skip kirjoitti:Tuossahan noita:
Screen shot 2011-08-05 at 6.32.49.png
Noista päivittäisessä käytössä Fingerpori, sää ja iStat Pro. Kalenteri ja Currency Converter myös todella usein. Countdown ja iTunes widgetit oikeastaan melko turhia itselleni. Show hidden files ja Unit Converter sillon tällöin melko näppäriä. Nopeuttaa siis omaa toimintaani, ettei tarvitse joka aamu selaimesta avata Fingerporia ja säätä tai starttailla Activity Monitoria aina kun ihmetyttää, että mikäs siellä nyt jumittaa tai pyörittää flektejä tms. tai tarkistaa iCalista koska oli se ja se päivä tai kuinka mones päivä tänään on jne. F12:ta painamalla selviää kaikki nämä hommat näppärästi yhdestä paikasta.
Yksi Dashboardin suurimmista ongelmista on tosiaan tilanpuute. Omanikin on melko täynnä tällä hetkellä, eikä tuonne kovin helpolla mitään isompaa ainakaan saisi mahtumaan. Onneksi en ole sitä kokenut vielä ainakaan tarpeelliseksi
Valuuttojen ja yksiköiden muuntamiset menevät paljon helpommin selaimella. Jos itse esimerkiksi haluaisin juuri nyt tsekata mitä on 36 puntaa euroissa, kirjoittaisin
(esc)t36 gbp in eur(enter)d.
(esc) vie minut ulos tästä viestin tekstikentästä.
t on selaimeni komento joka avaa uuden tabin johonkin osoitteeseen.
36 gbp in eur on epäkelpo osoite, ja epäkelpoa osoitetta haetaan oletuksena Googlesta, joten eteeni avautuu uusi tabi jossa Google kertoo että vastaus on 41.5 euroa. Kun olen lukenut euromäärän, painan
d joka sulkee avautuneen tabin, jolloin olen palannut tähän tabiin tietoa rikkaampana.
Tehottomamman selaimen kuten perus-Safarin käyttäminen on aavistuksen verran hitaampaa, kun pitää kirjoittaa
(cmd+t)(cmd+l) sen sijaan että kirjoittaa
t. Silti nopeampaa kuin vaihtaa Dashboardiin ja mennä käpistelemään hiirellä jonkun torson widgetin valintabokseja.
Nettisarjakuvia, ja muitakin netissä päivittyviä asioita, seuraan huomattavasti useampaa kuin Fingerporia joten niitä ei edes teoriassa saisi Dashboardiin. Nämä on mielestäni helpointa laittaa yhteen kirjanmerkkikansioon. Kirjoitan
w(enter) jolloin eteeni avautuu uusi ikkuna. Sitten avaan sen kirjanmerkkikansion "open all in new tabs". Luen/tsekkaan yksi kerrallaan kaikki ne sivut, ja painan
d aina kun olen lukenut. Viimeisen tabin sulkeuduttua palaudun automaattisesti siihen selainikkunaan missä olin tuon "katsauksen" alkaessa.
Tilannekohtaisesti mutta usein tsekattavaan asiaan - vaikkapa sää ennen ulosmenoa - pääsen kirjanmerkillä, johon olen tehnyt oikopolun. Kirjoitan
gns ja sää avautuu uuteen tabiin. Tsekattuani sään kirjoitan
gor, ja yleisen liikenteen reittiopas avautuu samaan tabiin, lähtöpaikka on syötetty valmiiksi koska se on osa kirjanmerkkiä. Tsekattuani reitin sanon taas
d.
Jos tarvitsee staattisen kalenterinäkymän, tai koneen hardwaren seurantaa, niin niihin Dashboard / vast. kieltämättä sopii. Yhteistä niille asioille on jatkuva tietovirta ja vuorovaikutuksen puute.