Tässä taisi tulla toinenkin todella keskeinen pointti esille: laitonta toimintaa hillitsevänä ajatuksena nähdään toiminnan vaivalloisuus ja/tai rangaistuksen pelko. Minua laittomassa lataamisessa häiritsee ainoastaan se, ettei se ole oikein. Ymmärtääkseni tekijällä ja tekijän valitsemalla koneistolla on yksiselitteisesti oikeus pyytää tuotteestaan haluamansa hinta, ja jos minusta se on liian suuri (absoluuttisesti tai tuotteen laatuun verrattuna), ei se anna oikeutta hankkia sitä ilmaiseksi (vaikka se olisi helppoa eikä siitä rangaistaisi). Olen sillä tavalla vähän vanhanaikainen.Armadillo kirjoitti:Tässä on hyvä pointti. Ihmiset maksavat kyllä kun hinta on järkevä ja palvelu toimiva. Moni ei jaksa opetella piratismin vaatimia temppuja tiedostojen saamiseksi, toisia huolestuttaa toiminnan laittomuus. Sopivalla rahalla saa tuotteen vaivattomasti eikä tarvitse huolehtia Poliisin rynnäköistä ja jättisakoista.Thoth kirjoitti:Varmasti ihmiset ovatkin valmiita maksamaan järkevästi hinnoitelluista ja toimivista järjestelmistä. Spotify esimerkiksi lienee yksi sen suuntainen järjestelmä.exlex kirjoitti:Niin kuin aikaisemmin totesin jo tuolla, että veikkaan ettei tulevaisuudessa harrasteta piratismia niin kuin tänäpäivänä. Sekä muutenkin piratismia tullaan varmaan pitämään melko junttina toimintana. Tämä tilasto vahvistaisi tuota käsitystä: http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikk ... isalloille
Sen sijaan esimerkiksi tuoreemmassa ebook-kaupassa e-kirjat maksavat yhtä paljon kuin oikeat kirjat ja ovat kopiosuojattuja, eli ei ihmekään, jos niiden luvaton käyttö lisääntyy.
Harrastatko piratismia??
-
Re: Harrastatko piratismia??
Viesti Kirjoittaja jakkumasa »
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
Jos ohjelmistot eivät tuota rahaa piratismin vuoksi, niin se saa varmasti myös ihmisiä olemaan tekemättä ohjelmia. Miksi koska ei kannata. Yleensä pahimpia kärsiöitä ovat juuri pienet ohjelmistotalot, pienet muusikot, pienet studiot jne..., kuten yritykset jossa työskentelee muutama työntekijä. Nämä menettävät eniten. Ja nämä ovat myös yhtiä tärkeimpiä alalla, koska ne työllistää paljon kokoonsa nähden. Joten piratismi ei todellakaan ole mitää HERO työtä, niin kuin tuosta kommentistaa saattaa ymmärtää. Jos tuollainen hyvin tehty ohjelma nyt sitten tehdään, niin ostaisitko kuitekaan, koska sehän on helpompi ladata netistä?mikaw_ kirjoitti:No kylläpä se vaan luo painetta niiden palveluiden kehittämiseen, jos ja kun entiset kassavirrat alkavat kuivua. Talous on dynaaminen, tai ainakin pitäisi olla, jos kerta markkinataloutta halutaan.Se on kuitenkin totta, että palveluiden tarjoamista pitää kehittää, mutta pitää myös malttaa odottaa niiden kehittymistä tai sitten on itse alettava tuottaa niitä palveluja.
itseäni ainakin huolettaa osan ihmisten välinpitämättömyys. Tulee väkisin mieleen, että mitä tapahtuu jos kaikki ajattelisivat noin. Kukaan ei ostaisi mitään ja kaikki latais kaiken netistä ja kävelisi kauppaan ja löisi tavaran taskuun ja kävelisi ulos. Rehellinen kysymys. Mitä ohjelmia, musiikkia, leffoja ja TV-sarjoja olet viimeaikoina ostanut? SItten kysy montako ohjelmaa, sarjaa, biisiä, leffaa olet ladannut netistä ja käyttänyt. Eli jos lasket nämä yhteen niin laskeppa huvikseen mikä noiden laillisten ja laittomien suhde on? Sitten lake paljon firmat ovat menettäneet rahaa? Sitten laske, kuinka moni ihminen on menettänyt rahaa tämän vuoksi. En puhu tässä nyt yrityksistä tai yksittäisistä miljonääreistä vaikka nekin kuuluvat tähän pakettiin, vaan ihmisiä jotka ovat menettäneet tuon takia rahaa tai olisiko tuolla rahalla voitu palkata vaikka joku työntekijä?mikaw_ kirjoitti:Totta. Mitkä kaikki teollisuusalat olisi pitänyt väkisin pitää pystyssä vaikka aika ajoi niistä ohi? Kun öljyriippuvuudesta ollaan pääsemässä joskus eroon, niin täytyykö öljyteollisuuden tukemista jatkaa, koska öljyteollisuus työllistää valtavasti ihmisiä? Jonkun teollisuuden alan kuollessa työpaikkoja syntyy usein jollekin toiselle alalle.Cathi777 kirjoitti:Kyllähän tuossa tuotantoketjussa on niin paljon muitakin kuin nuo Hollywood-mokulit. Nämä produktiot työllistävät valtavan määrän ihmisiä. Ylipäätään kaikkien tuotteiden tekeminen työllistää ihmisiä monessa ketjussa. Eli, kun maksetaan palveluista niin sitä kautta luodaan myös työpaikkoja ihmisille.mikaw_ kirjoitti:
Ihanko oikeasti jaksat olla huolissasi Hollywood moguleiden hyvinvoinnista? En minä, etkä sinä voi koko maailmaa parantaa. On vain pelattava niiden sääntöjen puitteissa mitä ympärillä on. Meinaatko että sillä on merkitystä sarjojen tekemisen/loppumisen kannalta mikäli sinä yksilönä päätät ladata, tai päätät olla lataamatta sarjoja? Ei muuta kuin onnea valitsemallasi tiellä.
Kun metsäteollisuus Suomessa huomasi, ettei vanhalla bulkkituotteella enää pärjännyt riittävästi, päättivät pamput järkeistää toimintaa. Tehtaita lakkautettiin huonosti kannattavilta paikoilta, tehtaita rakennettiin lähemmäs markkinoita, tehtaita rakennettiin kannattavampiin paikkoihin ja raaka-ainetta alettiin jalostaa pitemmälle. Alettiin innovoida ja kehitellä uusia ansaintalogiikoita. Muun maailman mennessä teknologisen ja muun kehityksen mukana eteenpäin on meillä yksi ala, käytetään siitä vaikka nimitystä tekijänoikeusteollisuus, joka ei saisi muuttua miksikään ja minkä pitäisi pysyä pystyä maailman tappiin saakka, sillä onhan se ollut olemassa jo jotain 60 vuotta. Vaikuttaa ainakin minusta epärealistiselle ajatukselle.
Toinen asia on öljy esimerkkiin, että toistaiseksi meidän on pakko valitettavasti ostaa bensaa. Itselläni ei ainakaan ole vielä parempaa / suunnilleen saman hintaista ratkaisua liikkumiseen. Joo käytän kyllä pyörää varsinkin kesäisi, mutta pitkää matkaa sillä ei liikuta. Joo käytän linja-autoa ihan jokapäivä, mutta sillä ei liikuta joka paikkaan ja sekin käyttää bensaa, joten pakko ajaa autolla välillä. Ja jos kuitenkin käytän bensaa, niin en käy varastamassa sitä asemalta, koska rikkoisin lakia. Jos haluan ekoilla, niin kuin teenkin melko paljon, niin voihan sitä kierrättää ja ajaa pyrällä paljon. Miten tehdä tämä ohjelmilla, musiikilla, elokuvilla jne. Koska tämän hetken ehdotettu malli on lähinnä tuota bensan varastamista.
Minusta ei voi sanoa, että musiikkiteollisuutta pidetään väkisin ylhäällä saati sitten elokuvateollisuutta jne. Itse ainakin nautin näistä suunnattoman paljon ja tuen niitä ostamalla niiden tuotteita. Jotenkin nyt yritetään kiertää asian ydin joka on: "onko oikein ladata netistä laitonta tavaraa?" Eli kyse ei ole musiikista vaan kaikesta. Koska itse en ainakaa pysty täydellisesti määrittelemään mikä yritys on paha ja mikä ei. Tämän vuoksi jos haluan äänestää, niin äänestän viemällä rahat muualle, enkä käytä kyseistä juttua ollenkaan. Kun taas toisen filosofian mukaan toimitaan, en maksa koska ?????????, mutta käytän sitä silti.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Tässä muutamia kuulemiani hauskoja perusteluita piratismin harjoittamiseen:
1.) Miksi et osta ohjelmaa (windowsia, photaria, pelejä...?:
- Koska olen nyt köyhä opiskelija. (Vuosien päästä hyvin tienaavana DI:nä selitys on vaihtunut johinkin toiseen)
- En halua tukea firmaa.
2.) Miksi lataat musiikkia laittomasti:
- Koska nykyään levyilä on vain muutama hyvä kappale (ratkaisuna ostaa iTunesista yksittäiset kappaleet)
. Liian huono äänen laatu nykyään mp3:sissa. (valmis kuitenkin lataamaan netistä huonompi laatuisen. Ratkaisu osta levy)
- Liian kalliita (Älä sitten kuuntele)
- Levy-yhtiot pahoja. (Ovatko sitten vasta-aloittaneet muusikotkin pahoja?)
3.) Miksi haet leffa / sarjat netistä:
- En jaksa odottaa, että tulee TV:stä (Laillinen ratkaisu. Osta leffa tai sarja tai vuokraa)
Osa on rehellisiä ja myöntää, että ei minulla ole perustelua. Käytän vain ja tiedän, ettei ole oikein. Tämäkin kuullostaisi paremmalta, kuin selittelyt. Rehellisyydessä on se hyvä puoli, että siitä voi parantua, kuten alkoholisti myöntää olevan alkoholisti. Paraneminen alkaa tästä. Tiedän, että tämä esimerkki on raju, mutta haluan herättää ajatuksia tällä kommentilla.
Nyt lähden nukkumaan ja yritän olla vastailematta tähän keskusteluun enempää ja toivon, että osalle ihmisistä voisi kirkastua miksi torrentoiminen ei ole oikein. Jos asia ei jotenkin voi käsittää, niin miettii sitten tältä kantilta. Mitä jos olisin itse tehnyt joko ohjelma, kappaleen, tuottanut / ohjannut / näytellyt elokuvassa jne..., tai olisin töissä yrityksessä, missä teen ohjelmia ja saan palkan. Ja sitten porukka levittää tavaraa netissä sikana ja porukka latailee niitä ilmaiseksi. No ehkä tämä on asia mitä voi olla toisille vaikeampi tajuta.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Viesti Kirjoittaja Stobex »
heheh.. kyllä levyyhtiöt ovat yrityksiä jotka ainoastaan yrittävät tehdä tulosta ja tienata omistajilleen.. Ihmiset nyt sattuvat perustamaan yrityksiä aloilta joilla itsekukin kuvittelee elättävänsä itsensä..Cathi777 kirjoitti: näitä tarvitaan edelleen vahvasti, koska harvoilla on sellaisia resursseja omasta takaa, jolla musiikkia markkinoidaan tai studioaikaa maksetaan. Kyllä levy-yhtiöillä on tärkeä rooli, joka aina unohdetaan kun aika keskistetään vain levy-yhtiöiden ahneuden korostamiseen.
Täällä vertaus on vähän sama kun että ihmisiä pitäisi kieltää esim myymästä itse asuntojaan - siinähän asunnonvälitysfirmat häviävät rahaa..
Fakta voisi olla myös tosiseikka jos lakiin olisikin kirjoitettu että kaikenlainen latailu on sallittua.. kunkahan valtaväestö suhtautuisi.. ?? ilman kieltoa voisi jopa tuottoa kertyä enemmän ( asiasta on myös usealla alalla näyttöä maailmalta)
Jos jokin laissa kielletään kyllä sitä pitäsi sitten lainsäätäjien myös valvoa, eikä sälyyttää vastuuta yksityisille henkilöille (vrk.. per***le ajoin tänään kiireessä 80 alueella 130km.. ei kun laittamaan tonni tililtä oikeusministeriön tilille ihan vapaaehtoisesti ja syvästi katuen..)
2x240gb SSDvertex2 |Toughpower 2000W |Hailea+Na **OsX,W7,Linux Pinguy
-
Viesti Kirjoittaja ERA »
-
heppikepo kirjoitti:tv sarjoja olen lataillut ja katsonut ennen suomiesityksiä ja parhaista sarjoista olen kausiboksit ostanut kun ovat blu-raynä ilmestyneet. mitään dvd laatua ei enää pitkään aikaan ole sietänyt katsoa kun kangas on niin iso.
elokuvia käyn katsomassa sen verran paljon että niitä vähemmän odotettuja olen ladannut hyvällä omallatunnolla ja ostanut myöhemmin sen blu-rayna kun on ilmestynyt suomessa.
Suurimman osan elokuvista haen kuitenkin vuokraamolta, koska suomessa on niin surkeat laajakaistanopeudet että mielummin ajan vartin edestakas vuokraamoon ja maksan 3e kuin odotan tuntitolkulla 1080p rippiä.
Miksi täällä paasaavat jotenkin näkevät että netistä warettaja ei ostaisi mitään?? Aika mustavalkoista.. monissa kirjoituksissa ja tutkimuksissa on nimenomaa näytetty toteen että " warettajat" ovat hevyuusereita jotka myös hankkivat normaalia enemmän maksullista musiikkia.. ( ei näytä täällä menevän kenenkään jakeluun..?!)
Itsellä ei ole säästöjä kaikki raha on kyllä jo yli 30 vuotta mennyt yhteiskunnan rattaiden hyväksi tavalla tai toisella?? 60-luvulla ostettiin vinyyleitä ja jotkut nauhotti niitä sitten kelanauhureille.. 70-luvulla tuli " ensimmäinen levyteollisuuden mörkö C-kasetti , jonka jo pit syöstä musabisnes perikatoon.. vihdoin 80-luvulla saatiin CD.. ja 90 -luvulla kopioivat cd tallentimet.. no 2000 sitten tuli netti ja waretus.. ja kas levytelllisuus on silti tahkonnut entistä suurempia voittoja ( ei ole mun ongelma että tuotot vain valuvat ei artisteille.. ja yhä pienenevälle eliitille maailmanlaajuisesti). Seuraava hitti eivät ole laillistetut spotifyn kaltaiset palvelut..
ps.. josain tuolla mainittiin että warettajat hankkivat " surkeaa mp3a".. Sen mitä lataan lataan ainakin itse vain ja ainoastaan flag einä.-. jos joku haluuu on mulla noita supertyperiä spotifylissenssejä tarjolla.. eikun ilmoitusta, itse waretan mieluummin kuin kuuntelen tuolta

-
Ainakin mulla on käytössä useita ohjelmia ( erilaiset ammattijulkaisut).. näitä ohjelmia ei yksinkertaisesti edes voi saada piraattiversioina vaikka kuinka haluaisi.. koska niihin liittyy tarkka seuranta ja kuukausittainen ylläpito ja muut onsite palvelut kiinteästi. Mun kommentti on että valmistajat jotka eivät pidä huolta softistaan ansaitsevatkin sen että ohjelmistonsa leviävt laittomasti.. sama pätee musaan ja elokuviin.. Ei voi olla kuluttajan ongelma että eri järjestöt eivät ole päässeet sopuun salausmekanismeista tai laki asetuksista joilla kuluttajien käyttäytymistä ohjattaisiin moraalisesti oikeampaan suuntaan..exlex kirjoitti: Mitä jos olisin itse tehnyt joko ohjelma, kappaleen, tuottanut / ohjannut / näytellyt elokuvassa jne..., tai olisin töissä yrityksessä, missä teen ohjelmia ja saan palkan. Ja sitten porukka levittää tavaraa netissä sikana ja porukka latailee niitä ilmaiseksi. No ehkä tämä on asia mitä voi olla toisille vaikeampi tajuta.
Ps. En ymmärä alkuunkaan Exlen heittoa.. " pahimpia kärsijöitä ovat pienet ohjelmoititalot..."?! Oma empiirinen kokemukseni kun puhuu täysin päinvastaista - specifin ohjelmistotalon tuotteita kun ei ole netistä edes saatavana eikä varsinkaan torrentteina, tms.. Eikä näitä ohjemia löydä edes millään hakukoneella netistäkään..
Nykyään ohjelmat ovat jo järkevän hintaisia.. muistan kun joku adoben yksittäinen softa maksoi aina yli 10.000 markkaa/ päivitys.. joku autocad 9 versio yli 60.000markkaa.. - ihan mahdottomia hankintoja yksityiselle harrastajalle joka halusi opetella ohjemaa käyttämään. eikä 90-luvulla vielä ollut mitään " trial - versioita" -ainakaan semmosia jotka olisivat oikeasti toimineet kuten lisenssiversio. Muistan kun joskus sain FreeHandista muka trial version.. ehkä -92.. sillä ei pysytynyt tulostamaan, käyttämään vapaasti fontteja, edes asemoimaan - kuka semmosesta mitään kostui..
-
Viesti Kirjoittaja Mirsku »
- Tiettyjä ohjelmistoja en ostaisi, lataisi laittomasti, enkä edes suostuisi käyttämään. Esimerkiksi jostain Windows seiskasta olen yrittänyt pysyä täysin erossa, kaikkien huonojen kokemusten jälkeen mitä saman puljun käyttöjärjestelmistä on joskus muinoin ollut.exlex kirjoitti:
Tässä muutamia kuulemiani hauskoja perusteluita piratismin harjoittamiseen:
1.) Miksi et osta ohjelmaa (windowsia, photaria, pelejä...?:
- Koska olen nyt köyhä opiskelija. (Vuosien päästä hyvin tienaavana DI:nä selitys on vaihtunut johinkin toiseen)
- En halua tukea firmaa.(Mutta kuitenki on valmis käyttämään ohjelmaa. Melkoista ajatuksen juoksua)
- Mitä taas firman tukemiseen tai tukemattomuuteen tulee niin omalla kohdalla Adobe on kyllä möhlinyt niin etten käyttäisi heidän ohjelmistoaan vaikka saisin sellaisen ilmaiseksi lisenssin kera. Miksi käyttää jotain yliraskasta softaa jonkin asian tekemiseen kun on olemassa myös freeware ja open source softia joilla voi hoitaa saman asian ?
- Jos jokin taho vaatisi välttämättä käyttämään jotain ohjelmaa jota en ottaisi edes ilmaiseksi, niin lisenssin pitäisi tulla kyllä sen tahon kautta joka sitä vaatii käyttämään, ja samalla voi olla varma että se yliraskas surkeasti laitteelle optimoitu softa kyllä lähtee heti kun sitä ei ole pakko käyttää.
Noiden pohjalta onkin varmaan aika selvää etten pahemmin lataile kaupallisia softia, kun jokin freeware softa voi olla helpompi saada ja hoitaa saman asian vaikkei olisikaan ihan yhtä bling bling.
Pelien suhteen osaa tarjonnasta vaivaa sellainen ongelma että maksava asiakas ei vain voi aina kävellä kauppaan ja ostaa haluamaansa peliä mikäli peli onkin päätetty julkaista jossain latauspalvelussa joka vaatii rekisteröitymisen ja luottokortin numeron. Henkilökohtaisesti jätän tahtomani pelin ostamatta mikäli sen hankkiminen vaatii rekisteröitymään johonkin mihin en tahdo rekisteröityä, tai jonkin sellaisen softan ottamisen koneelle jota en tahdo siihen.
Asiassa on tietysti se positiivinen puoli että jos omistaa useammankin pelikonsolin niin haluamansa pelin voi myöhemmin ostaa sitten sille mikäli se julkaistaan. Osa jaksaa odottaa että tulisi vaihtoehtoinen julkaisu, osa taas hankkii pelin laittomasti. Jos huomioidaan vaikkapa uusimmat julkaisut niin hyllystä löytyvät 35 peliä ps3 konsolille kertovat kumpaa vaihtoehtoa on itse tullut suosittua. Jos joku firma ei ole tarjonnut tuotetta sellaisessa muodossa missä tahdon ostaa sen, niin ei se minun ongelmani ole että on jäänyt rahat saamatta ainakin minulta sen tuotteen osalta.
Tuohon on pakko sanoa että niitä löytyy paljon jotka eivät vain yksinkertaisesti välitä tippaakaan, toisaalta voitaisiin kysyä myös että mokaileeko joku taho itse sillä ettei esimerkiksi tarjoa missään esikuuntelumahdollisuutta, tai vaatii mahdollista ostajaa rekisteröitymään johonkin pystyäkseen kuuntelemaan albumia sen verran että voi tehdä ostopäätöksen? Itse ainakin olen sen verran nirso myöskin musiikin suhteen etten ikinä ostaisi yhtään levyä ilman että voisin edes jossain esikuunnella sitä. Pätkät yksittäisistä biiseistä toimivat joskus mutta silloin kun ostin musiikkia ahkerammin, tapahtui ostopäätökset lähes aina siksi että joltain tutulta oli esimerkiksi lainannut levyn, piti siitä, ja osti sellaisen sitten itselleenkin.exlex kirjoitti:
2.) Miksi lataat musiikkia laittomasti:
- Koska nykyään levyilä on vain muutama hyvä kappale (ratkaisuna ostaa iTunesista yksittäiset kappaleet)
. Liian huono äänen laatu nykyään mp3:sissa. (valmis kuitenkin lataamaan netistä huonompi laatuisen. Ratkaisu osta levy)
- Liian kalliita (Älä sitten kuuntele)
- Levy-yhtiot pahoja. (Ovatko sitten vasta-aloittaneet muusikotkin pahoja?)
Ottamatta kantaa mihinkään "oikeaan tai väärään" niin on aika todennäköistä että mikäli ostajalla ei ole mitään mahdollisuutta esikuunnella levyä mitenkään, niin myöskin ostopäätöksen tehneitä löytyy vähemmän. (Sitten löytyy tietysti ne jotka ostavat sian säkissä ja raivoavat siitä millaista huttua on tullut ostettua.) Tossakin tulee myös se ongelma että mikäli jotain levyä ei sitten saakaan kaupasta vaan ainoastaan jostain latauspalvelusta niin luonnollisesti se karsii pois niitä joilla ei vaikkapa ole mahdollisuutta käyttää kyseistä latauspalvelua. Osa niistä varmasti sortuu hankkimaan levyn laittomasti, osa taas välttämättä ei. Enivei se ettei kuluttaja saa tuotetta siinä muodossa missä tahtoo voi johtaa tavalla tai toisella siihen ettei niin moni ostakaan sitä. Osa syyttäisi varmasti tossa vaiheessa piraatteja mutta olisiko julkaisun voinut hoitaa jotenkin paremmin jolloin ne kuluttajat jotka erivät piratisoi, olisivat maksaneet tuotteesta ja olleet tyytyväisiä saadessaan sen? Aika monesti parannettavaa löytyisi monelta puolelta.
- En hae leffoja tai sarjoja muualta kuin isojen kauppojen alekoreista mahdollisimman halvalla, sillä osa etenkin amerikkalaisista sarjoista ja elokuvista on niin naurettavia että alekorista ostettuna saattaa olla hinta ja laatu suunnilleen kohdallaan.exlex kirjoitti: 3.) Miksi haet leffa / sarjat netistä:
- En jaksa odottaa, että tulee TV:stä (Laillinen ratkaisu. Osta leffa tai sarja tai vuokraa)

Ihan vakavasti ottaen, joku joskus heitti tuohon ongelmaan ratkaisuksi sen että esimerkiksi tv-sarjojen kohdalla ne sarjat voisi julkaista vähän aikaisemmin eikä odottaa sitä että osa onkin jo ladannut ne jostain. Sama pätee elokuviin joilla kestää tolkuttoman kauan päätyä myyntiin asti. Jos kuluttajat eivät saa mitä tahtovat niin osa varmasti lataa sarjan/leffan laittomasti, joten voisiko olla parempi antaa kuluttajalle mitä kuluttaja tahtoo? Oma veikkaus olisi että mitä nopeammin tv-sarja päätyisi myyntiin täällä pohjoisessakin, niin sitä varmemmin siitä myös maksettaisiin.
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Näitä sun mainitsemia heavyusereita tuntuu vain olevan aika armottoman vähän. Koska suurin osa minunkin tuttavapiiristäni tuntuu vaan lataavan netistä mitä tarvitsee eikä todellakaan maksa mitään. Varsinkin musiikki on sellainen mistä ei olla nykyään enää valmiita maksamaan. Pelien waretus tuntuu siinä mielessä koko ajan pienenevän, koska tietokoneella pelaajien määrät ovat niin paljon tippuneet. Konsolipelejä ei tunnu kukaan netistä latailevan. Softat taas hoituvat porukalla parhaiten netin kautta laittomasti lataamalla.Stobex kirjoitti:heppikepo kirjoitti:tv sarjoja olen lataillut ja katsonut ennen suomiesityksiä ja parhaista sarjoista olen kausiboksit ostanut kun ovat blu-raynä ilmestyneet. mitään dvd laatua ei enää pitkään aikaan ole sietänyt katsoa kun kangas on niin iso.
elokuvia käyn katsomassa sen verran paljon että niitä vähemmän odotettuja olen ladannut hyvällä omallatunnolla ja ostanut myöhemmin sen blu-rayna kun on ilmestynyt suomessa.
Suurimman osan elokuvista haen kuitenkin vuokraamolta, koska suomessa on niin surkeat laajakaistanopeudet että mielummin ajan vartin edestakas vuokraamoon ja maksan 3e kuin odotan tuntitolkulla 1080p rippiä.
Miksi täällä paasaavat jotenkin näkevät että netistä warettaja ei ostaisi mitään?? Aika mustavalkoista.. monissa kirjoituksissa ja tutkimuksissa on nimenomaa näytetty toteen että " warettajat" ovat hevyuusereita jotka myös hankkivat normaalia enemmän maksullista musiikkia.. ( ei näytä täällä menevän kenenkään jakeluun..?!)
Itsellä ei ole säästöjä kaikki raha on kyllä jo yli 30 vuotta mennyt yhteiskunnan rattaiden hyväksi tavalla tai toisella?? 60-luvulla ostettiin vinyyleitä ja jotkut nauhotti niitä sitten kelanauhureille.. 70-luvulla tuli " ensimmäinen levyteollisuuden mörkö C-kasetti , jonka jo pit syöstä musabisnes perikatoon.. vihdoin 80-luvulla saatiin CD.. ja 90 -luvulla kopioivat cd tallentimet.. no 2000 sitten tuli netti ja waretus.. ja kas levytelllisuus on silti tahkonnut entistä suurempia voittoja ( ei ole mun ongelma että tuotot vain valuvat ei artisteille.. ja yhä pienenevälle eliitille maailmanlaajuisesti). Seuraava hitti eivät ole laillistetut spotifyn kaltaiset palvelut..
ps.. josain tuolla mainittiin että warettajat hankkivat " surkeaa mp3a".. Sen mitä lataan lataan ainakin itse vain ja ainoastaan flag einä.-. jos joku haluuu on mulla noita supertyperiä spotifylissenssejä tarjolla.. eikun ilmoitusta, itse waretan mieluummin kuin kuuntelen tuolta( sorry
Ylipäätään huolestuttavina on se, että nuoriso on oppinut tämän ihan normaaliksi toimintatavaksi. Eli harva näistä varmaan aikuisenakaan tapojaan muuttaa jos asioihin ei aleta puuttumaan. Ja tuohan ei pidä paikkaansa, että levyteollisuus olisi viime vuosina jotenkin isompia rahoja tahkonnut, se on täyttä puppua. Jatkuvasti firmat ovat joutuneet fusioitumaan, että saadaan hommat pyörimään. Toisaalta tästä asiasta on mahdoton alkaa väittelemään näiden henkilöiden kanssa, jotka ovat jo tavallaan päättäneet, että tämä asia on oikein eivätkö aio tapojaan edes yrittää korjata. Harmi vaan, että tämä joukko kasvaa jatkuvasti.
-
Koska itselläni on ihan vähän sellainen tunne, että suurimmat piratismin harrastajista ovat juuri Windows-käyttäjiä. En tarkoita, etteikö Mäkkikäyttäjätkin harrasta sitä, mutta jotenkin olen ollut tekevinäni tälläisen havainnoin. Ainakin omassa kaveriporukassani mäkkikäyttäjät eivät laitaile pahemmin netistä mitään ja käyttävät laillisia ohjelmia, kun taas enemmistöllä Windows-käyttäjistä (miehistä), harrastaa netistä latailua. Yksikin kaveri hakee joka kokoajan sarjoja, leffoja jne. Eikä ole käynyt varmaan leffassa kohta vuosiin, kun hakee leffat aina netistä. Pelejäkin käy hakemassa ihan sikana, eikä osta koskaan. Perusteluna on hmmghhhmm, kun kysyy mikset osta. Eli ei mitään perustelua. Yksinkertaisest vain halvempaa hakea netistä.
Jos tämä teoriani sattuisi pitämään paikkaansa, niin mistä tämä johtuu?
-
Täysin samaa mieltä. Itse olen havainnut aivan saman asian.Cathi777 kirjoitti: Näitä sun mainitsemia heavyusereita tuntuu vain olevan aika armottoman vähän. Koska suurin osa minunkin tuttavapiiristäni tuntuu vaan lataavan netistä mitä tarvitsee eikä todellakaan maksa mitään. Varsinkin musiikki on sellainen mistä ei olla nykyään enää valmiita maksamaan. Pelien waretus tuntuu siinä mielessä koko ajan pienenevän, koska tietokoneella pelaajien määrät ovat niin paljon tippuneet. Konsolipelejä ei tunnu kukaan netistä latailevan. Softat taas hoituvat porukalla parhaiten netin kautta laittomasti lataamalla.
Ylipäätään huolestuttavina on se, että nuoriso on oppinut tämän ihan normaaliksi toimintatavaksi. Eli harva näistä varmaan aikuisenakaan tapojaan muuttaa jos asioihin ei aleta puuttumaan. Ja tuohan ei pidä paikkaansa, että levyteollisuus olisi viime vuosina jotenkin isompia rahoja tahkonnut, se on täyttä puppua. Jatkuvasti firmat ovat joutuneet fusioitumaan, että saadaan hommat pyörimään. Toisaalta tästä asiasta on mahdoton alkaa väittelemään näiden henkilöiden kanssa, jotka ovat jo tavallaan päättäneet, että tämä asia on oikein eivätkö aio tapojaan edes yrittää korjata. Harmi vaan, että tämä joukko kasvaa jatkuvasti.
-
Viesti Kirjoittaja luonnostaanpihalla »
-
Viesti Kirjoittaja Mirsku »
Hmm olisiko osittain syynä ihan sekin että osa tietää tarkalleen mitä tarvitsee ja osa tahtoo vain kokeilla kaikkea? Nopeiden vilkaisujen perusteella moni ilmeisesti lataa jotain sellaista mitä eivät välttämättä edes tarvitse, ja mille olisi käyttöä aika harvalla. Toisaalta en itsekään ymmärrä miksi edes vaivautua ottamaan jotain sellaista edes ilmaiseksikin minkä tietää olevan aivan turhaa. Tällä hetkellä ohjelmia laittomasti napsivien joukossa varmaan vain alle prosentti on "tahdon opiskella ohjelman käyttöä koska.."-tilanteessa joten aika iso osa tuhlaa vain aikaansa ja kiintolevytilaansa johonkin mitä ei ole välttämättä koskaan käyttämässä.. Osa saattaa pelätä ettei tiettyjä ohjelmistoja pysty jatkossa saamaan joten hamstraa nyt, osa varmaan tekee ihan puhtaasti "katotaan millanen tää nyt on" mielessä. Saattaahan se olla että myös käyttöjärjestelmään tottuminen vaikuttaa myöskin siihen että alkaako tappelemaan jonkun softan kanssa saadakseen sen laittomasti toimimaan. Etenkin jos softalla ei itse tee välttämättä mitään ni miksi kukaan vaivautuisi? Kai se on sitten siinä että windowskäyttäjiä ei haittaa se että kaiken kanssa saa tapella jatkuvasti..exlex kirjoitti:Jos tätä harrastatko piratismia aluetta kehitettäisiin hieman. Tehtäsiin kysely harrastatko piratismia ja mitä käyttöjärjestelmää käytät pääsääntöisesti tai oletko pääsääntöisesti PC vai Mäkkikäyttäjä.![]()
Koska itselläni on ihan vähän sellainen tunne, että suurimmat piratismin harrastajista ovat juuri Windows-käyttäjiä. En tarkoita, etteikö Mäkkikäyttäjätkin harrasta sitä, mutta jotenkin olen ollut tekevinäni tälläisen havainnoin. Ainakin omassa kaveriporukassani mäkkikäyttäjät eivät laitaile pahemmin netistä mitään ja käyttävät laillisia ohjelmia, kun taas enemmistöllä Windows-käyttäjistä (miehistä), harrastaa netistä latailua. Yksikin kaveri hakee joka kokoajan sarjoja, leffoja jne. Eikä ole käynyt varmaan leffassa kohta vuosiin, kun hakee leffat aina netistä. Pelejäkin käy hakemassa ihan sikana, eikä osta koskaan. Perusteluna on hmmghhhmm, kun kysyy mikset osta. Eli ei mitään perustelua. Yksinkertaisest vain halvempaa hakea netistä.![]()
Jos tämä teoriani sattuisi pitämään paikkaansa, niin mistä tämä johtuu?
Windowsissa toimivien pelien suhteen taas osa etenkin vanhemmista pelaajista saattaa olla ihan pettynyt nykytilanteeseen jossa pelit eivät tule enää pahvikoteloissa, vaan kuluttaja ostaa dvd kotelossa olevan levyn, eikä edes välttämättä pääse pelaamaan ilman jonkinlaista pakkoaktivointia. Tarkoitan siis sitä että rehellisen pelaajan pelaamisesta on tehty niin hankalaa kaiken maailman pakkoaktivointien ja suojausten kanssa että moni varmaan kokee "puhtaamman" version laittomasti lataamisen parempana. Yksi pikainen keino millä firmat voisivat vähän tulla vastaan olisi se että erikoisjulkaisuja olisi enemmän. Kuinkahan moni lataa pelin laittomasti jos vaihtoehtona olisi saada kasa oheiskrääsää mukana kun ostaa aidon? Osa firmoista on huomannutkin tämän, mutta kun vielä huomaisivat julkaista myös os X version kaiken oheiskrääsän kera.
Joku mainitsi ettei konsolipelejä tunnu liikkuvan laittomasti, esimerkiksi ps3 pelien kohdalla seuraavanlainen selitys tulisi ensimmäisenä mieleen, elikkäs konsolin muokkaaminen, ja pelin latauksen odottaminen on varmaan monille liian monimutkaista ja hidasta etenkin jos lisätään joukkoon vielä se että nykyisten BD-R levyjen hinnoilla laittomasti lataava saa korkeintaan 5 euron säästön verrattuna sellaiseen joka etsii saman pelin jostain tarjouksesta 20 eurolla. Joten kuinka moni lataa laittomasti jos siitä ei ole oikeastaan mitään hyötyä ?
-
Itsellänikin on tuhansia ohjelmia jotka ladattu vuosien saatossa vain sen takia että ehkä kerran on tullut katsottua " olisko tästä " ohjelmasta jonkin toisen korvaajaksi.. Aina kun jokin varteenotettava on löytynyt on lisenssiversio sitten hankittu jonkinasteista duunikäyttöä varten.
Jotenkin omaan tietokoneen käyttöön vain liittyy tämä alituinen tutkiminen ja uuden etsintä, seurata alan viimeisimpiä julkaisuja - aivan samoin kuin aina hankin viimeisimmät raudat, samoin testaan aina myös viimeisimmät softat.
-
luonnostaanpihalla kirjoitti:Lataan kunnes vaurastun niin, että on varaa ostaa. Tällä tietoa vaurastuminen alkaa aikaisintaan 2014.
Hahaha. And the case is closed.Mirsku kirjoitti:Hmm tuossa tulikin niitä varmasti kliseisimpiä perusteluja joistaa osaa tuskin kuulee koskaan enää kenenkään suusta, mutta valitettavasti osaa perusteluista varmaan heitellään vieläkin. Mut katsotaanpas miten omalla kohdalla noi menisi..
Siinä hyvä vastaus.
-
miksi mac -käytäjä edes latailisi mitään.. 99,9% torrenttisoftista ei edes maceissä toimi.. (kalustoon kuuluu noin 40 mac konetta, 30 pctä ja muutama 19" serveri) 99% latailusta loppui kun empornium http://www.torrent-invites.com/bittorre ... rnium.html sulki ovensa. Empornium oli maailman suurin tracceri, epävirallisesti yli 12 miljoonaa rekisteröitynyttä kayttäjää. PirateBayssä on tällähetkellä vajaat 5 miljoonaa.( kannattaa kuitenkin muistaa Piratebay ei ole tracceri, he vain jakavat torrent indeksejä josta on äärimmäisen vaikea nostaa syytteitä kuten on huomattu.)exlex kirjoitti:Jos tätä harrastatko piratismia aluetta kehitettäisiin hieman. Tehtäsiin kysely harrastatko piratismia ja mitä käyttöjärjestelmää käytät pääsääntöisesti tai oletko pääsääntöisesti PC vai Mäkkikäyttäjä.![]()
?
-
Viesti Kirjoittaja mikaw_ »
Eniten varmasti waretetaan suurten ohjelmistotalojen tuotantoa. Pienet ohjelmistotalot harvoin tekevät sellaista softaa, joka innostaisi suurta yleisöä warettamaan. Mikä on erillinen asia sen kanssa, että pienten ohjelmistotalojen tuotanto kuitenkin kiinnostaa suurta yleisöä, esim. Rovio ja muut iOS:aan pelejä tahkoavat yritykset. Nämä ovatkin löytäneet hyvän ansaintamallin ja sellaisen jossa piratismi on hyvin vähäistä.exlex kirjoitti:Jos ohjelmistot eivät tuota rahaa piratismin vuoksi, niin se saa varmasti myös ihmisiä olemaan tekemättä ohjelmia. Miksi koska ei kannata. Yleensä pahimpia kärsiöitä ovat juuri pienet ohjelmistotalot,
Miten ne menettävät eniten, jos ei ole edes mistä menettää? Varmasti suurin osa laittomista latauksista kohdistuu mega-artistien tuotantoon, kuten Lady Gaga, Britney Spears, yleensäkin MTV-materiaali.pienet muusikot, pienet studiot jne..., kuten yritykset jossa työskentelee muutama työntekijä. Nämä menettävät eniten. Ja nämä ovat myös yhtiä tärkeimpiä alalla, koska ne työllistää paljon kokoonsa nähden.
En ole väittänyt piratismin olevan mitään sankareiden hommaa, vaan olen väittänyt piratismin olevan luontainen seuraus tekniikan kehityksestä. Kysyt ostaisinko ohjelmia. Minulla ei ole ollut pitkään aikaan käytössä yhtään laitonta ohjelmistoa. Tämä on henkilökohtainen valintani ja olen kokenut saavani maksullisista ohjelmistoista enemmän hyötyä, kuin piraattiversioista, joten olen päätynyt hankkimaan ne laillisesti. Olen jossain määrin pikkutarkka ja neuroottinen henkilö, joten "epämääräisten" piraatti exejen kanssa pelleily ei kiinnosta enää nykyisin pätkääkään.Joten piratismi ei todellakaan ole mitää HERO työtä, niin kuin tuosta kommentistaa saattaa ymmärtää. Jos tuollainen hyvin tehty ohjelma nyt sitten tehdään, niin ostaisitko kuitekaan, koska sehän on helpompi ladata netistä?
Ajattelisi miten? Se ettei osta jotain, ei tarkoita ettei ostaisi jotain muuta. Rehelliseen kysymykseen rehellinen vastaus, viimeisin ostos ohjelmistopuolella on Microsoft Office 2010. Minulla on yhä ehkä n. 50 cd-levyä, en tosin ole niitä hankkinut enää vuosiin. Minulla on dvd-elokuvia ja blu-ray elokuvia n. 30 kappaletta. Sarjoja ei ole yhtään. Mikäli olisin tällä hetkellä tilanteessa, jossa rahaa olisi paljon käytettävissä hankkisin kunnollisen hifi-laitteiston, joka varmasti saisi minut kuluttamaan maksullista musiikkiakin enemmän. Todennäköisesti hankkisin sen vinyylisoittimenkin ja levyjä siihen. Joskus tulevaisuudessa, jos luoja suo. Muuten jos kävelevät kauppaan ja lyöt tavaran taskuun, niin joko saat kauppiaan tai viimeistään poliisin fyysisesti kimppuusi, etten suosittele.itseäni ainakin huolettaa osan ihmisten välinpitämättömyys. Tulee väkisin mieleen, että mitä tapahtuu jos kaikki ajattelisivat noin. Kukaan ei ostaisi mitään ja kaikki latais kaiken netistä ja kävelisi kauppaan ja löisi tavaran taskuun ja kävelisi ulos. Rehellinen kysymys. Mitä ohjelmia, musiikkia, leffoja ja TV-sarjoja olet viimeaikoina ostanut?
Firmojen rahan menetys on "hypoteettista" rahan menetystä. Tuskin kaikki olisivat sitä Gagan levyä ostaneet, vaikka olisivatkin warettaneet sen. Ihmisten työllistäminen ei muuten ole validiperuste kaikelle. Muuten kannattaisi rakentaa pitkä muuri ja palkata ihmisiä muurin molemmin puolin nakkelemaan kiviä toiselle puolelle. Neuvostoliitossa oli tämän kaltaista toimintaa.SItten kysy montako ohjelmaa, sarjaa, biisiä, leffaa olet ladannut netistä ja käyttänyt. Eli jos lasket nämä yhteen niin laskeppa huvikseen mikä noiden laillisten ja laittomien suhde on? Sitten lake paljon firmat ovat menettäneet rahaa? Sitten laske, kuinka moni ihminen on menettänyt rahaa tämän vuoksi. En puhu tässä nyt yrityksistä tai yksittäisistä miljonääreistä vaikka nekin kuuluvat tähän pakettiin, vaan ihmisiä jotka ovat menettäneet tuon takia rahaa tai olisiko tuolla rahalla voitu palkata vaikka joku työntekijä?
Öljy on rajallinen luonnonvara, informaatio on rajaton. Öljyteollisuus esimerkín "pointti" oli se, ettei teollisuusalan säilyttämistä tule perustella työllisyydellä, muuten juutumme kivikauteen.Toinen asia on öljy esimerkkiin, että toistaiseksi meidän on pakko valitettavasti ostaa bensaa. Itselläni ei ainakaan ole vielä parempaa / suunnilleen saman hintaista ratkaisua liikkumiseen. Joo käytän kyllä pyörää varsinkin kesäisi, mutta pitkää matkaa sillä ei liikuta. Joo käytän linja-autoa ihan jokapäivä, mutta sillä ei liikuta joka paikkaan ja sekin käyttää bensaa, joten pakko ajaa autolla välillä. Ja jos kuitenkin käytän bensaa, niin en käy varastamassa sitä asemalta, koska rikkoisin lakia. Jos haluan ekoilla, niin kuin teenkin melko paljon, niin voihan sitä kierrättää ja ajaa pyrällä paljon. Miten tehdä tämä ohjelmilla, musiikilla, elokuvilla jne. Koska tämän hetken ehdotettu malli on lähinnä tuota bensan varastamista.
Sinun mielestäsi asian ydin on se, että onko oikein ladata netistä laitonta tavaraa. Minun mielestäni asian ydin ei ole oikein-väärin -kysymys, vaan se että teknologinen kehitys muuttaa yhteiskuntaa ja räpistely tekniikkaa vastaan on lähinnä vain viivytystaistelua, jossa samalla turhaan tuhotaan joidenkin yksilöiden tulevaisuus. Tekijänoikeusteollisuus perustuu osittain, korostan osittain, rent seeking -ilmiöön http://fi.wikipedia.org/wiki/Rent_seeking , joka vahingoittaa kokonaistaloutta.Minusta ei voi sanoa, että musiikkiteollisuutta pidetään väkisin ylhäällä saati sitten elokuvateollisuutta jne. Itse ainakin nautin näistä suunnattoman paljon ja tuen niitä ostamalla niiden tuotteita. Jotenkin nyt yritetään kiertää asian ydin joka on: "onko oikein ladata netistä laitonta tavaraa?" Eli kyse ei ole musiikista vaan kaikesta. Koska itse en ainakaa pysty täydellisesti määrittelemään mikä yritys on paha ja mikä ei. Tämän vuoksi jos haluan äänestää, niin äänestän viemällä rahat muualle, enkä käytä kyseistä juttua ollenkaan. Kun taas toisen filosofian mukaan toimitaan, en maksa koska ?????????, mutta käytän sitä silti.![]()
Muista esimerkeistäsi olen jokseenkin samaa mieltä, mutta tälle ei löydy oikein mitään muuta kuin mahdollinen moraaliin perustuva perustelu. Rationaalinen se ei missään tapauksessa ole, eikä tehokkuuteen perustuva. Se sarja on ilmainen myös sieltä tv:stä katsottaessa, joten ainoa hyöty on itsensä kiusaaminen tässä tapauksessa. Tietty hyödyn tunne voi joillakin henkilöillä "oikeasta moraalisesta valinnasta" nousta korkeammaksi, kuin hyöty sarjan katsomisesta nyt.3.) Miksi haet leffa / sarjat netistä:
-
Viesti Kirjoittaja heppikepo »
-
Onneksi ei kaikissa. Jos muistat VHS-aikakauden, niin niitä mainoksia oli hieman enemmä. Nykyään DVD ja Blurayssa ei noita ole kuin osassa. Disneyn-leffoissa on yleensä noita läjä. Mutta kyllä kestän tuon. Saa vielä kaupanpäälle HD-elokuvateatteriäänetkin.
Katsotaampa onnistuisinko olemaan tulematta nyt hopeiseen omenaan vähään aikaan. Pitäis jaksaa lukea ja ei meinaa huviittaa pätkääkään. Jos pystyisi olemaan vaikka 3vk-8vk pois ja kesällä takaisin. Ei taida onnistua.

-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Sinet mene mihinkään kun pysyt täällä turisemassa! Ja muissakin kuin tässä ketjussaexlex kirjoitti:Katsotaampa onnistuisinko olemaan tulematta nyt hopeiseen omenaan vähään aikaan. Pitäis jaksaa lukea ja ei meinaa huviittaa pätkääkään. Jos pystyisi olemaan vaikka 3vk-8vk pois ja kesällä takaisin. Ei taida onnistua.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Höh, ja minä kun meinasin jo antaa porttikiellonAnniel kirjoitti:Sinet mene mihinkään kun pysyt täällä turisemassa! Ja muissakin kuin tässä ketjussaexlex kirjoitti:Katsotaampa onnistuisinko olemaan tulematta nyt hopeiseen omenaan vähään aikaan. Pitäis jaksaa lukea ja ei meinaa huviittaa pätkääkään. Jos pystyisi olemaan vaikka 3vk-8vk pois ja kesällä takaisin. Ei taida onnistua.

-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Entä elokuvissa? Viimeksi kun kävin Finnkinossa, muistaakseni siinä pyöri puoli tuntia mainoksia, tehden 1,5 tunnin elokuvasta 2 tunnin reissun. Kärsivällisyyttä siinä kokeiltiin. En taida enään mennä teatteriin katsomaan.exlex kirjoitti:Onneksi ei kaikissa. Jos muistat VHS-aikakauden, niin niitä mainoksia oli hieman enemmä. Nykyään DVD ja Blurayssa ei noita ole kuin osassa. Disneyn-leffoissa on yleensä noita läjä. Mutta kyllä kestän tuon. Saa vielä kaupanpäälle HD-elokuvateatteriäänetkin.
-
Viesti Kirjoittaja MasBe »

Ehkä olen vain huono ihminen
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
-
Viesti Kirjoittaja Metsäveli »
Nyt kyllä Vuoden Homppulainen heitti pahan. Mitäs jos kuitenkin tilitettäis ALV ja jätettäisiin kohtuullinen korvaus niin vähittäis- kuin tukkuliikkeille.Macco kirjoitti:^ Tuohon haluan lisätä sen verran, että sen fyysisen kopion tuottaminen ja toimittaminen kaupan hyllyyn on maksanut maksimissaan jotain 10% tuotteen hinnasta. Loput menee tuotteen sisällön tuottajalle. Eli jos tuo 10% vähennetään hyllyssä olevan tuotteen hinnasta, niin sitten ollaan ihan samalla viivalla siinä, ollaanko varastettu tuote hyllystä vai verkosta.
Tuntematta musiikkialaa menee arvailuksi mutta vaikea kuvitella levyn maksavan puoliakaan sen lähtiessä "tehtaan portilta"
Kirjallisella puolella ainoastaan "nimet" onnistuvat neuvottelemaan yli 10% osuuksia teosten myynnistä enkä osaa kuvitella syytä toisenlaiseen tilanteeseen muusikoilla. Valaiskaa nyt tyhmää; kait täällä joku ammattimuusikkokin meitin sekalaisessa joukossa on,
-
Viesti Kirjoittaja paulaw »
"Ennenvanhaan" näin olikin. Tässä on syy, miksi esimerkiksi Commodoren (C64/Amiga) pelejä pyrin ostamaan alkuperäisissä koteloissa (sikäli kun tuote on kiinnostava/saatavissa). Monesti laatikon mukana oli juuri tuota oheiskrääsää. Itse pelin kannalta ei välttämättä mitenkään oleellista, mutta tietyn tyylin takia kylläkin. "Turhaa roinaa" pelilaatikoissa on tätä nykyä vähemmin. Myös niitä voidaan ostaa digitaalisena. Kummassakin on omat puolensa. Vaikka alkuperäinenkin olisi pelkkä levy ilman mitään ihmeempää lisääkin ei IMHO oikeuta waretukseen, oma hohtonsa varsinkin erikoisjulkaisuissa silti on.Mirsku kirjoitti:Windowsissa toimivien pelien suhteen taas osa etenkin vanhemmista pelaajista saattaa olla ihan pettynyt nykytilanteeseen jossa pelit eivät tule enää pahvikoteloissa, vaan kuluttaja ostaa dvd kotelossa olevan levyn, eikä edes välttämättä pääse pelaamaan ilman jonkinlaista pakkoaktivointia. Tarkoitan siis sitä että rehellisen pelaajan pelaamisesta on tehty niin hankalaa kaiken maailman pakkoaktivointien ja suojausten kanssa että moni varmaan kokee "puhtaamman" version laittomasti lataamisen parempana. Yksi pikainen keino millä firmat voisivat vähän tulla vastaan olisi se että erikoisjulkaisuja olisi enemmän. Kuinkahan moni lataa pelin laittomasti jos vaihtoehtona olisi saada kasa oheiskrääsää mukana kun ostaa aidon? Osa firmoista on huomannutkin tämän, mutta kun vielä huomaisivat julkaista myös os X version kaiken oheiskrääsän kera.
Tosin noita vanhoja pelejä ei saa uusina sattuneesta syystä. Sikäli sellaisen ostamisella rahaa menee vain edelliselle omistajalle, ei lainkaan julkaisijalle. Mutta tuo nyt tuskin on edes lain kiertämistä. Piraattien osto on sitten asia erikseen.
-
Viesti Kirjoittaja paulaw »
Trailerit sietää. Ne voidaan nähdä asiaankuuluvina. Mutta ihan silkat, aidot, kaupalliset tiedotteet (samat saakelin sonnat, joita näkee joka ilta jo televisiosta) on rasittavia. Ilmeisesti ilman niitä lipun hinta olisi vain vielä kalliimpi (tai sitten se on loistotekosyy). Toki voisi aina yrittää mennä saliin vähän myöhässä, mutta sekään ei tunnu fiksulta. Onneksi leffateatterissa ei sentään mainoksia tule kesken elokuvan - ainakaan vielä. Siinäpä tosin olisi keino, jolla yleisöä saadaan takuuvarmasti harvennettua.MasBe kirjoitti:Hassua.. mulle noi elokuva trailerit on mieleen. Ainakin teatterissa on kiva katella, mitä on tulossa (vaikka oonkin kattonut ne samat trailerit jo aiemmin koneelta). Ne vaan kuuluu asiaan ja tuo sen fiiliksen
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka