Uusi Final Cut Pro X
-
Re: Uusi Final Cut Pro X
Viesti Kirjoittaja iTommi »
http://www.youtube.com/watch?v=XHtgsBJh ... r_embedded
-
Viesti Kirjoittaja villeh »
- Ompas harvinaisen raskas, timeline ym pätkii hirveästi (2.2ghz mbp / 4Gb , 7200rpm kiekko)
- Muutampa capture kansion.... "hei, ei sitä voi muuttaa?"
- Painampa spacella videon päälle ja pois, "jaa.. se hyppää aina videon alkuun, ei tässä oo stoppia?"
- Kokeillaampa exportoida matskua ulos: "hmm... valmiita presenttejä, noh ok.. H264 käytän eniten, isketään se.. rousk rousk rousk... 1min timeline matskusta tuli: 29Kt file"
- Kokeilempa muuttaa export asetuksia: "jaa.. ei täällä oo semmosta kohtaa mistä muuttaa niitä?"
- Testataampa auto WB: "meni ihan reisille"
4 vuotta vanhaa final cuttia käyttäneenä, ja hirveät odotukset softalle, tulos oli: hirveä shokki
Tein testin että importoin yhden 190Mb movvin testiprojektiin:
- Projekti on kahdessa eri kansiossa (!) , ne koot ovat 196Mb + 258Mb
- Tiedostoja näissä kahdessa projektissa joissa on siis yksi capturoitu movvi: 15kpl + 29kpl

-
Viesti Kirjoittaja harris »
Ja kyllä jää iMac hankkimatta kun olin ajatellut sen videohommiin tämän uuden odotetun X:n kanssa.
Nöyrästi täytyy miettiä uusiksi...mikä softa (Vegasista hyviä kokemuksia, Premiereä vähän tutkaillut) ja varmaan hankin Windows-masiinan, jotenkin ruvennut nyppimään tämä Applen ylimielisyys...tai hehän luonnollisesti maksimoivat voitot ja kai tämä uusiFCPX eli iMoviepro on tarkoitettu muille kuin minulle. Ja hassua tämä ettei saa trial-versiota eikä edes pysty myymään ostettua jos on pettynyt tuotteeseen,...porukkahan on verkossa???
-
Viesti Kirjoittaja Kim »
Eipä tunnista mun m2ts streameja. Mutta toisaalta en mä tuollaista tarvitsekaan mihinkään. Videot teen XP:llä.anjoh kirjoitti:Tällä taitaa onnistua:
http://www.divergentmedia.com/clipwrap
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
No hohhoijakkaa. Kannattaakohan nyt hieman odotella virallisia arvosteluja softasta ennen kuin rupeaa manaamaan. Luin noita ihmiseten arvosteluita tuolta ja nauroin suurimmalle osalle noista. Aivan tampioita puolet arvosteluista. Tottahan on, että tuossa on nyt päässyt selkeitä lapsenvirheitä softaan mukaan. Toivon mukaan ne korjataan pian jossain servicepack muodossa. Premierin saa edeleen mäkille ja toimii varmasti paremmin kuin windows-puolella. Mitä tulee Applen ylimielisyyteen, niin Microsoft on ollut täysin ylimieleinen jo 30vuotta. Tällä hetkellä sen on vain pakko olla hiljaa, kun sillä ei ole varaa paukutella henkseitä.harris kirjoitti:Jaahas, taisi kyllä jäädä tämä uusi X hankkimatta. Olin jo klikkaamassa osto.painiketta kun ajattelin hieman lukea ensimmäisistä käyttökokemuksista. Aloitin Reduser:ista ja porukkahan oli lähinnä tyrmistynyt lukemattomista puutteista ja varsinkin tuosta ettei edell. version projekteja voi tuoda tähän uuteen. Optimistisimmat toivovat uusien ominaisuuksien tulevan Lionin myötä mutta mitään varmaa ja selkeää tietoa siitä ei Apple tietääkseni ole antanut. Mielestäni tämä on yksinkertaisesti törkeätä asiakkaiden kohtelua, piste.
Ja kyllä jää iMac hankkimatta kun olin ajatellut sen videohommiin tämän uuden odotetun X:n kanssa.
Nöyrästi täytyy miettiä uusiksi...mikä softa (Vegasista hyviä kokemuksia, Premiereä vähän tutkaillut) ja varmaan hankin Windows-masiinan, jotenkin ruvennut nyppimään tämä Applen ylimielisyys...tai hehän luonnollisesti maksimoivat voitot ja kai tämä uusiFCPX eli iMoviepro on tarkoitettu muille kuin minulle. Ja hassua tämä ettei saa trial-versiota eikä edes pysty myymään ostettua jos on pettynyt tuotteeseen,...porukkahan on verkossa???
Maltti on valttia näissä asioissa ja kiire on sama, kuin kusisi vastatuuleen.

http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Viesti Kirjoittaja Sikari-Sakari »
Tässä aika hyviä pointteja:
http://magazine.creativecow.net/article ... -some-pros
-
Pääsin hieman kärryille kun löysin tällaisen skeittimiehen tekemän sivun, jossa on jo hieman tutoriaalin tynkää:
http://post22.com/2568
-
Viesti Kirjoittaja pikkupoika »
Sama täällä -- FCP X / iMovie Pro tuntuu olevan erittäin hyvä sellaiseen erittäin nopeaan leikkailuun. Eli jos videokamerasta pitäisi saada DVD tuotos muutamassa tunnissa niin se varmaan onnistuisi (hmm vaikka DVD Studio Pro puuttuukin, mutta ajatuksen tasolla ainakin). Tosin, kun mennään vähän "pro" tarpeisiin niin sitten alkaa puuttua ominaisuuksia.iTommi kirjoitti:Kokeilin tänään uutta iMoviePro-lähestymistapaa ja unohtamalla kaikki, mitä olen työllä oppinut aikaisemmista FCP-versioista, alkoi ohjelma näyttää intuitiiviselta ja mukavalta käyttää. Erityisesti kun olin saanut aikaiseksi muutaman minuutin ja sitten ohjelma kaatui. Kiroilin ja tajusin etten ollut muistanut tallentaa ollenkaan. No hätä - tässä ei tarvitsekaan tallentaa: se on automaagista.
Pääsin hieman kärryille kun löysin tällaisen skeittimiehen tekemän sivun, jossa on jo hieman tutoriaalin tynkää:
http://post22.com/2568
Vähän kuin Apple on aina mainostanut helppoa siirtymistä iPhotosta Apertureen, niin FCP X on tekemässä samaa iMovien kohdalla. Kerta kun jo hankittu niin käytän FCP X:ää pikkuprojekteja varten, jospa siitä olisi jotain iloa, mutta Premiere Pro trialia olen ehtinyt kokeilla ja ihan loogiselta peliltä vaikuttaa, tiedä sitten pitäisikö ostopäätös tehdä jo

-
http://www.kenstone.net/fcp_homepage/fc ... artin.html
-

*Tämä* kiinnostaa minua nyt ERITTÄIN paljon: http://www.lightworksbeta.com/
Odotan innolla Mac / Linux vedosta, mutta Boot Camppiin taidan asentaa Windowsin ja leikkiä tuolla -- näyttäisi olevan ihan Media Composerin tasoinen softa ja vielä ilmaiseksi saatavilla sellainen. Saatan jopa säästyä Premiere Pro lisenssiltä, jos tuo kykenee hoitamaan kaiken
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Viesti Kirjoittaja harris »
-

Kyse on kuitenkin siitä, että nykyisin FCP 7:llä leikkaavat tulevat ennemmin tai myöhemmin kohtaamaan softan tekniset rajoitteet (ei 64-bit tukea yms.) ja FCP 7 ei myöskään ole Cocoa ohjelma, eli pian uusissa Mac OS X versiossa voi ilmaantua yhteensopisvuusongelmia (ei nyt lähitulevaisuudessa ainakaan, mutta kuitenkin). Jos juuri nyt on kuitenkin leikattava jotain, ja tarvetta hoitaa työtä on melkeinpä aina, niin FCP X ei hellitä ajatuksella että uusia ominaisuuksia tulee X ajanjakson välein. Se, että FCP 7 projektit saa helpommin ajettua Premiereen vs. FCP X:ään on ehkäpä kummallisin päätös ikinä, minkä Apple on tehnyt. Siispä jos FCP 7 on se, millä tahtoo leikata, niin yhtä hyvin voi pysytellä PowerPC Macintoshien, ns. aitojen Macien parissa. Mutta video on hyvin raskasta puuhaa enkä usko että kukaan vakavissaan oleva leikkaaja tahtoo jäädä paitsioon teknologian vauhdikkaasta kehityksestä

Ajatus on 'söpö' -- FCP X tulee joskus olemaan hyvä, ehkä. Mutta tämä ehkä kertoo myös Applen suuntauksesta hieman, että kyseessä on edelleen kuluttajia rakastava yritys -- ammattilaisten tulisi hakea apua muualta, ehkäpä Adoben leiriltä. Minä henkilökohtaisesti olen täysi amatööri, vieläkin lukiossa ja videohommista ymmärrän melko vähän, mutta minua ympäröivät muutamat ammattilaiset, jotka yhteistyössä auttavat minua dokumenttielokuvan tuotoksessa. Jos heille ei sovi iMovie Pro, ei se myöskään sovi minulle -- itse tosin pidin FCP X:n yksinkertaisesta käyttöliittymästä, se tuntuu olevan juuri minulle suunnattu UI -- amatöörille suunnattu UI. Siinä minun 0.02€
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Suuttunut en tietenkään ole. Oikeastaan ihailen sitä, että Apple tahtoo tuoda jokseenkin kehittyneempiä työkaluja kuluttajien käytettäväksi, mutta se että yli 10 vuoden takainen uskollinen käyttäjäryhmä heitetään tyrmään on pelottava ajatus ja koettelee minun silmissä Applen katu-uskottavuutta. Jonain päivänä ehkä palaan Linuxin pariin taas, jos tämä iVillitys jatkuu, mutta toistaiseksi seuraan asioiden kulkua etäältä, sisimmässäni toivoen että asiat muuttuvat parempaan suuntaan
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Sen pituinen se.
-
Viesti Kirjoittaja jussiu »
FCPX lähestyy videon editointia ihan eri suunnasta kuin FCP aikaisemmin. Työskentely ohjelman sisällä voi olla todella nopeaa ja intuitiivista, jasinänsä muutokset ovat tervetulleita.
Osa kitinästä on ihan kohtuutonta: Apple halusi ajatella editoinnin eri tavalla, ja aikajanasta eroon pääseminen auttaa siinä. Perustavaa laatua oleva periaatteelinen kysymys, ja kuten niin monta kertaa aikaisemminkin, jos et tee niinkuin Steve sanoo, kannattaa katsoa muiden valmistajien tuotteita.
Ongelmia syntyy kun tuolla yrittää korvata ammattipiireissä FCP7:aa. FCPX:ään ei voi tuoda vanhoja projekteja, ei saa ulos eikä sisään XML tai EDL tietoja, ei tue olemassa olevaa videorautaa yms. Ei mitään mahdollisuutta korvata tuolla nykyisiä koneita tai edes tuoda rinnalle, koska projektien siirto erilaisten koneiden välillä ei onnistu (ei voi viedä projektia värimäärittelyyn XML tiedoston kanssa, tuoda offline leikkajalta EDL:n kanssa jne.). Samalla Apple kuitenkin vetää FCS3 tuotteen kokonaan markkinoilta. Entä jos haluaisin lisätä olemassa olevien 6 leikkausyksikön rinnalle uuden koneen? Waretanko FCS3 paketin vai hankintaanko Avid tai Premiere? Tämä äärimmäisen tärkeiden ominaisuuksien puute yhdistettynä Applen täydelliseen hiljaisuuteen tulevien ominaisuuksien suhteen tekee monen ammattilaisen tilanteen todella vaikeaksi. Ja vaikka tuonne tuki ammattiominaisuuksille olisi tulossa, kuinka kauan siinä kestää? Milloin laitevalmistajat saavat ajurit valmiiksi? Milloin softavalmistajat saavat FCPX -import työkalut valmiiksi? Ja taas ennen kaikkea: millä olisi tarkoitus tehdä töitä kunnes uusi ekosysteemi toimii?
Ihailen Applen rohkeutta rikkoa taaksepäinyhteensopivuus tuotejulkistusten yhteydessä, koska se mahdollistaa todella uuden luonnin (vrt PowerPC tuen tiputtaminen Snoukassa, Motorlan dumppaaminen, OS9-OSX migraatio). Tässä on nyt kuitenkin menty takapuoli edellä puuhun, ja moni ammattilainen menettää luottamuksensa Applea kohtaan. Appleä tämä ei oikeastaan kiinnosta, koska iPad myyntiin verrattuna ammattilaisten ostamat FCS3 paketit ovat kuin pisara valtameressä. Pelkäänpä että tämä on vain jatkoa Applen selkeälle fokuksen siirtämiselle kotikoneisiin ja iOS järjestelmiin. Siinä vaiheessa kun OSX haudataan, multa viedään komentorivi ja kaikki softasennukset pitää kuitata Stevellä siirryn Linuxiin.
/jussi
-

saa nähdä, mihin Apple tuotteensa vie, jo kuinkahan moni aikoo kulkea virran mukana?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja exlex »
No mukava lukea näitä ihmisten käyttökokemuksia FC X:stä, joten kirjoitelkaa vain lisää kokemuksia.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ps. Luin noita ammattilaisten arvosteluita netistä ja ne ovat kyllä Applelle tosi vihaisia. Melkein kaikki ovat siirtymässä pois FCP X:stä. Sanoivat, ettei tue kunnolla videoformaatteja, eikä toimi muiden ohjelmien kanssa yhteen jne... Voipi olla, että itsekkin harkitsen vielä muutaman kerran tuon hankintaa, jos formaattien kanssa on ongelmia.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Viesti Kirjoittaja jussiu »
Itse en usko Applen laadun tippuvan ollenkaan. Tarkoitin että koko firman fokus muuttuu enemmän mobiililaitteisiin, tabletteihin ja kotikäyttäjiin, ja yritysratkaisuihin kiinnitetään entistä vähemmän huomiota (Xserve, Xsan, Xraid, FCPX, MOT).exlex kirjoitti:Tottahan se on, että Applella on pahasti havaittavissa tietyntyyppistä negatiivista suuntausta. Jotenkin on fiilis, että Applea on ruvennut kiinnostamaan enemmän tulos, jolloin tämä aiheuttaa laadun heikentymistä. Valitettavasti tämä on jo nähty Nokialla, Microsoftilla jne:lle, että mitä se aiheuttaa. Pidetään kuitenkin peukkuja, että Steve pitää pakan läjässä, ettei firmasta tule samanlainen, kuin Nokia oli vielä muutama vuosi sitten. Nyt mielestäni Nokialla on havaittavissa tosi positiivisia merkkejä. (Milelestäni).
Elkää nyt hyvät ihmiset ammattilaisten vaatimusten perusteella omia valintojanne tee. Formaattituki on puutteelinen ammattipuolella, RED ei toimi natiivisti eikä nauhaominaisuuksia ole ollenkaan. Jos et meinaa REDiä leikata tai ajaa nauhalle tavaraa, ei sinulla tod näk ole ongelmia.No mukava lukea näitä ihmisten käyttökokemuksia FC X:stä, joten kirjoitelkaa vain lisää kokemuksia.
Ps. Luin noita ammattilaisten arvosteluita netistä ja ne ovat kyllä Applelle tosi vihaisia. Melkein kaikki ovat siirtymässä pois FCP X:stä. Sanoivat, ettei tue kunnolla videoformaatteja, eikä toimi muiden ohjelmien kanssa yhteen jne... Voipi olla, että itsekkin harkitsen vielä muutaman kerran tuon hankintaa, jos formaattien kanssa on ongelmia.
Ihan samoin, jos et tiedä mitä XML tai EDL tarkoittaa, ei kannata FCPX softaa hylätä. Näitä asioita kaipaa lukumääräisesti aika harva FCPX käyttäjä, mutta toisaalta kyseessä on nimenomaan se äänekäs ammattikäyttäjä-segmentti. Todennäköisesti tämä softa on suunnattu nimenomaan hompun lukijoille, valistuneille kotikäyttäjille tai yhden hengen tuotantopajoille jossa tehdän itse kaikki alusta loppuun.
-
Viesti Kirjoittaja yanimage »
-
http://www.youtube.com/watch?v=sRzLP0FJ ... ata_player
-
hahahahahahahahahahahaa tulipa hyvät naurutiTommi kirjoitti:Conan O'Briankin on ottanut kantaa:
http://www.youtube.com/watch?v=sRzLP0FJ ... ata_player

-
Importin matskua uuteen projektiin, jee.. nehän meni sinne clippeinä. Painoin vahingossa "import clip to timeline" ja se meni kokonaan timelinelle. Noh ajattelin että poistan sen.
<delete> ... *tsups* se poisti sen timelinelta, lisäksi se poisti koko projektiin importoidut clipit.
Hmm.... undo pelastanee? Joo pelasti, se sulki koko uuden projektin, toi vanhan projektin jota en ollut edes aukaissut eteeni eikä vanhaan projektiin päässyt enää millään, koitin avata sen suoraan finderistä niin se avaa aina vanhan projektin. Softa kiinni ja näkemiin.
-
Viesti Kirjoittaja kallephone »
Itse olen tehnyt nämä mutta ei auta:
http://support.apple.com/kb/HT4724
Onko jollakin tuohon vinkkejä?
Pakko sanoa että ei ihan nappiin menny tämä softa Applella. Sonyn EX-1 kamera on ollut markkinoilla 5 vuotta. Sitä käyttävät paljon videoalan ammattilaiset, mutta edelleen Applen ohjelmat tukevat kameran videotioedostoja nihkeästi. Aina saa olle asentamassa kaiken näköistä pluginia...
Tällä hetkellä lähes kaikki editointi ohjelmat tukevat XDCAM muotoa suoraan ilman muunnoksia/plugareita!!!!!!!!!!
-
Viesti Kirjoittaja paulaw »
-
samahan kävi iLifen kohdalla... kaikki ohjelmat päivittyivät paitsi iWeb ja iDVD ja noita kahta ei nyt saa Mac App Storesta... Apple haluaa kaikin keinoin päästä eroon optisesta mediasta

-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
Kyllähän tämäkin ohjelma toimii, ei kyse ole siittä, vaan ohjelman logiikka ja käytettävyys on tehty niin huonoksi ettei se sovellu monellekkaan enää. Jos tätä ohjelmaa alettaisiin "korjaamaan" se vaatisi lähes koko ohjelman logiikan muuttamisen, sitä en usko että tullaan ikinä näkemään.Sherukka kirjoitti:Päästettiinhän Aperture 3:kin ihan testaamattomana markkinoille ja kesti tovin ennen kuin pahimmat mokat saatiin korjattua. Uusia versiota Applen softista en tosiaankaan uskaltaisi suositella kenellekään. On siis odotettava puolisen vuotta niin ehkä sen jälkeen ne jo toimivat riittävällä tasolla.
Palaa sivulle “Video, televisio ja elokuvat”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka