olen uusi mac-käyttäjä. Olen omistanut toisen sukupolven 13" MacBook Airin n. 4kk. Kaikki on toiminut tähän mennessä enemmän kuin hyvin, mutta viimeisen parin päivän alkana on alkanut ilmetä merkillisiä ongelmia. Ongelmia on käytännössä kolme ja ne liittyvät mitä todennäköisemmin toisiinsa.
1. Ensinnäkin koneen näppäimistö osan vasen yläreuna lämpiää melkoisesti täysin normi surffailukäytössä.
- Konetta ei tarvitse käytännössä rasittaa ollenkaan, mutta kone lämpiää tästä huolimatta.
2. Toiseksi tuuletin, joka yleensä peruskäytössä on lähes tulkoon äänetön, alkaa melko nopeasti pitää keskitasoista ääntä.
- Keskitasoisella tarkoitan, ettei tuuletin vedä täysiä kierroksia, sillä esim. pelikäytössä tuuletin on selvästi kovemman rasituksen alaisena. Kuitenkin eroa normaaliin "äänettömään" tuuletukseen on melkoisesti.
3. Kolmanneksi akun kesto on selvästi tippunut alkuperäisestä.
- Ero on lähes käsin kosketeltava, sillä parhaimmillaankin kone kestää n. 2,5-3h täysin normikäytössä, kun aikaisemmin irtosi vähintään 1-1,5h enemmän.
Käyttyis ja ohjelmistot on päivitetty ajan tasalle. CPU:n lämpötila iStatilla mitattuna, kun lämpiäminen on tapahtunut: 72c. Tuuletin pyörii noin 3800rpm. Pyytäkää vapaasti muita tarvittavia specsejä ja arvoja, jos koette ne tarpeelliseksi diagnoosissa.
Kuten varmaan on kaikille selvää, ongelmat liittyvät takuu varmasti toisiinsa: kone lämpiää (jonkin tuntemattoman syyn takia), tuuletin alkaa tehdä tästä johtuen enemmän töitä, ja tämän seurauksena akkua kuluu kuin jäätelö kesällä. Nyt kysyisinkin neuvottomana, että osaisiko joku kertoa, että mistä tämä kaikki mahdollisesti johtuu ja miten asian voi korjata? Mistä ihmeestä lämpiäminen voi johtua? Onko kyseessä laitteisto vika vai softa puolen ongelma? Konetta ei ole 95% varmuudella fyysisesti ruhjottu tai muuten vahingoitettu, joten siitä asian ei pitäisi ainakaan johtua.
En heti kehtaisi lähteä takuuseen konetta viemään, sillä tarvitsen sitä koulukäytössä päivittäin. Lisäksi olen Windows-puolella tottunut yleensä korjaamaan oman koneen ongelmat perehtymällä ongelmaan ja sitä rataa. Mac-koneet ovat kuitenkin minulle tuntemattomampia, joten en kokemukseni puolesta osaa lähteä ratkaisemaan ongelmaa omin neuvoin.
Avuttomana ja neuvottomana käännyn nyt teidän puoleenne, oi Hopeisen Omenan toverit. Kaikenlaiset huomautukset ja neuvot otetaan kiitollisina vastaan.