskus kaatuillut mikäli aikakoodissa on katkos ja clipin kaappaaminen on yrittetty katkaista samaan aikaan kun ohjelma huomaa koodin katkenneen. Onneksi materiaali on kuitenkin aina ollut roskiksessa, josta sen on voinut ottaa taas käyttöön.
En oikein ymmärtänyt selityksestäsi millainen työskentelytapa sinulle on. Mihin tarvitset kameran omia näppäimiä? Siis yleensähän iMovielle (ja millä tahansa leikkaussoftalla) pyöritetään nauhuria/kameraa ja sopivat clipit kaapataan "nauhoitus" napilla. Voin hyvinkin uskoa, että iMovie kaatuu mikäli tietokoneen ohjatessa kameraa nauha katkaistaan manuaalisesti.
iMovie on omassa yksinkertaisuudessaan hyvä ohjelma. Muistaakseni mm. Ruotsin TV4:n uutisinserttejä leikataan iMoviella.
-
Joo, vika näyttää olevan käyttäjässä. Homma pelittää aivan hyvin kun pitää näpit irti kamerasta. Koneeseen kytketyn kameran räplääminen on tosiaan täysin tarpeetonta.
Sain tosiaan siirrettyä roskiksessa olleet clipit takaisin käyttöön, mutta ne eivät olleet enää kronologisessa järjestyksessä. Tämä aiheutti sen, että clippien vetäminen aikajanalle oikeaan järjestykseen olisi teettänyt kohtuuttomasti työtä. Voi tosin olla, että ne saa jotenkin laitettua numerojärjestykseen, mutta minulta puuttuu siihen vaadittava tietotaito. Helpointa oli siirtää materiaali uudelleen projektiin.
Kiitokset vastauksesta.
Sain tosiaan siirrettyä roskiksessa olleet clipit takaisin käyttöön, mutta ne eivät olleet enää kronologisessa järjestyksessä. Tämä aiheutti sen, että clippien vetäminen aikajanalle oikeaan järjestykseen olisi teettänyt kohtuuttomasti työtä. Voi tosin olla, että ne saa jotenkin laitettua numerojärjestykseen, mutta minulta puuttuu siihen vaadittava tietotaito. Helpointa oli siirtää materiaali uudelleen projektiin.
Kiitokset vastauksesta.
-
Viesti Kirjoittaja saha »
Hyvä, että homma lähti toimimaan. Sitten kun leikkaamisessa nälkä kasvaa kannattaa tutustua ilmaiseen Avid Free -ohjelmaan tai Final Cut Express 2:seen.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Pyydä anteeks!kooalho kirjoitti:Ostin Macin muutama kuukausi sitten. Syy vaihtoon oli se, että kuvittelin videon käsittelyn olevan vakaampaa kuin PC:llä. Olin ilmeisesti erittäin väärässä!
Macilla se ei näemmä onnistu ollenkaan.- Onko tämä ihan oikeasti Mac-videoharrastajan arkea, vai onko minun pakko siirtyä takaisin Windowsin ja Studion pariin?
Kimmo
Mac-aloittelija - ja ehkä lopettelija
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ei leikki leikkinä, hyvä että alkoi homma pelittämään.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Nyt ei ole kameraa vieressä mutta itse olen kytkenyt kameran koneeseen, painanut Play ja FF:llä selannut nauhan kohtaan, josta alkaa tuotava aineisto, sitten vaan Tuo. Ja haluttu videoklippi tulee kovalevylle. Ja sitten vaan editoimaan.
En ole sitten ensikokeiluni (v 2001) koskenut kameran nappuloihin enkä tiedä siksi kaataisiko Canonini nappuloiden pläräys iMovien.
Koskaan ei ole ollut ongelmaa siirtää tarvittavaa aineistoa kamerasta iMovieen (ja ulkoiselle kovalevylle).
Mutta kyseenalaistan vähän toimintatapaa: 100 leikettä ja kuusi nauhaa. Sehän tekee 600 leikettä. Millä sitä hallitsee? Minä tekisin kyllä kuusi tiedostoa jotka sitten yhdistäisin kun ne ovat valmiita. Tai luultavimmin ostaisin Final Cut Expressin.
En ole sitten ensikokeiluni (v 2001) koskenut kameran nappuloihin enkä tiedä siksi kaataisiko Canonini nappuloiden pläräys iMovien.
Koskaan ei ole ollut ongelmaa siirtää tarvittavaa aineistoa kamerasta iMovieen (ja ulkoiselle kovalevylle).
Mutta kyseenalaistan vähän toimintatapaa: 100 leikettä ja kuusi nauhaa. Sehän tekee 600 leikettä. Millä sitä hallitsee? Minä tekisin kyllä kuusi tiedostoa jotka sitten yhdistäisin kun ne ovat valmiita. Tai luultavimmin ostaisin Final Cut Expressin.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Toimintatapani on tosiaan sellainen, että kyseenalaistan sen itsekin. Olen aloitteleva amatööri, joten puuhastelussani on paljon hiomista. Pääsääntönä olen pitänyt itselläni sitä, että "antaa kameran käydä". Käytännössä otan reilun 30 sekunnin otoksia sieltä täältä ja esimerkiksi jostain paikasta otan useita yleiskuvia, joista valitsen lopulliseeen videoon parhaan.
Kertomani kuuden nauhan "leffa" on reissuvideo, jonka kuvasin viikon reissulla kahdella kameralla. Kolme nauhaa oli vedenalaista kuvaa, josta käyttöön tuli noin 5%. Perattuani turhat clipit pois, jäi videoon reilut 200 otosta - joka ei loppujen lopuksi viikon lomamatkalta kovin paljoa ole. Lopullisessa videossa tulee olemaan pituutta noin 45 minuuttia.
Kertomani kuuden nauhan "leffa" on reissuvideo, jonka kuvasin viikon reissulla kahdella kameralla. Kolme nauhaa oli vedenalaista kuvaa, josta käyttöön tuli noin 5%. Perattuani turhat clipit pois, jäi videoon reilut 200 otosta - joka ei loppujen lopuksi viikon lomamatkalta kovin paljoa ole. Lopullisessa videossa tulee olemaan pituutta noin 45 minuuttia.
-
Viesti Kirjoittaja Laiska »
Miten olet tuon rakentanut? Kiinnostaisi itseäkin, mutta ovat niin perkuleen kallita oikeat kotelot...kooalho kirjoitti: Minulla on omatekoinen videokameran kotelo, joka edellyttää kameran tallennuksen kytkemistä päälle ennen kotelon sulkemista.
-
Kotelo muodostuu läpinäkyvästä akryliputkesta, johon mahtuu kamera sisään ja jonka päät on tukittu n. 20mm paksuilla akrylilevyillä. Päätylaippoihin on jyrsitty putken päiden mentävät n. 7 mm syvät urat, joiden pohjalla on O-renkaat. Laippojen kiristys RST-pinnapulteilla. Tarvikkeet ja päätylaipan uran jyrsintätyön ostin Etolasta, hintaa kotelolle kertyi kaikkiaan 35 euroa (vuonna 2003).
Olen testannut kotelon 25 metriin, eikä vuotoja ole ollut. Teoriassa kotelo on aina tiiviimpi, mitä syvemmälle mennään, koska paine puristaa laippoja putken päitä vasten. Tosin jossain vaiheessa tulee kyllä raja vastaan.
Ongelmana on heikon käyttömukavuuden lisäksi päätylaippojen herkkä naarmuuntuvuus. Jos teet kotelon, niin teetä samalla samalla varalle pari ylimääräistä päätylaippaa. Lisäksi kannattaa huomioida kotelon noste, eli liian tilava putki tekee kamerasta turhan "raskaan" käsiteltävän jos se pyrkii kovalla voimalla pintaan. Itse onnistuin tekemään nosteeltaan lähes neutraalin kotelon, joka kuitenkin kelluu.
Olen testannut kotelon 25 metriin, eikä vuotoja ole ollut. Teoriassa kotelo on aina tiiviimpi, mitä syvemmälle mennään, koska paine puristaa laippoja putken päitä vasten. Tosin jossain vaiheessa tulee kyllä raja vastaan.
Ongelmana on heikon käyttömukavuuden lisäksi päätylaippojen herkkä naarmuuntuvuus. Jos teet kotelon, niin teetä samalla samalla varalle pari ylimääräistä päätylaippaa. Lisäksi kannattaa huomioida kotelon noste, eli liian tilava putki tekee kamerasta turhan "raskaan" käsiteltävän jos se pyrkii kovalla voimalla pintaan. Itse onnistuin tekemään nosteeltaan lähes neutraalin kotelon, joka kuitenkin kelluu.
-
Viesti Kirjoittaja strong »
Aika kovat ovat nuo muistivaatimukset Avidille?saha kirjoitti:Hyvä, että homma lähti toimimaan. Sitten kun leikkaamisessa nälkä kasvaa kannattaa tutustua ilmaiseen Avid Free -ohjelmaan tai Final Cut Express 2:seen.
Avid Free DV System Requirements
The system requirements for Avid Free DV are similar to Avid Xpress DV so that upgrading is easy. You can experience Avid Free DV, and upgrade to Avid Xpress DV without changing systems or upgrading hardware.
For Macintosh:
Mac OS X 10.3.4 or OS X 10.3.5 667 MHz or faster G4, 1 GB system memory (1.5 GB recommended).
Please note that Avid Xpress DV and Avid Xpress Pro system requirements for Mac operating systems is Mac OS X 10.3.4 or 10.3.5. We offer Avid Free DV on the following earlier Mac operating systems for trial purposes only: Mac OS X 10.2.6, Mac OS X 10.2.8, Mac OS X 10.3.1 and Mac OS X 10.3.2
-
Viesti Kirjoittaja Laiska »
Kiitos neuvoista! Katsotaan saisiko tuommoista koskaan tehdyksi...kooalho kirjoitti:Kotelo muodostuu läpinäkyvästä akryliputkesta, johon mahtuu kamera sisään ja jonka päät on tukittu n. 20mm paksuilla akrylilevyillä. Päätylaippoihin on jyrsitty putken päiden mentävät n. 7 mm syvät urat, joiden pohjalla on O-renkaat. Laippojen kiristys RST-pinnapulteilla. Tarvikkeet ja päätylaipan uran jyrsintätyön ostin Etolasta, hintaa kotelolle kertyi kaikkiaan 35 euroa (vuonna 2003).
-
Viesti Kirjoittaja duuk »
Vaihdoin itsekin äskettäin Macciin ja törmäsin videon kaappauksessa iMoviella heti ensi kertaa yrittäessäni vastaavan kaltaisiin ongelmiin.
Kun koitin kaapata kerralla koko nauhan, iMovie ei enää ilmeisesti onnistunut kunnolla tallentamaan projektia ja kaikki leikkeet menivät iMovien roskakoriin. Roskakorista palautuksen jälkeen leikkeet eivät olleet enää aikajärjestyksessä, joka oli todella ärsyttävää, koska leikkeiden järjestelyyn olisi mennyt tuhottomasti aikaa. Sama ongelma toistui neljä kertaa peräkkäin.
Sain tuon kierrettyä (toimi ainakin kerran) siten, että en yrittänytkään kaapata koko nauhaa kerralla, vaan pysäytin kaappauksen välillä, tein välitallennuksen ja jatkoin taas kaappausta. En tiedä onko keskeytysten määrällä merkitystä, itse tein kaksi keskeytystä ja välitallennusta, ensimmäinen puolessa välissä ja toinen hieman ennen nauhan loppumista. Lopuksi tallensin projektin, yhtään leikettä ei mennyt roskakoriin ja leikkeet säilyivät aikajärjestyksessä.
Kun koitin kaapata kerralla koko nauhan, iMovie ei enää ilmeisesti onnistunut kunnolla tallentamaan projektia ja kaikki leikkeet menivät iMovien roskakoriin. Roskakorista palautuksen jälkeen leikkeet eivät olleet enää aikajärjestyksessä, joka oli todella ärsyttävää, koska leikkeiden järjestelyyn olisi mennyt tuhottomasti aikaa. Sama ongelma toistui neljä kertaa peräkkäin.
Sain tuon kierrettyä (toimi ainakin kerran) siten, että en yrittänytkään kaapata koko nauhaa kerralla, vaan pysäytin kaappauksen välillä, tein välitallennuksen ja jatkoin taas kaappausta. En tiedä onko keskeytysten määrällä merkitystä, itse tein kaksi keskeytystä ja välitallennusta, ensimmäinen puolessa välissä ja toinen hieman ennen nauhan loppumista. Lopuksi tallensin projektin, yhtään leikettä ei mennyt roskakoriin ja leikkeet säilyivät aikajärjestyksessä.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka