Koneen vaihto
-
Koneen vaihto
Viesti Kirjoittaja Ned »
Vakavimmin olen siis katsonut MBP 13" ja Lenovo X220. Nykyinen koneeni on lenovo x61s (n. 4v vanha) joka on palvellut erittäin hyvin.
Uusi kone tulee työkoneeksi (office kalut, sposti ja selain ovat kovimmassa käytössä), eli hinnalla ei ole niin paljon väliä mutta sujuvuudella on. Työni ei liitty millään tavalla graffan tai musiikin tuotantoon.
En ole ikinä ymmärtänyt fraasia "kaikki vain toimii" mäcciin liittyen koska minulla on aina kaikki toiminut myös win puolella. Lisäksi win puolella kiehtoo tuttuus ja sen myötä oma tehokkuuteni siinä ympäristössä. MBP:ssä kiehtoo "mäcciys" jos se voi lunastaa lupauksensa olemalla hansikasmaisen sutjakka.
Tärkeimpiä asioita koneessa minulle ovat:
- Kaikki vain toimii kuin junan vessa, 100% uptime
- Yhteensopivuus maailman kanssa; formaatit, saumattomat konversiot, layout ei hyppele jne
- Toiminta kaikissa ympäristöissä; ulkona, sisällä, hiljaisuus ja eleettömyys, ei ääniä.
- Kestävyys; pienet tipauttelut laukun mukana ja työkalumaisen käytön tulee kestää mukisematta.
Mitä mieltä olette, kumpi maailma vastaa paremmin tarpeisiini? Mielellään kuulisin teiltä jotka olette viime vuosina hyppäyksen rajan yli tehneet (suuntaan tai toiseen).
-
Re: Koneen vaihto
Viesti Kirjoittaja Geneva »
- nopeampi toiminta, ylimääräiset latailut vähän joka paikassa tuntuu puuttuvan
- selkeästi hiljaisempi käyntiääni
Ehkä suurin etu Maceissä on kuitenkin Multi-touch -ohjauslevy. Parin päivän harjoittelun jälkeen koneen käyttö tämän avulla on vaan selkeästi mukavampaa. Todella paljon kätevämpää kuin normaalilla hiirellä, pc-läppärin ohjauslevyistä puhumattakaan. Jos et ole kokeillut niin suosittelen käymään liikkeessä ja kokeilemaan.
Itse siirryin Maciin noin 2 vuotta sitten.
Ps. Tältä foorumilta voi olla vaikeata löytää täysin puolueetonta vastausta.

-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
100 % uptime ei taida olla reaalista missään ympäristössä läppärillä. No, itse olen aikas lähelle päässyt vaikka nyt onkin menossa yhden näyttöpulman selvittely.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Muuten Mac on mielestäni parempi eikä yhteensopivuus ole ongelma. Esimerkiksi Spotlight-hakua jää Windowsissa kaipaamaan.
-
Viesti Kirjoittaja Stobex »
( valinta olisi näin, kun mainitsit mahd.kattavan yhteensopivuuden mihintahansa ympäristöön - tuossa liitettävyydessä ja käytönmaximoinnissa MBP taatusti tullee aiheuttamaan harmaitahiuksia..?!?)
*ot - tähän +tonni räätälöintiin, niin kannettavatyöasema on "tätäpäivää" http://www.jimmspc-store.fi/tuoteinfo/G ... 3744637144
-ja bullshit walks.. Ja kun haluaa sitten parasta hakkaa myös näyttävyydessä mielestäni kaikki macit.. http://www.jimmspc-store.fi/tuoteinfo/N ... 3745412536 ja kun latoo tiskiin n.4K euroja perusjampan samanhintainen MacPro jää myös yleistehossa taakse..
2x240gb SSDvertex2 |Toughpower 2000W |Hailea+Na **OsX,W7,Linux Pinguy
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
Mikäli et ole virittelyhenkinen niin en suosittelisi.
http://sisainenaani.com
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Lenovon yrityspuolen laitteet kuten kaavailemasi X220 teknisesti huomattavasti harkitumpi ja valmiimpi kuin markettitason MBP13
- Yhteensopivuus maailman kanssa; formaatit, saumattomat konversiot, layout ei hyppele jne
Vähän riippuu mitä tarpeita itse kukin omaa, mutta Windowssia parempaa yhteensopivuutta ei markkinoilla ole, dual-boot Mäkissä on tietysti vieläkin yhteensopivampi
- Toiminta kaikissa ympäristöissä; ulkona, sisällä, hiljaisuus ja eleettömyys, ei ääniä.
Tässä ei varmaan kauhean suuria eroja näiden laitteiden välillä, toisin kuin umpimäkistit luulevat, myös hiljaisia pc-koneita on mahdollista tehdä ja Lenovot ovat yrityspuolen koneissa olleet hiljaisia jo iät ja ajat.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Kestävyys; pienet tipauttelut laukun mukana ja työkalumaisen käytön tulee kestää mukisematta.
Tämä on vaikein osuus ja vähän tuurista kiinni, että miten tipahtaa lattialle. SSD-asema normaalin kovalevyn tilalla parantaa selviytymistä tippumisesta, olkoonkin, että mäkistäkin löytyy nykyään jo kovalevyjä mitkä sammuttavat itsensä havaitessaan liian rivakkaa liikettä.
Näppis vie vaa'an Lenovon puolelle sekin, tai ainakaan en itse aivan kotonani ole mäkin näppiksillä, tämä siis jos on paljon kirjoitushommaa, samoin sitä tekee myös Lenovon huoltokäytännöt, ainoastaan idiootit kantavat työkoneitaan jonnekin huoltoon ja odottavat niiden paluuta päiviä, jopa viikkoja. 36kk:den onsite next business day on ihan mukava olla olemassa jos jotain käy.
-
Viesti Kirjoittaja Hiljaisuus »
Onko uusin MS Office jo NIIN raskas, että sen sujuvaan pyörittämiseen vaaditaan noin jykeviä koneita? Ihan viittauksena ketjun aloitus viestiin.Stobex kirjoitti:Laita sama kakstonttua "PC" rautaan ja dualbootti OSx ään..jos ei oo varaa ostaa molempia. saat aika hyvän kannettavan joka on nopeampi kuin nopein macci edes 2012 julkaistuista tulee olemaan.
( valinta olisi näin, kun mainitsit mahd.kattavan yhteensopivuuden mihintahansa ympäristöön - tuossa liitettävyydessä ja käytönmaximoinnissa MBP taatusti tullee aiheuttamaan harmaitahiuksia..?!?)
*ot - tähän +tonni räätälöintiin, niin kannettavatyöasema on "tätäpäivää" http://www.jimmspc-store.fi/tuoteinfo/G ... 3744637144
-ja bullshit walks.. Ja kun haluaa sitten parasta hakkaa myös näyttävyydessä mielestäni kaikki macit.. http://www.jimmspc-store.fi/tuoteinfo/N ... 3745412536 ja kun latoo tiskiin n.4K euroja perusjampan samanhintainen MacPro jää myös yleistehossa taakse..
Kaikki ihmiset ei tarvitse uusinta, nopeinta, ja kalleinta rautaa. Joillekin kannettavan ostajalle kannettavuus voi oikeasti olla myös kriteeri, ja siinä kohtaa nuo molemmat ehdottamasi koneet on aika heikoilla vesillä; minä en enää 3,5 kiloista konetta pidä kannettavana, saati sitten 4.4 kiloista möhkälettä.
Vastataan kuitenkin ketjun aloittajallekin:
Jos työskentely tapahtuu lähinnä MS Officen parissa, niin taitaa se PC-kannettava olla kuitenkin varmempi vaihtoehto yhteensopivuuden kannalta. MS Mac Office kun tuppaa laahaamaan välillä vuosiakin PC Officea perässä, joskin tällä hetkellä taitavat olla aika lailla samalla tasalla. Mutta jos juuri MS ei ole pakollinen etuliite siinä office-paketin nimessä, niin Mac on erittäin hyvä vaihtoehto.
Ompput: Mb Pro 17" unibody, 2.8 Ghz, 8 gb, 500 gb, anti-glare / Air 11", 1.6 Ghz, 4 gb, 128 gb
Palvelin: AMD 64 Laptop / FreeBSD
iPod/iPad/iPhone: 16 gb nano 5th gen violetti / 32gb wifi / 4 32GB musta
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Toki itse olen erittäin tyytyväinen Mac-käyttäjä ja pistäytyminen Win-puolelle aiheutti vain saakelinmoista vitutusta. Mutta muut ei ole minuja.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mikä nopeuteen tulee, niin sanonStobex kirjoitti:Laita sama kakstonttua "PC" rautaan ja dualbootti OSx ään..jos ei oo varaa ostaa molempia. saat aika hyvän kannettavan joka on nopeampi kuin nopein macci edes 2012 julkaistuista tulee olemaan.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Olen jotenkin niin kyllästynyt lukemaan näitä mulla on nopeampi, tämä nopeampi. So what! Voihan autossakin olla 700hp, mutta et hyödy siitä suomessa mitään. Sama tietokoneen kanssa, jos käytät ohjelmia / käyttöjätjestelmää, mikä ei voi hyödyntää tehoja, niin niistä ei ole hyötyä paljoakaan. Itselleni merkkaa huomattavasti enemmän, koko, paino, akunkesto, käytettävyys ja nopeus töissä mitä teen ja tietenkin ulkoasu on myös iso plussa. Väitän, että Promallien nopeudet riittää heittämällä videon käsittelyyn, grafiikkaan jne:hen ylivoimaiselle enemmistölle ammattilaisista. Veljeni vaimo ammatiltaan graafikko ja on tehnyt graafikontöitä eri mainostoimistoissa jo kohta 20 vuotta ja yleinen standardi on Apple, eikä PC! Ne ei käytä PC:tä, kuin korkeintaan johonkin palvelinasema hommiin jne. Mutta työt tehdään edelleen mäkeillä. Ja hän on ollut varmaan jo 7 eri mainostoimistossa töissä. Myös se, että koneita ei päivitellä jatkuvasti uusiin, johtuu siitä, että mainostoimistot testaavat laitteet perusteellisesti ennen kuin ottavat ne käyttöön, jotta bugit jne. korjattu laitteista. Juttelin juuri eilen asiasta hänen kanssa. Mm. nyt kun Lion ilmestyy, niin niille ei tule sitä vielä pitkiin aikoihin.
Se mitä sanoin käytettävyydestä, niin makuasioita on useita, mutta en ole nähnyt / käyttänyt vielä yhtää PC:tä jossa olisi ollut käytettävyys kuin mäkissä. Mutta makuasioista on vaikea kehittää vertailua.
Mielestäni Lenovon ja Apple ovat melko erityyppisiä ratkaisuja. Itselläni on ollut noita lenovoja töiden puolesta useampia ja ne on todellakin jämäköitä ja kesteviä sekä selkeästi suunniteltu yrityskäyttöön. Mutta mielstäni laitteistaa puuttuu hauskuus kokonaan.mika_t kirjoitti:- Kaikki vain toimii kuin junan vessa, 100% uptime
Lenovon yrityspuolen laitteet kuten kaavailemasi X220 teknisesti huomattavasti harkitumpi ja valmiimpi kuin markettitason MBP13
Vähän riippuu mitä tarpeita itse kukin omaa, mutta Windowssia parempaa yhteensopivuutta ei markkinoilla ole, dual-boot Mäkissä on tietysti vieläkin yhteensopivampi
Tässä ei varmaan kauhean suuria eroja näiden laitteiden välillä, toisin kuin umpimäkistit luulevat, myös hiljaisia pc-koneita on mahdollista tehdä ja Lenovot ovat yrityspuolen koneissa olleet hiljaisia jo iät ja ajat.![]()
Tämä on vaikein osuus ja vähän tuurista kiinni, että miten tipahtaa lattialle. SSD-asema normaalin kovalevyn tilalla parantaa selviytymistä tippumisesta, olkoonkin, että mäkistäkin löytyy nykyään jo kovalevyjä mitkä sammuttavat itsensä havaitessaan liian rivakkaa liikettä.
Näppis vie vaa'an Lenovon puolelle sekin, tai ainakaan en itse aivan kotonani ole mäkin näppiksillä, tämä siis jos on paljon kirjoitushommaa, samoin sitä tekee myös Lenovon huoltokäytännöt, ainoastaan idiootit kantavat työkoneitaan jonnekin huoltoon ja odottavat niiden paluuta päiviä, jopa viikkoja. 36kk:den onsite next business day on ihan mukava olla olemassa jos jotain käy.
Mutta nyt mielestäni on täysin kysymys mitä kysyjä hakee koneelta. Jos teet graafisia töitä, niin mielummin mäkki. Jos firmassa on kaikki koneet PC:tä, niin sitten tämä on asia mikä sinun pitää puntaroida. Mutta yleinen sääntö on mitä vaimoni sanoi tuossa yksi päivä: "tykkään tästä koneestani niin hirveästi, kun tämä on niin kaunis, hiljainen, pieni ja nopea käyttää. Mikään ei enää tilttaile, eikä tarvi päivitellä jatkuvasti ohjelmia. Sitten hän jatkoi, että on naureskellu yliopiston kirjastossa äänekkäille PC-koneille, jossa pitää aina olla virtajohto kiinni". Mielesteni vaimoni tiivisti asian hyvin.
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Korostan edelleen Lenovon hyvälaatuisuutta nimenomaan työkoneena, kuten sanoit, se ei välttämättä ole hauska, mutta se vain hoitaa homman vuodesta toiseen. Kuvailisin sitä ns. germaanisena välineenä toimivuuden ja suunnittelun osalta yritysmallistonsa osalta, alkaen jo IBM -ajoilta.
Lisäksi sen hankintaa työkäyttöön ja vähänkään vakavampaan harrastuskäyttöön puoltaa juurikin jo mainitsemani seuraavan työpäivän huolto-operaatiot haluamassasi paikassa. Nyt joku saa päähänsä, etteivät ne omenat voi hajota, niin kehotan hankkimaan elämän ja tutustumaan aiheeseen hieman tarkemmin, it-romut tuppaavat aina silloin tällöin hajoamaan, merkistä ja komponenteista riippumatta, toki laatumerkeillä prosentit ovat pienempiä kuin halpavalmistajilla.
En myöskään ihan ymmärrä tuota mainintaa graafisesta työstä, että pitää jonkun vanhan mantran takia hommata mäkki, paremmin photari pyörii windows -puolella, samoin Lightroomit yms. ovat aivan samoja 'kummallakin puolella'. Itse näen laitteen enemmänkin työvälineenä, pakollisena kappaleena esim. kun käsittelen kuvia, oli tämä sitten pc tai mäk. Ketjun aloittaja kirjoitti kyllä, että hän ei mitään graafista tee, ei myöskään musiikkia.
Mielestäni alkuperäisen tarkoituksen tarpeisiin Lenovo vie potin seuraavien asioiden pohjalta:
- paremmat ja pidemmät takuuehdot
- parempi näppäimistö
- mattanäyttö
En ottanut tässä huomioon mitään mieltymyksiä tai ns. soul faktoreita suuntaan tai toiseen vaan annoin faktojen puhua. On sitten yksilöllistä, että antaako esim. Lenovoa vaivaavan 'germaanisen designin' haitata itseään vai antaako windows, tai toisaalta osx näppylöitä. Itseäni ei haittaa kumpikaan ja pidän edelleen alkuperäisestä kannastani kiinni, että windows on yhteensopivampi de facto alalla kuin mitä osx. Kummassakin käyttiksessä on omat puolensa, hyvät ja huonot. Olen siinä ketjun aloittajan kanssa myös samaa mieltä, että olen myös hämmästellyt tuota 'mäkissä kaikki toimii' hokemaa, itselläni on aina toiminut myös win-koneet, toki myös mäkkikoneet mitä on ollut duunin puolesta käytössä, ensikosketus taisi olla joskus 1993 paikkeilla jolloin cp/m + dos + win -mies oli hämmentynyt kohdatessaan mäkkikatiskan.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Itselläni sekä ystävilläni on melko heikkoja kokemuksia mm. Photaritöistä windows puolella. Itselläni Photari on juminut joka windows-koneella jollakin tavalla. Samoin kavereillani. Menevät tahmeaksi käytössä ja pitää käynnistellä uudelleen ja kaikki ominaisuudet eivät toimi jonkin ajankuluttua. Varmasti riippuu käytöstä, mutta kaveri porukkamme käyttää melko intensiivisesti photaria. Mutta mielestäni photari on yksi Windowsin toimivimpia ohjelmia ylivoimaisesti. En tiedä mikä tekee tämä eron Windowsin ja OS X:n photarin välillä (käyttöjärjestelmä?), mutta oma kokemukseni on tässä kyllä plussana Applen suuntaan.mika_t kirjoitti: En myöskään ihan ymmärrä tuota mainintaa graafisesta työstä, että pitää jonkun vanhan mantran takia hommata mäkki, paremmin photari pyörii windows -puolella, samoin Lightroomit yms. ovat aivan samoja 'kummallakin puolella'. Itse näen laitteen enemmänkin työvälineenä, pakollisena kappaleena esim. kun käsittelen kuvia, oli tämä sitten pc tai mäk. Ketjun aloittaja kirjoitti kyllä, että hän ei mitään graafista tee, ei myöskään musiikkia.
Nämä ovat pitkälti makuasioita. Takuut ovat toimineen mäkilläni aivan loistavasti, mutta itselläni on Apple Care. Itse pidän mäkin näppäimistöstä, sen selkeyden ja tuntuman vuoksi. Mikä tulee mattanäyttöön, niin itse pidän enemmän kiiltävästä sen kontrastin vuoksi. Kuten sanoin nämä puhtaita makuasioita. Se on kuintekin totta, että Lenovossa toimii takuut ilmeisen hyvin.mika_t kirjoitti: Mielestäni alkuperäisen tarkoituksen tarpeisiin Lenovo vie potin seuraavien asioiden pohjalta:
- paremmat ja pidemmät takuuehdot
- parempi näppäimistö
- mattanäyttö
Itsekkin pidän Lenovoita ns. sakasalaisina työvälineinä (tehty kivestä ja kestää räjäyttämisen). Sivussa tulee sitten se saksalainen laatiokkomaisuus.mika_t kirjoitti: En ottanut tässä huomioon mitään mieltymyksiä tai ns. soul faktoreita suuntaan tai toiseen vaan annoin faktojen puhua. On sitten yksilöllistä, että antaako esim. Lenovoa vaivaavan 'germaanisen designin' haitata itseään vai antaako windows, tai toisaalta osx näppylöitä. Itseäni ei haittaa kumpikaan ja pidän edelleen alkuperäisestä kannastani kiinni, että windows on yhteensopivampi de facto alalla kuin mitä osx. Kummassakin käyttiksessä on omat puolensa, hyvät ja huonot. Olen siinä ketjun aloittajan kanssa myös samaa mieltä, että olen myös hämmästellyt tuota 'mäkissä kaikki toimii' hokemaa, itselläni on aina toiminut myös win-koneet, toki myös mäkkikoneet mitä on ollut duunin puolesta käytössä, ensikosketus taisi olla joskus 1993 paikkeilla jolloin cp/m + dos + win -mies oli hämmentynyt kohdatessaan mäkkikatiskan.
Tänä päivänä yhteensopivuusongelmia on mielestäni melko vähän Applella ja vähenee kokoajan, mutta tottahan se on, että jos käytät jotain 95 vuonna tehtyä tietokantaa, niin ei kannata asentaa uuteen mäkkiin, koska tuskin toimii. Tottakai koneeseen voi asentaa dualbootilla windowsin sitten ja pitää peukkuja.
Eli ostajalla on aina vastuu, että palveleeko laite minua? Onko minulla ohjelmia mitkä on pakko toimia ja onko saatavana mäkille jne... Mutta jos on selkeää epävarmuutta asiasta, eikä kehtaa lähteä ottamaan riskiä, niin Lenovo sitten. Se on varmasti idioottivarma ratkaisu ja toimiva.
-
Photarilla meinasin esimerkkinä lähinnä sitä, että jossain vaiheessa sillä on ollut ongelmia hyödyntää mäkeissä useampia ytimiä ja prosessoreita tehokkaasti, voi olla, että tämä on jo historiaa? Muutenkin win-puolella ei kyllä ole kovin jähmeetä toimintaa ollut enää i-prossujen jälkeen kunhan on huolehtinut ostohetkellä hyvästä raudasta ja hommannut riittävästi muistia + 64-bittisen version seiskasta.
Mielestäni ketjun aloittajan kannattaa harkita myös HP:n Pro-mallistoa + Applen 13" Airia, siinä kun tuo resoluutio on huomattavasti mukavampi kuin MPB -13":ssa, mutuna heitän myös, että näyttö ei peilaa aivan yhtä hulluna? Mulla oli pääsiäisenä testissä myös Samsungin Series 9, eli Samsungin 'vastine' Airille ja täytyy sanoa, että oli aika surkea tekele. Naurattaa mainoksissa oleva sana jämäkkä, loppuvaikutelma on jokseenkin muovisen oloinen ja laite on todella kimmoisa ja taipuu joka suuntaan. En sinänsä yllättynyt, mutta ennakkoon kapistus oli hyvännäköinen mainoskuvissa.
-
Takuu laajenee vuodesta -> kolmeen + puhelintuki muuttuu 1/2- vuodesta -> 3-vuoteen. Puhelintuki on ilmainen ja sieltä voi kysyä melkein käytännössä mitä tahansa ohjelmista aina rautaan neuvoja. Huollot muuttuvat, että koneet noukitaan kotoa ja tuodaan kotia. Esimerkki. iMacistäni vaihdettiin paneeli, niin henkilö tuli hakemaan koneen Oulusta ja kone lähti helsinkiin MCareen. Kone saapui kotiovelle kolmen päivän kuluttua takaisin ja oli huollettu. Eli huolto selkeytyy, nopeutuu ja takuu laajenee. Myös Apple careen kuuluu omistamasi Time Capsule, Airport Extremen takuulaajennus jne... Itselläni on tämä ainoastaan iMacissäni, mutta muissa koneissani ei ole Carea.mika_t kirjoitti:Itselleni on tuo Apple Care vähän hämärän peitossa, eli mitä se meinaa käytännössä? Yhden vuoden takuu onkin kolme vuotta? Tullaanko kone huoltamaan haluamaasi osoitteeseen seuraavana työpäivänä vai pitääkö se roudata/lähettää postissa johonkin huoltoon?
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
Ei tähän muuta voi sanoa. Noita raahattavia kannattaa käydä kaupassa testaamassa, voi olla epämiellyttävä yllätys kun kone pitää samanlaista meteliä kuin imuri.
http://sisainenaani.com
-
Viesti Kirjoittaja Stobex »
hmmm?? 4K euroa.. kyse siis rahasta.. jossain ketjussa aiemmin totesin että taseessa on noin 40 maccia ja +30 PC konetta.exlex kirjoitti: Mitä 4Kg:n painoon sanon, niin voi takapuoli ja mitä akunkestoon niin voi höyste. Eikö olisi tuossa vaiheessa jo sama ostaa pöytäkone, kuin suositella "kannettavaksi" jotain 4Kg:n painoista muovilootaa.. jos olet mäkkikäyttäjä? .. Eli ei hyökkäys sinua vastaan.
..niin, maccikäyttäjät täällä paasaavat,että omppu on nopeampi.. fakta joka ei pidä paikkaansa.. ja mitä autoon tulee " on siinä yli tuhat Diniä - ja katurekisterissä..exlex kirjoitti:Olen jotenkin niin kyllästynyt lukemaan näitä mulla on nopeampi, tämä nopeampi. So what! Voihan autossakin olla 700hp, mutta et hyödy siitä suomessa mitään.
jep, on tiedossa, itse menin mainosmaailmaan 80-luvun alussa..exlex kirjoitti:.. Ne ei käytä PC:tä, kuin korkeintaan johonkin palvelinasema hommiin jne. Mutta työt tehdään edelleen mäkeillä. Ja hän on ollut varmaan jo 7 eri mainostoimistossa töissä. Myös se, että koneita ei päivitellä jatkuvasti uusiin, johtuu siitä, että mainostoimistot testaavat laitteet perusteellisesti ennen kuin ottavat ne käyttöön, jotta bugit jne. korjattu laitteista. Juttelin juuri eilen asiasta hänen kanssa. Mm. nyt kun Lion ilmestyy, niin niille ei tule sitä vielä pitkiin aikoihin.
2x240gb SSDvertex2 |Toughpower 2000W |Hailea+Na **OsX,W7,Linux Pinguy
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Erilliset näppäimet Home, End, Page Up ja Page Down puuttuvat tosiaan Applen läppäreistä. Niiden toiminnot löytyvät kuitenkin kahdella näppäimellä.Lare kirjoitti:Jos kirjoittamista on paljon, rassaa Macin home, end, page up/down erillisten näppäimien puuttuminen, jos niitä on tottunut käyttämään erilaisina yhdisteminä. Kuten Cntr+home dokumentin alkuun, shift+end rivin loppuun jne.
Muuten Mac on mielestäni parempi eikä yhteensopivuus ole ongelma. Esimerkiksi Spotlight-hakua jää Windowsissa kaipaamaan.
Fn+vasen = Home
Fn+oikea = End
Fn+ylös = Page Up
Fn+alas = Page Down
Lisäksi tekstiä muokattaessa löytyy ainakin seuraavat:
Komento+vasen = rivin alkuun
Komento+oikea = rivin loppuun
Komento+ylös = tekstin alkuun
Komento+alas = tekstin loppuun
Optio+vasen = siirrä kohdistinta sana kerrallaan vasemmalle
Optio+oikea = siirrä kohdistinta sana kerrallaan oikealle
Lisäksi kun mihin tahansa näistä lisää mukaan Shift-näppäimen niin se valitsee tekstiä.
-
Viesti Kirjoittaja Ned »
Ei nyt vielä ihan taltalla kiveen merkattu, mutta kyllä tarpeeni taitavat kallistua enemmän lenovon kannalle, mikäli nyt oikein kantoja tulkitsin.
Hauskanpitovälineet ja muunlaisen jännityksen hakemiseen minulle on toiset vehkeet, eli tämä on puhtaasti raa'an työnteon väline. Design ja ulkoasu ovat aika pienellä prioriteetille - varsinkin kun asun kolkassa jossa jokin-muu-kuin-mäkki katukuvassa on jonkinmoinen harvinaisuus.
Käyn vielä kerran hiplaamassa apple storessa MBP-13:ta, ja katson mitä tapahtuu.

Kiitos.
-
Itse puhuin painosta, kun noi laittamasi linkkien takana olevat koneet painoivat noin 4Kg. Toinen painoi 3.5Kg ja toinen 4.4Kg. Vaikka hintakin oli melko hirveä. Naurattaa vieläkin, kun mietin, että kannettava painaa 4.4kg.Stobex kirjoitti:hmmm?? 4K euroa.. kyse siis rahasta.. jossain ketjussa aiemmin totesin että taseessa on noin 40 maccia ja +30 PC konetta.exlex kirjoitti: Mitä 4Kg:n painoon sanon, niin voi takapuoli ja mitä akunkestoon niin voi höyste. Eikö olisi tuossa vaiheessa jo sama ostaa pöytäkone, kuin suositella "kannettavaksi" jotain 4Kg:n painoista muovilootaa.. jos olet mäkkikäyttäjä? .. Eli ei hyökkäys sinua vastaan.
Ajattelin vielä ottaa seuraavaan kommenttiisi hieman kantaa, kun se oli niin harhaan johtava, että pakko korjata.
Kirjoitit tuossa, että nopeampi, kuin nopein mäkki edes 2012 vuonna julkaistuista mäkeistä, niin laita selkeyden vuoksi ensi kerralla, että mistä mallista on kyse mihin vertaat, koska tuollaisenaan tuo ei pidä missään määrin paikkaansa, kun jo viimeistään vuonna 2007 vuonna on ollut jo reilusti tehokkaampia mäkkejä markkinoilla, kuin noi koneet. Jos tarkoitit tässä nyt 13-tuumaista Macbook Pro mallia, niin voi olla, että ovat nopeampia, mutta ainakin toi linkin takana oleva MSI on melko perus kamaa ja tehokkaampia Macbook Prota on myynnissä jo nyt ja jopa 13 tuumainen versio tehokkaimmillaan on nopeampi, kuin toi kyseinen MSI. Ja toi toinen kone on jo enemmän pöytäkone, kuin kannettava. Halusin vain selkeyttää, kun syntyy ihmisille aivan vääristynyt kuva. Käyppä selailemassa, noita konepaketteja Applestoresta. http://store.apple.com/fiStobex kirjoitti:Laita sama kakstonttua "PC" rautaan ja dualbootti OSx ään..jos ei oo varaa ostaa molempia. saat aika hyvän kannettavan joka on nopeampi kuin nopein macci edes 2012 julkaistuista tulee olemaan.
Ajattelin vielä lisätä, että pelikäytössä ovat varmasti tehokkaampia, koska näytönohjaimet ovat suunniteltu enemmän sitä varten, mutta sitten se akunkesto.
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka