Moro!
Meinaa käämit kärytä ihan huolella. Oon koko illan yrittäny saada airport expressiä laajentamaan time capsulella tehtyä wlan verkkoa, mutta ei lähe pelittämään sitte millään. Oon määrittäny kummatkin vehkeet moneen kertaan alusta. Capsulessa on raksi ruudussa salli verkon laajentaminen ja expressissä määrittäessä oon laittanu jatka verkon kantamaa, mutta ei lähe. Onko nyt joku kohta mikä pitää laittaa oletusasetuksista erilailla, mitä en hoksaa. Perhana sentään. Ottaa pattiin, ku ei verkko kanna terassille. Auttakee nyt.
Time capsule + express wds
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
Time capsule + express wds
Viesti Kirjoittaja Marshal »
-
Re: Time capsule + express wds
Eli voiko joku nyt sanoa edes sen, onko joku onnistunu laajentamaan airport expressillä Wlan verkkoa, joka on luotu Time Capsulella (3. sukupolvi). Ajattelin vaan, etten tässä nyt turhaan säädä, jos ei oo mahdollista. Luulis että jollain on näitä laajennettuja verkkoja Airport laitteilla. Kiitos, jos joku kerkiää vastaamaan.
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Joo, olen onnistunut. Kokoonpano on suunnilleen sama, kuin mitä sinulla. En nyt ole kotona, että voisin katsoa, miten nuo asetukset menivätkään. Mutta siis mahdollista tuo on... ![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
EDIT// Äkkiseltään, ja ulkomuistista tulee mieleen pari juttua: Onhan
- TimeCapsule määritelty WDS-"pääasemaksi"
- AP Expressiin laitettu TimeCapsulen MAC-osoite (ja nimenomaan Wi-Fi:n MAC) ? Siellä on omat MAC-osoitteensa 2,4 GHz ja 5 GHz:lle. Muistaakseni tuo 2,4 GHz on se oikea.
EDIT2: Lyhyellä googletuksella löytyi tuommoista:
(Note: To facilitate the WDS set up, place the base stations within near proximity of each other during the set up phase, and then relocate them to their desired locations when complete. Also, jot down the AirPort IDs for each of the base stations to be used in the WDS.)
o Perform a "hard" reset on the Time Capsule (TC) and a "hard" reset on the 802.11b/g AirPort Extreme Base Station (AEBS).
Main Base Station Setup - TC
o Click the AirPort status menu in the menu bar and choose the wireless network created by the TC.
o Open AirPort Utility.
o Select the TC, and then, choose Manual Setup from the Base
Station menu.
o Click Wireless in the toolbar, and then choose “Participate in a WDS network” from the Wireless Mode pop-up menu.
o Click WDS and then choose “WDS main” from the WDS Mode pop-up menu.
o Select the “Allow wireless clients” checkbox if you want client computer to connect to this base station.
o Click the Add "+" button and enter the AirPort ID of the AEBS.
o Click Update to send the new settings to the base stations in the WDS.
Remote Base Station Setup - AEBS
o Click the AirPort status menu in the menu bar and choose the wireless network created by the AEBS.
o Open AirPort Utility.
o Select the AEBS, and then, choose Manual Setup from the Base Station menu.
o Click AirPort in the toolbar and click Wireless. Choose “Participate in a WDS network” from the Wireless Mode pop-up menu, and choose the same channel as the main base station from the Channel pop-up menu.
o Click WDS and choose “WDS remote” from the pop-up menu.
o Enter the AirPort ID of the main base station in the WDS Main field.
o Click Update to transfer the settings to the base station.
(ref: Pages 42-46 of "Designing AirPort Networks.)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
EDIT// Äkkiseltään, ja ulkomuistista tulee mieleen pari juttua: Onhan
- TimeCapsule määritelty WDS-"pääasemaksi"
- AP Expressiin laitettu TimeCapsulen MAC-osoite (ja nimenomaan Wi-Fi:n MAC) ? Siellä on omat MAC-osoitteensa 2,4 GHz ja 5 GHz:lle. Muistaakseni tuo 2,4 GHz on se oikea.
EDIT2: Lyhyellä googletuksella löytyi tuommoista:
(Note: To facilitate the WDS set up, place the base stations within near proximity of each other during the set up phase, and then relocate them to their desired locations when complete. Also, jot down the AirPort IDs for each of the base stations to be used in the WDS.)
o Perform a "hard" reset on the Time Capsule (TC) and a "hard" reset on the 802.11b/g AirPort Extreme Base Station (AEBS).
Main Base Station Setup - TC
o Click the AirPort status menu in the menu bar and choose the wireless network created by the TC.
o Open AirPort Utility.
o Select the TC, and then, choose Manual Setup from the Base
Station menu.
o Click Wireless in the toolbar, and then choose “Participate in a WDS network” from the Wireless Mode pop-up menu.
o Click WDS and then choose “WDS main” from the WDS Mode pop-up menu.
o Select the “Allow wireless clients” checkbox if you want client computer to connect to this base station.
o Click the Add "+" button and enter the AirPort ID of the AEBS.
o Click Update to send the new settings to the base stations in the WDS.
Remote Base Station Setup - AEBS
o Click the AirPort status menu in the menu bar and choose the wireless network created by the AEBS.
o Open AirPort Utility.
o Select the AEBS, and then, choose Manual Setup from the Base Station menu.
o Click AirPort in the toolbar and click Wireless. Choose “Participate in a WDS network” from the Wireless Mode pop-up menu, and choose the same channel as the main base station from the Channel pop-up menu.
o Click WDS and choose “WDS remote” from the pop-up menu.
o Enter the AirPort ID of the main base station in the WDS Main field.
o Click Update to transfer the settings to the base station.
(ref: Pages 42-46 of "Designing AirPort Networks.)
Viimeksi muokannut arttula, 29.6.2011 klo 11.21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maailmassa on vain kolmenlaisia ihmistyyppejä:
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Kiitos, nopeasta vastauksesta. On tää nyt melkosta säätämistä, kun ei meinaa lähtee laajentamaan millään. Capsuleen oon laittanu salli verkon laajentaminen ruksin. Oon Expressin määritelly nyt miljoona kertaa uudestaan, mutta ei vaan lähe laajentamaan. Airplay toimii loistavasti ja Streamaan musiikit hyvin olohuoneeseen. Mulla vaan menee toi Capsulen kantama just ärsyttävästi poikki, ku meen olohuoneen ulkopuolella olevalle terdelle.arttula kirjoitti:Joo, olen onnistunut. Kokoonpano on suunnilleen sama, kuin mitä sinulla. En nyt ole kotona, että voisin katsoa, miten nuo asetukset menivätkään. Mutta siis mahdollista tuo on...
Tässä ohjeessa http://support.apple.com/kb/HT4259?viewlocale=fi_FI Käsketään menemään Expressin manuaalisiin asetuksiin, Airport valikkoon ja siellä langaton. Langattomaan tilaan käsketään laittamaan "laajenna langatonta verkkoa". Mulla tuosta vetovalikosta löytyy: 1. luo langaton verkko 2. osallistu WDS- verkkoon 3. liity langattomaan verkkoon 4. pois
Ei siis ole mitään kohtaa laajenna langatonta verkkoa. Voisitko ystävällisesti kattoa jossain vaiheessa, mitä sulla on tuossa Expressin manuaalisissa asetuksissa Airport valikon, langaton välilehdellä asetuksissa. Olisin tosi kiitollinen.
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Joo, voin toki vilkaista, mutta menee tuonne syyskuun puolen välin yli, ennen kuin kotiin seuraavaksi pääsen...Marshal kirjoitti: Ei siis ole mitään kohtaa laajenna langatonta verkkoa. Voisitko ystävällisesti kattoa jossain vaiheessa, mitä sulla on tuossa Expressin manuaalisissa asetuksissa Airport valikon, langaton välilehdellä asetuksissa. Olisin tosi kiitollinen.

Maailmassa on vain kolmenlaisia ihmistyyppejä:
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Mulla on tässä Expressissä valittavissa noiden lisäksi laajenna langatonta verkkoa. Töissä mulla on Uusi Extreme jota jatkaa vanha Ufo mallinen Extreme (aiemmin oli Ufo pääasemana ja perässä 2 expressiä, niidenkin konffaus oli ihan helppo). Airport työkalulla tuo pitäisi olla ihan simppeli tehdä. WDS on kuitenkin se mitä tässä tehdään. Katso Airport työkalun ohjeet. Googlella joku ohje http://mactip.blogspot.com/2006/07/airp ... chain.htmlMarshal kirjoitti:Kiitos, nopeasta vastauksesta. On tää nyt melkosta säätämistä, kun ei meinaa lähtee laajentamaan millään. Capsuleen oon laittanu salli verkon laajentaminen ruksin. Oon Expressin määritelly nyt miljoona kertaa uudestaan, mutta ei vaan lähe laajentamaan. Airplay toimii loistavasti ja Streamaan musiikit hyvin olohuoneeseen. Mulla vaan menee toi Capsulen kantama just ärsyttävästi poikki, ku meen olohuoneen ulkopuolella olevalle terdelle.arttula kirjoitti:Joo, olen onnistunut. Kokoonpano on suunnilleen sama, kuin mitä sinulla. En nyt ole kotona, että voisin katsoa, miten nuo asetukset menivätkään. Mutta siis mahdollista tuo on...
Tässä ohjeessa http://support.apple.com/kb/HT4259?viewlocale=fi_FI Käsketään menemään Expressin manuaalisiin asetuksiin, Airport valikkoon ja siellä langaton. Langattomaan tilaan käsketään laittamaan "laajenna langatonta verkkoa". Mulla tuosta vetovalikosta löytyy: 1. luo langaton verkko 2. osallistu WDS- verkkoon 3. liity langattomaan verkkoon 4. pois
Ei siis ole mitään kohtaa laajenna langatonta verkkoa. Voisitko ystävällisesti kattoa jossain vaiheessa, mitä sulla on tuossa Expressin manuaalisissa asetuksissa Airport valikon, langaton välilehdellä asetuksissa. Olisin tosi kiitollinen.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka