Mac vai PC
-
Mac vai PC
Viesti Kirjoittaja carly »
Nyt olisi tarvetta kunnon mielipiteille. Kannettavan tietokoneen hankinta edessä ja suuri kysymys on nyt, että hankinko Macin vai "normaalin" Windows-koneen. Itselläni on aina ollut jälkimmäinen, mutta kavereiden kautta olen päässyt tutustumaan myös Macin koneisiin, jotka ovat vaikuttaneet todella hyviltä. Olen lähdössä syksyllä opiskelemaan, joten koneen tulee olla kestävä. Sitä käyttäisin lähinnä juuri opiskeluun, netin selailuun, musiikin kuunteluun yms. Ei siis mihinkään ammattikäyttöön. Kaipaisin lähinnä vertailukommenttia esim. akun kestosta, koneen nopeudesta, muistin koosta, kuumenemisesta jne. Mikä Macissa on parempaa? Windows kusee kommentit voi jättää julkaisematta. Varsinkin te, joilla on kokemusta molemmista, kertokaa vaan kaikki mitä tulee mieleen koneita verrattaessa.
Kiitos jo etukäteen!
-
Re: Mac vai PC
Viesti Kirjoittaja jeppe »
Ei ehkä oikea paikka kysyä puolueetonta mielipidettäcarly kirjoitti:Heippa,
Nyt olisi tarvetta kunnon mielipiteille. Kannettavan tietokoneen hankinta edessä ja suuri kysymys on nyt, että hankinko Macin vai "normaalin" Windows-koneen. Itselläni on aina ollut jälkimmäinen, mutta kavereiden kautta olen päässyt tutustumaan myös Macin koneisiin, jotka ovat vaikuttaneet todella hyviltä. Olen lähdössä syksyllä opiskelemaan, joten koneen tulee olla kestävä. Sitä käyttäisin lähinnä juuri opiskeluun, netin selailuun, musiikin kuunteluun yms. Ei siis mihinkään ammattikäyttöön. Kaipaisin lähinnä vertailukommenttia esim. akun kestosta, koneen nopeudesta, muistin koosta, kuumenemisesta jne. Mikä Macissa on parempaa? Windows kusee kommentit voi jättää julkaisematta. Varsinkin te, joilla on kokemusta molemmista, kertokaa vaan kaikki mitä tulee mieleen koneita verrattaessa.
Kiitos jo etukäteen!

-
Viesti Kirjoittaja carly »
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Niitähän löytyy pilvin pimein, suurin osa tarkalleen sanottuna. Toinen juttu on sitten se, jaksavatko vastailla. Toivotaan.carly kirjoitti:Ajattelin kuitenkin, että jos täältä löytyisi kelkkansa kääntäneitä vanhoja Windows-käyttäjiä niin heillä olisi varmasti mielipiteensä tähän.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja kahvikuppi »
Jos ei ohjelmat tuota ongelmaa tai et pelaa niin ihan hyvillä mielin voit harkita sitä applen tietokonetta. Niissä yhdistyy hyvällä tavalla käytettävyys ja akun kesto sekä onnistunut desing. Mutta jos käytät raskaita softia tai sinulla on jotain tiettyjä vaatimuksia raudan puolesta niin pc puolella löytyy hyviä ratkaisuja. Yleensä se hinta ei ole kuitenkaan sen halvempi. Luonnollisesti pc puolella löytyy edullisia tietokoneita jotka antaa rahalle hyvin vastinetta jos etsii edullisinta ratkaisua. Mutta suosittelen kuitenkin ihan Osx tutustumista ihan vaihtelun vuoksi jos ei ole mitään erityistä syytä pysyä Windows maailmassa.carly kirjoitti:Heippa,
Kiitos jo etukäteen!
Itse jos olisin sinun paikallasi ja olisin opiskeluun lähtemässä niin luonnollisesti tilaisin saksasta opiskelija-alennuksella Lenovon X220 mallin joissa yhdistyy huippuluokan kestävyys, 3 vuoden takuu, IPS paneeli (Applessa TN halpa näyttö), sekä erinomainen tehokkuus yhdistettynä pieneen kokoon ja painoon (1.5kg). Ja tämä kustantaa vain tuhat euroa opiskelija-alennuksella.

Ps. Omistan Applen kannettava ja Lenovo kannettava sekä en omista iPhöneä.
-
Viesti Kirjoittaja MIP »
macciin voit aina asentaa sen winkkarin mutta toisinpäin onkin jo hiukan hankalampi operaatio.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kerabit »
Adelen Lada 2011
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Hanki Mac. Saat siihen Windowsin jos sille on tarvetta.carly kirjoitti:Heippa,
Nyt olisi tarvetta kunnon mielipiteille. Kannettavan tietokoneen hankinta edessä ja suuri kysymys on nyt, että hankinko Macin vai "normaalin" Windows-koneen. --
-
Raskaita softia? Macissahan juuri ne pelittää eikä systeemi hidastu alta vähän tumpelommallakaan, joten en ymmärrä tätä kohtaa laisingan.kahvikuppi kirjoitti:Mutta jos käytät raskaita softia tai sinulla on jotain tiettyjä vaatimuksia raudan puolesta niin pc puolella löytyy hyviä ratkaisuja.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9871918
-
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... ilit=houndRepe Ruutikallo kirjoitti:Raskaita softia? Macissahan juuri ne pelittää eikä systeemi hidastu alta vähän tumpelommallakaan, joten en ymmärrä tätä kohtaa laisingan.kahvikuppi kirjoitti:Mutta jos käytät raskaita softia tai sinulla on jotain tiettyjä vaatimuksia raudan puolesta niin pc puolella löytyy hyviä ratkaisuja.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9871918
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Ketju ei vastaa todellisuutta, joten mitä se todistaa? Siinä urputtaa pääsääntöisesti yksi käyttäjä rikkinäisestä koneestaan, joten voiko aiheen yleistää?kahvikuppi kirjoitti:
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... ilit=hound
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
-
Kai sen siten voi, että ehjä Win-PC on parempi raskaitten ohjelmien ajoon kuin viallinen Mac. Jopa minä olen vankasti sitä mieltä, että noin on.Mikael K. kirjoitti:Ketju ei vastaa todellisuutta, joten mitä se todistaa? Siinä urputtaa pääsääntöisesti yksi käyttäjä rikkinäisestä koneestaan, joten voiko aiheen yleistää?kahvikuppi kirjoitti:
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic. ... ilit=hound

-
Jokainen voi päätellä..jeppe kirjoitti:Ei ehkä oikea paikka kysyä puolueetonta mielipidettä
..mutta kuten todettu aiemmin ensimmäisessä postauksessa niin siinä toin oman näkemyksen ilmi pikaisesti hyvistä ja huonoista puolista. Jonka jälkeen vielä erittelin oman henkilökohtaisen ratkaisun vastaavassa tilanteessa. Tervejärkinen ihminen osaa tehdä oman päätöksen ja uskon että kysyjä osaa löytää itseään miellyttävän ratkaisun.
-
Viesti Kirjoittaja ih »
Käyttiksestä en kyllä itse anna macille mitään lisäpisteitä. Macosx vs win7, kumpikin omine puutteineen ja hyvine puolineen, ovat mainioita käyttiksiä.
-
Viesti Kirjoittaja dimepag »
carly kirjoitti:Heippa,
Kiitos jo etukäteen!
Applen läppäreihin voi asentaa Windowsin ja Ubuntun siihen OSX rinnalle. Joten miksi edes miettiä koko asiaa loppujen lopuksi? osta mäkki.
Applen MacBookPro Unibody läppärit ovat laadukkaita ja säilyttävät hintansa paremmin käytettynä kuin windows-pc läppärit.
Huonointa MacBookeissa on kiiltävä näyttö. Mutta koska kiiltävän näytön valmistaminen on halvempaa kuin hyvältä näyttävän mattanäytön, niin asiakkaita ei siinä enää olla kuunneltu kun osakkeenomistajat puhuu. Itse en koskaan osta kiiltävänäyttöistä kannettavaa tietokonetta. Yhden kerran sen virheen tein, ei koskaan enää.
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
Aika paljon noiden Macbookien ja Macbook Pro -koneiden kuumenemisesta on juttua että ei se yhteen tapaukseen rajoitu.Mikael K. kirjoitti:Ketju ei vastaa todellisuutta, joten mitä se todistaa? Siinä urputtaa pääsääntöisesti yksi käyttäjä rikkinäisestä koneestaan, joten voiko aiheen yleistää?
http://www.zdnet.com/blog/hardware/macb ... lems/11953
http://hubpages.com/hub/MacBook-Noisy-Fan
http://www.mac-forums.com/forums/apple- ... -read.html
http://www.youtube.com/watch?v=1PFtg5LtL4g
Pitämällä tuulettimia vähäisillä kierroksilla ja antamalla lämpöjen nousta likemmäs sataa saadaan kyllä hiljainen kone, mutta jos ongelmia alkaa esiintyä ja fiksaus on pistää tuulettimia jollain softalla kovemmalle niin eipä se kovin vahva esitys loppujen lopuksi ole. Tuossa on yksi hieman vahnempi, ei antiikkinen AMD -läppäri eikä siinäkään juuri päästä 70C astetta suurempiin lukemiin vaikka onkin epäoptimaalisen prossuvalmistajan tekniikkaa läppäreitä ajatellen kun tuulettimet puuttuu peliin kuten kuuluukin, vaikka kone ei olisi kovalla alustalla. Tokihan se on äänekkäämpi kuin MBP mutta ei ylikuumene.
-
Viesti Kirjoittaja Delli »
Kone on nopea, akku kestää n. 7h, herää nukkumasta muutamassa sekunnissa, lämmöt n. 45 astetta netin selailussa yms. käytössä ja noilla lämmöillä kone on todella hiljainen. Lämmöt olen saanut nousemaan 80 asteeseen kun kokosin monesta videosta yhden esitettävän elokuvan, kone jauhoi sitä n. 20 min.
Töissä käytän PC:tä ja joskus kaipaan mäkkiin PC:stä tuttuja hiiren oikean napin toimintoja, joitakin on mäkissäkin mutta ei läheskään niin paljon.
Finder on minun mielestäni paljon huonompi tiedostojen käsittelyssä kuin windowsin vastaava.
Tuohon sinun käyttöön ottaisin ehdottomasti mäkin.
iPad (2024) 64GB Wi-Fi, Apple TV 4rd 4K
MacBook Air 2024, Apple Watch 9.0 44mm
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
Itse päätin siirtyä reilun 20vuoden PC-käytön jälkeen Mäkkiin ja en voi muuta, kuin olla todella tyytyväinen. Keskimäärin kaikki asiat toimivat paremmin, kuin windows puolella. Tästä hyvä on esimerkki, kun Apple voittaa jatkuvasti kaikki asiakastyytyväisyyskyselyt jne:t jatkuvasti. Lukekaapa huvikseen uusi Mikro PC.
Ei muuta kuin rohkea veto ja liity meihin onnellisiin mäkkikäyttäjiin.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Viesti Kirjoittaja tjames »
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
Niin tai sitten jos ei pelaa koneella, niin voihan sitä siirtyä ihan kokonaan pois widowsmaailmasta.tjames kirjoitti:Niinkuin joku taisi edellä mainitakin, että kannettavaksi macci ja pöytäkoneeksi PC. Macissa edelleenkin käytettävyys loistava, ainut kannettava jossa ei heti ala kaipaamaan erillistä hiirtä rinnalle. Pöytäkoneiden puolella taas _itse_ valitsisin jonkin valmiiksi kasatun koneen, johon voi tarpeen tullessa vaikkapa vaihtaa itse edullisesti kovalevyn, joka onkin asia jota ei iMacciin voi enää tehdä. Käyttöjärjestelmien paremmuudesta en osaa sanoa juuta tahi jaata, win7 on kuitenki enemmän käytössä tällä hetkellä, eikä harmita.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Viesti Kirjoittaja tjames »
-
Osx on hyvä käyttis mutta tosiaan en mä nyt peeveli sitä nyt noin taivaisiin huutaisi. Jos käyttö on jotain kevyttä niin aika sama käyttää mitä käyttää. Huvittaa vain nämä en ikinä aio käyttää Windows käyttistä huutelijat. Mutta omasta puolesta suosittelen kuitenkin tutustumaan käyttikseen kun kannattaa avoimesti uusiin asioihin tutustua.
-
Viesti Kirjoittaja dasb00t »
Mä en ihan täysin ymmärrä tätä kiinteän akun huonoapuolta. Eihän se ensinnäkään näy juuri edes hinnassa kun huollosa vaihdetaan se akku. Olikohan 10e tjsp? Ja toisekseen, sen voi edelleen vaihtaa hyvin helposti itsekin. Akku on painettavalla liittimellä kiinni emossa ja ruuvilla tai parilla kiinni rungossa.kahvikuppi kirjoitti: Itsekkin ensin suhtaudun aika kyynisesti tuohon kiinteään akkuun mihin Steve on päätynyt kannettavissa, mutta kyllähän noissa sen verran on pitää myöntää että yllättävän hyvin noi akut kestää kuitenkin. Eli useammalle käyttäjälle se akun elinaika on ihan riittävä.
-
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Ja vastaus kysymykseen on, osta se mikä tuntuu oikealta. Ei kannata tuhlata liikaa aivosoluja asioiden pohtimiseen, koska samanlaisia laitteita ovat oikeastaan kuorien alla. Itselläni on yksi kaveri, joka käyttää ainoastaan Windows seiskaa tuolla MBP vempulallaan joten jos Applen tuotteet houkuttavat niin siitä vaan.
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka