Kyllä FCPX leikkaa jo AVCHD:ta (eli .mts) tavallaan "natiivisti". Wrappää sen vaan QT:hen. Tiedostokoko ei kasva. Edellytyksenä tietysti, että sulla on tiedostorakenteet tallessa, eli siirrät suoraan kamerasta tai tallennetulta diskimagelta. Yksittäisille fileille voit kokeilla esim. Clipwrapperia. Ja FCPX:ssä saat ne Compressorin kautta poltettua DVD:lle BD/AVCHD-formaattiin.harris kirjoitti:Moi, latasin nyt kuitenkin tuon uuden kohusoftan ja olen aloittelemassa tutustumista siihen. Positiivista alkuhuomiota oli että kyllä sieltä äänelle löytyy hyvin efektit, kompura, limitteri jne.(käyttänee Logicin efektejä). Kerran kyllä jo kaatui projekti kun testasin kompuraa, mutta sitten taas toimi.
Mutta kysyisin onko ollut huhuja MTS-tiedostojen tuesta? Ja sitten utelisin onko kellään kokemusta kuinka ne parhaiten kannattaa muuntaa eli millähän softalla jne. Sitten vielä kysyisin onkohan tietoa tai kokemusta Panasonic GH2:sen HDMI-ulostulosta saatavasta signaalista...tarkoitan millähän laitteella sitä kannattaisi "kaapata"? Ainakin jossain kehuttiin tätä mahdollisuutta mutta ei kerrottu tarkemmin millä vehkeellä ja kuinka se tapahtuu. Olen hieman selaillut Blackmagicin sivuja ja vähän muutakin. AJA ja Nano flash esim. ovat niin arvokkaita ettei semmoisiin ole oikein varaa...mutta siis onko tietoa ja vielä parempi kokemusta, kuinka MTSfilut saisi parhaalla laadulla editoitua ja lopullisena tavoitteena polttaa Bluray. ( Harkitsen Premieren ostoa, kun siinä kaiketi pystyy suoraan editoimaan MTS:ää, mutta kun maksoin jo FCPX:stä niin kaipa se on ensin yritettävä sillä?)
Mulla on nykyisin Matroxin MXO2 Mini boxi valjastettuna HDMI ulostuloon FCP7:ssa. Kannattaa tsekata sinnekin päin. MXO2 boxiin on tulossa Thunderbolt sekä FCPX tuki "lähiaikoina".