ookoo kirjoitti:Kysymys. Miksi meiltä kuulemattomilta kysytään usein tai epäillään, että voimmeko saada mopo/autokorttia? Kuuluuko liikenteessä paljon ääniä jotka ovat tärkeitä ajon kannalta ? Itse olen ainakin hyvin voinut ajaa ilman niitä ääniäkin
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kuuluu. Tai ainakin niiden kuulematta jääminen voi olla joskus vaarallista joko itselle tai muille. Ajokin tyypistä, koosta, peltimäärästä ja painosta riippuen.
Itse kullekin saattaa käydä toisinaan niin, että esim. tielle liityttäessä tai kaistaa vaihtaessa auton peilien katveeseen jää piiloon joku pienempi, tai joskus isompikin ajokki, ja äänimerkki tai muu ääni pelastaa tilanteen.
Itse en ole hoksannut epäillä kuulemattomien kortinsaantia, enkä epäile heidän selviytymistään kohtuullisen hyvin liikenteessä, varsinkin kun kuulemattomat ovat todennäköisesti monia kuulevia valppaampia ympäristönsä vilkuilijoita, juuri tuon kuulemispuutteen takia. Eli kuten Kunkku tuossa sanoi, ihminen kompensoi puuttuvaa aistiaan muilla konsteilla. Kuinka pitkälle se kulloinkin riittää, se on sitten toinen juttu.
Mutta kuulevana olen tietoinen myös siitä, mitä kaikkea äänien kuuleminen liikenteessä merkitsee. Joskus se voi olla jopa hengissäpysymisen tai kuolemantuottamuksen ratkaiseva asia. Joka tapauksessa yksi olennaisen tärkeä asia, ainakin minusta.
Sarjassamme kokemusta sekä kaksipyöräisen sarvissa "näkymättömissä" olosta että sivulla tai takana olevan kaksipyöräisen peilin katveeseen hetkellisesti hukkaamisesta, jos/kun sitä ääntä ei syystä tai toisesta kuule.