Mutta kun kristinusko on takapuoli, niin ei siinä _ole_ muita sävyjä!Mikael K. kirjoitti:Väärinkäyttö ei poista oikeaa käyttöä vaan oikea käyttö kumoaa tai poistaa väärinkäytön. Oletko kuullut tämän joskus? Propaganda ei ole hyväksi keskustelulle. Sille minä en voi mitään että esität historian mustavalkoisena. Todellisuus ei kuitenkaan taivu tekemääsi kaksijakoiseen jaotteluun vaan se on paljon monimutkaisempaa. Tämä olisi hyvä huomata ja nähdä aiheen monet kasvot.
Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
-
Kanto
- Viestit: 152
- Liittynyt: 20.4.2010 klo 15.03
Re: Kysy mitä vaan mistä vaan!
Viesti Kirjoittaja Kanto »
-
Mikael K.
- Viestit: 9651
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Kysy mitä vaan mistä vaan!
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Ota se pää pois sieltä niin voit nähdä muutakin. Hyi, olen ilkeäKanto kirjoitti: Mutta kun kristinusko on takapuoli, niin ei siinä _ole_ muita sävyjä!
-
Tauvo
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Minun hyvän kaverin isä on jehovantodistaja, eikä ikinä ole uskoaan minulle tuputtanut. Eikä kyllä ole oikeastaan kukaan muukaan.
Kehtaan väittää, että tällä ketjulla ei kenenkään mielipide muutu kumpaankaan suuntaan...
-
Kanto
- Viestit: 152
- Liittynyt: 20.4.2010 klo 15.03
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja Kanto »
Pointti olikin, notta jokapuolella on propagandisteja. Myös varmaan silläkin puolella, mikä lähimpänä totuutta majailee. Pakkohan sen totuuden joku on olla, mutta tuskin kukaan ihminen sitä ihan täydellisen lähellä on. Liki kuitenkin.
Hyvää pääsiäistä itse kullekin. Mun pääsiäinen menee (valitettavasti) gradun kirjoittamisen merkeissä. Laudatur on kaverini, mutta ei tule kylään. ->
-
Pomzzi
- Viestit: 1429
- Liittynyt: 10.11.2009 klo 19.05
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Kysy mitä vaan mistä vaan!
Viesti Kirjoittaja Pomzzi »
Entä suljetko sinä silmäsi sen kolikon toiselta puolelta?Mikael K. kirjoitti: Miten biologian kirjojen lukeminen suomeksi olisi ollut mahdollista, kun sellaisia ei ollut edes kirjoitettu Agricolan aikoihin? Saati sitten laadittu koko kirjakieltä. Niin ikävältä kuin se sinusta kenties tuntuukin niin Agricolan ansioita ei tässä suhteessa voi vähätellä. Lisäksi pitää kysyä sitä millä tavalla näet kristinuskon olleen kehitysjarruna? Senkö suhteen, että ilman kristinuskoa suomenkielen kehitys olisi ainakin hidastunut tai sitten kokonaan puuttunut? Suljetko silmäsi näkemästä kolikon toista puolta vain aatteen palon vuoksi?
Siltä puolelta, jossa kirkon inkvisitio tapatti ihmisiä vain koska nämä kyseenalaistivat Jumalan sanan?
Tai poltti naisia roviolla koska nämä olivat "noitia"?
Tai siltä että tiedemiehet teilattiin kysymyksittä, jos he yrittivät todistaa jotakin, mikä oli Raamatussa toisin? On varsin looginen päättely, tieteilijät tapetaan, tiede pysähtyy, kehitys pysähtyy.
-
Mikael K.
- Viestit: 9651
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Olennaisin anti on varmasti se, että saa uusia näkökulmia. Ne taas eivät ole ikinä haitaksi. Tosin näkökulmien kaivelu vaatii harkintaa ja vaivannäköä. Niiden läpi saaminen taas on vaikeaa jos asenne on jo valmiiksi pultattu betoniin kiinni.Tauvo kirjoitti: Kehtaan väittää, että tällä ketjulla ei kenenkään mielipide muutu kumpaankaan suuntaan...
-
Anniel
- Viestit: 17687
- Liittynyt: 25.11.2004 klo 11.57
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Valitettavasti on vain niin että aina välillä tällaiset asiat tulevat puheeksi ja uusi ketju syntyy. Niin että turistaan nyt tässä ketjussa tämä vuosiKanto kirjoitti:Joo, komppaan Tauvvoa. Montako ääntä pitää antaa, että ketju lukotetaan?
-
Mikael K.
- Viestit: 9651
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Kysy mitä vaan mistä vaan!
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Historian ja myyttien sekoittaminen on ongelmallista. Tarkoitan nimen omaan inkvisitiota. Nykyinen länsimainen oikeuslaitos on inkvisition peruja. Siitä voi päätellä yhtä ja toista. Lisäksi olisi syytä tarkentaa mitä valtiota ja mitä historian ajankohtaa tarkoitat. Eri paikoissa systeemi toimi tietääkseni hieman eri tavoilla.Pomzzi kirjoitti:Entä suljetko sinä silmäsi sen kolikon toiselta puolelta?Mikael K. kirjoitti: Miten biologian kirjojen lukeminen suomeksi olisi ollut mahdollista, kun sellaisia ei ollut edes kirjoitettu Agricolan aikoihin? Saati sitten laadittu koko kirjakieltä. Niin ikävältä kuin se sinusta kenties tuntuukin niin Agricolan ansioita ei tässä suhteessa voi vähätellä. Lisäksi pitää kysyä sitä millä tavalla näet kristinuskon olleen kehitysjarruna? Senkö suhteen, että ilman kristinuskoa suomenkielen kehitys olisi ainakin hidastunut tai sitten kokonaan puuttunut? Suljetko silmäsi näkemästä kolikon toista puolta vain aatteen palon vuoksi?
Siltä puolelta, jossa kirkon inkvisitio tapatti ihmisiä vain koska nämä kyseenalaistivat Jumalan sanan?
Tai poltti naisia roviolla koska nämä olivat "noitia"?
Tai siltä että tiedemiehet teilattiin kysymyksittä, jos he yrittivät todistaa jotakin, mikä oli Raamatussa toisin? On varsin looginen päättely, tieteilijät tapetaan, tiede pysähtyy, kehitys pysähtyy.
Ymmärtääkseni taiteet ja tieteet olivat keskiajalla kirkon palveluksessa ja suojeluksessa. Tai tämäkin on ongelmallisesti ilmaistu, kun keskiaika oli tavattoman pitkä. Lisäksi Salernossa, Bolognassa ja Pariisissa muotoutunut yliopistolaitos toi tähänkin muutoksia. Samoin olisi hyvä tarkastella tapahtumia aikalaisten perspektiivistä eikä valistuneesta länsimaalaisesta näkökulmasta, joka sekään ei ole vapaa sidonnaisuuksista.
-
theinonen
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kysy mitä vaan mistä vaan!
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Vain silloin, kun ne palvelivat kirkon omia tarkoitusperiä. Jos esitti jotain uutta ja mullistavaa joka poikkesi kirkon linjasta, niin oli pian oikeudessa syytettynä jumalanpilkasta. Esimerkkinä voidaan ottaa esimerkiksi Galileo Galilei, joka joutui ongelmiin kirkon kanssa ja vietti lopun elämäänsä kotiarestissa.Mikael K. kirjoitti: Ymmärtääkseni taiteet ja tieteet olivat keskiajalla kirkon palveluksessa ja suojeluksessa. Tai tämäkin on ongelmallisesti ilmaistu, kun keskiaika oli tavattoman pitkä. Lisäksi Salernossa, Bolognassa ja Pariisissa muotoutunut yliopistolaitos toi tähänkin muutoksia. Samoin olisi hyvä tarkastella tapahtumia aikalaisten perspektiivistä eikä valistuneesta länsimaalaisesta näkökulmasta, joka sekään ei ole vapaa sidonnaisuuksista.
-
amanita
- Ylläpitäjä
- Viestit: 51764
- Liittynyt: 30.12.2005 klo 21.24
- Paikkakunta: Tampere
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja amanita »
Miksi pitäisi lukottaa virkeästi etenevä ketju? Ei kai tässä ole tarkoitus käännyttää ketään mihinkään, vaan keskustella aiheesta "uskonto" monilta eri kanteilta.Kanto kirjoitti:Joo, komppaan Tauvvoa. Montako ääntä pitää antaa, että ketju lukotetaan?
Point
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Mikael K.
- Viestit: 9651
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Kysy mitä vaan mistä vaan!
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
En tiedä voiko mutkia oikoa tekemälläsi tavalla. Kiistahan oli aikanaan varsin mullistava. Muutos maakeskeisestä maailmankuvasta aurinkokeskeiseen oli suuri. Ainakin jesuiitat vastustivat aluksi Galilein löytöjä mutta kääntyivät hänen kannalleen, kun riittävän laadukkaiden kaukoputkien saatavuus mahdollisti havaintojen toistamisen. Löytöjen toistettavuus oli mitä ilmeisemmin yksi kiistan keskeisistä kysymyksistä.theinonen kirjoitti:Vain silloin, kun ne palvelivat kirkon omia tarkoitusperiä. Jos esitti jotain uutta ja mullistavaa joka poikkesi kirkon linjasta, niin oli pian oikeudessa syytettynä jumalanpilkasta. Esimerkkinä voidaan ottaa esimerkiksi Galileo Galilei, joka joutui ongelmiin kirkon kanssa ja vietti lopun elämäänsä kotiarestissa.Mikael K. kirjoitti: Ymmärtääkseni taiteet ja tieteet olivat keskiajalla kirkon palveluksessa ja suojeluksessa. Tai tämäkin on ongelmallisesti ilmaistu, kun keskiaika oli tavattoman pitkä. Lisäksi Salernossa, Bolognassa ja Pariisissa muotoutunut yliopistolaitos toi tähänkin muutoksia. Samoin olisi hyvä tarkastella tapahtumia aikalaisten perspektiivistä eikä valistuneesta länsimaalaisesta näkökulmasta, joka sekään ei ole vapaa sidonnaisuuksista.
Meidän on helppo tuomita tuona aikana eläneet ihmiset. Mikäli kuitenkin huomioimme sen, että maailmankuvan muutos oli suuri ja sen koettiin uhkaavan sekä sen aikaista normaalitiedettä että raamatuntulkintaa vastaan niin osaamme hahmottaa sen oikeissa asiayhteyksissä. Tässäkin on huomattava valistuksen mukanaan tuoma perusteeton kritiikki kaikkea mennyttä kohtaan.
-
Thoth
- Viestit: 5241
- Liittynyt: 27.4.2006 klo 18.46
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Augustinuksella on ehkä joitain erikoisia mielipiteitä, mutta hän oli kuitenkin mielenkiintoinen henkilö. Hän on esimerkiksi mukana Saarisen Esan kirjassa "Länsimaisen filosofian historia". Esimerkiksi hänen mielipiteensä ajasta ovat mielenkiintoisia. Olen lukenut Augustinuksen kirjan "Confessions" ("Tunnustukset" suomeksi?) ja se oli kovaa shittiä.ManiMicci kirjoitti:Augustinuksen mukaan kastamattomana kuollut vastasyntynyt joutuu suoraan maanalainen paikka. Onks sekin rok?
-
Kanto
- Viestit: 152
- Liittynyt: 20.4.2010 klo 15.03
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja Kanto »
Thottihan sen sanoitti aikasta hyvin. Joo Tunnustukset se on. Suosittelen myös Saarisen Sokrateesta Marxiin -kirjaa. Erittäin kivasti tiivistelty noita filosofeja. Ihan kiva että ketjua ei lukoteta sen puoleen. Musta yks raflaavimpia Augun toteamuksia on se, että pelastusta ei ole kirkon ulkopuolella. Se tuntuu kovasti individualistisesta postmodernista ihmisestä kamalan kamalalta. Musta se on kamalan järkeenkäypää. Ihminen on laumasielu ja kannattais olla porukassa. Muuten tulee äitiä ikävä. On hyvä, että uskonollisuus on arjessa ja kulttuurissa luontevasti kulttuuriin passaavalla tavalla. Ne on eri asia, mutta ajan myötä jotenkin liittyvät yhteen.Thoth kirjoitti:Augustinuksella on ehkä joitain erikoisia mielipiteitä, mutta hän oli kuitenkin mielenkiintoinen henkilö. Hän on esimerkiksi mukana Saarisen Esan kirjassa "Länsimaisen filosofian historia". Esimerkiksi hänen mielipiteensä ajasta ovat mielenkiintoisia. Olen lukenut Augustinuksen kirjan "Confessions" ("Tunnustukset" suomeksi?) ja se oli kovaa shittiä.ManiMicci kirjoitti:Augustinuksen mukaan kastamattomana kuollut vastasyntynyt joutuu suoraan maanalainen paikka. Onks sekin rok?
Sekin on tärkeä muistaa, että Lutherin tarkoitus ei ollut perustaa mitään ihmeen uutta kirkkoa. Se vain hermostui aneista ynnämuusta. Mut näin sit kävi. Jos asuisin Venäjällä olisin varmaan ortodoksi ja Epsanjassa katolinen. Suomessa näin.
-
Mikael K.
- Viestit: 9651
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Extra ecclesiam nulla salus- kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta on alunperin Kyprianos Karthagolaisen lause. Se liittyi Rooman valtakunnan vainoihin ja niiden seurauksena uskosta luopuneisiin kristittyihin, jotka halusivat palata takaisin kirkkoon.Kanto kirjoitti:-- Musta yks raflaavimpia Augun toteamuksia on se, että pelastusta ei ole kirkon ulkopuolella. Se tuntuu kovasti individualistisesta postmodernista ihmisestä kamalan kamalalta. Musta se on kamalan järkeenkäypää. Ihminen on laumasielu ja kannattais olla porukassa. Muuten tulee äitiä ikävä. On hyvä, että uskonollisuus on arjessa ja kulttuurissa luontevasti kulttuuriin passaavalla tavalla. Ne on eri asia, mutta ajan myötä jotenkin liittyvät yhteen.
-
Kanto
- Viestit: 152
- Liittynyt: 20.4.2010 klo 15.03
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja Kanto »
Oho. Noniin. Spänks korjauksesta.Mikael K. kirjoitti:Extra ecclesiam nulla salus- kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta on alunperin Kyprianos Karthagolaisen lause. Se liittyi Rooman valtakunnan vainoihin ja niiden seurauksena uskosta luopuneisiin kristittyihin, jotka halusivat palata takaisin kirkkoon.Kanto kirjoitti:-- Musta yks raflaavimpia Augun toteamuksia on se, että pelastusta ei ole kirkon ulkopuolella. Se tuntuu kovasti individualistisesta postmodernista ihmisestä kamalan kamalalta. Musta se on kamalan järkeenkäypää. Ihminen on laumasielu ja kannattais olla porukassa. Muuten tulee äitiä ikävä. On hyvä, että uskonollisuus on arjessa ja kulttuurissa luontevasti kulttuuriin passaavalla tavalla. Ne on eri asia, mutta ajan myötä jotenkin liittyvät yhteen.
-
eskofot
- Viestit: 4384
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.52
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja eskofot »
-
Mikael K.
- Viestit: 9651
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Se on Kansanlähetyksen lehti. Ohessa linkki Kustannus Oy Uusi Tien sivuille.eskofot kirjoitti:Mikael, sanoit tässä päivänä muutamana, että tunnet jonkin verran lahkolaisuutta. Mihin fraktaaliin Uusi Tie -lehti kuuluu?
-
eskofot
- Viestit: 4384
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.52
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Kiitos, mutta nimi Kansanlähetys ei varsinaisesti kerro minulle mitään, onko se normikirkkoon kuuluva? Lähetystyötä Suomessa? Kiinnostaa, kun luin Soinin haastattelun lehden webbiversiosta, esitti siinä aika jyrkkiä kantoja.Mikael K. kirjoitti:Se on Kansanlähetyksen lehti. Ohessa linkki Kustannus Oy Uusi Tien sivuille.eskofot kirjoitti:Mikael, sanoit tässä päivänä muutamana, että tunnet jonkin verran lahkolaisuutta. Mihin fraktaaliin Uusi Tie -lehti kuuluu?
-
Kanto
- Viestit: 152
- Liittynyt: 20.4.2010 klo 15.03
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja Kanto »
SEKL, eli Suomen evankelis-luterilainen kansanlähetys. Kuuluu niin sanottuun viidenteen herätysliikkeeseen. Olivat yksi niistä, jotka tätä Älä alistu -kampanjaa olivat masinoimassa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Viides_her%C3%A4tysliikeeskofot kirjoitti:Kiitos, mutta nimi Kansanlähetys ei varsinaisesti kerro minulle mitään, onko se normikirkkoon kuuluva? Lähetystyötä Suomessa? Kiinnostaa, kun luin Soinin haastattelun lehden webbiversiosta, esitti siinä aika jyrkkiä kantoja.Mikael K. kirjoitti:Se on Kansanlähetyksen lehti. Ohessa linkki Kustannus Oy Uusi Tien sivuille.eskofot kirjoitti:Mikael, sanoit tässä päivänä muutamana, että tunnet jonkin verran lahkolaisuutta. Mihin fraktaaliin Uusi Tie -lehti kuuluu?
Se on yksi järjestöistä, joiden kautta kirkko tekee lähetystyötä ja humanitaarista työtä. Tässä lista lähetysjärjestöistä. KUA ei tee lähetystyötä vaan ainoastaan humanitaarista työtä. http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/85AA1 ... nt&lang=FI
-
nin
- Viestit: 548
- Liittynyt: 31.3.2004 klo 16.41
- Paikkakunta: Tampere
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja nin »
-
eskofot
- Viestit: 4384
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 10.52
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Kiitos, puhhh... näitä termejä. Wiki selittää ja heittää lisää:Kanto kirjoitti:SEKL, eli Suomen evankelis-luterilainen kansanlähetys. Kuuluu niin sanottuun viidenteen herätysliikkeeseen. Olivat yksi niistä, jotka tätä Älä alistu -kampanjaa olivat masinoimassa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Viides_her%C3%A4tysliikeeskofot kirjoitti:Kiitos, mutta nimi Kansanlähetys ei varsinaisesti kerro minulle mitään, onko se normikirkkoon kuuluva? Lähetystyötä Suomessa? Kiinnostaa, kun luin Soinin haastattelun lehden webbiversiosta, esitti siinä aika jyrkkiä kantoja.Mikael K. kirjoitti:Se on Kansanlähetyksen lehti. Ohessa linkki Kustannus Oy Uusi Tien sivuille.eskofot kirjoitti:Mikael, sanoit tässä päivänä muutamana, että tunnet jonkin verran lahkolaisuutta. Mihin fraktaaliin Uusi Tie -lehti kuuluu?
Se on yksi järjestöistä, joiden kautta kirkko tekee lähetystyötä ja humanitaarista työtä. Tässä lista lähetysjärjestöistä. KUA ei tee lähetystyötä vaan ainoastaan humanitaarista työtä. http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/85AA1 ... nt&lang=FI
Viides herätysliike (eli viidesläisyys, viitoslaisuus tai femmalaisuus, tunnetaan myös uuspietisminä) on yhteisnimitys Suomessa ennen toista maailmansotaa ja sen jälkeen syntyneelle herätyskristillisyydelle, joka toimii Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sisällä. Järjestysnumerossaan se on evankelis-luterilaisen kirkon "virallisista" herätysliikkeistä viides, koska se syntyi 1900-luvulla perinteisten 1800-luvulla syntyneiden rukoilevaisuuden, herännäisyyden, evankelisuuden ja lestadiolaisuuden jälkeen.
-
Mikael K.
- Viestit: 9651
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Pitänee täydentää sitä mitä kirjoitin. Evl.fi-sivuilta löytyy selvittävä artikkeli herätysliikkeistä. Samoin termi uuspietismi liittyy aiheeseen. Pietismi taas oli Philipp Jakob Spenerin ohjelma, jossa hän halusi korostaa elävää kristillisyyttä. Tämä merkitsi sitä, että hän näki elämän tärkeämpänä kuin opin. Herätysliikkeet ovatkin syntyneet uudistus- tai protestiliikkeinä, joissa on haluttu palata selkeän yksinkertaiseen uskonnollisuuteen.eskofot kirjoitti:
Kiitos, mutta nimi Kansanlähetys ei varsinaisesti kerro minulle mitään, onko se normikirkkoon kuuluva? Lähetystyötä Suomessa? Kiinnostaa, kun luin Soinin haastattelun lehden webbiversiosta, esitti siinä aika jyrkkiä kantoja.
-
Mirsku
- Viestit: 68
- Liittynyt: 7.2.2011 klo 19.43
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja Mirsku »
Ennen kuin ketju lyödään lukkoon niin pakko heittää jotain sellaista mikä EI ole vahvasti juutalaisten kuninkaan seuraajien värittämää. Kannattaa lukaista esimerkiksi tuo http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hebrew_Goddess Käytännössä tuotakaan ei voida aivan aukottomasti todistaa tai kumota, mutta jostain syystä useammatkin juutalaiset seurakunnat ovat aika hanakasti tuota teosta vastaan.Tauvo kirjoitti:Kyllä sitä propagandaa tulee juutalaisten kuninkaaseen uskoviltakin. Tuntuu tuo tarjottu lähdemateriaali olevan vahvasti vain heidän uskon huomioonottava. Samapa tuo minulle. Kiva olisi kyllä päästä tästä ketjusta eroon, kun tuntuu kovasti olevan liikkeellä halua loukata.
-
Thoth
- Viestit: 5241
- Liittynyt: 27.4.2006 klo 18.46
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Raamatussa sanotaan: "Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät." Siispä Jumala itsekin on osaksi mies, osaksi nainen.Mirsku kirjoitti: Ennen kuin ketju lyödään lukkoon niin pakko heittää jotain sellaista mikä EI ole vahvasti juutalaisten kuninkaan seuraajien värittämää. Kannattaa lukaista esimerkiksi tuo http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hebrew_Goddess Käytännössä tuotakaan ei voida aivan aukottomasti todistaa tai kumota, mutta jostain syystä useammatkin juutalaiset seurakunnat ovat aika hanakasti tuota teosta vastaan.
Tavallaan kyllä kristinuskossa on jätetty naisellinen puoli jumaluudesta vähän sivuun. Pompeijissa käydessäni huomasin, että siellä oli rinnakkain esimerkiksi Egyptiläisen Isiksen (egyptiläinen naisjumala) ja Marsin (roomalainen miehinen jumala) palvontapaikkoja. Jossain mielessä tuollainen polyteistinen järjestelmä oli kehittyneempää kuin nykyinen monoteistinen järjestelmä, jossa koko maailma yritetään ahdistaa saman moraalikoodiston alle.
-
Barkkis
- Viestit: 387
- Liittynyt: 6.1.2010 klo 1.06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Uskokaa tai älkää: Uskontokeskustelu vm. 2011
Viesti Kirjoittaja Barkkis »
ISOISO sekasotku on vaikea käsite, yksi ******* on helpompi.
Kattokaa pååsiåisenä: Brianin elämä / Monthe python. siitä "J" kin varmaan tykkää.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit