ManiMicci kirjoitti:Suomen viennistä melkein kuusikymmentä prosenttia menee EU-maihin ja ongelmamaiden suurimpien rahoittajien osuus on siitä yli puolet. Motiiveista riippumatta Euroopan rahoitusmarkkinoiden vakaus on meidän etumme. Ei se ole pelkästään rahoituslaitosten edustajien mielipide vaan myös teollisuuden. Mikäli olet nähnyt viime sunnuntain Hesarin etusivun, niin ymmärrät mitä tarkoitan.
Kyllä minä olen koko ajan ymmärtänyt sen, että rahoitusmarkkinoiden vakautta ei nykyisten järjestelmien voimassaollessa auta heilutella. Suomi on ja tulee olemaan vientimaa. Mutta sinä et nyt ymmärrä (tai minä en osaa selittää) sitä, mikä tavallista ajattelevaa ihmistä tässä asiassa juuri tuon vakauden ylläpidon ja ylipäätään talouden yleisen hyvinvoinnin kannalta kismittää, ja on jo aiemminkin kismittänyt.
Olemme varmaankin yhtä mieltä tuosta esittämästäsi asiasta, että talousmarkkinoita ei minkään ismin kannata suurelti heilutella. Miksi sitten rahoituslaitosten annetaan niin tehdä, kerta toisensa jälkeen? Ja vielä niin, että ne suurimmat tunarit pelastetaan tavallisten ihmisten rahoilla, sinun ja minun, vaikka meillä ei ole ollut osaa eikä arpaa tuohon törttöilyyn. Tämä asia ihmisiä tällä hetkellä ärsyttää. Edelliset laskusuhdanteet, ja niiden perusteet, ovat vielä liian hyvässä muistissa. Lisäksi Suomessa on vielä paljon -90 -luvun laman jalkoihin jääneitä ihmisiä, jotka tuskallisen hyvin muistavat, kun heidän jalkojensa alta vedettiin valtiovallan siunauksella matto alta. Minun mielestäni on pelkästään positiivista että tätä rahoituslaitosten "keksitään-jotain-että-saadaan-bisnestä, oho-meni-reisille, muut-maksaa-me-nostetaan-bonarit" -vuoristorataa ja sen toimivuutta maailmantaloudessa kyseenalaistetaan. Muussa tapauksessa edessä on vielä jossain vaiheessa -30 -luvun laman toisinto. Ja sitä tuskin kukaan haluaa.
Henkilökohtaisesti en usko, että mitään radikaalia suunnanmuutosta EU-alueen talouspolitiikan suhteen Suomessa nähdään. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Toivottavasti vain tämä kriittisen kannan omaavien kova noste aikaansaa sen, että tästä asiasta aletaan oikeasti puhua ja miettiä vaihtoehtoja. Nykymeno ei nimittäin hyvää tiedä.