eskofot kirjoitti:
Tiina kirjoitti:
Samalla voisin pyytää jotain lähdettä siihen, että Adventisteihin voi liittää lapsen, jos vanhemmat eivät ole Suomen Adventtikirkon jäseniä. Tätä on jokseenkin vaikea uskoa, kun on jonkinlainen aavistus siitä kuinka suljetusta yhteisöstä on kyse. Kastetta sieltä ei ainakaan saisi, sillä adventistit eivät hyväksy lapsikastetta.
Huomasin jo aiemmin ettet lue linkkejä, joita laitetaan.
Mitä ihmeellistä asiassa sitä paitsi on, eihän kaikkien kirkkokuntien toki tarvitse toimia kristinuskon perusperiaatteen vastaisesti tässä. Eivät kaikki kirkot ajattele noin kuin sinä "kristus on kristus ja kirkko on kirkko".
Kun et halua antaa mitään muuta lähdettä, ilmeisesti sitten viittaan tähän tekstiin uskonnonvapaus.fi sivuilla:
Lain kannalta ei vanhempien omalla uskonnollisella asemalla ole merkitystä. Uskontokuntiin kuulumaton isä ja muslimiäiti voivat teoriassa liittää lapsensa adventisteihin. Käytännössä uskontokuntien omat säännöt rajoittavat jäseniksi otettavia, ja esimerkiksi Evankelis-luterilaisen kirkon jäseneksi alle 12-vuotias otetaan vain, jos ainakin toinen huoltajista on saman kirkon jäsen.
Luetun ymmärtäminen voi joskus olla vaikeaa. Tuossa ei minun ymmärrykseni mukaan mitenkään faktana esitetä, että uskontokuntiin kuulumaton isä ja muslimiäiti voivat liittää lapsensa adventisteihin. Se esitetään
teoriana ja samalla todetaan, että käytännössä uskontokuntien (ja uskonnollisten yhdistysten) omat säännöt rajoittavat jäseniksi otettavia.
Kyllähän minä tuon yllä olevan olin lukenut. En vain arvannut, että käytit sitä lähteenäsi. Erityisesti, kun siinä ei kirjoitettu niin kuin sinä väitit siinä kirjoitetun. Aivan yhtä hyvin siinä voisi lukea:
Lain kannalta ei vanhempien omalla uskonnollisella asemalla ole merkitystä. Uskontokuntiin kuulumaton isä ja muslimiäiti voivat teoriassa liittää lapsensa luterilaiseen kirkkoon. Käytännössä uskontokuntien omat säännöt rajoittavat jäseniksi otettavia, ja esimerkiksi Adventistien jäseneksi alaikäinen otetaan vain, jos ainakin toinen huoltajista on yhdyskunnan jäsen.
Tässä ote Adventistien yhdyskuntajärjestyksestä:
2 luku
Yhdyskunnan jäsenet
4 §
Jäseneksi ottaminen, erottaminen ja eroaminen
Yhdyskunnan varsinaiseksi jäseneksi otetaan yhdyskunnan hyväksymän kasteen saanut, yhdyskunnan uskonnäkemyksen omaksunut ja sen periaatteita noudattava henkilö paikallisseurakunnan jumalanpalveluksessa tai sitä varten järjestetyssä seurakunnan tilaisuudessa läsnäolevien seurakunnan jäsenten äänestyksellä.
Henkilö, jota ei pidetä sopivana olemaan yhdyskunnan jäsen, voidaan erottaa paikallisseurakunnan seurakuntakokouksen päätöksellä. Seurakuntakokouksesta on erikseen määrätty Seurakuntakäsikirjassa.
Henkilön, joka tahtoo erota yhdyskunnasta, tulee ilmoittaa eroamisesta kirjallisesti yhdyskunnalle tai maistraatille. Henkilö katsotaan eronneeksi siitä päivästä lukien, kun yhdyskunta tai maistraatti on saanut eroamisilmoituksen.
5 §
Jäsenen alaikäisen lapsen merkitseminen yhdyskunnan rekisteriin
Milloin alaikäisen lapsen yhdyskuntaan kuuluva huoltaja tai huoltajat ovat tehneet uskonnonvapauslain mukaisesti päätöksen lapsen liittämisestä yhdyskuntaan, lapsi merkitään ulkojäseneksi yhdyskunnan rekisteriin. Ellei hän ole liittynyt yhdyskunnan varsinaiseksi jäseneksi ennen 18 vuoden ikää, hänen jäsenyytensä päättyy.
Niin ja minähän en kirjoittanut "kristus on kristus ja kirkko on kirkko", että äläpä vääristele kirjoittamaani.

Kirjoitin "Kirkko on kirkko ei Kristus.” Kirkko-organisaatiot ovat ihmisten luomia ja niillä on ihmisten laatimat lait ja säännöt ja niissä on jäseninä ihmisiä, ne eivät siis voi olla täydellisiä. Se, että ne julistavat sanomaa Kristuksesta ei tee niistä Kristusta, ei edes kristuksia.
eskofot kirjoitti:Tiina kirjoitti:
Hautaustoimenkulut ilman hautaan siunaamisia olivat vuonna 2009 vähän vajaa 100 miljoona, joten minun kirkollisveroeuroillani on tuettu myös kirkkoon kuulumattomien hautauskuluja, myös niitä muslimi yrittäjän hautauskuluja.
En pysy perässä logiikassasi. ilmeisesti sotket nyt täydellisesti kirkollisveron ja valtion kirkolle yhteisöverosta maksaman tuen (jota ei mielestäsi saa sanoa yritysten kirkollisveroksi vaikka yritykset maksavat siinä veroa kirkolle). Asia tulee olemaan yhä enemmän validi, kun Suomikin lähestyy eurooppalaista keskiarvoa, jossa kirkkoon ei kuulu kovin suurta enemmistöä.
>Huokaus< Luetun ymmärtäminen on joskus
todella vaikeaa. Eihän tässä ole kyse edes naisen logiikasta.
Yritykset maksavat yhteisöveroa valtiolle, eivät yritykset sitä maksa kirkolle. Se, että valtio on omassa budjetoinnissaan varannut osan yhteisöverotulostaan maksettavaksi kirkolle korvauksena niistä tehtävistä, joita kirkko yhteiskunnan puolesta tekee (mm. hautausmaiden, kirkonkirjojen ja kulttuurihistoriallisten rakennusten ylläpito) ei tee siitä ”yritysten kirkollisveroa”. Aivan yhtä hyvin valtio voisi maksaa kirkolle tukensa mistä tahansa verotulostaan. Valtiolle on ollut hyvin kannattavaa sitoa kirkolle tuleva tuki suhdanteisiin, sen sijaan, että se maksaisi kulujen mukaisen korvauksen kirkolle sen suorittamista yhteiskunnallisista tehtävistä.
Jos yrittäjät maksavat ”kirkollisveroa”, siksi että valtio tukee kirkkoa, niin sitten minä maksan ”vapaa-ajattelija veroa”. Jakaahan valtio avustuksia myös vapaa-ajattelijoille.
Ei tässä ole kyse kirkollisveron (jota seurakunnat perivät jäseniltään toimintakulujensa katteeksi) ja valtion tuen (jota valtio maksaa kirkolle korvauksena kirkon hoitamista yhteiskunnallisista tehtävistä) sekoittamisesta. Laskutoimitus on varsin yksinkertainen.
Hautausmaiden ylläpito, joka siis kuuluisi valtioille tai kunnille, mutta joka hautaustoimilaissa on siirretty erityisesti ev.lut. seurakuntien vastuulle, on maksanut seurakunnille 100 miljoonaa, valtio on maksanut seurakunnille tukea tähän 95 miljoona. Yhteiskunnallisten tehtävien hoidosta pelkästään hautaustoimen kohdalla seurakunnat ovat ”tukeneet” valtiota 5 miljoonalla. Eli kirkon jäsenten maksamilla kirkollisverorahoilla on kustannettu sitä, että myös luterilaiseen kirkkoon kuulumattomilla on oikeus hautapaikkaan omalla paikkakunnallaan.
eskofot kirjoitti:Väitteesi eurooppalaisten hautausmaiden rappiostakin on vähintään erikoinen, olen käynyt monasti niiden kauneutta kuvaamassa ja kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka vanhoja ja hyväkuntoisia suuri osa haudoista on. Ei Suomessa ylläpidetä useita satoja vuosia vanhoja hautoja, vaikka kirkko saa valtion tukea. Euroopassahan se harvoin saa, koska länsimaisen käytännön mukaan kirkko ja valtio on erotettu toisistaan. Se on ainoa järjellinen ratkaisu.
Manner-Euroopassa asumieni vuosien aikana on tullut nähtyä niitäkin hautausmaita, joille harva turisti ilmestyy kuvailemaan romahtaneita monumentteja, murtuneita kansikiviä, jotka ovat tippuneet hautaan, katkenneita ja kaatuneita ristejä, sammaleen ja rikkakasvien valloittamia maa-alueita ja umpeen kasvaneita polkuja. Niitä hautaismaita, jotka sopivat paremmin halpojen vamppyyrileffojen kuvaamiseen, kuin nautinnolliseen sunnuntaikävelyyn.
Suomesta löytyy juuri niin vanhoja hautoja kuin on kirkkoja tai hautausmaita. Tässä nyt vain pitää hyväksyä se tosiasia, että Suomen Turku ei ole yhtä vanha kuin Rooma, Wien, Köln, Pariisi, Lontoo tai edes Tukholma. Useampi kuin yksi seurakunta on myös tehnyt päätöksen, että vanhoja hautoja ei koskaan oteta uuteen käyttöön, vaan niitä hoidetaan hamaan paruusiaan asti.
MacBook Pro | Apple M1 Pro | 16 GB | 1 TB | MacOS Monterey • Omenoita vuodesta 1986 •