Evoluutio vai luomiskertomus?
-
Re: Evoluutio: Totta vai tarua?
Viesti Kirjoittaja theinonen »
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Anteeksi nyt, mutta ei kai nyt noilla viestimäärillä kannata ruveta trollailemaan..? Jos olet kyllästynyt homputteluun, pidä vain tauko, niin muutkin tekevät.iDock kirjoitti:Mutatoitumista en jaksa uskoa, koska mutatoitumisesta seuraa yleensä joko haittaa tai samantekeviä asioita.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Juupas!Anghorn kirjoitti:Voisiko aiheesta tehdä juupas-eipäs-äänestyksen, niin ei tarvitsisi taas vääntää sivutolkulla?

-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Tästä voi jatkaa toisessa ketjussa. Sanon vain sen verran, että opettelepas hieman enemmän perusteita niin ei tarvitse heitellä paikkansapitämättömiä väitteitä. Ne voivat muuttua jopa olkinukeiksi, kun oikein heitellään.theinonen kirjoitti:Evoluutio teoriaa tukevat monet seikat.
Luomis teoriaa ei tue yhtikäs mikään. Maapallo luotiin mukamas seitsemässä päivässä, ja --
Evoluutiosta sen verran, että aihe ei jaksa kiinnostaa minua. Sen tutkiminen on oma lajinsa, johon minulla ei riitä mielenkiintoa saati taitoa. Joskus sitä selvittelin mutta huomasin alan olevan minun kiinnostukseni ulkopuolella ja minulle muutenkin liian mutkikas. Minulle riittää se, että tiedemiehet tonkivat ties mitä ja pysyvät omalla tontillaan sekoittamatta tiedettä filosofisiin päätelmiin.
Oma maailmankuvani jäsentyy pelkistetysti sillä tavoin, että uskon Jumalan luoneen tämän systeemin ja pyörittävän sitä edelleenkin. Näkisin tiedemiesten tehtäväksi selvittää millä tavoin systeemi pyörii ja miten sitä voidaan soveltaa eettisesti kestävällä tavalla. Näiden kahden näkökulman ei välttämättä tarvitse koskettaa toisiaan millään tavalla. Jonkun yksilön elämässä niiden avaamista näköaloista saattaa muodostua jonkinlainen synteesi. Muuten ne voivat olla erillään vaikka onkin tarpeen muistaa eri systeemien olemassaolo, niin että ei päädytä vain yhdenlaiseen putkinäköalaan. Sanalla sanottuna holistisuus on avain jäsentää maailmankaikkeutta ja ihmisen paikkaa siinä.
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Ai tukeeko nyt jokin luomiskertomusta vai?Mikael K. kirjoitti:Tästä voi jatkaa toisessa ketjussa. Sanon vain sen verran, että opettelepas hieman enemmän perusteita niin ei tarvitse heitellä paikkansapitämättömiä väitteitä. Ne voivat muuttua jopa olkinukeiksi, kun oikein heitellään.theinonen kirjoitti:Evoluutio teoriaa tukevat monet seikat.
Luomis teoriaa ei tue yhtikäs mikään. Maapallo luotiin mukamas seitsemässä päivässä, ja --
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Eli oletko sitä mieltä, että Jumala on jonkinlainen alien, jonka suhde meihin on vastaava kuin meidän ja muurahaispesän? Alien antaa muurahaisille hämäriä vinkkejä olemassaolostaan ja suo paratiisin niille, jotka oivaltavat, että alien on luonut muurahaispesän. Onpa mielenkiintoista toimintaa.Mikael K. kirjoitti:Tästä voi jatkaa toisessa ketjussa. Sanon vain sen verran, että opettelepas hieman enemmän perusteita niin ei tarvitse heitellä paikkansapitämättömiä väitteitä. Ne voivat muuttua jopa olkinukeiksi, kun oikein heitellään.theinonen kirjoitti:Evoluutio teoriaa tukevat monet seikat.
Evoluutiosta sen verran, että aihe ei jaksa kiinnostaa minua. Sen tutkiminen on oma lajinsa, johon minulla ei riitä mielenkiintoa saati taitoa. Joskus sitä selvittelin mutta huomasin alan olevan minun kiinnostukseni ulkopuolella ja minulle muutenkin liian mutkikas. Minulle riittää se, että tiedemiehet tonkivat ties mitä ja pysyvät omalla tontillaan sekoittamatta tiedettä filosofisiin päätelmiin.
Oma maailmankuvani jäsentyy pelkistetysti sillä tavoin, että uskon Jumalan luoneen tämän systeemin ja pyörittävän sitä edelleenkin. Näkisin tiedemiesten tehtäväksi selvittää millä tavoin systeemi pyörii ja miten sitä voidaan soveltaa eettisesti kestävällä tavalla. Näiden kahden näkökulman ei välttämättä tarvitse koskettaa toisiaan millään tavalla. Jonkun yksilön elämässä niiden avaamista näköaloista saattaa muodostua jonkinlainen synteesi. Muuten ne voivat olla erillään vaikka onkin tarpeen muistaa eri systeemien olemassaolo, niin että ei päädytä vain yhdenlaiseen putkinäköalaan. Sanalla sanottuna holistisuus on avain jäsentää maailmankaikkeutta ja ihmisen paikkaa siinä.
Mielestäni yrität liiaksi erottaa tieteellisen maailmankuvan ja uskonnollisen (kristinuskonnollisen pitäisi varmaankin sanoa) maailmankuvan toisistaan, ikäänkuin kummallakaan ei ole asiaa toisen tontille.
-
Ensimmäinen virhe on olettaa, että ihmisellä edes on jokin paikka maailmankaikkeudessa.Mikael K. kirjoitti:Oma maailmankuvani jäsentyy pelkistetysti sillä tavoin, että uskon Jumalan luoneen tämän systeemin ja pyörittävän sitä edelleenkin. Näkisin tiedemiesten tehtäväksi selvittää millä tavoin systeemi pyörii ja miten sitä voidaan soveltaa eettisesti kestävällä tavalla. Näiden kahden näkökulman ei välttämättä tarvitse koskettaa toisiaan millään tavalla. Jonkun yksilön elämässä niiden avaamista näköaloista saattaa muodostua jonkinlainen synteesi. Muuten ne voivat olla erillään vaikka onkin tarpeen muistaa eri systeemien olemassaolo, niin että ei päädytä vain yhdenlaiseen putkinäköalaan. Sanalla sanottuna holistisuus on avain jäsentää maailmankaikkeutta ja ihmisen paikkaa siinä.
Ihminen on siitä hassu olento, että haluaa tuntea itsensä tärkeäksi ja elämällään olevan jokin merkitys. Entä, jos kaikki onkin vain sattumaa eikä elämällä ole muuta merkitystä kuin lisäntyminen? Ihmiselämä on myös suhteellisen lyhyt, joten on vaikea hyväksyä, että tässä se nyt oli. Kaikki loppui ennen kuin kunnolla edes alkoikaan. On lohdullista ajatella, että kuoltuaan pääsee taivaaseen eikä kuolema ole lopullinen.
Todellisuudessa kaikilla on vain yksi elämä. Tuo elämä voi olla joko taivas, tai maanalainen paikka riippuen ihmisen itse tekemistään valinnoista.
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Nyt pyydän että theinonen pyytää vakavasti anteeksi tässä asiassa. Turha edes kysyä miksi.theinonen kirjoitti:Evoluutio teoriaa tukevat monet seikat…
…Tuli varmaan samalla keksineeksi myös homoseksuaalisuuden, koska näiltä hyönteisiltä on aika vaikea tarkistaa sukupuolta, ja näin ollen matkaan tuli myös joitakin samansukupuolisia pariskuntia.

Tarkoitatko peräti kelloseppävertausta?Thoth kirjoitti: Sinänsä olisi jännää, jos on joku älykäs suunnittelija, joka on kehitellyt meidän geenimme nykyisenlaiseksi ja joka tarkkailee meidän kehitystä samalla tavalla kuin me tarkkailemme muuurahaispesää.
Erittäin iso kyllä. Ei siinäkään mitään vikaa ole.Mailia kirjoitti: Ai tukeeko nyt jokin luomiskertomusta vai?.
Kukas ne määrittelee onko tekosi "hyvä" vai "paha"? Tervetuloa asumaan harmaan rajamaille missä ei Jumalaa ei ole olemassa paitsi Canal plussan puolella.theinonen kirjoitti: Ensimmäinen virhe on olettaa, että ihmisellä edes on jokin paikka maailmankaikkeudessa.
Onneksi on muitakin uskontoja jotka ajattelevat samalla tavalla.![]()
theinonen kirjoitti: Todellisuudessa kaikilla on vain yksi elämä. Tuo elämä voi olla joko taivas, tai maanalainen paikka riippuen ihmisen itse tekemistään valinnoista.
-
Väitinkin esittäväni vain pelkistetyn näkemyksen. Hienosyisempi jaottelu olisi toki paikallaan, jotta kuva voisi olla yhtenäinen. Nyt ei kuitenkaan vielä aika ja kärsivällisyys riitä, kun kesätyöt painavat niskassa.Thoth kirjoitti:Mielestäni yrität liiaksi erottaa tieteellisen maailmankuvan ja uskonnollisen (kristinuskonnollisen pitäisi varmaankin sanoa) maailmankuvan toisistaan, ikäänkuin kummallakaan ei ole asiaa toisen tontille.Mikael K. kirjoitti:
Oma maailmankuvani jäsentyy pelkistetysti sillä tavoin, että --
Tämä on puhtaasti maailmankatsomuksellinen kysymys. Esitit väitteen, jota et perustellut. Miksi ihmisellä ei ole mitään paikkaa maailmankaikkeudessa tai syytä elää muuta kuin lisääntymistä varten? Eikö looginen vaihtoehto olisi nihilismi jos ajatellaan tällä tavoin? Sartrelaissävytteinen eksistentialismi on vain puolimatkan majatalo.theinonen kirjoitti:Ensimmäinen virhe on olettaa, että ihmisellä edes on jokin paikka maailmankaikkeudessa.
-
Viesti Kirjoittaja via »
Maailma on, ja minä olen täällä aikani. Se on olut täällä ennen minua, ja on todennäköisesti jälkeenikin. Vaikka en olekaan silloin enää sitä toteamassa.
Minä pidin joskus peleistä, mutta en enää.
-
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
Koska jumala täydellisyydessään ei tee virheitä, niin tälläkin lienee tarkoituksensa.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
En usko, että on olemassa mitään ennalta määrättyä paikkaa, vaan jokaisen on itse löydettävä se oma paikkansa maailmankaikkeudesta.Mikael K. kirjoitti:Tämä on puhtaasti maailmankatsomuksellinen kysymys. Esitit väitteen, jota et perustellut. Miksi ihmisellä ei ole mitään paikkaa maailmankaikkeudessa tai syytä elää muuta kuin lisääntymistä varten? Eikö looginen vaihtoehto olisi nihilismi jos ajatellaan tällä tavoin? Sartrelaissävytteinen eksistentialismi on vain puolimatkan majatalo.
Uskontojen pahin ongelma on siinä, että tärkeää on vain määränpää, ei niinkään kuinka sinne pääsee. Todellisuudessa sen matkan pitäisi olla määränpäätä tärkeämpi. Elämä on täynnä valintoja, hyviä ja huonoja. Uskon ihmisen kuitenkin olevan varsin kykenevä itse erottamaan hyvän ja pahan toisistaan. Uskontoa on kautta aikain vain käytetty tekosyynä pahoille teoille, ja oikeuttamaan omat huonot valintansa.
Kukin voi itse valita kuinka haluaa elää oman elämänsä, voi olla enemmän tai vähemmän mulkvisti. Omalla kohdallani tuo menee niin, että olen noin viisikymmentä prosenttisesti mulkvisti mutta eihän kukaan ole täydellinen.
-
Eikö se ole osa ihmistä? Elämän rajallisuuden ja haurauden tiedostaminen nostavat esiin nuo kysymykset. Ei niitä pääse pakoon vaikka ne kieltäisikin tai syyttäisi Jumalaa ManiMiccin tapaan. Kysymyksiin pitää löytää tyydyttävä vastaus tai ne jäävät takomaan vasaran tavoin takaraivoon. Kyse on ennen kaikkea janosta elämää kohtaan ja sen tyydyttämisestä. Tieteet jättävät tällä kohdalla vastaamatta kysymyksiin, kun niiden avulla ei voi käsitellä maailmankatsomuksellisia kysymyksiä. Toisaalta me taas tiedämme kuka sanoi olevansa tie, totuus ja elämä. Tästäkään ei pääse ylitse tai ohitse vain olkia kohauttamalla. Kyseessä on lopulta yksi elämän tärkeimmistä valinnoista.via kirjoitti:Miksi "kaikki" pitäisi ymmärtää tai voida selittää? Vai onko kyseessä ikäänkuin jokin peli, ymmärtämis- ja selittämispeli?
-
Tämä nyt lipsuu evoluutiosta jo kauas. Moderaattorit viipaloikoot palat oikeille paikoilleen jos siihen on aihetta. Muuten matka on nähdäkseni tärkeä. Ei ole samantekevää miten sitä tekee. Jokainen päätös ja teko muokkaavat matkaajaa suuntaan tai toiseen. Jos valinnat ovat vain puhtaan itsekkäitä tai lähimmäisiä hylkiviä niin se jättää jälkensä ja se määränpääkin saattaa unohtua. Siinä käy niin kuin komisario Ankardolle, joka on matkalla mitä surkeimpien läävien lävitse ilman sen suurempia toiveita ilosta tai toivosta.theinonen kirjoitti:En usko, että on olemassa mitään ennalta määrättyä paikkaa, vaan jokaisen on itse löydettävä se oma paikkansa maailmankaikkeudesta.Mikael K. kirjoitti:Tämä on puhtaasti maailmankatsomuksellinen kysymys. Esitit väitteen, jota et perustellut. Miksi ihmisellä ei ole mitään paikkaa maailmankaikkeudessa tai syytä elää muuta kuin lisääntymistä varten? Eikö looginen vaihtoehto olisi nihilismi jos ajatellaan tällä tavoin? Sartrelaissävytteinen eksistentialismi on vain puolimatkan majatalo.
Uskontojen pahin ongelma on siinä, että tärkeää on vain määränpää, ei niinkään kuinka sinne pääsee. Todellisuudessa sen matkan pitäisi olla määränpäätä tärkeämpi. Elämä on täynnä valintoja, hyviä ja huonoja. Uskon ihmisen kuitenkin olevan varsin kykenevä itse erottamaan hyvän ja pahan toisistaan. Uskontoa on kautta aikain vain käytetty tekosyynä pahoille teoille, ja oikeuttamaan omat huonot valintansa.
Kukin voi itse valita kuinka haluaa elää oman elämänsä, voi olla enemmän tai vähemmän mulkvisti. Omalla kohdallani tuo menee niin, että olen noin viisikymmentä prosenttisesti mulkvisti mutta eihän kukaan ole täydellinen.
Keppihevoset ovat toki aina olleet muotia. Niin ei tarvitse kuitenkaan olla, kun sydän on valveilla ja lähellä Luojaa. Moraali ja etiikka ovat aivan kuin ohjenuora tai reittiohjeet kartalla, jotka pitävät reitiltä poikkeamisen tekosyyt loitolla.
Minun nähdäkseni se on pinnallinen näkemys, että kukin voisi olla oman elämänsä herra. Siinähän rikotaan jo ensimmäistä käskyä, saati että kuva olisi realistinen. Jo elämän rajallisuus aiheuttaa sen, että elämää ei voi elää niin kuin haluaa.
-
Viesti Kirjoittaja ManiMicci »
Mihin kysymyksiin kristinusko antaa tyydyttävän vastauksen syyllistämällä ihmisen syntyjään syntiseksi ja antamalla jumalalle vastuuvapauden aikaansaannoksistaan?Mikael K. kirjoitti:Eikö se ole osa ihmistä? Elämän rajallisuuden ja haurauden tiedostaminen nostavat esiin nuo kysymykset. Ei niitä pääse pakoon vaikka ne kieltäisikin tai syyttäisi Jumalaa ManiMiccin tapaan. Kysymyksiin pitää löytää tyydyttävä vastaus tai ne jäävät takomaan vasaran tavoin takaraivoon. Kyse on ennen kaikkea janosta elämää kohtaan ja sen tyydyttämisestä. Tieteet jättävät tällä kohdalla vastaamatta kysymyksiin, kun niiden avulla ei voi käsitellä maailmankatsomuksellisia kysymyksiä. Toisaalta me taas tiedämme kuka sanoi olevansa tie, totuus ja elämä. Tästäkään ei pääse ylitse tai ohitse vain olkia kohauttamalla. Kyseessä on lopulta yksi elämän tärkeimmistä valinnoista.via kirjoitti:Miksi "kaikki" pitäisi ymmärtää tai voida selittää? Vai onko kyseessä ikäänkuin jokin peli, ymmärtämis- ja selittämispeli?
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Eikös tämä uskontokin ole evoluution tuotosta.arttula kirjoitti:Menkääs keskustelemaan uskonnoista tuonne uskontoketjuun ! Pidetään tämä vain evoluution aikaansaannoksia käsittelevänä ketjuna.
Tuntuu ainakin kirkolla mielipiteet muuttuvan vähän väliä tietyn ihmisryhmän kosiskelemiseksi. Hyvänä esimerkkinä juuri nuo samansukupuoliset avioliitot
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Kyllä varmasti. Nämä kaksi sivuavat toisiaan niin läheltä, että varmaan jossain vaiheessa yhdistetään nämä kaksi erillistä ketjua. Mutta, jos edes yritettäisiin vähän aikaa pitää nämä erillään.theinonen kirjoitti:Eikös tämä uskontokin ole evoluution tuotosta.arttula kirjoitti:Menkääs keskustelemaan uskonnoista tuonne uskontoketjuun ! Pidetään tämä vain evoluution aikaansaannoksia käsittelevänä ketjuna.
Tuntuu ainakin kirkolla mielipiteet muuttuvan vähän väliä tietyn ihmisryhmän kosiskelemiseksi. Hyvänä esimerkkinä juuri nuo samansukupuoliset avioliitot

Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Minä vastasin toisessa ketjussa.ManiMicci kirjoitti:
Mihin kysymyksiin kristinusko antaa tyydyttävän vastauksen syyllistämällä ihmisen syntyjään syntiseksi ja antamalla jumalalle vastuuvapauden aikaansaannoksistaan?
-
Viesti Kirjoittaja paulaw »
Joo. Evoluutio on teoriana tavallaan melko uusi, siksi se ei ole täydellinen. Darwinin ajoista on edistytty paljon ja varsinkin genetiikka (esim. ihmisen ns. täyte-DNA:n tutkiminen) on koko ajan tavallaan peilautunut myös evoluutioteoriaan sillä, että miltä kaikki uusi näyttö näyttää: tukeeko se vaiko eikö tue. Siksi evoluutio ei ole kirjaimellisesti dogmi, koska on "kesken". Ajatus siitä, että kalat tulevat kuivalle maalle ja vähitellen kaikki kehitys johtaa ihmiseen, on äkkiseltään kuulemalla luonnollisesti pöhkö. Mutta tuon pöhkön ajatuksen ja Darwinin oivalluksen tekee merkittäväksi se, että todisteet viittaavat siihen. Jotain kehitystä on tapahtunut pakostakin ja siitä on kovaa näyttöä. Mutta kuinka hyvin evoluutio selittää todellisuutta, se on oma lukunsa, ja tieteellisen teorian tavoin se kehittyy ja tarkentuu sitä mukaa kun uutta löytöä tulee.iDock kirjoitti:Koitetaan nyt saada keskustelua tästä paljon kiistellystä aiheesta. Onko täysi luottaminen teoriaan jolle annetaan anteeksi? Itse kritisoin evoluutio- teoriaa. Mm. Mistä kaikki ihmisen DNA on tullut?
Jos todella haluaa tietää, mitä näyttöä on luonnonvalintaan pohjautuvasta evoluutiosta, kannattaa lukea kirja nimeltä "Sokea kelloseppä" (Dawkins). Tuo käsittelee kyseistä teoriaa varsin hyvin ja kansantajuisesti ja sitä monelle vierasta aihetta ts. mistä voidaan nähdä että mitään kehitystä on ollutkaan. Tuo kirja ei vastaa kysymykseesi ihmisen DNA:sta, eikä varmasti moneen muuhunkaan kysymykseen, mutta on hyvä "perusteos" henkilölle, joka haluaa tietää mistä tuossa teoriassa on kyse. Senkään jälkeen ei tietenkään siihen ole mikään pakko uskoa. Mutta itse pidän selvänä, että jotain kehitystä on kyllä tapahtunut ja siitä on todella rajut todisteet.
Daytonin apinajuttu oli muuten piristävä kappale tässä keskustelujen lomassa! Muistankin tuon 80-luvulta. Tuo kertoo eräästä oikeudenkäynnistä sotien välisenä aikana Yhdysvalloissa. Lisätietoa on esimerkiksi tässä
-
Viesti Kirjoittaja jjari »
Siinähän on kyse vain ja ainoastaan älyn kirosta. Ihminen on kirottu älyllä ja se pistää miettimään täysin toisarvoisia asioita. Jos pitää etsiä vastauksia "elämää suurempaan kysymykseen" niin unohtuu se että elämä on tässä ja nyt. Ja elämästä pitää nauttia tässä ja nyt.Mikael K. kirjoitti:Eikö se ole osa ihmistä? Elämän rajallisuuden ja haurauden tiedostaminen nostavat esiin nuo kysymykset. Ei niitä pääse pakoon vaikka ne kieltäisikin tai syyttäisi Jumalaa ManiMiccin tapaan. Kysymyksiin pitää löytää tyydyttävä vastaus tai ne jäävät takomaan vasaran tavoin takaraivoon. Kyse on ennen kaikkea janosta elämää kohtaan ja sen tyydyttämisestä.via kirjoitti:Miksi "kaikki" pitäisi ymmärtää tai voida selittää? Vai onko kyseessä ikäänkuin jokin peli, ymmärtämis- ja selittämispeli?
iPhone 4 16GB - 5.1
Airport Express N
Shuffle 2GB
-
Jos ihminen on kirottu älyllä niin eikö ajatus jo sinänsä sisällä ajatuksen jonkinlaisesta luojasta? Eikö tämä ole jälleen osoitus siitä, että kysymys on maailmankatsomukseen kuuluvista seikoista eikä niinkään tieteistä? Tieteethän ovat arvovapaita eivätkä ne anna vastauksia miksi-kysymyksiin. Ne vain kuvaavat todellisuutta sellaisena kuin tutkimusvälineet antavat myöten. Tieteiden rajat ylittyvät, kun kuvaaminen muuttuu selittämiseksi. Tässä on myös evoluution kohdalla oltava tarkkana. Se muuttuu helposti tieteestä pseudotieteeksi, kun tutkijoista tuleekin filosofeja pyrkiessään selittämään oman tutkimusalueensa ulkopuolisia seikkoja. Tässä on mm. Dawkinsin ongelma. Tutkijana hän on erittäin pätevä mutta teologina harrastelija.jjari kirjoitti:Siinähän on kyse vain ja ainoastaan älyn kirosta. Ihminen on kirottu älyllä ja se pistää miettimään täysin toisarvoisia asioita. Jos pitää etsiä vastauksia "elämää suurempaan kysymykseen" niin unohtuu se että elämä on tässä ja nyt. Ja elämästä pitää nauttia tässä ja nyt.Mikael K. kirjoitti:Eikö se ole osa ihmistä? Elämän rajallisuuden ja haurauden tiedostaminen nostavat esiin nuo kysymykset. Ei niitä pääse pakoon vaikka ne kieltäisikin tai syyttäisi Jumalaa ManiMiccin tapaan. Kysymyksiin pitää löytää tyydyttävä vastaus tai ne jäävät takomaan vasaran tavoin takaraivoon. Kyse on ennen kaikkea janosta elämää kohtaan ja sen tyydyttämisestä.via kirjoitti:Miksi "kaikki" pitäisi ymmärtää tai voida selittää? Vai onko kyseessä ikäänkuin jokin peli, ymmärtämis- ja selittämispeli?
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Niinpä. Kolikolla on tässäkin varmasti kaksi puolta.MacFinn kirjoitti:Tää on aika vaikee kysymys. On aika vaikea hahmottaa tätä palloa täysin sattuman kautta syntyneeksi ja toisaalta kasvin- ja eläintenjalostuksen tulokset tukevat evoluutiota.
-
Viesti Kirjoittaja cubisti »
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka