paulaw kirjoitti:Kun ikänsä asuu Helsingissä tai sitten Espoossa ja muualla rannikolla, ruotsi on melko luontainen kieli, koska sitä osa ihmisistä puhuu. Mutta kun mennään rannikolta pois, niin tottahan on, että ylivoimaisesti suurin osa Suomea on yksikielistä aluetta (ja se kieli on suomi).
Suurin osa kansastamme asuu rannikolla, luulisin? (EIhän sisämaassa ole asutusta? Yritin katsella sisämaakaupunkeja ja löytyi Valkeakoski, Pirkkala, Jyväskylä ja Lahti, sekä luonnollisesti Kuopion esikaupunki Luumäki. Ai niin ja Joensuu myös.) Toisaalta onhan tuota autiomaata jossa, yleisin kieli taitaa olla talitintin viserrys. No, se oli epäoleellinen kommentti minulta, nousin väärillä jaloilla sängystä.
Ei minulla ole mitään minkään kielen opetusta vastaan, mutta hollywoodia saisi opettaa vasta kun on valinnut kaksi muuta kieltä itselleen. Sen kun jokainen oppii, jos vaan haluaa. Minä ainakin osasin kyseistä joka tuutista pursuavaa kieltä sen verran jo siinä vaiheessa kun sitä minulle alettiin opettamaan, että olisin turistina jäänyt henkiin (paitsi Ranskassa tai Italiassa).
Vaatimukseni monen kielen opettamisen suhteen perustuu ihan siihen yksinkertaiseen faktaan, että tiedän etten ole fiksu, mutta silti minäkin opin ne!
Nykyinen pilalle paapottu sukupolvi alkaa heti kiukuttelemaan ja kieltäytyy oppimasta, jos asia ei ole tarpeeksi hienossa ja kiiltävässä paketissa hampurilaisten ja usa-lippujen kera tarjoiltuna.
Se saattaa olla epämahdollista.