Auttakaa konkarit uutta Mackäyttäjää hädässä. Päivitin läppärini uuteen, koska vanhalla PC:llä Full HD videoiden renderöinti oli tuhottoman hidasta ja Pinnacle lisäksi pirun hankala ohjelma käyttää. Päädyin Intel i5 prosessorilla varustettuun Mac Book Prohon, joka ainakin teksnisten tietojensa perusteella pitäisi olla paljon tehokkaampi kun vanha Toshibani.
iMovie on mahtava ohjelma käyttää, mutta renderöinti on VIELÄ HITAAMPAA KUN PC:llä. puolen tunnin mittaisen videon renderöinti voi kestää kymmenen tuntia. Lisäksi videoiden tuominen kamerasta kestää kutakuinkin yhtä kauan kun siirrettävän materiaalin kesto on. PC:llä kameran sisältö siirtyy pienessä hetkessä.
Onkohan koneessani jotain vikaa (muuten toimii kuin unelma), vai onko niin, että pitäisi hankkia joku toinen ohjelma? Tuntuisi oudolta, että juuri kuvan ja viedonkäsittelystä tunnettu Apple olisi noin paljon hitaampi kun Toshiba.
iMovie + MBP 13" (2011 versio) Full HD:n renderöinti hidasta
Koko liikkuvan kuvan kirjo
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
iMovie + MBP 13" (2011 versio) Full HD:n renderöinti hidasta
Viesti Kirjoittaja rimpula »
-
Re: iMovie + MBP 13" (2011 versio) Full HD:n renderöinti hid
Viesti Kirjoittaja pikkupoika »
Onko sulla mikä videokamera käytössä? Varmasti AVCHD:tä tuottava sellainen, nimittäin iMovie muuntaa AVCHD materiaalin ensin AIC (Apple Intermediate Codec) muotoon ennen kuin voit videota leikata. Tuo selittää miksi videon tuominen on hyvin hidasta.
Renderöinti... hmm ethän vain käytä "Finalize Project" toimintoa? Käytä mieluummin Export to QuickTime ja säädä sieltä bittimäärät yms. sopiviksi, niin pitäisi renderöintiajat olla hanksassa. Ja jos lisäpotkua tarvitset niin löytyy hienoja vempaimia apuun, kuten elgato Turbo.264 HD (Googlaa tämä, siis USB-tikku jossa H.264 encoder -piiri).
Kerro miten sujuu!
t: pikkupoika
Renderöinti... hmm ethän vain käytä "Finalize Project" toimintoa? Käytä mieluummin Export to QuickTime ja säädä sieltä bittimäärät yms. sopiviksi, niin pitäisi renderöintiajat olla hanksassa. Ja jos lisäpotkua tarvitset niin löytyy hienoja vempaimia apuun, kuten elgato Turbo.264 HD (Googlaa tämä, siis USB-tikku jossa H.264 encoder -piiri).
Kerro miten sujuu!
-
Viesti Kirjoittaja Soundwise »
Ensimmäiseksi kysyisin, että mitä konkreettisesti teet, kun kone noin pitkään renderoi? Vai onko kysymys exportista johonkin tiettyyn formaattiin?rimpula kirjoitti: iMovie on mahtava ohjelma käyttää, mutta renderöinti on VIELÄ HITAAMPAA KUN PC:llä. puolen tunnin mittaisen videon renderöinti voi kestää kymmenen tuntia.
-
Kiitos avusta Pikkupoika.
Kyseessä on tosiaan Sonyn AVCHD- kamrera. ja olen todellakin tehnyt videon toiminnolla viimeistele projekti, kuten arvelitkin (mikä lienee tuonkin toiminnon tarkoitus). Nyt, neuvojesi jälkeen renderöintiin menee noin nelinkertainen aika videon kestoon nähden, eli tunnin mittainen Full HD elokuva valmistuu neljässä tunnissa, tämä on varsin hväksyttävä aika ja huomattavasti nopeampaa kuin PC:llä.
Eteeni tuli nyt toinenkin probleema, eli miten saisin vanhalle PC:lleni tallentamani videot sellaiseen muotoon (esim HDV), että voisin niitä editoida iMoviella? Nyt tiedostot ovat muodossa: AVCHD- video (.m2ts), jokaisen videotiedoston perässä on m2ts.modd ja m2ts moff (lienevätkö jotain aputiedostoja). Mikä mahtaisi olla yksinkertaisin tapa tiedostojen konvertointiin?
Kyseessä on tosiaan Sonyn AVCHD- kamrera. ja olen todellakin tehnyt videon toiminnolla viimeistele projekti, kuten arvelitkin (mikä lienee tuonkin toiminnon tarkoitus). Nyt, neuvojesi jälkeen renderöintiin menee noin nelinkertainen aika videon kestoon nähden, eli tunnin mittainen Full HD elokuva valmistuu neljässä tunnissa, tämä on varsin hväksyttävä aika ja huomattavasti nopeampaa kuin PC:llä.
Eteeni tuli nyt toinenkin probleema, eli miten saisin vanhalle PC:lleni tallentamani videot sellaiseen muotoon (esim HDV), että voisin niitä editoida iMoviella? Nyt tiedostot ovat muodossa: AVCHD- video (.m2ts), jokaisen videotiedoston perässä on m2ts.modd ja m2ts moff (lienevätkö jotain aputiedostoja). Mikä mahtaisi olla yksinkertaisin tapa tiedostojen konvertointiin?
Viimeksi muokannut rimpula, 21.6.2011 klo 17.57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja pikkupoika »
Hei taas,rimpula kirjoitti:Kiitos avusta Pikkupoika.
Elikkä tuo Finalize Project / Viimeistele projekti -toiminto on sellainen, että se renderöi videon kaikkiin mahdollisiin resoluutioihin (esim. 960x540, 1280x720, 1920x1080, ja niin edespäin). Kun viet projektin QuickTimen käsiteltäväksi, iMovie renderöi projektin vain yhteen resoluutioon useamman sijasta.
Yritä löytää ohjelma PC:llesi, jolla voit muuntaa videot sopivampaan muotoon. Esimerkiksi Avidemux (ilmaisohjelma) hoitaa tämän, kunhan oppii käyttöliittymän. Parhaimmat tulokset olen itse saanut kun muunnettu video on H.264 (MPEG-4 / AVC) muodossa, ääniraita Linear PCM (16-bit, 44.1Khz) ja kaikki käärittynä QuickTime MOV:iin. Nämä menevät iMoviessa suoraan kirjastoon, ilman muuntelua välissä. Kaupallisia ohjelmia löytyy monta, mutta jos sinulla sattuu olemaan Adoben ohjelmistoa ja siten myös Adobe Media Encoder, niin ehdottomasti sillä kannattaa muunnokset hoitaa.
Kerro, jos vastaan tulee vielä jotain

-
Tervehdys jälleen.
Avidemux on asennettuna PC:lle, mutta toistaiseksi tulokset on aika laihoja ts. en ole onnistunut viedeotiedostoja muuttamaan Macin ymmärtämään muotoon. Vääntäisitkö oikein rautalangasta mitkä asetukset tulee Avidemuxissa valita videolle äänelle ja formaatille. Voinko jotenkin valita useamman tiedoston käsiteltäväksi?
Nyt olen ohjelmalla toiminut seuraavasti: olen valinnut tiedoston (file, open) ohjelma kysyy:" this look like mpeg. Do you want to idex it?" olen vastannut ok. sitten ohjelma kysyy: "H.264 detected if this file is using b-frames as reference it can lead to a crash or stuttering. Avidemux can use another mode which is safe you will LOSE FRAME ACCURACY. Do you want to use this mode?" Olen vastannut Yes.
Sitten olen valinnut videoksi MPEG-4 AVC ääneksi PCM ja formaatiksi AVI sitten paina tallenna ja luon uuden tiedoston jonka jälkeen enkoodaus alkaa.
Olenko toiminut täysin väärin?
rimpula
Avidemux on asennettuna PC:lle, mutta toistaiseksi tulokset on aika laihoja ts. en ole onnistunut viedeotiedostoja muuttamaan Macin ymmärtämään muotoon. Vääntäisitkö oikein rautalangasta mitkä asetukset tulee Avidemuxissa valita videolle äänelle ja formaatille. Voinko jotenkin valita useamman tiedoston käsiteltäväksi?
Nyt olen ohjelmalla toiminut seuraavasti: olen valinnut tiedoston (file, open) ohjelma kysyy:" this look like mpeg. Do you want to idex it?" olen vastannut ok. sitten ohjelma kysyy: "H.264 detected if this file is using b-frames as reference it can lead to a crash or stuttering. Avidemux can use another mode which is safe you will LOSE FRAME ACCURACY. Do you want to use this mode?" Olen vastannut Yes.
Sitten olen valinnut videoksi MPEG-4 AVC ääneksi PCM ja formaatiksi AVI sitten paina tallenna ja luon uuden tiedoston jonka jälkeen enkoodaus alkaa.
Olenko toiminut täysin väärin?
rimpula
-
Viesti Kirjoittaja helinen »
Olet ilmeisesti saanut rendattua homman pakettiin?
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Video, televisio ja elokuvat”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka