Viestintää opiskellessa tuli Macit vastaan, olivat silloin 6100/66 PowerMaccejä. Pakko oli karkinvärinen iMac ostaa vaikka juuri olin voittanut IBM Aptivan. Ala on sittemmin vaihtunut, vaan Mac on ja pysyy.
tómppu
Kuinka sait ensimmäisen mäccisi
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
-
Re: Kuinka sait ensimmäisen mäccisi
Viesti Kirjoittaja tómppu »
Viimeksi muokannut mercury, 18.2.2014 klo 4.49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Perus hipsteri. pelle. -mindgame
-
Viesti Kirjoittaja rambo »
Eka mac oli käytetty SE vuonna 1994. Ostin sen käytettynä lehti-ilmoituksen perusteella. Vaimo oli joskus käyttänyt maccia ja kun konetta tarvittiin hän käski ostaa macin. Sillä tiellä ollaan.
Koneita ensimmäisen ja nykyisten välillä on ollut toista kymmentä ja kaikki macceja.
Nykyiset koneeni G5 DP 1,8 ja perus G4 torni, joilla hoidetaan työasiat ja kaikki muutkin.
Nurkassa pörrää vanha työjuhta 7300, joka ainoana tehtävänä on pyörittää tarraleikkuria.
Koneita ensimmäisen ja nykyisten välillä on ollut toista kymmentä ja kaikki macceja.
Nykyiset koneeni G5 DP 1,8 ja perus G4 torni, joilla hoidetaan työasiat ja kaikki muutkin.
Nurkassa pörrää vanha työjuhta 7300, joka ainoana tehtävänä on pyörittää tarraleikkuria.
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Tjaah, taisin tosiaan saada ensimmäisen mäkkini ihan ilmatteeks. Kaveri, jolla oli jo ennestään pari mäkkiä ja kait NeXT Cubekin, lahjoitti, tai ainakin korvaus oli aika olematon jos sellaista ylipäätään oli, mulle vanhan Plussan HD20 ja sen mäkin oman matriisikirjoittimen kera. Vuosi oli 1990 ja se oli itse asiassa ensimmäinen oma tietokoneeni, eli aloitin tietokoneavusteisen elämäni nimenomaan mäkillä. Käytinkin tuota vanhaa linnunpönttöä varsin ahkerasti useamman vuoden ajan, mutta sitten kerran kaupunkia ja työtä vaihtaessa tulin hommanneeksi jonkun käytetyn 486 -puuceen, jonka myöhemmin päivittyi Pentiumiksi, mutta tuon mäkillä tapahtuneen ensikontaktin ansiosta tai syystä en koskaan oikein sopeutunut kunnolla PC-maailmaan, ainakaan Windows -ympäristöön. Tuolloinhan W95 teki vasta tuloaan, eikä sekään nyt niin ihmeelliseltä tuntunut, kun oli tottunut MacOS:iin. Muistan vieläkin myöhemmät W95 ja W98 mainokset, joiden ylistyssanoja lukiessa rupesi hiukan hymyilyttämään, kun samat perustoiminot olivat minulle tuttuja jo vm. -89 -mallisesta MacOS:sta. 
Enivei, myöhemmin tuli käytettyä molempia systeemejä rinnakkain useamman vuoden ja PC-puolella pyrin myös käyttämään vaihtoehtoisia käyttiksiä aina kun se vaan oli mahdollista, parhaimpia olivat OS/2 Warp ja BeOS. Työtehtävätkin vaihtelivat ja työn puolesta piti usein käyttää puuceetakin, mutta nyt olen taas ollut useamman vuoden pelkästään Mac-käyttäjä. Kotoa löytyy tällä hetkellä kaksi mäkkiä, joissa molemmissa pyörii OS X. Hommasin äksän heti kun 10.0 tuli myyntiin, eli olen kait kympin suhteen yksi niistä 'aikaisista' adoptoijista'.
Ainiin, sen Plussan eka käyttis oli System 3.2 tjsp, sittemmin siinä oli System 6. Seiskaa en siihen asentanut, vaan sen sain sittemmin yhden Performan mukana. Kasia lukuunottamatta on tullut käytettyä kaikkia käyttisversioita kolmosesta kymppiin.
Plussan lisäksi minulla on ollut tai on seuraavanlaisia mäkkejä;
Performa 5600
Quadra 800
G3 266MHz Minitower (josta tuli myöhemmin 500MHz G4 ATI Radeonilla, lisäkorteilla yms. herkuilla)
eMac
iBook
G4 Gigabit Ethernet (tuplaprosessori saippuarasia)

Enivei, myöhemmin tuli käytettyä molempia systeemejä rinnakkain useamman vuoden ja PC-puolella pyrin myös käyttämään vaihtoehtoisia käyttiksiä aina kun se vaan oli mahdollista, parhaimpia olivat OS/2 Warp ja BeOS. Työtehtävätkin vaihtelivat ja työn puolesta piti usein käyttää puuceetakin, mutta nyt olen taas ollut useamman vuoden pelkästään Mac-käyttäjä. Kotoa löytyy tällä hetkellä kaksi mäkkiä, joissa molemmissa pyörii OS X. Hommasin äksän heti kun 10.0 tuli myyntiin, eli olen kait kympin suhteen yksi niistä 'aikaisista' adoptoijista'.
Ainiin, sen Plussan eka käyttis oli System 3.2 tjsp, sittemmin siinä oli System 6. Seiskaa en siihen asentanut, vaan sen sain sittemmin yhden Performan mukana. Kasia lukuunottamatta on tullut käytettyä kaikkia käyttisversioita kolmosesta kymppiin.
Plussan lisäksi minulla on ollut tai on seuraavanlaisia mäkkejä;
Performa 5600
Quadra 800
G3 266MHz Minitower (josta tuli myöhemmin 500MHz G4 ATI Radeonilla, lisäkorteilla yms. herkuilla)
eMac
iBook
G4 Gigabit Ethernet (tuplaprosessori saippuarasia)
Viva las Manzanas!
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Itse sain ensimmäisen oman mäkin ylppärilahjaksi, vaikka tarkoituksena oli muutenkin ostaa samanmoinen. Pähkäilin ensin vuoden pc ja mac- kannettavan välillä, itseasiassa kokeilin toistakymmentä laitetta, vain PB herätti sen "tää toimii niikuin pitää"-fiilikse ja ratkaisu tehtiin nopeasti. Totesin siis sen tosiasian että PC-laitteista ei ole siihen mihin konetta tarvitsen ja siirryin mac-käyttäjäksi.
-
Viesti Kirjoittaja DM66 »
Muutaman vuoden windows käytön jälkeen alko keittämään, securea ja toimivaa... no siirtyminen linux ympäristöön ja varmaan sata distroa testattuani, tulin siihen tulokseen että liikaa ainaista rakentamista jopa pienten asioiden toiminnan saamiseksi, joten kesätyö rahat kasaan ja maccia tilaamaan nyt alla imac G5 ja hymy naamalla, tosin toisessa koneessa edelleen linuxia runnaan, mutta koneen käyttö hyvin minimaalista. I got mac now....![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka