Tervehdys kaikki Macin käyttäjät! Ylläpidän suomalaisista mobiiliverkoista (mokkuloista ja nettitikuista) kertovaa saittia. Olen kirjoittamassa ohjetta siihen, miten mokkula toimimaan macissa. Näitä ohjeita tuntuu olevan internetissä vaikka millä mitalla, mutta millä ohjelmalla saisi kaikki mokkulat yleisesti toimimaan macissa? Onko Mobileconnect hyvä ohjelma? Millä ohjelmalla / ohjeella olette itse saaneet mokkulan toimimaan (kertokaa mieluiten myös käyttöjärjestelmä, helpottaa huomattavasti ohjeiden kirjoittamista )
Nykyään suurin osa toimii ihan vaan kun asentaa mukana tulevan ajurin. Sitten on eri asia jos halutaan päästä eroon MobileConnecteista sun muista ylimääräisistä palikoista, sekin onnistuu kyllä mutta vaatii vähän kikkailua. Lyhyesti selitettynä kopioidaan mokkulan verkkoasetukset mobiililaajakaista-käyttöpaikasta tavalliseen käyttöpaikkaan, otetaan SIM-kortin PIN-kysely pois päältä ja ruksitaan MobileConnect pois käynnistymästä kun tikun kytkee kiinni. Tämän jälkeen yhdistäminen ja katkaiseminen onnistuu yläpalkin puhelinkuvakkeesta eikä ylimääräisiä softia tarvitse. Ehdottoman olennainen juttu on tuo PIN-koodin poisto koska OS X ei yksinään ymmärrä sellaisista mitään ja antaa pelkkää modeemivirhettä jos PIN ei ole syötetty.
MobileConnectin funktio on lähinnä hallita mokkulan yhteysprofiileja, 2G/3G-asetuksia sekä PIN-koodia. Haittapuolena useimmat asentajat sekoittavat koneen käyttöpaikat (käytännössä verkkoyhteysprofiilit) jolloin mokkulan ollessa päällä muut verkkoyhteydet ovat pois päältä ja esim. mokkulayhteyden jakaminen langattomasti kaverin koneelle ei onnistu.
Osaisittekohan neuvoa myös minua käyttämään DNA:n Nokia mokkulaa sekä Nokian N8 puhelinta modeemina MacBook Pro:ssa? Olen uusi macin käyttäjä ja kaikki on vierasta.
Onnistuu se niinkin, että auktorisoi tikun Mobile Connectin kautta. Sitten vetää sen kuvakkeen roskikseen, eikä käynnistäkään tikkua Mobile Connectin kautta, vaan suoraan luurin kuvakkeesta. Näin siis täällä mennään, eikä tarvitse disabloida sitä PIN-kyselyä.
+20 vuotta omenoita ja rahaa mennyt tuhottomasti
Hmm... Joo, käyttikset OS X ja iOS ne rokkaa kuten kaikki tietää mutta rauta on samaa "kiinakuraa" kuten kaikilla muillakin merkeillä...