Vklnuppi kirjoitti:Luin tuon linkatun ketjun ja tulin entistä tyhmemmäksi. Tarvitsenko siis kaksi erillistä ohjelmaa ja mitä tuo "renderöinti" käytännössä pitää sisällään ? Googlen kautta sain käsityksen että lähinnä pintamateriaalien valinnat ja valot/heijastukset (?)
Mitään photorealismia en kaipaa. Mitat pitäisi olla ja paikkansa pitävät suhteessa kaikkiin (mahdollisesti) luotuihin objekteihin. Mitä näissä 3d-mallinnus ohjelmissa sitten tarkoittaa "ei löydy tarkkoja mittatyökaluja" ? Jos vaikka teen pöydän (kansi ja neljä jalkaa
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
) niin sen mittoja pitäisi pystyä lennossa muuttamaan (jalat pitemmäksi,kansi ohuemmaksi jne) jotta näkee millä suhteilla lopputulos on paras. Näiden pitäisi myös olla suhteessa todellisuuteen. Olen varmaankin käsittänyt jotain väärin sillä en ymmärrä miten mallinnus ohjelma voisi toimia tai sellaista olla edes olemassa jossa mitat heittävät.
Muuten varmaan jo käyttäisin Sketchuppia, mutta en haluaisi opetella turhaan yhtään ohjelmaa, oletettavasti nämä kuitenkin eroavat selkeästi toisistaan ? Eli haluan painottaa että etsin ohjelmaa jolla on sija myös työelämässä suunnittelupuolella.
EDIT: Kiitos vastauksista ja anteeksi että kyselen tyhmiä.
Tässä hyvin pikaisia ja karkeasti yleistäviä vastauksia:
Renderöinti = vaihe (yleensä se viimeinen), jossa 3D-mallista tehdään kuva tai leffapätkä, riippuen siitä ollaanko tekemässä still-kuvaa vai animaatiota. Renderöinnin laatu on yksi isoimmista erottavista tekijöistä viidenkympin ja viidenkymmenen tuhannen euron softan välillä. On ohjelmia, jotka vain mallintavat, ja ohjelmia, jotka vain renderöivät; monesta löytyy molemmat.
Jonkinlainen mittatarkkuus on toki kaikissa softissa, mutta kuten yllä todettiin, tarkkuuksissa on myös isoja eroja. Esim. Carrara ei sovellu oikean CADin tekemiseen, koska mitat ovat ns. sinne päin.
Kaikilla noilla em. softilla teet pöydän jossa on neljä jalkaa. Eroja on lähinnä siinä, mitä sillä lopputuloksella voi tehdä. Kovin moni noista ei esim. tee kovinkaan hyviä tulosteita (jos tekee ollenkaan) tai mittatarkkoja kaavioita. Sen takia mikään tuosta mun listasta ei ole ammattilaisten suunnitteluväline; Maya ja Cinema4D (ehkä Lightwave?) alkavat ehkä olla jo tarvittavaa kaliiberia.
Ammattilaiset jatkakoot tästä, tämä kun on mulle vain mukava harrastus. High end -tuotteita en tunne kuin nimeltä.
EDIT: tämmöisen teet Carraralla 3 minuutissa:
pöytä.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.