iPhoto ja joukko ongelmia
-
Re: iPhoto ja joukko ongelmia
Viesti Kirjoittaja ilkka »
Tässä kuva iPhotosta ja Spotlightista. iPhoto löytää hakusanalla "merkki" 2 kuvaa, spottis ei kuvan kuvaa...
[img]null[/img]iPhotosti
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
-
eikä väliä millä sen laittaa..ei kuitenkaan löydä.
-
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mä ite ole päätynyt tuohon tapaan kuvien arkistoinnissa ja se on toiminut ihan mainiosti. Kommentti-kenttään vapaamuotoiset hakusanat kuvasta ja niillä iPhoton omilla avaimilla sitten yleisemmät luokat.
-
Spotlight "ei tuloksia"
Harmittaa suunnattomasti
-
Viesti Kirjoittaja arv »
remppa kirjoitti:Kiitoh ny oikeen palio niille kekkä koitti jelepata!
Kyllä mä tärkiää järiestääsin kuvani Iifotolla kun se kerta tuoh ny valamihina on. Ku minen oo mikää ammattilaanen. Mä sillä panin tänne kaikki ongelmat mikkä tuli vastahan ku mä epäälin omia taitojani. Meinaan jos nuosta puolehenki löytyy ratkaasu niin sitte mä pystyn tästereski koriaalemahan ja tallentelemahan satunnaaset pyhäkuvani Iifotolla aiva hyvin....
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jos me täälä tykättääs muista kun ittestämmä, nii olisit ensimmääste joukos joka sais palakinnon!
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Joo mutta mehä ei palakintoja kaikille anneta, ainakaa enne puukkohippoja [H]arv kirjoitti:remppa kirjoitti:Kiitoh ny oikeen palio niille kekkä koitti jelepata!
Kyllä mä tärkiää järiestääsin kuvani Iifotolla kun se kerta tuoh ny valamihina on. Ku minen oo mikää ammattilaanen. Mä sillä panin tänne kaikki ongelmat mikkä tuli vastahan ku mä epäälin omia taitojani. Meinaan jos nuosta puolehenki löytyy ratkaasu niin sitte mä pystyn tästereski koriaalemahan ja tallentelemahan satunnaaset pyhäkuvani Iifotolla aiva hyvin....
Jos me täälä tykättääs muista kun ittestämmä, nii olisit ensimmääste joukos joka sais palakinnon!
ps. minoon meiltä ja muut o meirän krannista...
OT
-
Viesti Kirjoittaja am_tiainen »
Itse käytän Macissäni GraphicConverter ohjelmaa tuosta syystä.
Kaikki tuntemani kaverini käyttävät PC:ssään GraphicConverter tapaista ACDSee eikä yksikään ole mikään Pro käyttäjä. Siitä huolimatta moni kaverini kehuu kuinka se on niin selkeä. iPhoton puolusteleminen vain sen takia että se on tarkoitettu taviksille on arveluttavaa. Jos ACDSee tekisi Mac ohjelmaan niin hyvän kuin mitä se on PC versiossa niin voisinpa melkein vannoa että se löytyisi lähes jokaiselta Mac käyttäjältä.
Itse en ole edes GraphicConverter täysin tyytyväinen. Se mikä siinä on huonoa on se että se sen käyttökuntoon säätäminen (avaa kasiot samaan ikkunaan/Full Screen modessa nimet ja valikot pois/laittaa tumbailit pois käytössä kosak Tiger näyttää ne ilmankin sitä) on todella hankalaa koska GraphicConverterin asetukset ovat todella sekaiset (ahdettu liikaa asetuksia).
Mielestäni suurin iPhoton vika on se että siinä ei ole annettu kansioiden selain mahdollisuutta ja se että iPhotossa on yritetty väkisin tehdä samankaltaista ohjelmaa kuin iTunes. iTuneksessa se taas toimii todella hyvin, jopa PC käyttäjätkin pitävät iTuneksesta kun ovat vain pikkuisen kokeilleet ohjelmaa. Sama ei voi sanoa iPhotosta josta tulee aina vähän väliä juttu että miten iPhotossa voi järjestellä/katsella tietokoneen fyysisiä kansioita.
iTuneksesta en ole kuullut pahemmin mitään valittamisen aihetta jolloin käyttäjät ovat olleet 100% tyytyväisiä iTunekseen. Jos täällä foorumissa tulee tämän tapaisia aiheita voi olettaa että osa Macin omistajista eivät ole tyytyväisiä iPhotoon. Se silloin tarkoittaa että se ei sovellu kaikille ja ettei sitä ole suunniteltu niin hyvin kuin sen olisi voinut tehdä. Ei iPhotoon tarvitsisi kuin tehdä sellainen valinta kuin "näytä fyysiset kansiot/kovalevyn hakemisto" ja ongelma olisi ratkennut. Ja eihän sen fyysisen kansio näkymä tarvitsisi edes olla oletuksena päällä.
[ Apple Mac mini (late 2012)]
[ AppleTV 4]
[ Apple iPad mini 4 cellular]
[ Apple iPhone SE ]
-
-
Viesti Kirjoittaja jamo »
Albumien epä-spatiaalisuus myös toinen seikka, joka tekee kuvien hallitsemisesta sekavaa. Eli jos meillä on albumissa kuva joka halutaan poistaa, ja poistetaan se, jää samainen kuvatus vielä itse kirjastoon.
Graphic Converter tuntui iPhoton jälkeen PC-mäisen sekavalta ja rumalta. En tykännyt.
-
Näytti ainakin tuo Guided Tour aika lupaavalta. Näyttäis yhdistävän sekä iPhoton pisteytyssysteemin, tehokkaan haun, helpon kuvien importauksen sekä CG tapaisen kansio näkymän.
Nyt en uskalla edes ruveta kehumaan kun en ole kokeillut. Kyllähän se iPhotonkin paperilla kuulostaa niin hienolta kuin olla ja voi. Itselläni kun Macci on juuri lainassa enkä pääse kokeilemaan tuota "kenkälaatikkoa" kokeilemaan.
Edit ja löytyypä vielä Picturearena joka sekin on uusi tulokas.
PS. Mistäköhän johtu että tuolla Omenamehussa löyty nuo molemmat ohjelmat. Täällä taas kukaan ei tuntunut tietävän noista nyt mainituista vaihtoehto ohjelmista.
[ AppleTV 4]
[ Apple iPhone SE ]
-
Viesti Kirjoittaja masa »
iPhoton kansionumerothan ovat nimenomaan päivämääriä...MacAntti kirjoitti:Niinpä. Mulle tosin riittäisi pikkuparannuksena sekin, että iPhoto ei nimeäisi kansioita numeroina, kuten se nyt tekee vaan käyttäisi kansion niminä vaikkapa tuontipäivämäärää (kuten PC:llä Photoshop album/elements 3). Joskus kun on pakko siellä kansiorakenteessakin vierailla. Tosin olen oppinut, että tuolla Vie-toiminnolla voi aika usein välttyä kansioiden pläräämiseltä.
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
picturearena näytti hyvältä ja sen webbi export hienolta, ainut mikä jäi häiritsemään on kameradatan puuttuminen, kuvista ei saa mitään arvoja (aukko, iso, focal) tietoja ulos, saiko joku muu / koittiko?am_tiainen kirjoitti:Onkos kukaan kokeillut Shoebox ohjelmaa?
Näytti ainakin tuo Guided Tour aika lupaavalta. Näyttäis yhdistävän sekä iPhoton pisteytyssysteemin, tehokkaan haun, helpon kuvien importauksen sekä CG tapaisen kansio näkymän.
Nyt en uskalla edes ruveta kehumaan kun en ole kokeillut. Kyllähän se iPhotonkin paperilla kuulostaa niin hienolta kuin olla ja voi. Itselläni kun Macci on juuri lainassa enkä pääse kokeilemaan tuota "kenkälaatikkoa" kokeilemaan.
Edit ja löytyypä vielä Picturearena joka sekin on uusi tulokas.
PS. Mistäköhän johtu että tuolla Omenamehussa löyty nuo molemmat ohjelmat. Täällä taas kukaan ei tuntunut tietävän noista nyt mainituista vaihtoehto ohjelmista.
-
Kappas vain. Niinpä ovatkin....masa kirjoitti:iPhoton kansionumerothan ovat nimenomaan päivämääriä...MacAntti kirjoitti:Niinpä. Mulle tosin riittäisi pikkuparannuksena sekin, että iPhoto ei nimeäisi kansioita numeroina, kuten se nyt tekee vaan käyttäisi kansion niminä vaikkapa tuontipäivämäärää (kuten PC:llä Photoshop album/elements 3). Joskus kun on pakko siellä kansiorakenteessakin vierailla. Tosin olen oppinut, että tuolla Vie-toiminnolla voi aika usein välttyä kansioiden pläräämiseltä.
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
Viesti Kirjoittaja masi »
Mistä tykkään ko. ohjelmassa:
+ripeä yleisesti ottaen
+ripeä hakemaan
+omiin tarpeisiin hyvin räätälöitävissä
+sekä hakemistonäkymä, että hakusana-/kategoriapohjainen selailu
+ei vaadi mitään omia hakemistorakenteitaan tai jäykkiä tietokantojaan, mahdollista käyttää iPhoton rinnalla
Mistä en tykkää:
-vaatii minuutin verran kauemmin omaksua kuin iPhoto
-ei osaa suoraan exportata Flickriin (kuten iPhoto pluginin avulla)
-
Viesti Kirjoittaja masi »
Seuraavissa hieman tietoa ja apuja:
www.automatorworld.com/2005/05/01/iphoto-4-to-spotlight/
www.macosxhints.com/article.php?story=2005050606064593
-
Taidan mennä ostaamaan tuon ShoeBox:n tuolta netistä. Ohjelma oli juuri sellainen jota olen uneksinut. Se toimii kuin omat aivot! Enter nappikin toimii todella interaktiivisesti riippuen missä tilassa olet! Loistavaa!
Ohjelman graafinen ulkoasu on juuri sitä mitä Macciohjelmalta odottaa. Se on selkeä ja iTuneksen Browse toimintoa mukaileva/tyylittelevä gategoria/folder näkymä on hienosti toteutettu verrattuna GraphicConverteriin.
Myös kuvien importtaus ja esikatselu on aivan omaa luokkaansa iPhotoon verrattuna jossa ainoaksi vaihtoehdoksi jää kaikkien kuvien lataus koneelle.
GraphicConverterilla tulin toimeen mutta tosiaan sen käyttöönotto ja asetusten sekavuus sekä hieman häiritsevä valkoinen väläys kun menee Full Screen......anteeksi....siis SlideShow tilaan. Jo kotisivuista lähtien huomaa että GraphicConverter on tehty vain teknisten ominaisuuksien ja niiden Pro käyttäjien tarpeita varten, ei niinkään helppokäyttöisyyttä vaalien.
ShoeBox on juuri sitä innovaativisuutta ja helppokäyttöisyyttä mitä Macci ohjelmissa on totuttu näkemään. GraphicConverter on enemmän PC:mäinen softa. Samaa näkee esim. teknisesti hyvin monipuolisessa WinAmp joiden asetuksista tavis tajua puoliakaan kun taas iTuneksessa taviskäyttäjä oppii lähes käyttämään CD rippausta, Playlistojen tekoa kuin asetuksien merkityksen. GraphicConverter on itsessään helppo käyttää mutta asetusten paljous jopa jokseenkin turhissa asioissa tekee turhan monimutkaisen. Myöskin oikean napin takaa löytyy turhan paljon valintoja.
GraphicConverterissa tosin on tuo kuvan editointi paljon paremmalla mallilla sen monipuolisuutensa ansiosta kuin ShoeBoxissa tai PictureArenassa. Tosin iPhotossa on kuvien editointi erittäin helposti toteutettu.
Ainoa miinus (siis ihan oikeasti ainoa!) ShoeBoxissa on se ettei siinä ole Batch Renamea. Tosin koska ohjelma on uusi, niin luulen että sekin tulee aikanaan käyttäjien pyynnöstä.
Kokeilin myös PictureArenaa. Ohjelma sekin hyvä koska siinäkin oli kunnollinen kansioiden selausmahdollisuus. Tosin selaus ei ole yhtä nopeaa ja selkeää kuin "Kenkälaatikon" ja GraphicConverterilla. Hyvää siinä oli että siitä löytyi Batch rename, Batch Export (hyvä jos haluaa webbisivulle tietyn kokoisia kuvia) sekä suora poltto CD/DVD medialle.
Joku kun sanoi ettei PictureArena näyttänyt tietoja kuvista. Tosiaan siinä ohjelmassa näyttää olevan pieni bugi. Päänäkymässä (Browse Mode) valittujen kuvien tietoja ei näy vaikka painaisit Info laatikon päälle. Täysin selkeä bugi. Jos olet kuvanäkymässä (View Mode) niin silloin valittujen kuvien Infot (kamera, valoitusaika, aukko yms.) näkyy loistavasti. Taatusti korjataan jossain vaiheessa tuo bugi.
Shoebox
+ Parempi ja nopea kansioiden selaus
+ Kuvia pääsee katsomaan Full Screenissa nopeammin kuin Picture Arenassa
+ Nopea haku
+ Spotlight yhteensopiva
- Ei Batch Renamea
- Ei suorapolttoa levylle (kuvat tosin saa poltettua kun valitsee Copy to Folder - > laittaa vaikka työpöydälle ja polttaa sen CD:lle Macin Finderissa)
- Ei kuvien editointia itse ohjelmassa
- Ei näytä esikatseluja PSD tiedostoista
Picture Arena
+ Pystyy selaamaan kansioita
+ Pystyy editoimaan kuvaa erilaisin työkaluin
+ Batch Rename
+ Batch Export
+ Spotlight yhteesopiva
+ Suorapoltto CD/DVD:lle (HTML galleria tai orginaali tiedostoina/kuvina)
+ Todella upeat HTML galleriat (tosin on iPhotossakin)
+ iPhoton albumituki (helpottaa siirtymistä iPhotosta PictureArenaan kun vanhat iPhoton albumit näkyy tässäkin)
+ Eksoottisemmatkin RAW, PSD, PDF jne tiedostot tuettuina
- Hitaampi selata kasioita kuin ShoeBoxissa
[ AppleTV 4]
[ Apple iPhone SE ]
-
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka