InDesign CS ja spottivärit...
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 23.2.2004 klo 17.54
InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja plussa »
Color settingseissä on valittuna europe prepress defaults ja värit on poimittu PMS solid coatedista jos se nyt ketään lämmittää.
Swatch libraryn reunassa näkyy nyt spottivärinkin kohdalla ns. "cmykkineliö"
Kaipailen jotain vastinetta Freehandin "color manage spot colors" -valinnalle tai jotain...
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Periaatteessa voisin kuvitella, että jos tuntuu että värit ruudulla ei ole "tarpeeksi hyviä" niin sitten näyttöprofiili tms. on väärin tms. Eli ymmärtääkseni InDesign vaan tottelee tota näyttöasetusta siihen millai näyttää värit ruudulla.
-
- Viestit: 1620
- Liittynyt: 4.5.2004 klo 20.45
- Paikkakunta: Tampere
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 23.2.2004 klo 17.54
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja plussa »
Hullua tässä on se, että InDesignin Pantone-librarystä poimitut räikeimmätkin PMS:t näkyvät näytöllä CMYKkigaamutin rajoissa, mutta käsin RGB-väreistä määriteltyihin spotteihin saa minkä tahansa todellisuutta paremmin vastaavan RGB-värin.
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 23.2.2004 klo 17.54
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja plussa »
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 26.2.2004 klo 20.08
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja Barbapapa-Pede »
Hä? Mitäs ideaa tuossa on? Ehkä en ole aivan uusimman värinhallinnan suuntauksissa mukana, mutta tämä kuulosti oudolta. Jos valitset pantone-värin niin tiedät miltä se näyttää painettuna, mutta jos muutat rgb-värin spotiksi niin lopputuloksesta ei pakosti ole tietoa..? Näin minä olen asian käsittänyt...
-
- Viestit: 1620
- Liittynyt: 4.5.2004 klo 20.45
- Paikkakunta: Tampere
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 23.2.2004 klo 17.54
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja plussa »
Rautalankaa:
Kysehän on siitä että jos otan InDesignin Pantone swatch librarystä PMS 802:n niin se näkyy näytöllä C35 M0 Y60 K0. Tässähän ei mielestäni ole todellakaan mitään järkeä.
MUTTA, jos otan värin R166 G255 B94 ja teen siitä spotin, jonka nimeän PMS 802:ksi niin ollaan paljon lähempänä todellisuutta. Eikö?
Ja kädessä on tietysti PMS viuhka josta katsotaaan mikä se väri OIKEASTI on.
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Mut sitten kun vie painoon niin mitä painolevyjä taitossa näkyy, eli toi rgb spotti pitää kumminkin saada yksivärispotiksi jotta filmi/peltitulostin tulostaa sen yhden lisävärin, eikä kolme rgb peltiä + 4 cmyk tai yhtä mustaa peltiä/filmiä.
Sinänsä toi spotin oikeaksi nimeäminen auttaa, koska ihminen sen tajuaa mistä on kyse, mutta filmitulosdtimelle sillä ei taida olla merkitystä, vaan se näkee vaan ne "värikanavat" mitä täytyy tehdä.
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 13.47
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja Osku S »
CMYK-painatus/vedostus pystyy toteuttamaan vain n. 65 % perus PMS-väreistä. Mikäli PMS värissä on paljon valkoista mukana niin varmaa on se ettei tuon värin painaminen/vedostaminen onnistu oikean sävyiseksi. Harvassa on ne painot joka tekee esim. Cromalin vedoksen PMS-spottiväreistä. Siksi on tärkeätä että väri tarkistetaan PMS-viuhkasta.Rautalankaa:
Kysehän on siitä että jos otan InDesignin Pantone swatch librarystä PMS 802:n niin se näkyy näytöllä C35 M0 Y60 K0. Tässähän ei mielestäni ole todellakaan mitään järkeä.
MUTTA, jos otan värin R166 G255 B94 ja teen siitä spotin, jonka nimeän PMS 802:ksi niin ollaan paljon lähempänä todellisuutta. Eikö?
Ja kädessä on tietysti PMS viuhka josta katsotaaan mikä se väri OIKEASTI on.
Hexacromella päästään jo huomattavasti suurempaan värien toistoon, mutta tuon menetelmän hallitseminen on taasen ihan oma taiteenlajinsa.
Mitä taasen tulee spottivärien nimeämiseen tulostimet ymmärtävät kyllä lähes minkänimisen värin tahansa mikäli väri on merkattu spottiväriksi. Itse joudun päivittäin nimeämään värejä eikä ongelmia ole tullut. Meillä usein työhon käytetään kahdella eri painomenetelmällä painettavaa spottiväriä (esim. valkoinen) noiden kahden eri valkoisen erottamiseen käytämme värin edessä panomenetelmän lyhennettä (S-Valkoinen / K-Valkoinen).
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 27.2.2004 klo 9.33
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja gargantua »
No todella harvassa. Cromalineja ei saa enää mistään. Ja jos jollakin tämä kalliskäyttöinen laite vielä olisi, niin epäilenpä että ei onnistu PMS-simulointi kovinkaan oivasti, Cr.-tekniikkahan perustui valotettujen filmikalvojen värjäämiseen C/M/Y/K-jauheilla, jotka kalvot sitten puristettiin laminointilaitteessa yhteen. Spottiväri vedostettiin yksinkertaisesti valitsemalla esimerkiksi syaani spottivärin tilalle ja sitten vain kuviteltiin sen tilalle valittu PMS-väri.
-
- Viestit: 1620
- Liittynyt: 4.5.2004 klo 20.45
- Paikkakunta: Tampere
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 13.47
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja Osku S »
Tuo cyanin käyttö oli "peruspainojen" juttu. Useissa painoissa oli laitteita jolla värijauhe levitettiin sekä hierrettiin kiinni "automaattisesti".Harvassa on ne painot joka tekee esim. Cromalin vedoksen PMS-spottiväreistä."
No todella harvassa. Cromalineja ei saa enää mistään. Ja jos jollakin tämä kalliskäyttöinen laite vielä olisi, niin epäilenpä että ei onnistu PMS-simulointi kovinkaan oivasti, Cr.-tekniikkahan perustui valotettujen filmikalvojen värjäämiseen C/M/Y/K-jauheilla, jotka kalvot sitten puristettiin laminointilaitteessa yhteen. Spottiväri vedostettiin yksinkertaisesti valitsemalla esimerkiksi syaani spottivärin tilalle ja sitten vain kuviteltiin sen tilalle valittu PMS-väri.
Helsingistä löytyy tietääkseni ainakin yksi paikka joka tekee Cromaliineja oikeilla PMS-sävyillä oikeille materiaaleille (metalloitu n.s. silvervac materiaali sekä läpinäkyvät transparent kalvot).
Olen itse aikoinaan tehnyt Cromalineja PMS sekoitusväreillä. Cromaliinilla oli salkku jossa oli perus PMS sävyjauheet (samat värit joilla PMS painovärit tehdään) sekä muu tapeelliset tavarat. Sävyt sekoitettiin gramman sadasosan tarkkuudella.
Kullekin osavärille vedettiin valoherkkä kalvo, jonka jälkeen osavärin filmi asemoitiin. Valotuksen jälkeen levitettiin värijauhe joka tarttui valottumattomalle osalle, valottunut osa kun kovettui. Värijauheen tasaisen levityksen ja ylimääräisen värin poistamisen jälkeen vedettiin uusi kalvo ja jatkettiin seuraavaan osaväriin.
Ymmärrettävästi tuollainen vedos oli ja on kallis mutta lopputulos on upea!
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 13.47
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja Osku S »
Meillä on 12-värinen kone johon saa viellä folioinnin.Värejä sai vaikka 15 erilaista (mistä sellainen painokone?) yhteen työhön jos halusi.
-
- Viestit: 1620
- Liittynyt: 4.5.2004 klo 20.45
- Paikkakunta: Tampere
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 27.2.2004 klo 9.33
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja gargantua »
No, en nyt ihan noin sanoisi. Cromalinen ylivoima on pikemminkin siinä että se on oikeasti filmien kopio. Digivedos on simulaatio, siinä eivät esim. trapping- yms overprintingarvot ei välttämättä näy. Tämän voi todeta esimerkiksi Quarkissa, jossa valkoinen teksti voi saada "paina päälle" -arvon, värillisellä pohjalla oleva teksti näkyy kaikissa vedoksessa, mutta erotelluissa filmeissä/painotyössä siitä ei ole jälkeäkään...
"Tuo cyanin käyttö oli "peruspainojen" juttu. "
Ilmeisesti sitten niin, koska PMS-väristä kromaa ei minulle ole koskaan tarjottu, ei edes ennen Mac-aikaa. Taisin käyttää liian halpoja reproja...
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 13.47
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja Osku S »
Reproja jotka tekevät erikoisvärisiä cromaliineja oli ja on vähissä. Kun tietää miten paljon aikaa ja vaivaa yhden erikoisvärisen cromaliinin teko vaati niin ymmärrettävästi hinta oli korkea, uskoisin että nykyään A4 kokoisen erikoisvärisen cromaliinin hinta voi nousta helposti lähmmäs 300 euron suuruiseksi. Mutta jos halutaan esim. mainoskuvauksiin oikean näköiset etitetit/pakkaukset, ei hinta ole esteenä."Tuo cyanin käyttö oli "peruspainojen" juttu. "
Ilmeisesti sitten niin, koska PMS-väristä kromaa ei minulle ole koskaan tarjottu, ei edes ennen Mac-aikaa. Taisin käyttää liian halpoja reproja...
Pitelin juuri pari viikkoa sitten silvervac-materiallille spottiväreillä tehtyä cromaliinia. Kyseessä on tuote jota tullaan painamaan useita miljoonia. Painatus tapahtuu kahdessa eri painossa, eri painomenetelmillä sekä eri painatusmateriaalille. Kun kumpikin paino oli saannut värireseptin tehtyä ja pienen koepainatuksen ajettua vertailtiin painojen painatuksen yhdemukaisuus. Mikäli olisi annettu kylmästi PMS sävynumero jolla kukin elementti painetaan olisi menty komiasti metsään, mutta koska kummallakin painotalolla oli tuo erikoisvärinen cromalin, värien säätäminen oikeaksi oli helppoa. Esim. normaali offsetvärit painettuna metalloidulle paperille toimivat aivan eri tavalla kuin kohopainovärit tarralaminaatilla. Siinä missä offsetissa toiset PMS-värit vaativat hieman rasteroitua valkoista "tueksi", pystyttiin kohopainossa samat elementit painamaan ilman valkoista ja kuitenkin lopputulos oli yhteneväinen.
-
- Viestit: 1620
- Liittynyt: 4.5.2004 klo 20.45
- Paikkakunta: Tampere
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: 27.2.2004 klo 9.33
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja gargantua »
Seripainossa semmottista tarvitaan, mutta se ei oikeastaan kuulu tähän, koska eihän tämä toimi siinäkään oikein. Minusta tämä on bugi, valmistajan mielestä ominaisuus. Virhe on itseasiassa hyvin helppo saada aikaan: kopioidaan jostakin vanhasta taittotiedostosta tekstiä joka on siellä joskus manuaalisesti trapattu overprintiksi, sijoitetaan uuteen dokumenttiin ja muutetaan valkoiseksi - overprint-asetus säilyy. PDFkin näyttää tällaisen valkoisen overprint-tekstin valkoisena, erotellussa tulosteessa sitä kuitenkaan ei ole - sama tapahtuu jos tulostaa erottelut suoraan Quarkista. Kokeile vaikka, esiintyy ainakin Quarkeissa kolmosesta kutoseen. Olisi mielenkiintoista tietää näyttäisikö jokin vedostinRIP tällaisen oikein eli hävittäisi tekstin, ei ole vielä tullut vastaan.
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 13.47
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja Osku S »
Kaikkein yksinkertaisin on tehdä spottiväri "valkoinen" jolle overprint on mahdollinen. Esim. FreeHandissa White tarkoittaa "paperin valkoista" eli elementissä olevaa reikää josta paperi paistaa.Seripainossa semmottista tarvitaan, mutta se ei oikeastaan kuulu tähän, koska eihän tämä toimi siinäkään oikein.
Pakkausteollisuuden "must" ohjelma ArtPro osaa käsitellä nuo overprint ja trapping asiat fiksusti, esim. kahden spottivärin päällekkäisyys näkyy ruudulla ja printissä juuri oikean sävyisenä eli saman sävyisenä mitä painojälki on, edellyttäen että printteri ja ruutu on kalibroitu oikein. Ohjelma käsittelee kaikkia värejä "läpikuultavina" ellei väriä merkitä täysin peittäväksi. Samoin esim. läpinäkyvälle kalvolle painettavaan nelivärikuvaan tarvittava valkoinen on tosi helppo tehdä.
-
- Viestit: 1620
- Liittynyt: 4.5.2004 klo 20.45
- Paikkakunta: Tampere
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 13.47
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja Osku S »
Ei ArtPro mitään omaa rippiä tarvitse, tosin ArtWork System:illä on Nexus rip/työnkulkuohjelmisto joka käyttää ArtPro:ta hyväkseen mutta perus ArtPro ei kummoistakaan rippiä tarvitse, riittää että se on level 2 rippi. Meillä on vanha NewAge rippiohjelmisto joka syö mukisematta kaiken mitä sinne lähettää mukaanlukien kuvien läpinäkyvyys ym. Hintavahan tuo ohjelma on, peruspaketti n. 40.000 euroa/ensimmäinen käyttäjä, mutta aikoinaan meillä ohjema "maksoi" itsensä jo puolentoista vuoden käytön jäkeen alihankinnan loppumisen myötä.Art-Pro on todella pro mutta niin on sen hintakin ja ärsyttävä dongelitoiminto rajoittaa käyttäjämäärää. Se kyllä on pakkausteollisuuden sellainen lähes kaikenkattava softa. Lisäksi sillä pystyy helposti korjaamaan mainostoimisto"ammattilaisten" mokat. Vaatii tosin oman ripin.
-
- Viestit: 1620
- Liittynyt: 4.5.2004 klo 20.45
- Paikkakunta: Tampere
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
-
- Viestit: 4384
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.52
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Siis pakkausuunnitteluohjelmisto maksaa 40 t. EUR?! Ohhoh! Oletteko muuten koskaan nähneet vilaustakaan Quark-nimisen yrityksen 3D-pakkaussuunnittelupaketista nimeltä QuarkWrapture, hinta oli jotakin 6000 taalaa, ei tainnut menestyä?
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 13.47
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: InDesign CS ja spottivärit...
Viesti Kirjoittaja Osku S »
Mitä! Eikö se vaadi 3-leveliä? Kiitos oikaisusta. Olen luullut ripin kytkeytyvän ArtProhon. Meillä on Brisquen rippi joka kuulemma ei sovi ArtPron kanssa. Onkohan myyntimiehillä puhtaat jauhot pussissa. Sen sijaan kuinka MX toimii 2-levelillä tai Illu 10?. Toimiiko kaikki efektit oikein. Siis compositetulostuksessa.
Meillä on vedostimena Stylus RIP joka ohjaa Epson 3000 mustesuihkua. Tuo yhdistelmä antaa vain suunnan missä mennään ja jos tarvitsemme parempaa vedosta on käytettäissä DocuColor 2060.
Vedoksissa näkyy kaikki ne efektit jotka ruudullakin näkyy, kuvien läpinäkyvyys, PMS-värien sekoitukset ym. Käytämme lähes 100 %:seti vain ArtPro:ta, Illu, ja MX on vain sen takia että voimme avata työt niissä ja kirjoittaa EPS-filen jonka tuomme ArtPro:hon joka kääntää tuon EPS:in omalle muokattavalle kielelleen.
ArtPro:n tulostinvalikossa löytyy speksit parillekymmenelle eri tulostimerkille mukana myös generig image seetter jolla voi kirjoittaa PS-tiedostoa mille tahansa filmi/levytulostimelle. Perus composite proofer ohjaa melkein mitä tahansa värivedostinta. Jokaista noista tulostinvaihtoehdoista voi vielä erikseen säätää ja muokata haluamallaan tavalla.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit