Mikä edes todistaa näiden henkilöiden olleen kokemassa kyseisiä asioita? Ties vaikka olisi yksi ja sama ihminen kirjoittanut eri salanimeä käyttäen kaikki nuo horinat.iDock kirjoitti:Ja yleensäkin historia riippuu siitä, miten jokin ihminen on tapahtuman kokenut ja kirjoittanut. Tässä tapauksessa nämä neljä henkilöä, matteus, markus, luukas ja johannes kirjoittivat samasta tapahtuneesta asiat ylös, miten he itse olivat näkemässä asiat. Historian kirjoittaminen riippuu ihan sen kirjoittajasta. Esimerkiksi, niinkin suurta tapahtumaa kuin toinen maailmansota, oli aikanana todistamassa miljoonia ihmisiä. Iso osa porukasta kirjoitti tapahtumasta omat muistelmansa, mutta omasta näkökulmastaan ja kuinka he olivat kokemassa asian. Silti yhteistä näille muistelmille on, että ne käsittelevät yhtä ja samaa tapahtumaa.theinonen kirjoitti:Tai sitten todennäköisemmin jokainen näistä kirjoittajista on vain kuullut saman saman tarinan ja muistaa sen hiukan eri lailla. Yleensähän tarinoilla on tapana muuttaa muotoaan, kun niitä kerrotaan eteenpäin. Veikkaisin esimerkiksi, että Kalevalakin olisi hiukan toisenlainen jos joku lähtisi uudestaan kokoamaan niitä tarinoita.iDock kirjoitti: Verrataanpa asiaan vaikka nykypäivän poliisikuulustelua: Jotakin rikosta on todistamassa vaikkapa kolme eri henkilöä. Hyvin usein todistavien henkilöiden tarina ei ole keskenään identtinen, vaan siellä voi olla pieniä heittoja. Siltikään se ei kiellä rikoksen tapahtuneen. Sama tilanne on evankeliumien kanssa; evankeliumien asia on tapahtunut, siitä on jopa neljä eri evankeliumia todistamassa. Ja näiden evankeliumien kertomus tapahtuneesta poikkeaa hieman toisistaan, kuten eri todistajien todistus voi poiketa tapahtuneesta rikoksesta. Voisiko iDioottiAdele ottaa tämän mahdollisuuden huomioon?
Vosin sanoa evankeliumeista, että ne ovat olleet historiallinen asia, mutta nämä neljä evankeliumien kirjoittajaa ovat nähneet ja kokeneet asiat eri tavoilla. Silti aihe näillä on yhteinen: Jeesuksen ylösnousemus. Joten mielestäni adelen on turha meuhkata asiasta.
Kyllähän minäkin voisin kirjoittaa kirjan ihan millä nimellä hyvänsä.
Kaikki uskovaisten todisteet ovatkin vain pelkkiä aihetodisteita joilla ei taas ole mitään painoarvoa oikeudessa. Jos jatketaan tällä rikosteknisellä linjalla niin voisin jopa sanoa, että jos on pienikin epäilys siitä ettei Jeesus olisi tehnyt näitä asioita, niin koko Raamattu pitäisi julistaa satukirjaksi.