Evoluutio vai luomiskertomus?
-
Re: Evoluutio vai luomiskertomus?
Viesti Kirjoittaja redhat »
http://sisainenaani.com
-
Re: Evoluutio: Totta vai tarua?
Viesti Kirjoittaja exlex »
Pahoitteluni tästä. En hoksannut.Tauvo kirjoitti:Ole hyvä vaan. Älä kuitenkaan enää kutsu minua Teuvoksi, en pidä siitä.exlex kirjoitti:
Hei Teuvo kiitos tuosta SexLex nimestä. Kuulostaa tosi hyvältä, olenkin pitänyt itseäni aina UBER seksikkäänä ja komeana.
Pieni korjaus. Raamatun mukaan Jumala loi kyseisen enkelin (Lucifer), joka petti Jumalan ja kääntyi häntä vastaan. Eli kyseistä enkeliä kutsutaan Pahoilaiseksi, saakutti jne... Eli Jumala on antanut kaikille luoduilleen vapaan tahdon. Myös enkeleille. Tietenkin Jumala tietää jokaisen luodessaan, jo loppupeleissä mitä sille tapahtuu. Ajatuksenahan Jumalalla on ollut, että Hän haluaa tarjota jokaiselle vapaan tahdon. Muutenhan kaikki olisivat vain robotteja, jotka elävät ennalta määrätysti. Eli teoriassa Jumala loi pahan, muttei kuitenkaan, koska Lucifer kääntyi luojaansa vastaan.nallemaija kirjoitti:Miksi?Kain kirjoitti: Jumala loi "Pahan".
Jos siirrymme taas tästä miksi ihminen tekee tänä päivänä pahaa, johtuu syntiinlankeemuksesta, joka tapahtui paratiisissa. Tämän tarinan varmaan tietää kaikki.
Huomasin, että aiheena on evoluutio vs. creationismi ja haluan ihan kertoa, että mielestäni luomiskertomus ei sulje missään vaiheessa jonkin asteista evoluutiota pois. En kuitenkaa missään tapauksessa usko Darvinin alkuperäiseen evoluutioteoriaan. Itse asiassa harva tänä päivänä enää uskoo. Tiedemiehetkään eivät enää usko kyseiseen teoriaan. Kyse evoluutioteorian johdannaisesta teoriasta. Olen lukenut aiheesta melko paljon ja kaverini on alan opiskelija, joka tutkii kyseistä aihetta jatkuvasti.
Kannattaa katsoa elokuva Darvin.
Mielestäni kyseisestä aiheesta on melko turha inttää, koska kyseinen teoria ei missään vaiheessa sulje pois luomiskertomusta.
Mutta itse asiasta asiaan. Haluan kertoa, että itse tulin uskoon tuossa parikymppisenä ja nyt olen kolmekymmentä. Elämäni on ollut tämän jälkeen mielettömän siunattua. Kyse ei ole varmastikkaan tyhmyydestä, että tulin uskoon, vaan puhtaasta rehellisyydestä, että tässä maailmassa ei ole mitään järkeä ellei tätä ole luonut joku. Itse uskon, että sen on luonut Jumala. Suosittelen avaamaan Raamatusta vaikka uuden testamentin esim. Johanneksen evankeliumi ja lukemaan sen. Eihän siinä menetä mitään.
Tarkoitukseni ei ollut loukata tässä ketään vaan kertoa toivosta, että Jumala rakastaa meitä kaikkia ihan sikana.
http://wheniskeynote.com
(Urheile, niin kuolet terveempänä.)
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
Tervetuloa joukkoon iloiseen.redhat kirjoitti:Tuntuu, että kaikki tässä ketjussa meuhkaavat ovat vajaaälyisiä.

-
Viesti Kirjoittaja iDock »
Se voidaan luokitella evoluutioksi, mutta toisaalta se voitaisiin luokitella jollain asteella adaptaatioksi. Tuosta en mene enempää sanomaan, kun en ole tuosta tapauksesta ennen kuullut. Nyt kuulin ensimmäistä kertaa. Mielelläänhän tuostakin olisi kiva kuulla juttuja.nallemaija kirjoitti:Miten sitten selität sen, että on todistettu erään liskolajin, erkaannuttuaan luonnonilmiön seurauksena kantalajistaan, muuttuneen vain 30 vuodessa niin paljon että tutkijoiden oli pakko nimetä se uudeksi lajiksi.
Tutkijat käyttivät ilmaisua "evoluutio tapahtui aivan tarkkailevien silmiemme alla".
Tästä löytyy kyllä netistä paljon tietoa. Etsin ne, jos vaaditaan. Nyt en jaksa.
Tämän vastapainoksi ihan rehellistä faktaa:
http://www.evoluutio.com/?o=1&a=0&st=0
Edit: periaatteessa exlexin pointit on hyviä. Se on totta, en minäkään kuitenkaan täysin sulje pois evoluutiota, tapahtuuhan sitä mikroevoluutiota jatkuvasti.
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Mikähän on ennätys?
-
Viesti Kirjoittaja nallemaija »
Hohhoijaa.. Piti sitten alkaa saivartelemaan. Eiköhän kaikki asiaan edes vähän perehtyneet ymmärrä että evoluutioteoriakin on Darwinin ajoista tarkentunut eikä ole enää täysin sama kuin silloin. Se ei silti muuta itse asiaa, vain tarkentaa.exlex kirjoitti:Pahoitteluni tästä. En hoksannut.Tauvo kirjoitti:Ole hyvä vaan. Älä kuitenkaan enää kutsu minua Teuvoksi, en pidä siitä.exlex kirjoitti:
Hei Teuvo kiitos tuosta SexLex nimestä. Kuulostaa tosi hyvältä, olenkin pitänyt itseäni aina UBER seksikkäänä ja komeana.
Pieni korjaus. Raamatun mukaan Jumala loi kyseisen enkelin (Lucifer), joka petti Jumalan ja kääntyi häntä vastaan. Eli kyseistä enkeliä kutsutaan Pahoilaiseksi, saakutti jne... Eli Jumala on antanut kaikille luoduilleen vapaan tahdon. Myös enkeleille. Tietenkin Jumala tietää jokaisen luodessaan, jo loppupeleissä mitä sille tapahtuu. Ajatuksenahan Jumalalla on ollut, että Hän haluaa tarjota jokaiselle vapaan tahdon. Muutenhan kaikki olisivat vain robotteja, jotka elävät ennalta määrätysti. Eli teoriassa Jumala loi pahan, muttei kuitenkaan, koska Lucifer kääntyi luojaansa vastaan.nallemaija kirjoitti:Miksi?Kain kirjoitti: Jumala loi "Pahan".
Jos siirrymme taas tästä miksi ihminen tekee tänä päivänä pahaa, johtuu syntiinlankeemuksesta, joka tapahtui paratiisissa. Tämän tarinan varmaan tietää kaikki.
Huomasin, että aiheena on evoluutio vs. creationismi ja haluan ihan kertoa, että mielestäni luomiskertomus ei sulje missään vaiheessa jonkin asteista evoluutiota pois. En kuitenkaa missään tapauksessa usko Darvinin alkuperäiseen evoluutioteoriaan. Itse asiassa harva tänä päivänä enää uskoo. Tiedemiehetkään eivät enää usko kyseiseen teoriaan. Kyse evoluutioteorian johdannaisesta teoriasta. Olen lukenut aiheesta melko paljon ja kaverini on alan opiskelija, joka tutkii kyseistä aihetta jatkuvasti.
Mielestäni kyseisestä aiheesta on melko turha inttää, koska kyseinen teoria ei missään vaiheessa sulje pois luomiskertomusta.
Mutta itse asiasta asiaan. Haluan kertoa, että itse tulin uskoon tuossa parikymppisenä ja nyt olen kolmekymmentä. Elämäni on ollut tämän jälkeen mielettömän siunattua. Kyse ei ole varmastikkaan tyhmyydestä, että tulin uskoon, vaan puhtaasta rehellisyydestä, että tässä maailmassa ei ole mitään järkeä ellei tätä ole luonut joku. Itse uskon, että sen on luonut Jumala. Suosittelen avaamaan Raamatusta vaikka uuden testamentin esim. Johanneksen evankeliumi ja lukemaan sen. Eihän siinä menetä mitään.
Tarkoitukseni ei ollut loukata tässä ketään vaan kertoa toivosta, että Jumala rakastaa meitä kaikkia ihan sikana.
Olet oikeassa, jumala on voinut ensin luoda maailmankaikkeuden, sitten potkaista evoluution käyntiin ja antanut asian sitten olla.
Itse en kuitenkaan usko tuohon.
-
Ei se haittaa. Minusta on hienoa, että olet rehellinen. Siitä sinulle tosi isot pointsit.nallemaija kirjoitti:Hohhoijaa.. Piti sitten alkaa saivartelemaan. Eiköhän kaikki asiaan edes vähän perehtyneet ymmärrä että evoluutioteoriakin on Darwinin ajoista tarkentunut eikä ole enää täysin sama kuin silloin. Se ei silti muuta itse asiaa, vain tarkentaa.exlex kirjoitti:Pahoitteluni tästä. En hoksannut.Tauvo kirjoitti:Ole hyvä vaan. Älä kuitenkaan enää kutsu minua Teuvoksi, en pidä siitä.exlex kirjoitti:
Olet oikeassa, jumala on voinut ensin luoda maailmankaikkeuden, sitten potkaista evoluution käyntiin ja antanut asian sitten olla.
Itse en kuitenkaan usko tuohon.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Ei millään pahalla, mutta tuo linkkaamasi sivusto oli löysintä sontaa vähään aikaan.iDock kirjoitti:Se voidaan luokitella evoluutioksi, mutta toisaalta se voitaisiin luokitella jollain asteella adaptaatioksi. Tuosta en mene enempää sanomaan, kun en ole tuosta tapauksesta ennen kuullut. Nyt kuulin ensimmäistä kertaa. Mielelläänhän tuostakin olisi kiva kuulla juttuja.nallemaija kirjoitti:Miten sitten selität sen, että on todistettu erään liskolajin, erkaannuttuaan luonnonilmiön seurauksena kantalajistaan, muuttuneen vain 30 vuodessa niin paljon että tutkijoiden oli pakko nimetä se uudeksi lajiksi.
Tutkijat käyttivät ilmaisua "evoluutio tapahtui aivan tarkkailevien silmiemme alla".
Tästä löytyy kyllä netistä paljon tietoa. Etsin ne, jos vaaditaan. Nyt en jaksa.
Edit: periaatteessa exlexin pointit on hyviä. Se on totta, en minäkään kuitenkaan täysin sulje pois evoluutiota, tapahtuuhan sitä mikroevoluutiota jatkuvasti.
Perehdyhän nyt ensin siihen evoluutioon ja lukaisepa uusiksi nuo asiat mitä noilla sivuilla sanotaan...
-
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Jos tuossa puussa kasvaa hyvää ja pahaa tietoa, niin miten ne erottaa toisistaan jos vaikka sattuisi nälkä olemaan?
-
Haluan vielä ottaa ihan pienen kannanoton. Vaikka itse pidän evoluutiota hyvin mahdollisena / todennäköisenä haluan kuintenkin muistuttaa, että sekin on teoria, eli voitaisiin periaatteessa luokitella uskonnoksi, koska sille ei ole löydetty tarvittavia todisteita. Jokainen rehellinen tiedemieskin myöntää tämä. Historian aikana teoriaa on yritetty todistaa valheellisilla näytteillä jo kauan aikaa. Halusin vain muistuttaa tästä, en soittaa suuta.nallemaija kirjoitti:Ei millään pahalla, mutta tuo linkkaamasi sivusto oli löysintä sontaa vähään aikaan.iDock kirjoitti:Se voidaan luokitella evoluutioksi, mutta toisaalta se voitaisiin luokitella jollain asteella adaptaatioksi. Tuosta en mene enempää sanomaan, kun en ole tuosta tapauksesta ennen kuullut. Nyt kuulin ensimmäistä kertaa. Mielelläänhän tuostakin olisi kiva kuulla juttuja.nallemaija kirjoitti:Miten sitten selität sen, että on todistettu erään liskolajin, erkaannuttuaan luonnonilmiön seurauksena kantalajistaan, muuttuneen vain 30 vuodessa niin paljon että tutkijoiden oli pakko nimetä se uudeksi lajiksi.
Perehdyhän nyt ensin siihen evoluutioon ja lukaisepa uusiksi nuo asiat mitä noilla sivuilla sanotaan...
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Ei se arka aihe olekkaan.iDock kirjoitti:Tarkennan itsekin, että tarkoitukseni ei ole loukata ketään, toin vain kristillisiä näkökantoja esille. Alkuperäinen ajatukseni oli vastata johonkin kysymykseen, joka oli osoitettu uskoville. Ja vastasin siihen. Enkä tiennyt, minkä myllyn noin arka aihe saa aikaan.
Useita vain kiinnostaa, onko Jumalaa/Jumalia olemassa?
-
Yleisesti luullaan, ehkä joidenkin taulujen vuoksi, että se oli omenapuu, mutta raamatussa ei oikeasti mainita omenoista mitään tuossa yhteydessä.theinonen kirjoitti:Vosiko joku uskovainen laittaa kuvan tuosta hyvän ja pahan tiedon puusta, niin tiedän miltä se näyttää kun koiraa käyn pihalla ulkoiluttamassa.
Jos tuossa puussa kasvaa hyvää ja pahaa tietoa, niin miten ne erottaa toisistaan jos vaikka sattuisi nälkä olemaan?
Itse kuitenkin pidän sitä symbolisena tai vertauskuvauksellisena tarinana (yllätys yllätys).
-
Koska itse olen uskova Kristitty, niin näen moraali tulee Raamatusta, eli sieltä näkee mikä on oikein ja mikä väärin. Eli käskythän ovat 10 käskyä, jotka toivon mukaan jokainen tietää. Niistä soveltuu kaikki. Suomenperustuslakihan on tehty pitkälti noista käskyistä. En tiedä pelleilitkö mutta unohda toi puu.theinonen kirjoitti:Vosiko joku uskovainen laittaa kuvan tuosta hyvän ja pahan tiedon puusta, niin tiedän miltä se näyttää kun koiraa käyn pihalla ulkoiluttamassa.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Samoin varastaminen on rikos suomessa. Kymmenessä käskyssähän lukee "älä varasta".
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
Ei näin. Ei missään nimessä näin.exlex kirjoitti:
Haluan vielä ottaa ihan pienen kannanoton. Vaikka itse pidän evoluutiota hyvin mahdollisena / todennäköisenä haluan kuintenkin muistuttaa, että sekin on teoria, eli voitaisiin periaatteessa luokitella uskonnoksi, koska sille ei ole löydetty tarvittavia todisteita. Jokainen rehellinen tiedemieskin myöntää tämä. Historian aikana teoriaa on yritetty todistaa valheellisilla näytteillä jo kauan aikaa. Halusin vain muistuttaa tästä, en soittaa suuta.
Ota selvää mitä tarkoittaa tieteellinen teoria. Varsinkin vedenpitävästi todistetun evoluution kohdalla. Tämä on itse asiassa tässä ketjussa jo käyty läpi.
Evoluutio on käytännössä fakta, mutta siitä on pakko käyttää sanaa teoria, koska muutoin se ei olisi tieteellinen teoria.
Sen jälkeen voisit tutustua niihin evoluution todisteisiin. Niitä löytyy sen verran, että varaisin jotain evästä matkaan.
Evoluutiota ei voi missään nimessä myöskään kutsua uskonnoksi. Evoluutio ei ole uskon asia, vaan tiedon.
-
Ai että esimerkiksi "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia." Ahahaha, minä saan palvoa Merkuriusta niin paljon kuin mieleni tekee.exlex kirjoitti: Koska itse olen uskova Kristitty, niin näen moraali tulee Raamatusta, eli sieltä näkee mikä on oikein ja mikä väärin. Eli käskythän ovat 10 käskyä, jotka toivon mukaan jokainen tietää. Niistä soveltuu kaikki. Suomenperustuslakihan on tehty pitkälti noista käskyistä. En tiedä pelleilitkö mutta unohda toi puu.
-
Taulujen? Omenapuu?Thoth kirjoitti:Yleisesti luullaan, ehkä joidenkin taulujen vuoksi, että se oli omenapuu, mutta raamatussa ei oikeasti mainita omenoista mitään tuossa yhteydessä.theinonen kirjoitti:Vosiko joku uskovainen laittaa kuvan tuosta hyvän ja pahan tiedon puusta, niin tiedän miltä se näyttää kun koiraa käyn pihalla ulkoiluttamassa.
Itse kuitenkin pidän sitä symbolisena tai vertauskuvauksellisena tarinana (yllätys yllätys).
Tarkoitatko siis iPadia?!
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)

-
Mites toi lepopäivän pyhittäminen? Joutuuko kaikki sunnuntaisin työskentelevätkin maanalainen paikka?iDock kirjoitti:Näinpä: tappaminen on suomen laissa rikos. Niin se on raamatussakin puhuttuna kymmenessä käskyssä.
Samoin varastaminen on rikos suomessa. Kymmenessä käskyssähän lukee "älä varasta".
-
Viesti Kirjoittaja Laterix »
-
Joo, toki.nallemaija kirjoitti:Taulujen? Omenapuu?Thoth kirjoitti:Yleisesti luullaan, ehkä joidenkin taulujen vuoksi, että se oli omenapuu, mutta raamatussa ei oikeasti mainita omenoista mitään tuossa yhteydessä.theinonen kirjoitti:Vosiko joku uskovainen laittaa kuvan tuosta hyvän ja pahan tiedon puusta, niin tiedän miltä se näyttää kun koiraa käyn pihalla ulkoiluttamassa.
Tarkoitatko siis iPadia?!
8)

Lisäksi tarkoitin esimerkiksi tällaista teosta:
-
Viesti Kirjoittaja Laterix »
Ei vaan kunnon kristitty kivittää hengiltä, jos teet töitä sunnuntaina.nallemaija kirjoitti: Mites toi lepopäivän pyhittäminen? Joutuuko kaikki sunnuntaisin työskentelevätkin maanalainen paikka?
-
Mä soitin just äsken poliisille. Sä joudut vankilaan. Se lukee perustuslaissa.Thoth kirjoitti:Ai että esimerkiksi "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia." Ahahaha, minä saan palvoa Merkuriusta niin paljon kuin mieleni tekee.exlex kirjoitti: Koska itse olen uskova Kristitty, niin näen moraali tulee Raamatusta, eli sieltä näkee mikä on oikein ja mikä väärin. Eli käskythän ovat 10 käskyä, jotka toivon mukaan jokainen tietää. Niistä soveltuu kaikki. Suomenperustuslakihan on tehty pitkälti noista käskyistä. En tiedä pelleilitkö mutta unohda toi puu.
-
Olet siis tekemässä jonkun hurjan julkaisun. Edes Nasan huipputiedemiehet eivät myönnä tuota mitä sanoit. Kavereita opiskelee yliopistolla Biologian laitoksella, itse opiskelen lääketiedettä ja yksi kavereistani on evoluution tutkija, eikä missään pidetä evoluutioteoriaa todistettuna, vaan todennäköisenä / mahdollisena. Siksi puhutaan teoriasta juuri. Sitten, kun se ei ole enää teoria, niin nimi vaihtuu...nallemaija kirjoitti:Ei näin. Ei missään nimessä näin.exlex kirjoitti:
Haluan vielä ottaa ihan pienen kannanoton. Vaikka itse pidän evoluutiota hyvin mahdollisena / todennäköisenä haluan kuintenkin muistuttaa, että sekin on teoria, eli voitaisiin periaatteessa luokitella uskonnoksi, koska sille ei ole löydetty tarvittavia todisteita. Jokainen rehellinen tiedemieskin myöntää tämä. Historian aikana teoriaa on yritetty todistaa valheellisilla näytteillä jo kauan aikaa. Halusin vain muistuttaa tästä, en soittaa suuta.
Ota selvää mitä tarkoittaa tieteellinen teoria. Varsinkin vedenpitävästi todistetun evoluution kohdalla. Tämä on itse asiassa tässä ketjussa jo käyty läpi.
Evoluutio on käytännössä fakta, mutta siitä on pakko käyttää sanaa teoria, koska muutoin se ei olisi tieteellinen teoria.
Sen jälkeen voisit tutustua niihin evoluution todisteisiin. Niitä löytyy sen verran, että varaisin jotain evästä matkaan.
Evoluutiota ei voi missään nimessä myöskään kutsua uskonnoksi. Evoluutio ei ole uskon asia, vaan tiedon.
-
Nyt tiedän mitä teen ensi sunnuntaina lähikaupan pihassa.Laterix kirjoitti:Ei vaan kunnon kristitty kivittää hengiltä, jos teet töitä sunnuntaina.nallemaija kirjoitti: Mites toi lepopäivän pyhittäminen? Joutuuko kaikki sunnuntaisin työskentelevätkin maanalainen paikka?
Ja jos poliisit tulee, sanon että perustuslaki sallii.
Onko raamatussa määritelty millaisia kiviä pitää olla vai käykö ihan millaset vaan?
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka