Kuplavolkkareissa tökkii se, että niitä ei saa automaatilla. Niissähän on se surkea leluautomaatti DSG, millä ei ole mitn tekemistä oikean automaatin kanssa ja niiden toiminta on mitä sattuu.M.P.T kirjoitti:Menee ehkä vähän ohi hakemasi, mutta kerron kuitenkin.
Kävi mielessä, että jos tahdotaan Apple henkistä ja taloudellista autoa niin miten olisi VW Lupo 1.6GTI ? Olisi kulkupuolikin kunnossa ja jos se ei riitä niin isketään vähän palikaa koneeseen. Tässä siis vakio http://auto-specifications.eu/?f=showCar&car_id=8400 Tässä tietenkin olisi sellainen, että ei pitäisi itkeä enää tehon puutteesta http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=2 Noita on löytynyt vaikka millä variaatiolla. 2.8litraisella vr6 oleva on tullut vastaan, mutta 1.4TSI kone ei kuulemma mahdu tuonne. Mielenkiintoisin versio oli 1.9TDI (110kW ilman lastua) koneella oleva Lupo johon oli isketty lastu.
Suositelkaa Apple&ekohenkistä autoa
-
Re: Suositelkaa Apple&ekohenkistä autoa
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Mitä tekee automaatilla? Olen aina tahtonut tietää? Kuuluisi ehkä "kysy mitä tahansa" topic:iin, mutta kun tässä tuli puheeksi niin kysyttäköön täällä. Miksi maksaa huonommasta enemmän. Siis miksi ottaa automaattia, jos manuaalikin on tarjolla? Varsinkin, jos ei ole vielä invaliidi. Mielestäni automaatti on tähän tarkoitukseen omiaan. Itse en edes osaa ajaa automaatilla vaikka monta kertaa olen käynyt eri autoilla kokeilemassa kaupungissa. Onneksi autokoulussa ei ollut automaattia, koska korttia en olisi varmaan vieläkään saanut. Kortin sain muuten 1998. Olen kokeillut automaattia Opelilta (astra), Chyrsleriltä (300M) ja toyotalta (prius)hatey kirjoitti:^Kuplavolkkareissa tökkii se, että niitä ei saa automaatilla. Niissähän on se surkea leluautomaatti DSG, millä ei ole mitn tekemistä oikean automaatin kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
-
Vastaihmettely: Miksi pitäisi itse hämmentää rattaita kepillä eri järjestykseen, ja polkea pedaaleja kuin soittaisi hilpeästi hammondia? Kun nerokkaasti suuniteltu automaattivaihteisto voi tehdä sen ihan automaattisesti.M.P.T kirjoitti:.....
Mitä tekee automaatilla? Olen aina tahtonut tietää? ......
Turha säätäminen ja hämmentäminen, sehän on taas aivan PC:tä, automaagisuus on Applea.
-
Mielestäni tuo, että päätät itse käytätkö iWorksiä vai Safaria seuraavaksi. En tahdo koneen määräävän milloin menet nettiin tai milloin naputat muistelmia. Sama se on manuaalilootan kanssa. Minä itse päätän millä vaihteella mennään ja kulutuskin on pienempi manuaalilla. Tähän mennessä kukaan ei ole tuonut sellaista autoa eteeni, että automaatti veisi minun ajossa vähemmän mitä saan manuaalilla menemään. Automaatti tarvitsee rinnalleen monia muitakin järjestelmiä. Esim tämä alamäki hidastimen, luistoneston ja monia muita. Automaatti on kamala maaseudulla huonolla metsätiellä joka on jäässä.hatey kirjoitti:Vastaihmettely: Miksi pitäisi itse hämmentää rattaita kepillä eri järjestykseen, ja polkea pedaaleja kuin soittaisi hilpeästi hammondia? Kun nerokkaasti suuniteltu automaattivaihteisto voi tehdä sen ihan automaattisesti.M.P.T kirjoitti:.....
Mitä tekee automaatilla? Olen aina tahtonut tietää? ......
Turha säätäminen ja hämmentäminen, sehän on taas aivan PC:tä, automaagisuus on Applea.
Mielenkiinnolla voin käydä testaamassa automaattia uudestaan, mutta mikä on paras? Liekkö ferrarissa tai porschessakaan kunnollista automaattia. Puoliautomaatti voisi mennä arjessa, eli rattivaihteet.
-
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Aika ontuva analogia. Jos välttämättä tietokoneisiin pitää verrata, tuo on vähän sama kuin haluaisit säätää prosessorin kellotaajuutta käsin kokoajan.M.P.T kirjoitti:Mielestäni tuo, että päätät itse käytätkö iWorksiä vai Safaria seuraavaksi. En tahdo koneen määräävän milloin menet nettiin tai milloin naputat muistelmia. Sama se on manuaalilootan kanssa.
Miksi tehdä itse, kun auto osaa hoitaa homman ihmistä nopeammin ja vähemmin häviöin. Kytkinhän on sinäänsä varsinainen polttoaineentuhlain, koko kapineen tarkoitus on muuntaa moottorilta tulevaa energiaa lämmöksi sen sijaan, että se välitettäisi pyörille. Nykyaikaiselle kaksoiskytkinvaihteistolla, kun moottorin kaikki voima välitetään pyörille jatkuvasti, eikä moottori pyöri vaihdon aikana tyhjänä.Minä itse päätän millä vaihteella mennään ja kulutuskin on pienempi manuaalilla. Tähän mennessä kukaan ei ole tuonut sellaista autoa eteeni, että automaatti veisi minun ajossa vähemmän mitä saan manuaalilla menemään.
Ja jos nykyaikainen (siis en tosiaan meinaa varhaisia virityksiä, vaan tuoreita malleja) kaksoiskytkin laatikko kuluttaa ajossa manuaalia enemmän, on syy ainoastaan raskaammassa kaasujalassa. Sen verran taloudellisemmin nuo vaihtotapahtumat hoituvat automatiikalla.
Eikä automaattilaatikko kuitenkaan sitä tarkoita, etteikö vaihteita voisi itse tarpeen vaatiessa käsinkin käyttää. Itsekin käytän usein esim. moottorijarrutuksen aikaansaamiseksi, sekä mäkisessä maastossa ajaessa. Tärkeampää on kuitenkin, että kone hoitaa itse vaihtamistapahtuman monin verroin ihmistä sukkelammin. Ihminen ei yksinkertaisesti vain fyysisesti kykene samaan suorituskykyyn kuin kone, vaikka olisi kuinka vikkelä.
Toisaalta mitä täysin automaattisesti ajeluun tulee, niin mukavuuskysymyshän se lopulta on. Hauskahan se välillä on käsin valita, mutta silloin kun ajaminen on vain matkantekoa, ja madellaan vaikkapa ruuhkassa, tai seikkaillaan kaupunkiviidakossa on automaatin mukavuus omaa luokkaansa. Ei tarvitse kokoajan jalkaansa ja kättänsä käyttää, vaan senkuin istuu mukavasti ja antaa auton hoitaa ruumiillisen työn.
Ei tarvitse, kyllä nuo ovat autoissa ihan muista syistä. Ja tokihan huonosti toteutettu automaatti on kamala ihan kaikilla alustoilla, mutta kyllä hyvällä automaatilla huonoissakin oloissa on miellyttävämpi ajella. Eipä ikipäivänä tarvitse varoa olla sammuttamatta moottoria. Perinteinen momentinmuunninautomaatti (tosin käsivalintamahdollisuudella) on oikeastaan mainio tuollaisissa oloissa, vaikkei taloudellisin vaihtoehto olekaan, sillä momentinmuunnin kykenee tietyissä rajoissa korvaamaan alennusvaihteistoakin, jolloin etenemiskyky on mainio. Kaksoiskytkinvaihteistot saattavat noissa oloissa olla hieman haasteellisempia ajettavia, kun kytkimen luistatus ryömityksessä on niille perinteisesti vähän kantikasta, tosin noissakin tekniikka kehittyy.Automaatti tarvitsee rinnalleen monia muitakin järjestelmiä. Esim tämä alamäki hidastimen, luistoneston ja monia muita. Automaatti on kamala maaseudulla huonolla metsätiellä joka on jäässä.
Se mikä on paras on kyllä pitkälti maku ja käyttötarkoitusasia. Polttoainetalouden ja vaihdon nopeuden kannalta nykyaikainen DSG taitaa olla kärjessä. (Ja kyllä tuo Ferrari 458 Italian kaksoiskytkinloota on tosiaan saanut kehuja.) Mukavuudessa ja ryömimisessä käsivalintamahdollisuudella varustettu momentinmuunninautomaatti on kyllä mainio. Toiset pitävät täysin portaattomista CVT ja Multitronic vaihteistoista, ja semmoisella ajaminen on kieltämättä aika kokemus vaihtamisen pehmeydessään, mutta kieltämättä ajaminen tuntuu ainakin tottumattomalta hieman oudolta ja halvemmissa kuminauhatoteutuksissa on reagoinnin hitaus ongelmana. Ja hybridit ovat sitten luku erikseen...Mielenkiinnolla voin käydä testaamassa automaattia uudestaan, mutta mikä on paras? Liekkö ferrarissa tai porschessakaan kunnollista automaattia. Puoliautomaatti voisi mennä arjessa, eli rattivaihteet.
Mutta tosiaan kyllä noita kannattaa kaikenlaisia kokeilla ja vertailla, että löytää omaan käyttöönsä sopivimman vaihteistotyypin.
-
Viesti Kirjoittaja Rooivalk »
Niin ja CVT on paras "tomaatti".
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
24" iMac 2,93Ghz Core 2 Duo, 8Gb, Radeon HD4850. iPad Pro 10.5 64Gb wifi + cellular.
-
Viesti Kirjoittaja mikaw_ »
-
Eikä noita mainittuja Ferrareitakaan enää manuaalilaatikoilla ole saatavilla.

EDIT: Eikä siinä mitään, jos kytkintä haluaa polkea, siitä vaan. Mutta sen perustelu urheilullisuus- ja taloudellisuus syillä menetti pohjansa jo aikoja sitten.
-
Viesti Kirjoittaja mikaw_ »
-
Takaisin automaatti asiaan. Itse en ajele kuin maaseudulta valtatielle ja siitä taajamanlaidalla olevallle työpaikalle. Joten tarvetta en ole kokenut kepittämisen vähentämiseen. Suositelkaa nyt seuraavat autot missä on hyvä automaatti. Tässä lomalla ehtii muutamia autoja testaamaan. Voin sitten syksyllä antaa lisää tuomiota automaatille.
En huomannut ainakaan vielä missään mainittavan automaatti autoa joka veisi vähemmän kuin manuaali. Mitä pikaisesti luin TM:stä muutamat autotestit äsken niin automaatti vei aina enemmän ja kiihtyi hitaammin. Toisaalta hintaahan automaattinostaa paljon monessakin mallissa.kallekilponen kirjoitti:EDIT: Eikä siinä mitään, jos kytkintä haluaa polkea, siitä vaan. Mutta sen perustelu urheilullisuus- ja taloudellisuus syillä menetti pohjansa jo aikoja sitten.
-
Jos miinuksia noista pitää sanoa, niin vähän kyllä vierastin Skodan vaihdekepin muotoilua…samalla konsernilla kun on ihan mukavastikin muotoiltuja vaihdevalitsimia esim Polo GTI:ssä… Opelin vaihteiston käsipuoli taas tuntui hieman jäykältä, ainakin omaan Volvoon verrattuna, tosin auto oli aivan uunituore, että voi olla, että kyse oli uutuudenjäykkyydestäkin.
Jos tuota portaatonta vaihteistoa haluaa kokeilla, kannattaa suunnata Audiliikkeeseen. Heidän Multitronicinsa kun on toteutettu kunnon metallihihnalla kumin sijaan.
-
-
Tämä ristiriita tosiaan hämmentää. Itse ajamani yksilö kun ryömi todella kiltisti, ihan tarkoituksella vielä kokeilin erilaisissa tilanteissa sinunkin kokemustesi takia, mutta hyvin vaikea oli huomata eroa momentinmuuntimelliseen.hatey kirjoitti:Skodan DSG oli kaamea. Jouduin sillä ajamaan talvella kuukauden. Ryömintä ja liikkeellelähtö oli kaameaa loikkimista. Lisäksi sitä ei voi pitää paikallaan ylämäessä pelkästään vaihteen varassa, halusi joko mennä eteenpäin tai valua taaksepäin
Herää kysymys: Onko noissa kenties yksilöeroja vai olisiko laatikon ohjelmistoa päivitetty? Vai voiko ajotavoissa olla noin iso ero. (Ajoitko yhdellä vai kahdella jalalla?)
-
Olen myös ajanut Audi A3:lla, siinä oli myös nyökkivä DSG.
-
Tämä tosin monien autojen ohjeissa kielletään, mutta useimmilla olen todennut käytännössä toimivan hyvin. Joissakin tämä on kuitenkin ihan teknisesti estetty, eli kaasu ei tee mitään ennenkuin jarru on vapautettu, silloin tuloksena on helposti nyökkiviä lähtöjä.)
Tuo Superb tuntui tuolla kahden jalan tyylilla kuitenkin toimivan mainiosti ja pehmeästi.
-
-
Viesti Kirjoittaja Macco »
Eivät ne ole urheilu-, vaan poliittisia autoja.kallekilponen kirjoitti:Niin ja mitä tuohon urheilullisuusnäkökulmaan tulee, eipä F1 autoja tai WRC ralliautojakaan enää vanhanaikaisella manuaalilootalla ajeta
-
Olivat sitten vaikka resiinoita, menevät kuitenkin sitä samaa rataa ripeämmin kuin muiden sarjojen ajopelit.Macco kirjoitti:Eivät ne ole urheilu-, vaan poliittisia autoja.kallekilponen kirjoitti:Niin ja mitä tuohon urheilullisuusnäkökulmaan tulee, eipä F1 autoja tai WRC ralliautojakaan enää vanhanaikaisella manuaalilootalla ajeta

-
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Itse pidän ainakin siitä, että autoa joutuu oikeasti ajamaan ja kaikki on omassa hallinnassa. Muussa tapauksessa voisi vaikka palkata autonkuljettajan jolloin ei tarvitsisi tehdä itse mitään muuta kuin katsella maisemia. Automaatti on invalideille ja vanhuksille/naisille joilla on vaikeuksia mäkilähdön kanssa manuaalilaatikolla.
-
Viesti Kirjoittaja jomppeli »
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Rooivalk »
kallekilponen kirjoitti: Jos tuota portaatonta vaihteistoa haluaa kokeilla, kannattaa suunnata Audiliikkeeseen. Heidän Multitronicinsa kun on toteutettu kunnon metallihihnalla kumin sijaan.
Tai mihin tahansa portaatonta vaihteistoa kauppaavaan liikkeeseen, kaikki ne on nykyään toteutettu kunnon metallihihnalla. Itselläni on Hondan näkemys aiheesta. Keskikulutus alimmillaan taajamassa ja maantiellä 4,1-4,4 litraa satasella, nyt kun on tullut pyörittyä myös keskustassa niin näyttäis olevan 5,9L/100km. Että se siitä automaatin kulutuslisästä.
24" iMac 2,93Ghz Core 2 Duo, 8Gb, Radeon HD4850. iPad Pro 10.5 64Gb wifi + cellular.
-
No onhan sinulla sitten käsisäätöinen ennakonsäätö ja seossäätö siinä ratin keskellä, sekä synkronoimaton vaihteisto ja käsirikastin, sekä erillinen ryyppykuppi kaasuttimessa. Tokihan autonne on kaasuttimella varustettu, ruiskuhan automaatisine seossäätöineen ei ole itse auton toiminnoista päättämistä. Solenoidi sähköstartissa on myös hifistelyä, kyllä itse pitää voida päättää kumpaan suuntaan vauhtipyörästä saa koneen pyörimään. Ohjaustehostimesta puhumattakaan, kyllä itse pitää voida päättää millä voimalla raidetanko liikkuu, eikä mitään abseja tai muitakaan kiihtyvyysantureita saa olla. Muuton se on vain wannabe-itse-ajamista, jos nuo hoituu automaagisestitheinonen kirjoitti:Kyllä se manuaalivaihteisto on ainoa oikea valinta.
Itse pidän ainakin siitä, että autoa joutuu oikeasti ajamaan ja kaikki on omassa hallinnassa. Muussa tapauksessa voisi vaikka palkata autonkuljettajan jolloin ei tarvitsisi tehdä itse mitään muuta kuin katsella maisemia. Automaatti on invalideille ja vanhuksille/naisille joilla on vaikeuksia mäkilähdön kanssa manuaalilaatikolla.

Juu mutta lisääntyneellä kulutuksella autoiluun saadaan lisää hintaa, sehän on täyttä Applehenkisyyttä, kun sitä vertaa Applen ylihintaisiin tuotteisiin.jomppeli kirjoitti:Automaagi syö enemmän polttoainetta. Siinä ei ole ekohenkisyyttä manuaaliin verrattuna.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja redhat »
Octavia DSG:llä taas oli ehdottoman hyvä! Ei ollu ryömittämisessä ongelmaa ja vaihdotkin sujui oikein nätisti. Kuten kalle ylempänä mainitsi, normaalilla kytkimellä et kerkeä vaihtamaan yhtä nopeasti mitä DSG vaihtaa. Myös polttoaineenkulutus on DSG:llä pienempi kuin manuaalilla, sekin myytti on murrettu.
Kyllä se automaatti on hyvä ruuhkassa ajaessa. Esim. Kehä 1:llä aamulla ennen klo 8, kun vauhti on kävelyvauhtia ja joudut venkslaamaan ykkösen ja kakkosen välillä koko ajan. Saatikka keskustassa ajaessa. Ja muutenkin, varsinkin jos ajaa paljon.
Menkkä Skoda / Volkkari / Seat liikkeisiin koeajamaan!
Mitä ilmastointiin tulee, hajotkaa helteisiin. 0,5L lisää kulutusta on valmis maksamaan kun ei tarvi hikoilla hulluna.
Ikkunat auki ajaminen ei ole terveydelle suotuisaa, saattaa aiheuttaa kasvohalvauksen. Nimimerkillä faijalle kävi näin.
Ilmastointi poistaa talvella ja sateella kosteuden nopeammin autosta btw.
Jos kaikki ajattelisivat että "eihän silloinkaan ollut" niin tuskin kukaan keksisi ja kehittäisi mitään uutta.
http://sisainenaani.com
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka