vesku kirjoitti:Kun... niinkuin siis sanoin. Ok, usein tehneenä hoksasin imuroida (Mikkiksen myöntäkää pois, kryptisen tukisivuston uumenista) standalone-SP2:n usbitikulle, useempia käyttöjä varten. Koska ENNEN SP2:N ASENNUSTA XP:TÄ _EI_ SAA YHDISTÄÄ VALTAKUNNAN VERKKOON! Ja F-securekin on easy-beasy. Muttakun sille pitäis saada edellisen viidentoista minuutin päivitykset että sillä jotain tekis. Vaatii nettiyhteyden -> potentiaalinen hasardi. Äläkä väitä vastaan, näin on.
Mä komppaan, vaikka olenkin geneerisesti paha ihminen. Mua vaan alkaa ketuttaan kun eräät tulee sanomaan että siinä ei voi kestää kun on pariinkin kertaan tullut asennettua siinä luulossa että siinä ei kauaa mene. Ja taas kerran, en ole väittämässä että kaikilla menee, mutta minulla menee.
Ensimmäiset 20 minuuttia -> Miksei se buuttaa? / Miksi se tökkii?
Seuraavat pari tuntia (1 - 8h) -> Voiko ongelman kiertää? Kuinka helposti?
Seuraava tunti -> Kiroilua ja back-upataan mitä voi. Back-upit on, mutta ne ei-fataalit tiedostot myös.
Seuraava tunti -> Asennetaan se windows
Seuraavat pari tuntia (~2-4h) -> läimitään siihen ne kaikki maanalaisen paikan updatet jotka eivät suostu asentumaan kerralla kumulatiivisesti. Ensimmäinen rundi updateja, restart, sp1, restart, sp2, restart, updateja, restart. (kone on palomuurin takana koko ajan)
Seuraavat tunti tai pari -> Ajurien asentelu. Ihan oikeesti, jos mä annan työaseman olla oletusajureilla mä saan BSOD:n joke viides minuutti. Kokeiltu on.
Seuraavat pari tuntia (1-4h) -> Apuohjelmia kuten Firefox, F-Secure, Thunderbird. Noiden konfigurointi ettei menisi halvatan puolta ruutua menuihin. Pari extensionia Firefoxiin ja niiden konffaaminen. Sähköpostin salasanojen kaivaminen herra ties mistä ja googlettaminen että mikä olikaan sen ja sen palveluntarjoajan mail serveri. Näitä on pari kolme. Sähköpostin lajittelusäännöt. Bookmarksien kopioiminen takaisin.
Seuraava tunti tai pari -> TweakUI, Command Prompt Here. Näytöän säätäminen, auttava värikalibrointi. Joku halvatun theme että sitä kestää katsoa (tästä olen luopunut kun ei enää jaksa).
Seuraavat pari tuntia -> Office. Office Update. Templatejen asennus sinne jonnekin.
Seuraavat pari tuntia -> Jotain poropietari softaa (proprietary) joka ei jumankavita voi taas toimia kerralla. Back-up palautus projekteista. Päivytykset taas kerran.
Seuraavaksi -> Nyt ne käyttöohjelmat. Näitten oletuspolut ovat luonnollisesti päin ***settä, osan voi palauttaa back-upeilta, osa täytyy taas säätää itse. Näiden softien päivitykset. Plug-init ja omat poropietari viri-virit päälle että noita voi oikeasti käyttää.
Seuraavaksi -> Verkkokansioiden viritys. Automaattinen peilaus serverille tärkeimmistä hakemistoista (onks mäkille tämmöistä samban yli? Tuota kaipailisin). Huomataan että se ***king Windows palomuuri tarvii säätämistä että kaikki tarvittavat portit aukeaa ja tarpeettomat ovat kiinni.
Seuraava päivä tai pari -> Alimittaista ja varovaista käyttöä että nähdään kaiken toimivan. Vuorottain rankaa kuormittamista ja pari heavyä rendaustestiä kestäen 12-24 tuntia jotta näkyy että se kanssa pysyy pystyssä.
Tässä vaiheessa konetta voi taas käyttää aikuisten oikeasti.
Seuraavalla viikolla -> Huomataan, että jostain syystä Windows Media Player 10 ei suostu soittamaan wmv-klippejä. PB toistaa näitä. WTF??? Windows Update stekkaus että kaikki on kunnossa. Kuinka ollakkaan, kun et alussa jaksanut kaivaa niitä alkuperäisiä papereita ja palautuslevyjä ja päätit päästä helpolla, niin Validate ei mene läpi koska sulla on "piraatti" Windows. Juu, vaikka siinä koneen kyljessä on tarra että se on validi lisessi, mutta olit vain laiska etkä viitsinyt etsiä sitä alkuperäistä tunnusnumeroa asennusvaiheessa (älkää kysykö, tää on ihan henk koht hölmöyttä, sen myönnän. Mulla on geneerinen CD jolta asennan/asensin jos koneelle oli olemassa validi lisenssi). Valmistautuminen tekemään kaikki edellämainittu (ainakin) kolmeen kertaan uudestaan lähitulevaisuudessa.
Koska mulla nyt on muutakin elämää, niin mä en jaksa istua sen koneen kellotettavana tulemisista ja menemisistä. Välillä syödään, nukutaan ja nautitaan elämästä ja kahvitauoista. Ja kerrotaan yllämainittu aika kertoimella luokkaa 1,5 - 2,0 riippuen vähän.
Vertailun vuoksi linux asennus:
Miksei se toimi? -> Tapahtuu harvemmin mitään mystistä tai mitään hajoaa sen jälkeen kun ne on jaksanut viritellä. Joskus tapahtuu, ja silloin vastaava rumba kuin yllä.
Back-ups -> Paljon helpompaa koska käyttäjän asetukset eivät ole sirotelty ympäri järjestelmää. Voidaan tehdä _helposti_ cron-job joka kopioi nuo automaattisesti verkkoon turvaan. Konffaustiedostot ovat vähän työläämpiä, mutta niitä ei ole paljon . Huom, tämä poistaa lähes täysin esim käyttöliittymän virittelyn asennuksen jälkeen. Ja kun näitä ei niin hirveän useasti tule muutettua, niin on hyvä sauma että ne ovat tallessa vaikka levy olisi mennytä.
Asennetaan se distribuutio -> About yhtä kauan kuin Windowssissa. Ei mitään halvatun restartteja. Voidaan vaihtoehtoisesti asentaa verkosta, mikä kestää kauemmin mutta tarjoaa muita hyötyjä.
Ajurien asetkset ja päivitykset -> Ainakin mun työasemaan menee kerralla. Tämä on tietysti yksilökohtaista, mutta mä nyt puhunkin vain itsestäni. Voi tarvita YHDEN restartin.
Apuohjelmat -> Firefox & Thunderbird kuuluvat distroon ja ovat ajan tasalla. Extensionit pitäisi iskeä käsin, muutta kun toi /home/~username on niin helppo kopioida talteen niin ei tarvitse. Toimisi periaatteessa windowssissakin, mutta se !#¤&-sotkuinen hakemistorakenne pistää konffit minne sattuu ja meikku ei jaksa säätää mitä kopioidaan ja mitä ei.
Officen korvike -> En käytä linuxin alla aktiivisesti, mutta asentuu käyttiksen mukana.
Proprietary softa -> Tämä ongelma koskisi linuxia yhtä lailla, tosin tuo softa toimii vain windowsin alla. Siinä syy miksen siitä pääse eroon.
Käyttöohjelmat -> Ongelmat koskevat Linuxiakin, mutta kun se ~home on helppo back-upata... Ohjelmat täytyy silti asentaa.
Verkkokansioiden ja muiden säätäminen -> Tulevat konffitiedostoista.
Sisäänajo -> Kestää myös, mutta kun on tiedossa että virhepaikkoja on vähemmän, tämä ei stressaa niin paljoa.
Sitten vielä OS X. Se ei eroa niin paljoa Linuxista, mutta samba-back-uppaus on jotain mihin mä en ole vielä keksinyt kovin hyvää keinoa. Automaattista siis, mutta kai senkin saisi viritettyä. Osittain tässä on kyse laiskuudestakin. Ohjelmien asentaminen on helpompaa, pääsääntöisesti, kun on raahannut ne verkkolevylle niin ne voi usein vain raahata takaisin Applications kansioon ilman installereiden ajamista.
Yksi syy miksi mulla kestää OS X:n kanssa linuxia kauemmin (ei paljoa, mutta vähän) on kun olen vielä sen kanssa hieman uusi ja ongelmia on ollut suhteellisen vähän niin ei ole tullut harjoiteltua.
DISCLAIMER :: Taas kerran, kaikilla ei mene näin, mutta minulla menee. Jos joku alkaa kitisemään että "ei mulla mene..." niin siitä vaan, minä en olekkaan tuo 'joku'. Osa kestosta on laiskuutta, kuten se, etten käytä Ghostia. Toisaalta kun muistaa Wintoosan rekisterin, niin uusioasennukset ovat paikallaan aina välistä. Ja mä en oikeasti halua maksaa lisää siitä taas joku friggin' viri-viri-käyttis asentuisi niin kuin sen pitäisi. Kuten sanottua, mulla on muutakin elämää kuin käyttisten virittely ja ylläpito. Tämä valitusvirsi nyt oli ylipäätään vain henkilökohtainen mielipide miksi minä pidän OS X:stä.
EDIT: Tuo Ghost ei ole myöskään niin kovin näppärä semmoisessa ympäristössä missä koneeseen asennetaan ohjelmia testattavaksi ja päivitellään versioita, eli systeemi ei ole "standardoitu" asennuksen jälkeen. Ja jos imagen ottaa vaikka puolen vuoden käytön jälkeen, niin sinne sitten tulee roinaakin. Ajurit ja muut ovat myös konekohtaisia, joten sen asennuksen jälkeinen imagekin on välillä kyseenalainen.
Mun maailmassani on hauskempaa.