Eduskuntavaalit 2011
-
Re: Eduskuntavaalit 2011
Viesti Kirjoittaja vinouma »
/V
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »

Tunnen nimittäin historiaa jonniin verran, eikä tule mieleen yhtä ainoaa. Aina valta on turmellut diktaattorin, ellei hän ole ollut jo valmiiksi turmeltunut (useimmiten diktaattorit ovat olleet jo valtaan noustessaan läpimätiä). Vaan ehkä sellainen joltain historian polulta löytyy? Vai onko näin mainio systeemi juuri nyt vallassa jossain?
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Kuuba?Repe Ruutikallo kirjoitti:Sanokaas pojat edes yksi todellinen esimerkki valistuneesta diktatuurista, ettette ihan lapsellisilta vaikuta.![]()
Tunnen nimittäin historiaa jonniin verran, eikä tule mieleen yhtä ainoaa. Aina valta on turmellut diktaattorin, ellei hän ole ollut jo valmiiksi turmeltunut (useimmiten diktaattorit ovat olleet jo valtaan noustessaan läpimätiä). Vaan ehkä sellainen joltain historian polulta löytyy? Vai onko näin mainio systeemi juuri nyt vallassa jossain?
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Viesti Kirjoittaja Leader dog »
FC-pilviWeikot.
http://www.youtube.com/watch?v=D8Z1SYJ6Lbo
Malmin lentokentän puolesta; www.youtube.com/watch?v=ytaCH19R1cY
-
Kuuba on kyllä valistuneemman pään esimerkki, onhan siellä jopa Yhdysvaltoja pienempi lapsikuolleisuus. En kuitenkaan sanoisi huisin valistuneeksi sellaista diktatuuria, jossa poikkeavien mielipiteitten esittämisestä joutuu poseen. Lisäksi Castrot(kaan) eivät kutsu järjestelmäänsä diktatuuriksi, tuskinpa edes proletariaatin diktatuuriksi. Virallisestihan Kuubassa vallitsee jonkinlainen sosialistinen demokratia.hatey kirjoitti:Kuuba?Repe Ruutikallo kirjoitti:Sanokaas pojat edes yksi todellinen esimerkki valistuneesta diktatuurista, ettette ihan lapsellisilta vaikuta.![]()
-
-
-
Valtio jonka johtaja ei hyväksy syntyvyyden säännöstelyä, mutta jossa ei silti ole syntyvyyttä. Kävisi visailukysymyksen aiheeksi.Tauvo kirjoitti:^ Vatikaani?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Minä olen myös päätynyt kannattamaan yhä enemmän ja enemmän tuollaista valistunutta diktatuuria. Nykyisessä poliittisessa järjestelmässä ei saada mitään järkevää päätettyä, koska oppositio teilaa hallituksen päätökset aina ihan periaatteesta, jos ei muuten. Tokihan enemmistöhallitus silti pystyy toimimaan, mutta kaikenlaisia lehmänkauppoja joudutaan varmasti kulisseissa tekemään, jotta enemmistö varmistettaisiin. Vihreäthän nyt ovat surullisenkuuluisia. Vihreän liikkeen eräs peruspilareista on ollut ydinvoimavastaisuus, mutta kun vallanhimo iski, tuokin periaate unohtui nopeasti.Repe Ruutikallo kirjoitti:Sanokaas pojat edes yksi todellinen esimerkki valistuneesta diktatuurista, ettette ihan lapsellisilta vaikuta.![]()
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Toinen, mikä sylettää nykyisessä systeemissä on suhteellinen vaalitapa. Eli, jos löydän fiksun ja koulujakäyneen ehdokkaan, ja annan ääneni hänelle, on hyvin todennäköistä, että ääneni päätyy kuitenkin puolueen ääniharavalle, joka saattaa olla joku missibimbo tai entinen mäkihyppääjä. Eli ei toimi.
Ehdotukseni on: Suomeen valistunut diktaattori kansan valitsemana määräajaksi, vaikka viideksi vuodeksi kerrallaan. Diktaattorilla on rajaton valta toimikautensa ajan nykyisen eduskunnan vallan puitteissa. Jokin mekanismi voisi olla, jolla diktaattori voitaisiin "syöstä vallasta" ennen toimikautensa loppua. Ok, myönnän, että tämän ehdotuksen heikkoutena on se, että mikäli kansa saisi tuon diktaattorin valita, olisi se sitten joku missibimbo tai entinen mäkihyppääjä. Mutta tuolta pohjalta.
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Samaa mieltä ! Ja mikäli ehdotukseni diktaattorista ei mene läpi, pitäisi kansanedustajaehdokkailla olla samoin älykkyystesti.Erño kirjoitti:^ja tämän takia poistetaan heti ensimmäiseksi yleinen äänioikeus! Pitäisi olla joku testi, jonka hyväksytysti suoritettuaan sais tavan jantteri äänestää.
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
Diktaattoriksi kelpaavat vain täysivaltaiset, täysi-ikäiset (ei kuitenkaan yli 65v.) suomalaiset henkilöt.KunkkuJ kirjoitti:Minä voin ryhtyä diktaattoriksi. Minulle on älykkyystestikin jo tehtynä.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Jos suostut ensimmäisenä työnäsi diktaattorina myöntämään homoille täyden adoptio-oikeuden, lupaan äänestää sinua !KunkkuJ kirjoitti:Minä voin ryhtyä diktaattoriksi. Minulle on älykkyystestikin jo tehtynä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Valta turmelee, täydellinen valta turmelee täydellisesti.Repe Ruutikallo kirjoitti:Aina valta on turmellut diktaattorin, ellei hän ole ollut jo valmiiksi turmeltunut
Minä olisin erinomainen diktaattori ensimmäiset kaksi viikkoa, kunnes toteasin, että työtä on liikaa, ja hyvänä oleminen on raskasta. Matelijan aivot astuisivat kehiin, jolloin omat intressini olisivat tärkeämmät, kuin enemmistön. Lopulta ainoa tärkeä asia olisi minun menestymiseni ja seratoniinini tuotanto. Koska minulla on kivaa, ja kaikki ovat kanssani samaa mieltä, on kaikilla kivaa.
Äänestäkää minut diktaattoriksi.
-
Pollatohtori on taas minulle sanonut että olen ihan kiva. Viimeeksi torstaina olin pollatohtorin sohvalla.KunkkuJ kirjoitti:Minä voin ryhtyä diktaattoriksi. Minulle on älykkyystestikin jo tehtynä.
-
Arttulan systeemissä kyseessä olisi lähinnä hyvin laajat valtaoikeudet omaava presidentti.
Uskoisin että mitä objektiivisinkin ja ennakkoluulottominkin valtio-oppinut toteaisi mallin varsin mahdottomaksi, sillä eduskunnan luokkaa vastaava valta (eduskunta voi esimerkiksi muuttaa perustuslakeja) tarjoaisi juonikkaalle johtajalle hyvät mahdollisuudet rakentaa kuvio elinikäiselle diktatuurille. Eduskuntaa pienempää valtaa käyttävä valtionpää taas ei tietenkään enää olisi lähelläkään oikeaa diktaattoria.
Edes eduskunnassa ei tietääkseni ole "missibimboja" (yksi missi kylläkin, joka tuskin on kovin paljon jos ollenkaan Arkadianmäen keskiarvoa tyhmempi) eikä entisiä mäkihyppääjiä, joten kuinka sellainen voisi voittaa "diktaattorin" vaalin?

-
Tulipa taas todistettua, ettei lääkärit mitään tiedä...hatey kirjoitti: Pollatohtori on taas minulle sanonut että olen ihan kiva. Viimeeksi torstaina olin pollatohtorin sohvalla.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
No ei todellakaan 8)arttula kirjoitti:Tulipa taas todistettua, ettei lääkärit mitään tiedä...hatey kirjoitti: Pollatohtori on taas minulle sanonut että olen ihan kiva. Viimeeksi torstaina olin pollatohtorin sohvalla.
-

-
Kas, kyseessä olisikin moderni muoto diktatuurista. Olkoon tuo diktaattorin erottava instanssi vaikka kansanäänestys. Äänestyksen voisi määrätä järjestettäväksi vaikka 100 000 äänestäjän addressi. Tai vastaava suuri joukko. Ja dikataattorin toimiaikaan ei diktaattori voisi itse koskea. Siihen tarvittaisiin aina kansanäänestys, jos sittenkään. Mutta paremmin tuollainen toimisi, kuin nykyinen kompromissipolitikointi.Repe Ruutikallo kirjoitti:Jos diktaattori voidaan erottaa laillisesti ja rauhanomaisesti, hän ei ole mikään diktaattori. Sen verran tuo käsite on Rooman tasavallan ajoista muuttunut.
Arttulan systeemissä kyseessä olisi lähinnä hyvin laajat valtaoikeudet omaava presidentti.
Uskoisin että mitä objektiivisinkin ja ennakkoluulottominkin valtio-oppinut toteaisi mallin varsin mahdottomaksi, sillä eduskunnan luokkaa vastaava valta (eduskunta voi esimerkiksi muuttaa perustuslakeja) tarjoaisi juonikkaalle johtajalle hyvät mahdollisuudet rakentaa kuvio elinikäiselle diktatuurille. Eduskuntaa pienempää valtaa käyttävä valtionpää taas ei tietenkään enää olisi lähelläkään oikeaa diktaattoria.
Edes eduskunnassa ei tietääkseni ole "missibimboja" (yksi missi kylläkin, joka tuskin on kovin paljon jos ollenkaan Arkadianmäen keskiarvoa tyhmempi) eikä entisiä mäkihyppääjiä, joten kuinka sellainen voisi voittaa "diktaattorin" vaalin?
Missibimbot ja mäkihyppääjät oli vain esimerkki. Onhan siellä ollut kaikenlaisia viheltäjiä sikafarmarista seiväshyppääjään...
-
Mitä niitten siten pitäisi olla, kun kansan edustajista on kysymys? Seiväshyppääjästäkin tuli yksi maan fiksuimpia ja arvostetuimpia poliitikkoja. (Toki urheilutausta ei yleensä johda vastaavaan.)arttula kirjoitti: Missibimbot ja mäkihyppääjät oli vain esimerkki. Onhan siellä ollut kaikenlaisia viheltäjiä sikafarmarista seiväshyppääjään...
Ainahan diktatuuri "toiminut" on, sitä tuskin kukaan voi kiistää. Tyypillisesti se on veljeillyt yläluokan kanssa ja sortanut kansaa (joskus toki joitakin karkkeja jaellen kuten ökyrikkaissa öljyvaltioissa), ja pelkään että modernissa diktatuurissa näkisimme vain modernin version tästä.
Sikäli aihe toki houkuttaa ajattelemaan, että enpä usko että elämäni olisi yhtään nykyistä huonompaa, jos Tarja olisi pressan asemesta diktaattori. Voitaisiinko ketään hänen kaltaistaan humanistia ikinä valita diktaattoriksi tilanteessa jossa panokset olisivat äärettömän kovat ja peli sen mukaisesti likaista kuin kaatopaikalla, se onkin toinen juttu.
Moderninkin diktaattorin huonoin puoli olisi mahdollisuus tehdä nopeita, peruuttamattomia muutoksia. Esimerkiksi Minkki-Mari varmaan sallisi hävittää sudet sukupuuttoon, eikä siinä kymmentuhatpäisillä huntteriparvilla kauan nokka tuhisisi. Yleensäkin diktaattori olisi potentiaalisesti vaarallisin juuri luonnolle, jota nykykonstein olisi mahdollista tuhota nopeasti ja paljon, jos diktaattorin lähimpien taustaryhmien intressit niin edellyttäisivät. Kun sitten diktaattori erotettaisiin pykälien mukaisessa järjestyksessä, olisi jo tapahtunut vahinkoja joita käytännössä ei voisi korjata.
-
Luojan kiitos, todennäköisesti ei.Repe Ruutikallo kirjoitti:.....jos Tarja olisi pressan asemesta diktaattori. Voitaisiinko ketään hänen kaltaistaan humanistia ikinä valita diktaattoriksi tilanteessa jossa panokset olisivat äärettömän kovat ja peli sen mukaisesti likaista kuin kaatopaikalla, se onkin toinen juttu.......
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka