Tässäpä nukleuksessaan asenne joka on aina minua rieponut. Minusta siinä on syntaksivirhe, joka on johtuu osin kielestä, mutta usemmiten on tarkoitushakuinen rippikoulutasoinen propagandaheitto.matteus/2 kirjoitti: Ateisti uskoo että Jumalaa ei ole, kun taas kristitty uskoo että Jumala on - ts. ateismi on uskonto ja siinä mielessä yhtä irrationaalinen ja epätieteellinen maailmankatsomus kuin vaikkapa kristinusko, juutalaisuus tai islam.
Ateismi on teisimin vastakohta. Eli se on uskonnottomuutta. Uskonnottumuus ei taas voi olla uskonto, muuta kuin silloin jos kaikki maailmankatsomukset ovat uskontoja. Tässä ei taas ole mitään mieltä koska sanan erottelevuus häviää. Se joka uskoo jumalan olevan yliluonnollinen olento, joka kykenee hallitsemaan maailmankaikkeutta on uskovainen eli teisti. Se jonka mielestä uskonto on vain uskomus (belief) ei ole uskovainen (religious). Suomen kieli mahdollistää tässä kätevän sekaannuksen.
Itse olen sitä mieltä että uskonto on hyvin tärkeä asia, mutta äylliseen ja tietoiseen Jumalaan en usko. On mielenkiintoisempaa tarkastella kristinuskoa vapaammasta perspektiivistä, yhtenä uskomuksena. Osin varsin omituisena sellaisena. Olisi niitä ollut varmaankin fiksumpiakin valintoja, mutta jostakin syystä tässä nyt kävi näin.