Näin keskustelua sivusta seuranneena koen, että pitää nyt pariin seikkaan tarttua.
jpsuominen kirjoitti:No silloinhan se ei olisi toteutettu fiksusti. Kun se on toteutettu fiksusti, on flash-tuki koko ajan pois päältä, ja halutessasi nähdä videon tai mitä ikinä sinne flash-härpäkkeen alle on kätketty, niin klikkaat sitä.
uunovaan kirjoitti:Tässäpä se tietämättömyys tuli Maccon sanoin kerrottua. Selainlaajennus 'tarvittaessa' tarkoittaa myös sitä, että muulloin flash ei ole päällä. Sitä kun on niin tummat Apple-lasit silmillä, ettei niiden läpi näy muta kuin omppuja vaikka vieressä olisi appelsiinipuu

iOS toimii siten, että jokainen sovellus elää omassa hiekkalaatikossaan. Nykymallilla "Flash-plugin" tai minkäänlainen "selainlaajennus" olisi mahdotonta toteuttaa: mikään uusi sovellus ei voi lisätä toiminnallisuutta toiseen sovellukseen. Jos Flash jossain muodossa sallittaisiin, se tulisi vaihtoehtoisen selaimen muodossa. Mobiilisafari ei vielä tämänkään jälkeen Flashiä ymmärtäisi, olettaen että Flash-lisäosan kehittäjä ei ollut Apple itse.
theinonen kirjoitti:Eihän sitä ole pakko käyttää ellei halua, samanlainen turhakehan on tuo javascriptikin. Miten kukaan voi pitää sitä hyvänä asiana, että rajoitetaan miten voit käyttää omaa laitettasi.
Flash-keskusteluun on turha vetää mukaan muita ohjelmointikieliä, kuten JavaScriptiä. Vaikka Flash Adoben mukaan onkin avoin standardi, ei käytännössä kuitenkaan ole muita vaihtoehtoja, kuin Adoben tarjoama Flash-plugin. Nostakoon kätensä se, joka käyttää jonkin muun valmistajan Flash-toteutusta. Seuraavaksi voivat nostaa kätensä ne, jotka kuulevat nyt ensimmäistä kertaa, että ylipäätään on tarjolla muitakin Flash-toteutuksia. (
Lightspark,
Gnash,
Swfdec)
Web on menossa kohti avoimuutta, tilannetta jossa websivut eivät toimiakseen vaadi jotain erikseen asennettavaa ohjelmaa käyttäjän laitteeseen. JavaScriptin maininneille retorinen kysymys: Jouduitteko asentamaan erillisen JavaScript-pluginin? Tällä hetkellä Flash on vielä erillinen palikka, kuten on myös SilverLight. Adobe toivoo Flashistä tulevan olennainen ja itsestäänselvä osa webiä, Apple puolestaan pyrkii varmistamaan päinvastaisen lopputuloksen. Aiemmin OS X:n mukana tuli automaattisesti Java ja Flash, nykyään käyttäjän pitää hakea ja asentaa ne erikseen. Tämä on kannanotto.
Ja ohjelmointikielistä:
oh6jih kirjoitti:Applen määräyksestä iOS:lle saa kehittää ohjelmia vain objective-c:llä (+ joku muu mutta ei pysty nyt muistamaan). Tämä on ensimmäinen kerta kun olen kuullut että joku määräisi että millä ohjelmointikielellä käyttiksessä natiivisti pyörivän sovelluksen saisi koodata!
Oletko tosissasi? Androidille koodataan Javalla, sallittuja ovat myös C sekä C++. BlackBerrylle kelpaa Java. Symbianille C++. Palmin webOS:lle C ja C++. Windows Phone 7 alustalle ohjelmat kehitetään käyttäen XNA-alustaa tai SilverLightia, käytännössä virallinen tuki XNA:n kanssa on C#-kielelle.
iOS:lle koodataan Objective-C:llä, kuten totesitkin. Se, kuten C++ on C-kielen laajennus, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että C-kielisen koodin käyttö iOS-sovelluksessa on helppoa (ja sallittua). Useimmiten cross-platform sovelluksien ydintoiminnallisuus (esim. pelimoottori) toteutetaankin C-kielellä, jolloin se sama koodi saadaan käyttöön eri alustoille tehdyissä sovelluksen versioissa sellaisenaan.
Pahoittelen omasta puolestani lievää Flash-aiheesta lipeämistä.