Kappas, tulivat sittenkin näinkin pian. Vastahan tässä puolisen vuotta odoteltiin
Itse vertaisin lähinnä 12" PowerBookin ja 14" iBookin eroja ja hintoja. iBook on hieman halvempi, suuremmalla näytöllä ja SuperDrivellä.
Hetki kun odotellaan, niin eiköhän hintoja tarkisteta alaspäin. Mielestäni ihan hyviä parannuksia olivat. Ei ehkä kannattaisi odottaa liikoja ja jättää spekulaatiot vähemmälle, niin pettymyksetkään eivät olisi niin suuria...
iBoost kirjoitti:Kappas, tulivat sittenkin näinkin pian. Vastahan tässä puolisen vuotta odoteltiin
Itse vertaisin lähinnä 12" PowerBookin ja 14" iBookin eroja ja hintoja. iBook on hieman halvempi, suuremmalla näytöllä ja SuperDrivellä.
Hetki kun odotellaan, niin eiköhän hintoja tarkisteta alaspäin. Mielestäni ihan hyviä parannuksia olivat. Ei ehkä kannattaisi odottaa liikoja ja jättää spekulaatiot vähemmälle, niin pettymyksetkään eivät olisi niin suuria...
Oon kyllä samaa mieltä Mun on tietty helppo sanoa, kun en ollut hankkimassakaan uutta konetta.
Onhan siinä Powerbookissa sitten kuitenkin paremmat ohjelmat mukna ja nopeampi väylä. Ja muutakin. Ei ehkä hintaeroon nähden, mutta kyllä niissä vielä eroja on.
Eihän ne nyt kuluttajamalleista tee juuri niitä halpoja highend-koneita. iBook on entry level kannettava, thats it. Mac mini on taas se halvin mac jolla pääsee alkuun. Ihan hyvät päivitykset sieltä tuli. Voihan sitä aina toivoa että se halvin malli muuttuu nopeimmaksi ja sen haluaisi ostaa heti, mutta päivitykset on nyt nämä ja jatkossa sitten lisää.
Voi olla, mutta ainakin tuo testisivun yksilö on varustettu 128Mt muistilla. Tietääkö joku jotain lisää tuosta 9550-näytönohjaimesta?
Radeon 9550 is essentially a 9600 - this is because it uses the same processing chip, codenamed the RV360. Although built with a smaller process and with fewer components/functions, the chip is ultimately based on the R300. ATI Radeon 9550 chip offers reduced frequencies (250 MHz versus 325 MHz in ATI Radeon 9600) with the same memory frequency (200 MHz (400 DDR)).
rahi kirjoitti:
Hahaa! viekää Jobs nyt ristille. muaha.
Eihän ne nyt kuluttajamalleista tee juuri niitä halpoja highend-koneita. iBook on entry level kannettava, thats it. Mac mini on taas se halvin mac jolla pääsee alkuun. Ihan hyvät päivitykset sieltä tuli. Voihan sitä aina toivoa että se halvin malli muuttuu nopeimmaksi ja sen haluaisi ostaa heti, mutta päivitykset on nyt nämä ja jatkossa sitten lisää
Öö... tota, kerro tyhmälle miten nämä entryl-level ibook ja professional powerbook eroaa sitten toisistaan? seuraavaksi speksit:
firewiret, usbit, eetterit kaikki samaa. Eikö hintaero oo aika karski vähän isommasta&nopeammasta kovosta ja isompimuistisesta mutta vanhemmasta näyttiksestä? eikä tolla 200MHz suoritinerolla kyllä vielä kuuhun mennä.
Hmmm... bluutöötit sekä airportitkin vakiona. Mukana on myös PB:n kahden sormen hiiriohjaus ja putoamissuojaus. Jos olisivat laittaneet vielä leveän näytön niin PowerBookin myyminen olisi tullut varsin hankalaksi.
On se kyllä nytkin. Uusi kannettava pitäisi saada... täytyy odotella PB-päivitystä, sellainen on pakko olla tulossa tämän jälkeen. Toisaalta taas, päivitys saattaa olla nihilistinen + 15 % kellotaajuuteen, kannattaako sellaista odotella kvartaalia? Toisaalta taasen: minä en oikein tykkää tuon iBookin valkoisuudesta enkä muovisuudesta ja kun on tottunut wide-näyttöön, niin millään ei viitsisi downgreidata. Myöskin 32 mb:n näytönohjain on arveluttava. Pähkäily jatkuu.
Ensimmäinen viesti! Pitkään tätä foorumia seuranneena, alkaa olla ensimmäisen Macin osto lähellä. Uutta iBookia odottelin minäkin, mutta aika ristiriitainen jälkimaku. Koko kesän olen ostoa jarrutellut, että jos sieltä jotain mielenkiintoista tulisi mutta ei.. Inteliin asti on lähes mahdoton odottaa, uutta konetta tarvitsen täksi talveksi.
Tuosta Core Imagesta vielä kysyisin. Applen omallakin foorumilla tuntui olevan kovasti kyselyä tätä asiaa koskien, mutta mikä tuo Core Image lopulta on? Onko sillä niin suurta merkitystä, että kannattaa harkita koko koneen ostoa sen perusteella? Jos kone muuten on nopea, paljon muistia jne. niin ei kai tuosta Core Imagesta tule isoa jarrua suorituskykyyn?
plussa kirjoitti:Core Imagen ainut hyöty tuntuu olevan se, että widgeteissä näkyy ripple-efekti kun kiskoo ne työpöydälle...[:^)]
Itsekin aloittelevana Mac-käyttäjänä olen ihmetellyt tuota core imagea, että mikä se on ja miksi on niin tärkeää että laite sitä tukee. Oma Mini ei sitä tue ja kyllä nyt harmittaa aivan valtavasti kun selvisi mistä jään paitsi. Tai sitten ehkä ei...
iMac 27" 5K 4.0GHz i7 / 32GB / 1TB flash
MacBook Pro 13" Retina i5 / 8GB / 250GB SSD
iMac 24" 3.06GHz C2D / 6GB / 750GB (Early 2008)
Mac Mini 2.4GHz C2D / 8GB / 256GB SSD (Mid 2010)
iPhone 11 Pro Max 64GB
jonesb kirjoitti:
Ainahan se on ollut niin että Apple ei halua tökkiä halpakamaansa ykkösvehkeiden reviirille. Silti mielestäni tuo uusittu iBook on paperilla ihan hyvä masiina, valitettavasti se ei oikein pelaamiseen (edelleenkään) sovellu.
öö, tuota, millä tavalla tämä uusi iBook eroaa Powerbookista?
firewiret, usbit, eetterit kaikki samaa. Eikö hintaero oo aika karski vähän isommasta&nopeammasta kovosta ja isompimuistisesta mutta vanhemmasta näyttiksestä? eikä tolla 200MHz suoritinerolla kyllä vielä kuuhun mennä.
-tBa
Parempi laatuinen näyttö ja padihiiri maksaa. Sillä noita huonompi laatuisia menee maailmalla moninkertaisesti. Ongelmahan on nykyinen mahdollisimman halvan hankkiminen aiheuttaa
krääsä-kulttuurin, kun laadukkaamaan valmistaminen alkaa vähitellen maksaa suhteessa paljon,
kun valmistuserät pienenee. Parhaiten tuon huomaa nykyisissä televisioissa ja stereoissa.
teroyk kirjoitti:
Parempi laatuinen näyttö ja padihiiri maksaa. Sillä noita huonompi laatuisia menee maailmalla moninkertaisesti. Ongelmahan on nykyinen mahdollisimman halvan hankkiminen aiheuttaa
krääsä-kulttuurin, kun laadukkaamaan valmistaminen alkaa vähitellen maksaa suhteessa paljon,
kun valmistuserät pienenee. Parhaiten tuon huomaa nykyisissä televisioissa ja stereoissa.
No siitä näytöstä nyt voidaan olla montaa mieltä, itse uskon että ne tulee samasta tehtaasta vinkuintiasta, niissä on vaan yksilökohtaisia eroja. Padihiirihän tuli iBookkiin tässä päivätyksessä. Millä tavalla iBook on huonompilaatuinen? Kyllä ne on tasavarasti samoja komponentteja mahdollisimman pitkälle powerbookin kanssa, ei äpylin ole mitään järkeä tilailla "kestävää" ja "vähän vähemmän kestävää" sarjaa erikseen. Mitä suurempi volyymi, sitä suurempi volyymi.
Sen verran hyvät päivitykset että harmittaa kun kuukauden on ollut kone ja piti maksaa 18e tigeristä ja olis saanu bluetoothin ja airportinkin nyt. Modeemilla en ole vuosiin tehnyt mitään.
dogmulder kirjoitti:Sen verran hyvät päivitykset että harmittaa kun kuukauden on ollut kone ja piti maksaa 18e tigeristä ja olis saanu bluetoothin ja airportinkin nyt. Modeemilla en ole vuosiin tehnyt mitään.
Saisi noihin alkaa tulemaan ADSL-modeemit vakioksi ton dial-upin tilalle.
12" iBook on edelleen hyvä ostos. Pieni, kevyt, helposti siirrettävä kannettava hyvällä akunkestolla. Hintakaan ei edelleenkään korotuksen jälkeenkään ole paha. Mini on päivityksen jälkeen (BT ja WLAN vakiona) kone, joka sen alunperin olisi pitänyt ollakin. GPU:n päivitys olisi kuitenkin ollut tiikerin ja Core Imagen myötä ajankohtainen. Muistipäivitysten kohdalla kannattaa pitää mielessä ettei se 512:kaan ole mitenkään paljon, vaan melkeinpä käytännön minimi jotta koneen kanssa tulee toimeen. iBookissa päivitys on onneksi tehty vaihtamalla se kiinnikolvattu muisti isommaksi, eikä varamaalla laajennuspaikkaa 256:lla kammalla.
iBookin kohdalla Applen päivitysintoa vähentää pelko siitä että kone menee liiaksi PowerBookin asiakassegmenttiin. Minin kohdalla hinta on helppo pitää ylhäällä, sillä kilpailevia tuotteita ei ole markkinoilla. Hintojen nouseminen oli silti kyllä ikävä yllätys. iBookin kohdalla päivitys oli kuta kuinkin se mitä olin odottanut. Tosin odotin nopeuksien olevan 1.42GHz ja 1.55GHz ja että näyttömuistinkin määrä olisi tuplattu. Widescreen-huhuihin en uskonut alunperinkään. Minin kohdalla odotin että päivityksen yhteydessä tuo 1.25GHz malli olisi yksinkertaisesti poistettu markkinoilta ja 1.42GHz mallin hinnaksi jenkeissä olisi tullut $499. (Paljonko vetoa että muutaman kuukauden sisällä tuo 1.25GHz malli poistuu myynnistä, mutta 1.42GHz mallin hinta jää jenkeissä $550:n pintaan?)
Kalustuksen ja optioiden hinnoittelun osalta tilanne on edelleen aika karu. Levyt edelleen hitaita 4200rpm lättyjä, vaikka niiden hinta on käytännössä sama kuin 5400rpm levyjen. 12" ei polttavaa DVD:tä saa lainkaan. Miniin moinen maksaa 110€. Hinta on kova ja poltin hidas (vain 4x), eikä kyseessä ole edes DL-poltin. Markkinahinta markkinahinta SL ja DL polttimille on kuitenkin sama. (Toivottavasti ei osoittaudu että kysessä on rampautettu rauta kuten PoweMacien polttimien kohdalla oli.) Levytilaa on peruskokoonpanoissa kovin niukasti. Luulisi että ihan markkinointimielessä ja syntergioiden kannalta kannattaisi Applen vakioida minimi levykoko sellaiseksi että siihen mahtuu synkkaamaan isoimman iPodin.
EDIT: Huomasin vasta nyt ettei BT ja WLAN olekkaan vakiona 1.25MHz mallissa. "Päivitys" olikin siis itseasiassa vain hinnankorotus. Taisivat 256MB muistit olla jo niin hankalasti saatavaa tavaraa että olivat kallimpia kuin 512MB kammat. Siitä "päivitys". Ehdin jo tilata tuon perusmallia paneelitelkkarin kylkiäisiksi, mutta huomattuani tämän peruutin tilauksen....
Minun mielestä tämä päivitys oli oikein hyvä, vai pitäisikö applen tehdä, kuten puucee-valmistajat, jotka tekevät valtavia päivityksiä ja täten koneista tulee bugisia. Sitäpaitsi monista ominaisuuksista, kuten airportista, 512mb muistista ja isommasta kiintolevystä olisi ennen saanut maksaa ylimääräistä.
Forsteiner kirjoitti:Mites päivityneen iBookin ulkoinen design poikkeaa vanhasta? Onko noi nyt ihan saman näköisiä kuin ennenkin?
Ei tuo Design ole siitä edellisestä iBook G4 mallista muuttunut. iBook G3 (Dual USB, valkoinen) taas oli hieman erilainen värityksen ja designin osalta. Kaikenkaikkiaan koko valkoisessa iBook mallistossa on ollut todella pienet erot joten eipä niitä edes tule paljoa ajateltua.
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
Joo kyllähän näissä G4 iBook koneissa on parempi näppäimistö. Tosin valkoisiin iBook koneisiin ei paljoa ole tullut muutoksia vuosiin. No, mitä sitä hyvää designia muuttamaan.
[ Apple MacBook (early 2016)]
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
Ei noissa näppäimistöissä G3 ja G4 iBookkien välillä mitään eroa ole ollut muutakuin ulkonäössä. G3:ssa oli valkoiset ja hieman läpinäkyvät ja nyt G4:ssa on enemmän kermanväriset. Muuten aivan samaa kauraa.
Itse olen hyvin rajoitetusti hiplannut tuota G3:n näppäimistöä, mutta kyllä se mun mielestä eriltä tuntui. Näppäimet oli paljon löysemmät ja kirjottaminen hitaampaa. Saattaa olla ihan mun pääni sisällä tämäkin ongelma, ei voi tietää.
Mavah kirjoitti:
Se on kyllä kumma homma että toi 56K-modeemi pysyy sinnikkäästi mukana noissa koneissa. Uusimmista pöytäkoneista se on vissiin ruvennu jo putoaan. En kyllä tiedä ketään joka enää kannettavaansa dial-upissa pitäisi.
juharju kirjoitti:
iBook päivitykset eivät tunnu enää niin pahalta kun suhteuttaa hinnan ja ominaisuudet PoweBookkeihin.
Nojoo, toi on tietty totta, mutta se widescreenin puuttuminen jäi kyllä niin pahasti sylettämään. Pitäisi olla rikollista nykyään tehdä näyttöjä 4:3 ratiolla.
Itse en ole keksinyt vielä tähän päivään mennessä mitään hyvää syytä sille miksi ainakaan tuossa pienemmässä mallissa pitäisi olla widescreen näyttö. Käytettävyyden pullonkaulana on jo nykyisellään näytön korkeus, ei leveys ja korkeuteen nähden entistä leveämpi näyttö vain kasvattaisi 12 iBookin nykyisellään hyvin kompaktia kokoa.
Leveänäyttöiset desktop-replacement raahattavat ja muut perässävedettävät läppärit ovat sitten oma lukunsa mutta ainakin itse arvostan kannettavassa koneessa nimenomaan mahdollisimman pientä kokoa.
dogmulder kirjoitti:Sen verran hyvät päivitykset että harmittaa kun kuukauden on ollut kone ja piti maksaa 18e tigeristä ja olis saanu bluetoothin ja airportinkin nyt. Modeemilla en ole vuosiin tehnyt mitään.
Kiitos ei kiitos.
Kotona ADSL-yhteyden verkottaa koneelle jokatapauksessa Wlanilla kaikista kätevimmin ja maailmalla matkaillessa löytyy tarvittavia yhteyksiä varten esim hotellihuoneista puhelinplugeja paria kertaluokkaa useammin kuin ADSL-mahdollisuuksia.