Tässä juuri yhden koneen kanssa olen painiskellut kolme ja puoli tuntia. Vaihdoin emolevyn rikkoutuneen tilalle ja tästä seurasi se, että Windows älähti tuoteaktivoinnista. Tuli kuulemma liikaa muutoksia yhdellä kertaa. Just joo, mistähän se sen oikein päätteli - emo jonka vaihdoin oli täysin identtinen vanhan kanssa?
Okei, siinä Windows kutsuvana ehdotti minulle, että hei mitäs tuumaat jos aktivoidaan netin kautta? Siitä pari täppää ja aktivoi... Mitä?! "Tietojemme mukaan sallittu määrä aktivointeja on täynnä". Huh! Onneksi osasi tarjota puhelinnumeroa jonne soittaa - mutta sielläpä ei ollutkaan ihmistä vastaamassa. Automaatti linjan toisessa päässä iloisella äänellä kertoi, että: "Tervetuloa aktivoimasan Windowsiasi!" Hubaa! Puhelimitse tapahtuva aktivointi tapahtuu niin, että ensin näpytellään koneen päälle liimatusta lisenssitarrasta suurennuslasilla se jumalaton numerokirjainviritys ja toivotaan parasta. Mutta sitten ilmoitti mulle suunnilleen niin, että "s**tanan piraatti, koodi on väärä! Peelo!" Tässä vaiheessa puhelu yhdistyi ihan ihmiselle ja hän kysyi, että onko ongelmia? Ehei toki - ihan vaan huvikseen ajattelin sulle soitella.... Mukavan tuntuinen täti kysyi lisenssikoodista viittä ensimmäistä numeroa ja pyysi painamaan ok-painiketta. Jahuu, se toimi!!
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
No sitten phase 3.. Windowsin sitten asennettua parit laiteohjeimet uudelleen ja muutaman dll-virheen kuitattuani mykistyi täysin. Miten käyttöjärjestelmä voi mennä vastaavaan kuntoon? F-Secure antoi niin monta virusvaroitusta, ettei henkeä ehtinyt välillä vetää. Sitten sinne taskbariin latautui jos jonkinlaisia härpäkkeitä - valehtelematta ne ylettyi yli alapalkin puolenvälin. Hienoa. Tälle varmaankin pitäisi tehdä jotakin... Syypäänä lienevät ad-aware ynnä muut spyware ohjelmat ja netistähän löytää niille poisto-ohjelmia. Herranjumala! Selaimen avaaminen tuotti seuraavan shokin... Mitä ihminen voi tehdä SEITSEMÄLLÄ erilaisella hakukoneella?!? Selain oli niin täynnä Search Bareja, että meinasi oksennus tulla. Oli Yahoota, MSN hakupalkkia, Smileysia yms. hyvinkin tärkeitä kivoja ja näppäriä selaimen lisäosia. Niin joo, ja selain oli Explorer. Sivujen lukemiseen saatavilla oleva lukutila oli n. 50% koko selaimen tuottamasta tilasta - muu oli täytetty tuolla hyödyttömällä sonnalla. Onneksi ohjelmien lataaminen onnistui jotenkin, hitaasti tosin. Tässä vaiheessa tarkistin käynnissä olevat prosessit. Tulos 79 kappaletta. Näin! Normaali on 50 tai alle. Ihmetykseni sain kaikki virukset ja ad-aware/spyware ohjelmat poistettua. Prosessit putosivat 47 kappaleeseen. Tämä vaati erilaisten poisto-ohjelmien käyttöä ja lukuisia uudelleenkäynnistämisiä.
Phase 4 oli sitten ajureiden päivitys. Tämä meni onneksi melkoisen kivuttomasti läpi. Selvisin helpolla - kone tosin on kolmen kuukauden ikäinen.
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nyt viimein kone on lähes valmis. Se vielä latailee Windows Updatesta päivityksiä ja sitten mä sen sammutan ja laitan nurkkaan odottamaan hakijaansa. Heh, väkisinkin naurattaa kun tiedän sen kun sitä tullaan hakemaan, niin nähdessään Applen koneen häneltä tulee automaattisesti kysymys, että: "Tekeeks noilla mitään?" En ole hetkeen aikaa vaivatunut vastailemaan....
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
En tiedä, kun minä olin vielä Windows käyttäjä ei mulla ollut tuollaisia ongelmia. Se riippuu niin paljon käyttäjästä ja osaamattomuudesta. Kyllähän niitä on tullut opastettua kuinka sitä konetta voidaan hoitaa ja pitää kunnossa mutta ei se aina onnistu läheskään.. Tänne niitä tylsän värisiä koneita tulee ja minä niitä hyvää hyvyyttäni laittelen - en toki tietenkään ilmaiseksi.
Että tämmöistä täällä. Mitenkäs siellä?